Tehdäänpä budjettikonetta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jordan, 21.9.2011.

  1. Jordan

    Jordan Gearhead

    Eli tarkotus olisi nyt alkaa ehostelemaan ton Caminon kulkupuolta. Vaihtoehtoja olis nyt 2kpl.

    1. Tilata kokonainen pata valmiina ja laittaa keulalle.

    2. Tilata osat ja kasata suomessa itse. Kuljetus tavaroille on jo järjestetty, mutta mutta... Muistelen lukeneeni jonkun jenkkilän vauhtilehden kasanneen sellaisen suht miedon käyttöpadan aika halvallakin.

    Tarkoitus olisi tossa vaihtoehto kakkosessa siis luultavasti tilata lohkoa myöten kaikki uutta. Etuna ettei tarvisi valmista purkaa tasapainotuksia varten. Näin olen ainakin kuullut ettei aina kannattaisi valmiisiinkaan luottaa.

    Tavoitteena olisi mukavalla tehoalueella oleva kesäkäyttöpata, ei mikään mörkömoottori.

    Mielipiteitä, ehdotuksia

    Jori
     
  2. mirage

    mirage 3rd gear

    1. Aika paljon helpompi tapa. Muutamalla kaverilla tommonen cratekone on toiminut avaamatta hyvin.. muutamia 290hp ja pari 330hp. 290 maksanee kaikkinensa tuommosen 3000, tosin en usko että ihan riittää, kun kaikkea pientä joutuu kuitenkin hankkimaan ja 330 vielä tonni-pari enemmän.

    2. Riippuu mitä haluaa; Jos riittää 380 jalkapaunaa vääntöä ja 280-300hp, niin ei tarvi, jos ei ole kulunut kovasti, paljon alakertaan koskea. Siis konekoko 350? Jos lähdet ylittämään reilusti tuommoista 330hp, niin sitten voit melkeen unohtaa kesäkäyttöautomaisuuden. Kulutus alkaa nousemaan ainakin meikäläiselle liikaa.. ja palikkaakin menee enemmän tai ainakin tulee jo kansien koneistuksia yms. Rahaa pikkuvirittelyyn menee ilman alakertaremonttia (tai kansien koneistuksia) yllättävän vähän. Tiivisteet, imusarja, kaasari, virranjakaja, peltisarjat ja (laahuri)nokka-akseli tykötarpeineen jäänee alle tuhannen euron ja sitten tietysti pitää olla hyvä putkisto. Riippuu tietysti, mitä haluaa. Kannattaa miettiä tarkkaan ja suorituskykyä voi arvioida esim. quartermile-kalkulaattorien avulla. Camino on kuitenkin aika kevyt auto ja kulkee aika kivasti jo 200+hp koneella (se on se vääntö!), kun vaihteisto ja perä on mietitty ja laitettu oikein. Originaalina näihin sai max 170hp 350cid koneita, eikä se silläkään ole varsinaisesti hidas ollenkaan. (vrt aikakauden muut autot)
     
  3. TimoT

    TimoT 3rd gear

    ne jenkkilehtien 460hp 1001$ jutut kannattaa jättää omaan arvoonsa,niissä on aina sama juoni,otetaan 350 kone romikselta,vaihdetaan siihen nokka ja kaasari ja saadaan myyvä tarina,mutta meillä nyt sattu lojumaan hyllyssä AFR tai jotkut muut alukannet,mitkä ei tietenkään maksa mitään kun ne jo oli omassa hyllyssä ja koneen alkuperäsillä kansilla ei saatukaan kun 200+kaakkia,mikä ei myy lehtiä eikä osia :odroll:
    tommonen gm:n 290hp cratekone ei kanssa ole kovinkaan kaksinen laite normikuosissaan ja lisäksi siihen pitää hommata imusarja,kaasari,dampperi,vetolevy,jakaja,startti,laturi ja korvakkeet ym.jos ei niitä löydy itteltä joten hinta kipuaa taas ylöspäin.
    Jenkkien valmiit cratekoneet on 8 tapauksessa kymmenestä melkosta sontaa,väärin kasattuja,väärillä osapaketeilla,tasapainotukset pitkin kettua,oon esim nähny billyjoejimbobin painottaman koneen,mihin sankari oli dampperin ULKOkehälle porannu painotusreikiä.
     
  4. Jordan

    Jordan Gearhead

    Juuri tuota tasapainotus/kasausmokia vähän pelkään noissa valmiissa padoissa.

