Tee se itse kytkennät/varoittava esimerkki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja toyopet, 10.5.2005.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tässä tänään oli pissapojan toiminta olematonta eli ei pyörinyt ollenkaan. No ensimmäiseksi tuli tietysti mieleen, että hapettumaa liittimissä ja kävin kaikki läpi. No vika ei suoranaisesti ollut siellä vaan tarvikemoottori oli jotenkin jäänyt jumiasentoon. Mutta oli ihan hyvä, että ne piuhat katsoin.

    [​IMG]

    Ja vastaavia viritelmiä on buickissa vaikka kuinka. Urakkaa piisaa.
    Tuo kohta on nyt vähän parempi mutta ei hyvä, kun ei nuo liittimet kuulu eteisenvaraston kokoelmiin vielä. Piti hyödyntää vanhaa ja tuohon toiseen katkaistuun johtoon vähän eristeitä ympärille.

    Miksi näitä tehdään? Tuo ei ainakaan ollut mikään hätävara toimenpide, kun tuohon irtonaiseen pätkään oli kuitenkin sitten vähän matkan päähän tehty liitos näillä ryöstäjätyyppisillä napsuttimilla.

    Tehkää kunnolla tai viekää oikealle asentajalle. Itse tuon vielä korjaan kunnon liittimillä.
     
  2. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Ei mikään ihme että porukalla autoja palaa jos jotkut asentajat tekevät kuvan mukaista jälkeä. Itse näen aina paljon vaivaa sähkötöissä ja siksipä kai ne aina onnistuvat. Itse hoidan homman siten että otan liittimestä sen muovirinkulan pois että saa kunnolla puristettua johtoon kiinni ja silti vielä tinaan sen ja suojaan kutistesukalla. Aikaa menee mutta toimintavarmuus kasvaa.
     
  3. Hanxi

    Hanxi Gearhead

    Noita "abikoita" (useimmiten AMP-merkkisiä) saa myös eristeettöminä hyvin varustetuista autotarvikeliikkeistä.
     
  4. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear


    Joo Motonetista saa ainakin joitain malleja mitä olen ostellut. Eikä se hirveä vaiva ole sitä eristettä nypätä pois jollei eristeetöntä satu löytämään.
     
  5. ViLU

    ViLU Gearhead

    Ei mitään ABIKOITA!! Siis niitä abikoita joilla liitetään kaksi johtoa yhteen, ne on syvältä! Jos on niitä jossa on liitin päässä ni itse kolvaan vielä varmuuden vuoksi, että ainakin pysyy...

    Ite oon jo kahden auton sähköt uusinut, toisesta ihan kokonaan ja toisesta puoliksi. Parhaat liitokset on niitä joissa johdot on vain "surrattu" yhteen ja sähkäri- tai jeesusteippiä päälle! Aivan älytöntä! :-?

    Itse teen kaikki liitokset kolvaamalla jos mahdollista ja liimalla varustettu kutistesukka päälle niin ei pääse kosteus väliin... Sähkörasvaa kannattaa myös käyttää runsaasti kaikissa liitoksissa. Ei tarvi sitten ainakaan epäillä että liitokset olisivat hapettuneet.
     
  6. tonsku78

    tonsku78 Gearhead

    vika?

    Tein joskus noi liimakutistesukkajutut, ja kaikki...
    Olihan se hieno, ja varmasti pitkäikäisempi kuin paljas liitin, mutta....
    Kun se vika tulee, ja saletisti tulee joskus joku sähkövika jossain silti, ni se vian etsiminen on todella SYVÄLTÄ kun on tehnyt kaikki ed.mainituin keinoin!
    Irrotin ykskerrallaan kaikki sukat(työläästi), ja yllättäen vika oli VIIMEISESSÄ, jossa oli hapettuma!
    Tod.näk olin hutiloinut jotenkin sen viimesen asennuksessa, mutta silti, otti päähän!
    Nyt laitan kaikki liittimillä joiden kunnon näen HETI, ilman tuntien aherrusta.
    Ai niin, toi kolvaus,ja rasva ovat kyllä ihan hyvä juttu!
     
  7. ViLU

    ViLU Gearhead

    Juu, toi sähkörasva on tosi hyvää tavaraa. Käytän sitä myös akun navoissa estämässä hapettumia.

    Oli nimittäin kaverilla niin, että sillä ei ollu mitään rasvoja ollut varmaan ikinä sen auton akun navoissa ja voitte vaan arvata minkä näköinen se akun napa oli monien vuosien kuluttua. Jos en nyt hirveesti valehtele, niin oisko ollu just plus-navassa sellanen golfpallon kokoinen sininen hapettuma köntti :D en oo sit ikinä nähny vielä niin pahassa kunnossa olleita akun napoja...
     
