Tehokkaammat ajovalot klassikkojenkkiin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Heikki, 21.10.2016.

  1. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Kun lähtökohtana autossa on originaalit 50-luvun sealed beam -umpiot niin valaistuksen tehostaminen ei ole vaikea operaatio.

    Aikoinaan 90-luvulla tuli päivitettyä T-birdiin alkuperäisten tilalle H4:set ja kun vaihtoi vielä kaikki neljä toimimaan sekä lyhyillä että pitkillä niin sehän valkaisi latua jo kummasti ja kelpasi katsastajallekin.

    Mutta millaisia tämän päivän kokemuksia OD:n väellä on valojen päivityksestä - jos haluaisi kerralla mahdollisimman hyvän valotehon ja sellaisena, että se vielä läpäisee katsastajan seulankin?

    Xenon-jälkiasennus lienee täysin mahdoton yhtälö, mutta mitäs lainsäätäjä sanoo LED-valoista vanhassa autossa? Ja saako niitä edes sellaisina, että ne sopivat muutoin 50-lukuiseen ulkoasuun?

    Kokemuksia?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ledit yhtä kielletyt kuin xenonit. E hyväksyttyjä umpioita niille ei löytyne ihan heti.

    50lukuseen vois sopia keltanen xenon tai 100w halogen hyvillä johdoilla?
     
  3. 12345678910

    12345678910 Gearhead

    Itte laitoin 50-luvun siipi-MoPariin Polski Fiatin valot kun sattui olemaan joutilaana. :)
     
  4. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Itellä tarkoitus tuplata nelivalokeulaisen autoni h4-umpiot ensikesänä ja releyttää samalla, nyt sisemmät "pitköt" on semmoset hehkulankapolttimoumpiot, ihan surkeet, laitan kaikki vaan h4-umpioiks. Laillistakin vieläpä, eikä ulkonäkö muutu.
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Caddyyn tilasin Rockautosta uudet sealed beamit, otin halogenina.
    Eipä ole tullut testattua vielä miten kirkkaat ovat.

    Ledeistä olisi hyvä kuulla lisää, millaisia ovat?
    Juuri Ebayssa surffaamassa, josko tuohon käyttikseen laittelis sellaiset.
     
  6. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    E-merkittyjä LED-korvikeumpioita, jotka sopivat suoraan sealed beamien tilalle on kyllä tullut pari kertaa nettikauppoja selatessa vastaan, mutta kyllä useimmiten taitaa riittävät hyväksynnät puuttua tarjolla olevista muutossarjoista ja umpioista.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Oho. Linkkiäkin saa laittaa!

    3000k päälle keltanen xenon silti varmaan luonnikkaampi kuin lumenvalkonen led? Laitonta toki kaikki tyni.
     
    Heikki tykkää tästä.
  8. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Tarkoitin siis, että näitä E-merkittyjä kyllä tulee vastaan, mutta niissä on vaan ne feikkimerkinnät ilman oikeaa E-hyväksyntää.
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin... Saahan ebaysta noita rihlaamattomia xenon umpioita missä ei merkintöjä mutta varmasti valokuvio ok eikä häikäise vastaantulijoita. Sillon laittomuus ei niin paha ole eihän? :D


    Toki jos ulkomaailta jotkut kunnon 100w nightbreikkerit ja paksut johdot releillä + hyvät umpiot niin luulis olevan ok.
     
  10. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mikä auto kyseessä?
    Kyllä kunnon umpioilla ja halogeenipolttimoilla ja releistämällä systeemin paksuilla johdoilla, klassikon valotehon saa jo ihan nykyauton tasolle. Ja jos on neljä lamppua nokalla, niin menee jopa paremmaaksi.
     
  11. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Ihan yleisellä tasolla asiaa pohdiskelin, mutta toki oma 1959 Ford kaipaa myös ajovalojen päivitystä. Kun kyseessä on museoauto niin siinä lienee tyytyminen samaan settiin kuin 1960 T-birdissä eli kahdennettuihin H4:siin.
     
  12. BBC

    BBC Guest

    Sealed beam h4 on kyllä harrasteautoon riittävän tehokas ja hyvännäköinen kun on kaareva linssi
     
    Heikki tykkää tästä.
  13. ViLU

    ViLU Gearhead

    Eihän jälkiasennus Xenonit nyt laittomat ole? Onko säännöt muuttunu dramaattisesti? Alle 1995 vuotiseen riittää ajovalojen pesuri ja jos on DOT-valot niin ei tarvii sitäkään. Uusin Trafin sääntö löytyy varmaan jostain netistä...
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Pelkkä dot ei riitä eihän? Pitää olla erikseen vielä xenonille hyväksyntä näin ymmärsin. Mulla oli dot valot jo 74 cädissäkin mutta varmasti ois tullu huutia xenoneista.
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    En kyllä oikein osaa ajatella että miksi jotain jälkiasennus Xenoneja harrasteautoon tarttisi, etenkään 59 Thunderbirdiin, kesällä ei Suomessa usein ole pimeää. Mutta H4 umpiot ja niille releistys varmaan on ihan oikein hyvä päivitys. Senhän voi tehdä myös katkomatta orkkisjohtoja jos ovat vielä alkuperäiset. Eli niin että ottaa releiden ohjaukset lampun kannoilta.
     
  16. hzemax

    hzemax Double Gearhead

     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mulla on Belairis vielä ihan hehkuvalot, ja kyllä niilläkin näki viä viikko sitten kruisailussa edetä. Itse asiassa ihmeen hyvät, kun on johdot, umpiot ja lataus kunnossa. Sen ajokaudella ei taida oikeesti yhtään parempia tarvitakaan.
     
  18. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Mitäpä jos belairin tai fairlanen perässä olisikin vihainen maanviljelijä 4 veto jeepillään.

    Eikö olisi kunnollisista valoista silloin hyötyä? Mahdollisesti hyödyntäisit parempia valoja helppoon pakenemiseen! H4 Avain kunnolliseen pakoon.
     
  19. GBS

    GBS 2nd gear

  20. BBC

    BBC Guest

    Ristus kun on rumat. Tuommoset kun lykkää 50-70luvun jenkin keulalle niin harakatkin nauraa pihapuissa.
     

Kerro tästä muillekin!