    Tällä hetkellä patana on juuri tuo 350. Mikkikansilla, peltisarjoilla, tuplaputkilla joissa 1 läpivirtauspönttö per putki. Koneen kunnosta muuten ei tarkempaa tietoa muuta kun että toimii.

    Tarkotuksena olis alukannet, josko niistä mitä hyötyä on verrattuna noihin vanhoihin läpikäytynä. Itse en tätäkään tiedä.

    Lootana 350, perä helvetin tiheä --> menee vaihtoon myös johonkin vähän harvempaan.


    Ja nythän on aika kertoa mielipiteenne. Osienhankinta/lomareissu kyseiseen maahan tapahtuu marraskuun alussa :p
     
  5. mirage

    mirage 3rd gear

    toihan kuulostaa nokkaa lukuunottamatta valmiilta koneelta (imusarja?,kaasari?). Alukansiin jos vielä haluaa satsata, niin varmasti saa hiukan hevosia. Painokin tippuu, mikä ei tietenkään ole haitaksi. Tommonen kone, kun Caminossa jo on, pitäis aika helposti puskea (ehjänä ja säädöissään) sen miltei 300hp. Nokka-akseli tosin ei saa olla vakiomallia. Hyvällä nokalla vielä enemmänkin ja kansien vaihdolla vielä pikkaisen lisää..
    Mä laittasin kuitenkin ne alukansirahat ensin sinne voimansiirtoon. Esim. laitettu th2004r laatikko, hyvä turbiini ja sopiva välitys lukolla olisivat hankintalistalla ennen kansia.
     
  6. Jordan

    Jordan Gearhead

    Itsekin miettinyt tota 200-lootaa, en vaan tiedä miten joutuisi kardaanit yms muuttamaan/hankkimaan uuden.

    Perän vaihto on ollut listalla pitkään.

    Tän hetkisestä nokasta ei tietoa, luultavasti vaihdettu sekin.

    Imarista ja kaasarista laitan vielä tietoa kunhan sais aikaseks katottuu pellin alle --> parin tunnin päästä.

    Ja kuitenki jos männät joutuu tiputtaa pois, ni hoonaus+ renkaat o pakko vaihtaa.

    Ja kannet menis läpikäyntiin, niin se hintaero mikä tulee läpikäydyille vanhoille tai uus kansi kaikkineen leluineen + painonsäästö.

    Sinäänsä puoltais vanhaa lohkoa yms muuta että kun apulaitteet sun muut saa kierrätettyä ainakin suurimmaksi osaksi.

    Siltikin siinä samassahan sitte vaikka laakeroi uudestaan alakerran, sais ainakin varmuuden niistäkin vs odottaa että joku sanoo sopimuksen irti ja lähtee lohkon läpi maailmalle :soosoo:
     
  7. mirage

    mirage 3rd gear

    Itsekin miettinyt tota 200-lootaa, en vaan tiedä miten joutuisi kardaanit yms muuttamaan/hankkimaan uuden.
    th200 on eri asia kuin th2004r. 4r pitäisi mennä Caminoon takakiinnikkeen muuttamisella.

    Perän vaihto on ollut listalla pitkään.
    Onko se nykyinen alkuperäinen? Siihenkin saa uutta, kestävämpää osaa, välityksiä ja lukkoja.

    Tän hetkisestä nokasta ei tietoa, luultavasti vaihdettu sekin.
    Kannattaisi tutkia, mikä siellä nyt on tai sitten vaan hankkii sopivan. Mutta kun se voi olla sopivan rajoissa nykyinenkin..

    Imarista ja kaasarista laitan vielä tietoa kunhan sais aikaseks katottuu pellin alle --> parin tunnin päästä.
    Katukäyttöauto ei kovin kummoisia näitäkään tarvii. 2-taso imusarja ja 500-600cfm nelireikänen kaasari-paketti riittää pitkälle. Säätöihin vaan kannattaa paneutua.

    Ja kuitenki jos männät joutuu tiputtaa pois, ni hoonaus+ renkaat o pakko vaihtaa.
    Siis nykyisin jotain vikaa?

    Ja kannet menis läpikäyntiin, niin se hintaero mikä tulee läpikäydyille vanhoille tai uus kansi kaikkineen leluineen + painonsäästö.
    Vikaa? Mutta se on totta, että kansien tekeminen on melkoisen kallista ja kannattaa varmastikin hankkia kerralla kunnolliset. Jos ihan pikkufixauksella saa nykyiset kuntoon, niin sit ei ehkä kannata.

