Tbird '91 käyttiksestä harrasteeksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Lancer 225 2d, 21.3.2016.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jos startti vielä oikuttelee (ja muille fordisteillekin tiedoksi), niin näissä on erikseen startille rele, luultavasti tossakin mallissa se on apparin sisäloksussa. Siihen voi antaa virtaa akusta sen pieneen nastaan. Jos startti pyörii niin kaikki on ok releessä ja siitä eteenpäin, ja vika on siis jossakin kohtaa releestä virtalukkoon päin. Jos ei pyöri niin yhdistä releen isot navat. Jos nyt pyörii, niin se rele on rikki. Jos ei vieläkään pyöri, niin startti/solenoidi paska.

    Melko todennäköistä on että rele itse rikki.
     
    Muokattu: 21.12.2016
  2. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear


    Niin, siihenhä saa 5.0:n, tai 4,6:sen, ja niihin saa tarvittaessa vaikka ahtimia, jos rahaa haluaa polttaa oikein kunnolla...
    4.6 ssa vois olla virtaavammat kannet, nokkia sun muita osiahan noihin saa.
     
  3. Pade1

    Pade1 1st gear

    Hienoa että näitä laitellaan. Hyvän näköistä duunia. Mulla on itelläkin vastaava laite ollut harrastekäytössä jo 10 vuoden ajan. Mulla on -94 4.6 koneella ja 4W70R-lodjulla. Sinänsä helppo harrastekohde, sopii tän hetkiseen tilanteeseen. Mä olen järjestyksessä toinen omistaja, sillä ei ole ikinä ajettu talvella. Haaveissa on 60-luvun t-bird mikä "piireissä" lasketaan "oikeaksi" harrasteautoksi... lottovoittoa odotellessa :)
     
  4. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Oho, onpa viime päivityksestä aikaa...ei tässä nyt aivan laakereilla olla levätty, tosin tauti nimeltä saabismi on nostanut rumaa päätään, ja harrasteluaika on tullut käytettyä suurelta osin ysisatasen kunnostukseen ja hitsailuun. Eli se oma mig tuli nyt vihdoin ja viimein hommattua, 150a valovirta -Cebora ja siihen hiilaripullo.

    On tässä silti T-birdiäkin laiteltu. Talvella meni "hieman" mielenkiinto vielä hitsittömänä, kun penkin alta löytyi pari rumaa ruostevauriota. Alkukesästä tuli sitten tartuttua toimeen, ensin korjasin pienen halkeaman, ilmeisesti isompiakin on MN12 -birdien penkin alta löytynyt:

    [​IMG]

    Ja ne ruostevauriot. Eli tuolla reunoissa oli pelti aika rapeaa. Taka-akselin "kelkan" etummaisten kiinnityspisteiden palkkien sisältä pääsee vesi ja moska suoraan noihin aika pirullisiin koteloihin. Kuvassa jo paikat hitsattuina.

    [​IMG]

    Hitsaustaidot ovat vielä tasoa aloittelija, mutta pellit pysyvät kiinni näinkin. Meinasin tosin polttaa tuossa yhteydessä koko auton, kiitos runsaan massauksen. Kotelomassa syttyi tuleen tuolla helman takapäässä, onneksi on tullut pidettyä puutarhaletku vieressä valmiina näitä hitsuutellessa, muuten olisi voinut tämä topic saada ikävän päätöksen...

    Vettä meni tietysti lattiamaton allekin tuossa vpk:ta leikkiessäni, joten mattoa kuivateltiinkin sitten pitkän aikaa. Lopulta sain tuonne maalin pintaan:

    [​IMG]

    Pari viikkoa sitten tuli vuokrattua tollanen Kärcherin tekstiilipesuri, ja tulihan tästäkin penkit ja lattiamatto käytyä läpi. Vaikka verhous ihan siistissä kunnossa olikin, niin muutos oli silti ihan huomattava. Tuli myös korjattua pari repeämää, jotka syntyivät joskus käyttisaikana, jolloin tuli "vähän" kiirellä avattua mattoja vesien lorahdettua sisälle milloin mistäkin. Nytkin huomasi autoa ulkona säilytellessäni, että tuonne takapenkin poteroon oli tullut pieni lammikko. Ei muuta kuin kunnon vesisateella autoon istuskelemaan, niin vuotokohta paikallistui takalasin saumaan. Se nyt ainakin on liimattu umpeen, seuraavaa vuotokohtaa odotellessa...vääräleukojen mielestä olen niitä ihan omatoimisestikin lisäillyt mm. kattoluukun muodossa...
     
    Muokattu: 8.9.2017
  5. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Olen näköjään joskus lupaillut kuvaa kattoluukusta paikallaan, tässä nyt sellainen:

    [​IMG]

    Kuva otettu tammikuussa, lumen määrän perusteella voisi olla yhtä hyvin toukokuussa. Monien mielestä voi olla vähän amis-, kasari- corolla -yms. tyylinen ratkaisu, mutta itse tykkään ja muullahan ei ole väliä.
     

Kerro tästä muillekin!