Tecumseh pienmoottorit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja virta, 31.7.2018.

  1. virta

    virta Gearhead

    No ruohonleikkurissa tällainen moottori jossa komea inkkarin kuva!Kuulemma väheksytty mottori,mutta made in USA.Taitaa valmistus olla jo lopetettukin..
    No leikkuri teki topin ja pakko perehtyä siihen ja youtubesta löytyikin ohjeita ja ebaysta osaa.
    No moottori on sellainen ettei siinä kaasuttimessa ole painoryyppyä ja kohokammion pohjassa ilmeisesti säätösuutin?Hörähtää kyllä hetken mutta sitten sammuu,,mikähän tuossa vikana?Ja mistä aloittaa tarkastukset?
    Leikkurin runko on husqvarna ja se on muovia,,olen mieltynyt siihen koska on muovisena erittän kevyt työntää,vanhahan tuo toki on..
     
  2. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Liekö niin vanhaa mallia, että siinä on erillinen ryypynläppä joka menee päälle kun vetää kaasukahvan ihan taakse? Joka tapauksessa yksi vikalähde voi olla se käyntinopeuden tasaaja joka on kai kaikissa ruohonleikkureissa, eli kaasuläppään kiinni tuleva tanko-jousihässäkkä. Joissakin leikkureissa se toimii puhaltimen kotelossa olevalla läpällä, joka lisää kaasua jos puhallus vähenee kun kone hyytyy. Joissakin moottoreissa kampikammiossa pyörii keskipakosäädin josta tulee ulos akseli johon kaasuläppä on kytketty. Systeemi on yksinkertainen mutta ne säätötangot ja palautusjouset voi asentaa väärin kymmenin eri tavoin. Jouset voivat kuoleentuakin.

    Säätimen toinen tehtävä on estää ylikierrokset, vanha Tecumseh ottaa jengaa aika iloisesti jos vain vääntää läpän auki. Kerran kakaroina tätä kokeiltiin, ja tärinässä magneetto irtosi ja jäi vauhtipyörän väliin, meni ihan päreiksi ja teki isoja läpireikiä lohkoon...
     
  3. ursus2

    ursus2 Gearhead

    Mulla on ajettavassa ruohonleikkurissa Tecumseh ja siinä on ryyppyläppä käynnistystä varten, sekä kohokammion pohjassa tosiaan säätösuutin (neula pääsuuttimeen). Oletko kaasaria putsannut? Kuulostaa bemsansaantiongelmalta. Kylmänä kyllä tuo vaatii ryyppyläpän käyttöä muuten ei lähde. Tässä mun koneessa ei ole säädintä, ottaa jenkaa kyllä iloisesti :) Moitteeton laite ollut monta vuotta.
     
  4. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Sain ilmatteeks Tecumsehhillä olevan Ariens lumilingon vm 1982. Uus tulppa ja kaasuttimen puhdistus, niin jo taas toimii. Oli se säätöneula ihan täynnä skögöä. Tuossa 5-heppasessa on lutkutin bensaryyppyä varten, en muista oliko siinäkään ryyppyläppää. Tosi hyvä lähtemään käyntiin.

    Ai niin säiliössä on tässä mallissa bensahana.
     
  5. Joonnaz

    Joonnaz 1st gear

    Kyllä tecumsehia vielä tehhään, lumilingoissa ainakin on.

    EDIT.
    En tiiä tehäänkö sittenkään, äkkiseltään ainaki google vain osia löytää. Oli vaan lainassa Toron linko viimetalvena, ja ei montaa vuotta vanaha ollu, siinä Inkkarin logo oli moottorin kupeessa.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Selitys on kuulema se, että tehtaan jämäeriä on kulkeentunu tehtaille kauan lopetuksen jälkeenkin. Osien saanti alkaa tahmaamaan jo nyt.
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jäteasemalla katselin että oli metallikasan vierellä vanha tecumseh leikkuri. Onnistuin vastustamaan talteenottorefleksiä ensin jähmettymällä patsaaksi, sitten perääntymällä hitaasti ja sen jälkeen nopeasti kääntymällä ja loikkaamalla autoon.
     
    Muokattu: 2.8.2018
    stratusdriver, atobee, eilhik ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Onks sulla se kans, et sormet ei meinaa mitekään oieta roskiksen päällä? Mulla on aika kroonistunu sellanen. Sit ku siirtää kättä ohi roskiksen, niin sormetkin alkaa taas toimia.
     
