Tee se itse kytkennät/varoittava esimerkki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja toyopet, 10.5.2005.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minulla on ollut ongelmia molempien kanssa. :lol:
    Ei kylläkään autossa. Auton sähköissä ongelmat on enempi noita ensimmäisen viestin kuvassa näkyviä.

    Mutta äänentoistopiuhoissa on ongelmia. Nytkin kymmenkunta piuhaa odottaa kaapissa tinausta. Tosin ostettiin 10 uutta joten ne voi sinne kaappiin jäädäkin. Noissahan ei käytetä mitään kutistesukkaa ja liittimetkin on aika vaihtelevia laadultaan, ne hyvät kun maksaa enempi mitä halpa valmis johto.

    Tuohon tinaukseen täytyy sanoa, että kaikki nuo kiinalaiset halpisjohdot menee poikki tinauksen juuresta. Johto/keikka.
    Sitten kerran tuosta JKL:n toisesta liikkeestä ostin semmoiset kalliit päät (speakon) ja niissäpä on ruuviliitokset, ei tartte tinailla. No niitä onkin pitänyt ruuvailla. Muutama keikka meni alkuun ilman ongelmia ja sitten ne onkin olleet löysässä.

    Mutta kyllä ne kunnon päät tinattuna kuitenkin kestää parhaiten. Ja noissa piuhoissa tulee taivutusta ja tärinää sun muuta paljon.
    Mikrofoni kädessä kun vetää lavakoreografiaa.... 8)
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    VETÄSES JOKU RALLI TOSTA NYT! *mölisee'
     
  3. V.Kutvonen

    V.Kutvonen 1st gear

    GM:n sähköt

    Kyllä ainaki omalla kohalla on jenkkisähköt (räpeltämättömät) pelannu pelkällä puolvuosihuollolla. Eli keväisin ja syksysin kontaktisprayta joka ainoaan liitokseen ja piuhaan mitä autosta löytyy. Normaali kuluminen on sitten erikseen esim.katkasijoissa.Ikkunannostimet ei pelaa monesti sen takia kun on piuhat hankautunu poikki ovien saranoitten kohalta, ja kuivuuttaan, ei kun jollain opilla silikoonirasvaa ja taas luistaa.Vedettiin tossa Astron kojelaudan alta 30 metriä ylimäärästä piuhaa jonka joku "inssi" oli vetäny,enkä silti löytäny omista sähköistä mitään vikaa.On vaan hankalaa korjata kun kaikki omat katkasijat ym. on pilattu rosvoilla,tinaamalla jauusilla tarvikepaskoilla jotka ei sovi sisustaan eikä muutenkaan kuulu ku korkeintaan omatekoseen veneeseen.
     
  4. Arskasuuri

    Arskasuuri Gearhead

    Räpellettyjen sähköjen kanssa tulee yleensä aina ennemmin tai myöhemmin ongelmia.. Tässä yksi parhaista mitä omalle kohdalle on sattunut:

    Joskus 80-luvulla omistin ruåtsalaisvalmisteisen kulkineen johon joku ingenjööri oli laitellut sähköjä. No jossain vaiheessa sitten, kuten asiaan kuulunee, nousi kojetaulun takaa sankka savu kesken ajon. Auto parkkiin, akunkenkä irti ja tutkimaan että mitä v**tua ? :mad:

    Aikani tutkin ja ihmettelin... jonka jälkeen kiukuspäissäni otin ensimmäisestä sulaneesta / kärventyneestä johtokasasta kiinni ja riuhtaisin. Käteen jäi muutaman riuhtaisun jälkeen varmaan pari kilometriä enemmän tai vähemmän hiiltynyttä johtoa. Laitoin akunkengän kiinni ajatuksella että vieläkö savuat, ***kele. :poff:

    Ei muuten savunnut... ja käynnistyksen jälkeen (juu, se tosiaan lähti ihan normaalisti käyntiin) jouduin toteamaan että kaikki sähköt toimii normaalisti... :eek:
     
  5. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi on ihan normaalia että vanhassa autossa on tolkuton määrä tarpeettomia sähköjohtoja, itekin on tullut useasti siivoiltua noita joutavia piuhoja. Ilmeisesti monet on niin laiskoja ettei viitsi purkaa vanhoja juttuja vaan katkaisevat kylmästi ne vanhat johdot ja vetävät sit vaan uudet tilalle. Ja sittenhän siellä onkin sellasia johtoviidakoita ettei hullukaan ota niistä selvää :odroll:
    Yks parhaista tossa suhteessa oli mulla ollut vani. Sitä tosin oli käytetty myös tv-kuvaushommissa joten vaivanpalkaks "johtosiivouksesta" sain aika paljon arvokastakin piuhaa tai pikemminkin jo kaapelia (ja liittimiä) joita oli vedetty auton kattoverhouksen ja sivuverhousten takaa sinne peräosastoon. Mut kun ton lisäks siinäkin oli jo ollut monenlaisia hälyjä ja valoja plus soittimia niin kaikkiaan siitäkin tuli raksittua noita ei-minnekään johtoja sen verran että kun kieputtellin ne vyyhdeille niin useampi iso muovikassillinen niitä kertyi :eek:
     
  6. Havu

    Havu 1st gear

    Joo, mulla oli kans viime syksynä sähkövikainen Vani korjattavana (vanha lanssi) joka oli sen jälkeen ollu jollain firmalla viemärin(?) tutkinta-autona, purin myös sellaisen reilunkokoisen laatikollisen johtoa ja erilaisia liittimiä +relekantoja pois. Lanssipajalla oli liitokset tehty asiallisesti (juottamalla ja liimasukka päällä), mutta seuraavat asennukset olikin sitten luokattomia ( rengasabikoita liitetty pultilla ja mutterilla, sata kierrosta sähköteippiä päällä) Sitten ihmetellään, kun Vanikka hukkaa virtoja!! :rotfl: :soosoo: :soosoo: Löyty muuten sulaneita johtoja myös.. :soosoo: :soosoo:
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vankkerin sähköjohdot

    Mäkin purin edellisestä vankkerista...

    Kaksi (2) muovipussillista sähköjohtoa !!!!

    mm. toimimattomat : la, alppitorvet, karttavalo, sähköpeilit,
    ylimääräisiä äärivalojohtoja,
    kolmet ylimääräiset kaiutinjohtosarjat jne.
    kojelaudassa oli mainintana 3 tupakansytytintä !

    ++ Täysin käsittämättömiä ylimääräisiä johtoja... jonka alkuperiä
    tutkittiin kaverin kanssa malliin... Kato tapahtuuko konehuoneessa
    mitään kun nykäsen tätä johdonpäätä, toinen huutaa joo se johto
    ei oo kiinni missään... okkei vedä poies ! -prkl-

    Akun plussanapaan meni yhteensä 12 eri johtoa !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Että tällänen tapaus . . .
     
  8. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    kerran kesällä vuosia sitten.
    vaihdoin suunnikkaat valot tuplavaloiks, maalarinteipillä liitokset kiinni ja valot päälle.
    poff, savu nousi konepellin alta ja johdoista paloi muovit päältä. opin heti tämän jälkeen tekemään sähkötöitä kunnolla, ei ole enään tarvinnut harjoitella :D

    joo vanha topic mut kertaus on opintojen äiti vai miten se nyt oli ?
     
  9. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Re: akku

    No, oikean sähkömiehen, siis rakennussellaisen, neuvo oli huuhdella akut puhtaaksi lämpimällä vedellä.
    - Tietysti akut olivat autossa paikallaan kytkettyinä.
     

Kerro tästä muillekin!