  8. tonsku78

    tonsku78 Gearhead

    akku

    Olin vieressä(n. 1,5m), kun 120 Ah akku räjähti kuorma-autossa/vetomestarissa pesun jälkeen kun kuona otti akunkiinnitysrautaan kiinni!

    korvissa soi, pitkään, ja kovin!!
     
  9. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    perhanan kyläsepät!!!!!

    Mä vihaan noita!!! :mad: :mad: :mad:
    :mad: :mad: :mad: :argue: :soosoo: :mad:
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    no voi itku...jokainen tekee autonsa niinkuin haluaa,on se aika tietämättömyyttä jos ei osto vaiheessa löydä noita sätöksiä,sitten itketään palstoilla entisen omistajan tekemistä virheistä.... :soosoo:
     
  11. ViLU

    ViLU Gearhead

    Sä kuulut siis tähän joukkoon jolla on peukalo keskellä kämmentä ja teet juuri noita "surraus" liitoksia :lol:

    Ei kuule auton ostohetkellä kaikkia tollasia pilipali virityksiä välttämättä huomaa. Ja välillä tollasert liitokset on kätketty hyvin "siististi" sähköteipin sisään ja kojetaulun kätköihin. Pitäisikö kaikki liitokset avata kun käy autoa katsomassa? :lol:
     
  12. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Omasta amerikasta saapuneesta kesävessasta poistin 10 metriä sähköjohtoa maton alta ja kojelaudan takaa.

    Ei harmaintakaan aavistusta mitä virkaa ne toimittivat.
     
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Eipä näy toi kuva mulla...
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Onko sinulla mikä selain? Progressiivisesti pakattu JPG-kuva. Ei näy ainakaan osalla Netscapen vanhemman polven selaimia. Eikä näköjään näy IE6.0 SP1:lläkään ihan suoraan vaan pitää laittaa valikosta NÄYTÄ KUVA. Mikä lie mättää.

    Operalla ja Mozillalla näkyy :wink:

    Muuten hyvää ei viiti noitten takia jättää ostamatta. Kyllä noita viritelmiä näkyy melkein kaikissa mutta ei koskaan ole vielä avojohtosurrauksia ennen ollut.

    Ja kun tuon voi tehdä samalla vaivalla kunnolla, niin miksi tuollain.
     
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    No nyt näkyy. En mä tiedä mikä selain tässä on, työpaikan masiina :D Toi tossa kuvassa on semmonen mitä me kutsutaan kavereiden kanssa kusiliitokseks...
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei näy täälläkään, ei edes valitsemalla tuo "näytä kuva"

    Selain IE 6.0.2800
    Käyttis XP
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mielenkiintoista. Samat versiot näkyy minun IEssä olevan ja kyllä se sitten tulee. Mutta eipä näkynyt ensin tuolla Netscapen 7.2:llakaan (pari selainta koneella... :lol: )

    Ei siinä kuvassa nyt sinällään mitään kauhean ihmeellistä ole. Koitapa suoraan

    http://personal.inet.fi/musiikki/petter ... osahko.jpg

    t:toyopet
     
  18. DC

    DC Gearhead

    Itse saan hyvänolontunteen siitä kun pääsee repimään ylimääräisiä sähköjohtoja autosta pois.Eräs hulluimpia järjestelyjä oli sellainen että autossa oli alkuperäisen lämpömittarin lisäksi 2 tarvikelämpömittaria,noista kolmesta ei yksikään toiminut...

    Ja tulipa vielä mieleen kaverini auto jossa laturi muistaakseni on ollut alunperin kuskinpuolella.Laturin paikka oli jossain vaiheessa muutettu apukuskinpuolelle=johtoa jatkettu.Sitten joku oli asentanut ampeerimittarin joka siis kytketään siihen laturin johtoon.Nyt jos en väärin muista niin siinä johdossa oli ainakin kolme liitosta sen ensimmäisen johdonjatkamisen lisäksi,ja johtokin taisi olla paksuudeltaan vaihtelevaa...juu,tietysti teippiliitoksin.Kukaan ei olisi voinut pidellä minua kiinni kun sen viritelmän näin ja halusin purkaa sen välittömästi :mad:

    Ja liitoksista ja liittimistä vielä että niitä "värillisiä"abikoja jotka puristetaan en ole ikinä autoihini laittanut puristamalla,vaan aina olen tinannut(ellei ole tilapäispysyväisratkaisu :oops: )
     
  19. sakke

    sakke 1st gear

    omituista.miulla täs alakerran läppärissä,win 98se ja selaimest ei tietoo kuva näkyy :D yläkerrassa pöytäkoneessa xp ja ei näy,kumallisii nää koneet siis tietokoneet..
     
  20. Belvedereman

    Belvedereman 1st gear

    Vielä omituisempaa on että mulla näkyi tuo kuva kun sen viestini tähän kirjoitin ja nyt ei näy. Mitään muutoksia en ole tehnyt, käyttis XP ja selain joku versio Explorerista.
     

Kerro tästä muillekin!