    Sinäänsä puoltais vanhaa lohkoa yms muuta että kun apulaitteet sun muut saa kierrätettyä ainakin suurimmaksi osaksi.
    Tämähän puoltaa ennemminkin ehkä crate-konetta.

    Siltikin siinä samassahan sitte vaikka laakeroi uudestaan alakerran, sais ainakin varmuuden niistäkin vs odottaa että joku sanoo sopimuksen irti ja lähtee lohkon läpi maailmalle
    Jos se on kestänyt polkemista tähänkin asti, eikä käyttökierrokset ole nousemassa paljon päälle 5000rpm:n, niin tuntuu miltei turhalta tollasta tehdä.

    Ja lopuksi se virranjakaja. Kunnollinen sellanen tykötarpeineen ja hyvin säädettynä pitäis ilman muuta olla.[/quote]
     
  8. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

  9. mirage

    mirage 3rd gear

    Mulleko suosittelit? Jos näin, niin ei kiitos, ei ole tarvetta. Moottorialan kirjallisuutta löytyy ihan omiks tarpeiks ja näköjään vähän ylikin, kun oon täällä kommentoimassa... :eek:
     
  10. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Eiku tolle topikin aloittajalle...mutta ei tee kyllä pahaa kenellekkään veikkaan ma...
     
  11. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Osittain samaa mielta kun mirage ton kansi ja voimansiirtoasian suhteen,mutta mieti kumman teet askin vai perän,jos vaihdat askin 2004r niin perässä saakin olla tiuha ruuvi,ei oo mitää järkeä laittaa harvaa välitystä ylivaihdeaskin kanssa.
    kansia ja venttiilikoneiston osia hommatessa unohda kaikki kiinalaiset rekkulat minkä nimessä on sana pro :D :soosoo:
    nää halvemmat alukannet joutuu kiikuttaa koneistamoon ennen kun niitä voi laittaa kiinni,jos ei halua joka kesä niitä kaivaa irti,koskee myös edelbrockin kansia,nykyisellään hirveetä sontaa...
     
  12. mirage

    mirage 3rd gear

    TimoT on ihan oikeassa. Eli kannattaa oikeesti miettiä sitä kombinaatiota. Onhan Caminossa lukko?
     
  13. Jordan

    Jordan Gearhead

    [/quote]

    Siis juurikin tuota th2004r laatikkoa miettineenä. Aihiot halpoja ja onhan täällä OD,lläkin muistaakseni joku kehunut tehneensä noista kestäviä. En vain muista nicciä :lol:

    Perä tuskin on alkuperäinen, mutta sekin pitäisi mielestäni samalla tarkastaa mitä sisusta pitää sisällään + lukko.

    Tottakai tuo nykyisen nokan tiedot tarkistaa ennen kun sitä ruutupaperimietintälistaa pidemmälle lähtee laskemaan. Sittekin joku viisaampi toivottavasti kertoo sen käypäsyydestä.

    imrina on tällä hetkellä joku edelin tekele, tarkempaa en löytänyt
    Kaasarissa sivussa valettu Weber, sarjanumerona 9605S 3035.
    kuitenkin ilmanputsarin alapuolella, kaasarin kannessa Carter AFB Competition Series

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Carter-A ... 43a93de112

    Mäntien tiputus koska kuitenkin (varmaankin) homma karkaa lapasesta, samalla kuitenkin varmistuisi todellinen kunto

    Kestänythän tuo on, ja ei siitä kierroskonetta ole tarkotuskaan hakea

    Crate vai ei, siinäpä pulma :argue:

    Säätää tuon saa joku aivan muu kuin ite, tietenkin mielellään ite vieressä oppimassa...

    Ja kansien kuntoahan ei tiedä ennen kun on aukaissut, eli ennen reissua ja päätöstä kunnostus/uudet...




    Vielä tuosta kirjasta, lukupää ei ole ihan paras mahdollinen, mutta harkinnan arvoinen hankinta. Kiitoksia vinkistä
     
  14. mirage

    mirage 3rd gear

    Vähän alkaa kuulostamaan siltä, että nykyisillä palikoilla, kunnossa ja säädettynä toi on jo ihan kelponen katukäyttöautoon sopiva moottori.

    Jos vaihdelaatikko on kunnossa, niin sekin on kunnossa..
    Vakioturbiini tosin voi olla tuohon liian kesy.

    Perä? Sutiiko mustaa viivaa molemmilla pyörillä? Eikä pidä ylimääräsiä ääniä? Sittenhän sekin on ok.