    T&S, Gary Grand ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  9. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jup. Viime aikoina joutunut tietoisesti välttämään kaikenlaisia garage sale ym kirppareita ja myös raahaamaan kaikkein hyödyttömintä roinaa kaatopaikalle kun sitä on joka paikka täys.
    Meinas päästä tuo leikkuri yllättämään.
     
    f34 ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  10. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Tecumseh on kyllä olemassa ja tekee kylmäkoneita, mutta pienmoottoripuoli myytiin pois jo toistakymmentä vuotta sitten. Uusi omistaja kait tekee niitä vielä uudella nimellä, mutta ilmeisesti aika pienimuotoisesti.

    Ensimmäiset tarkistukset on katsoa, että bensaa tulee kaasariin kunnolla, ja että kaikki suuttimet ja kanavat on auki. Ebayn kautta saa todella halpoja (alle kymppikin kotiin kannettuna) kiinalaisia kopiokaasareita, jotka saattaa toimia tai sitten ei - omasta käyntivikaisena ostetusta 11hv Tecumsehista puuttui seosputki, niin tilasin kokonaisen kaasarin Kiinasta. Se ei pelannut kunnolla, oli varmaan joku kanava jäänyt tukkoon, mutta siitä sai täysin käypäisen seosputken, jolla tuo nyt pelaa hyvin. Pelkkä seosputki varaosana olisi maksanut neljän-viiden kiinakaasarin verran.
     
  11. virta

    virta Gearhead

    No kohokammio irroitettu ja sehän oli ihan moskassa,moska oli peräisin ainakin hapettumista joita kohossa ja muissa metalliosissa oli,näytyäis kuin koho ja kuppi ois messinkiä.Myös tankissa moskaa.Putsailun ja paineilmalla pouhaltelun jälkeen Tecumseh hörähti iloisesti käyntiin.
    Osa jota luulin säätösuuttimeksi olikin kohokammion tyhjäys natsa jossa o rengas tiivisteenä kammion sisällä,håirioaltis systeemi kun o rengas pettää ajan myötä.En usko että tässä kaasarimallissa on kalvoa lainkaan,,
     
    Muokattu: 4.8.2018
  12. omotaatti

    omotaatti 1st gear

    Tätä Tecumsehiä käytteettiin myös Terhi perämoottoreissa. Sillon sanottiin jenkkinupiksi oli aikaa ennen Valmettia. Siitä lienee sanonta vedä narusta ja nauti kesästä..
     
  13. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mullon craftsmanin perässäkäveltävässä tecumseh pelittämy vuodesta -88
    Searssiltä ostin uuden kohon kaasariin kun messinki koho oli tinauksesta alkanut vuotaan ja korjatessa se räjähti...
    Muuta remppaa ei ole tehty
    Hyvä mylly
     
  14. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    "Terhi vie" ja "Tuuli tuo" , sanonta siitä ja sen kestävyydestä.

    Tecumsen laadukkaampi mitä noita pienmoottoreiden kanssa räplännyt irtotankit jo pikkuisissa ruohonleikkureissa ja tuo kohokammion tyhjennysjousi homma helppo tyhjätä vedet ja moskat ennen käynnistysyritystä.

    O-rengas koskaan ole siinä jousijutussa vuotanut vaikka vanhimmat moottorit jo mobiiliikäisiä.
     
  15. kuutio

    kuutio Gearhead

    mulla kanssa vahva kokemus et ainakin nuo vanhemmat tecumsehit ON laadukkaita pienmotoreita
     
  16. virta

    virta Gearhead

    No aina on tankki tyjhä kun tuon ottaa essille,mutta toisaalta ei irtotankkiin menevässä letkussa ole klemmaria kuuluisiko siinä olla.
     
  17. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Kyllä siinä 1978 mallin ruohonleikkurissa oli sellaiset tongilla avattavat jousiklemmarit jotka tietenkin ajan kanssa kuoleentuvat ja katoavat.
     
  18. Ana67

    Ana67 Gearhead


    Kyl siin kopas luki Valmet... Ja hirvee kapine oli pikku Närhi, täris niin maan perkeleesti ja pahaääninen eikä millään lailla käyntivarma. Ei ollut ruohonleikkurinkoneesta perämoottoriksi. Ainoo hyväpuoli oli lisävarusteinen vapaakytkin.
     
  19. virta

    virta Gearhead

    Tecumseh saatu käyntiin uudella kohokakohokammion 51mm tiivisteellä,, se löytyi vanhan ykköstien varresta saukkolasta rautakaupasta. Samalla tuli vaihdettua o rengas tyhjennysnippaan,, koko 4.5 x 2. Eikä tiputtele enää.
     

Kerro tästä muillekin!