    Josta päästään siihen (tiheä perä oli mainittu jossain aikaisemmin), että laittelisin vaan sen 4r-vaihdelaatikon 2300-2500rpm lukollisella turbiinilla ja kivasti läpikäytynä. Tällä muutoksella saa "halpoja" heppoja; ykkönen on tiheempi + turbiini tarraa paremmalla alueella, vaihdevälit on mukavammat ja lisäksi maantiekierrokset putoaa 33%, jolloin myös kulutus pienenee..
    (tosin tämä on ehdollista: Kaasarin ja myös virranjakajan tulee ymmärtää, että ajellaan nyt vaan kevyellä kuormalla :) , eli että virranjakaja antaa reilusti (alipaine)ennakkoa ja kaasari ei ole kiihdytysrikastuksella )

    Mutta projektin vois aloittaa sen nykykokoonpanon mahdollisimman hyvän toiminnan takaamisella, eli ehjäksi ja säätöihin.
     
  15. Jordan

    Jordan Gearhead

    Loota on kunnossa kyllä. Se avattiin kun toi mulle tuli. Sillon oli öljykalvo paskana, ja ainakin paikallinen yritys joka lootan avasi, sanoi että kunnossa on, sisältäen kitin. Siksi toi lootaan panostaminen ei aikaisemmin ole ihmeemmin houkutellut.

    Tosin kai senkin saa myytyä ja sitä kautta kuoletettua sen kakssatasen hankintakuluja.

    Perässä lukkoa ei ole, tai on paskana.

    Sylettää vaan kun kiihdytyksessä loota "jättää" kakkosen pois tuon välityksen yms yllämainittujen yhteensopivuusjuttujen takia.

    Säätöihin, jakajaan en ole paneutunut, eikä taitokaan riitä.
     
  16. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Mulla on tuo sama kaasari,eli se on vastaava, kuin edelin 600 cfm. Se on kiinni 403 cid oldsin koneessa missä paremmat kannet ja hiukan kireämpi nokka. Kun nyt säädöt alkaa oleen kuosissaan niin tuntus pätevältä tuo kaasari. Kulkee kivuttomasti ja on jopa taloudellinen. Oman koneen tehoista ei ole persdynoa kummempaa tietoa mutta jalkoihin tuolla ei enää jää. Itellä kannet vm -70 350 oldsista. Aikakautensa parhaat kannet ja muutos alkuperäisiin on melkoinen. Mikkikannet käsittääkseni hyvät nekin niin miksi niitä vaihtamaan? Tason oikaisu ja uudet venanjouset minimissää niihin tietty, eikä nuo chevyn venttiilit ja ohjurit jne aivan kauheita näytä maksavan. Tee ihmeessä siitä vanhasta padasta se kone!
     
  17. Kentsu

    Kentsu 3rd gear

    Mites tihee perä tuossa on? paljonko kiertää suurimmalla vaihteella 80 vauhdissa? Mun broidin elcaminossa ongelma on vähän toisinpäin, perä on aivan liian harva. Perään on just laitettu uusi lukko ja välitys on 2.29, ei tarvinnu varttimaililla käyttää 3 ollenkaan ja 2 loppunopeus 170 tosi pienillä renkailla (25"x8.5 sliksit).
     
  18. Jordan

    Jordan Gearhead

    En sen enempää o alkanu renkaita pukilla pyörittämään ja laskemaan, mut mikäli ton tohon omaan jenkakelloon on luottamista niin kierroksia joku 3500

    Tutulle jo soitin, mutta se perkele oli kerenny antamaan viimisen 2004r lootansa pois. Muistaako kukaan että kuka/mihin hintaan tollanen 2004r loota tekee kaikkinensa?
     
  19. stealthcamino

    stealthcamino 3rd gear

    Onhan se ihan mukavaa kun camino sutii kaikki pykälät läpi.. 8)
    Tässä esim TimoT:n entinen sammaloitunut vehjes alastarolla katukumeilla.. http://www.youtube.com/watch?v=CWMjBCSMNOw
    Paras et oli 12.2 ja 187 loppunopeudella tuona päivänä. Itse havainnut että 3.42 peräruuvi ja th350 on caminossa parhain paketti, kun nokalla on tollanen oikeet 300hp antava budjettipikkulohko..
     
  20. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Harmi kun ei töissä pysty juutuupia kattelemaan :-?
    mutta ite totesin kanssa ton 3,42 välityksen th350 askin kanssa parhaaksi Novassa, 2,73 oli liian harva, 3,70 liian tiuha,mutta 3,42 oli justiin sopiva,renkaat oli Novassa 255/60/15
     

Kerro tästä muillekin!