tehokkaimmat lisäpitkät??? 3 kpl keulaan ala texas:)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja BRC1, 17.9.2004.

  1. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Mitä suosittelette kun haluaisin laittaa hiluxin keularautaan 3 kpl pyöreitä mahd tehokkaita valoja "lisäpitkiksi" . Todettakoon ihan ensimmäiseksi ettei tarvitse täyttää mitään ns määräyksiä tms . tärkeämpää on se että ovat hyvän näköiset ja valoa riittää mahdollisimman paljon tarvittaessa. Toinen mikä olisi "kivaa" jos niissä palaisi sellainen hassu sinen valo kuten nykyään on tuninpakettia utoissa muotia :lol:

    Ps ja mieluusti saisi löytyä suomesta kaupan hyllyltä.En halua laittaa räntäsateeseen KC highlighttereita ruostumaan..
     
  2. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ehdottomasti Xenon valot. Hella taitaa olla ainakin yksi valmistaja.

    Valoteho aivan omaa luokkaansa, ja ne valaisee vielä leveällä alueella jolloin hirvet ja muut metsän eläimet tulee havaittua
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ai niin. noita sinilasisia Ruotalaistyylisiä saa tavallisina halogeenivaloina myös
     
  4. WBBC

    WBBC Double Gearhead

  5. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Kiitos kiitos !

    Hyviltä näytti. Pieni katsaus muuten örumin sivuilta näytti sellaisenkin mallin joka sytyttää valon mutkan puolella ja sen tiedon saa auton sivuttais kiihtyvyyden muutosta !!! Samaan valoon olisi saanut GPS pohjaista systeemiä kans :lol: :lol:

    Voidaa todeta lisävalotingeltangelin hypänneen jonkun verran eteenpäin siten viimeaikojen kun eno taunuksen keulalle lisäpitkiä sovitteli.

    Onko siis XENON lisäpitkiä kans ? Olisi aika pop! Mutta niihin tuskin saa extra watteja - siis luvattomia sellaisia?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    hyvä tuunarit???????????????
     
  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    "Onko siis XENON lisäpitkiä kans"

    Kyllä niitä tavallisen lisäpitkän näköisiä saa myös xenon versioina.

    Muistan kun joku äijä niitä jossain messuilla esitteli. hinta oli vaan aika rapea. Siitä on kyllä jo muutama vuosi, niiden hinnat laskee koko ajan.

    Hei vieras!
    Tämä ei ole tuunausta, vaan oman ajomukavuuden parantamista käyttöhuussissa.
    Jos ajaa paljon valaisemattomilla teillä niin hyvät valot on ehdoton juttu.
    Joidenkin tuning-poikien kiinalaiset pilipalivalot on pelleilyä.
     
  8. Sikailija-Vilho

    Sikailija-Vilho 1st gear

    Hellan rallye 3000 blue on hyvä vaihtoehto, referenssi 37,5 ja sininen lasi ja parkkipolttimon paikka valmiina.

    Bosch rallye 225 on kans 37,5 referenssillä ja sitä saa sinisellä lasilla mutta siinä ei taida olla parkkipolttimon paikkaa, mutta voihan umpioon porata itse paikan parkille.

    Oman kokemuksen mukaan Hellan valo antaa tasaisemman ja leveämmän valon kuin Bosch mutta kantama on lyhyempi.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hellan Xenon Luminaattorit 880 euroa kappale.
    Pitää odotella vielä jonkin aikaa hinnan tippumista :odroll:
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos hyvännäköisen haluaa niin ehdottomasti Hella Chromium,referenssi 37,5.
    Kooltaan vastaa Hella 3000 umpiota( <--karvalakki ),mutta KOKONAAN KROMATTU kiinikkeitä myöten,sininen lasi,painokin jotain 3kg/kpl !!Valmiina parkipolttimo ja hinta Tallinnassa 240 ekee.
    Parhaan näköinen eikä tule heti vastaan toisia :lol:

    Valoteholtaan hyvä,kantama vähän lyhyt verrattuna Bosch Rallyeen,mutta riittää.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minulta kans ääni xenoneille; itse kaksi talvea Hellan lisä-xenoneilla ajaneena voi suositella! esim. syksyllä, kun illat pimenee ja märkä, musta tie imee kaiken muun valon, riittää näissä vielä potkua. Vähän hintavat, mutta hintansa väärti!!!
     
  12. drako

    drako 1st gear

    Esim. Hellan Luminator-sarjan valoissa on sekä kaasunpurkausvaloissa että tavallisissa halogeeni-valossa sama optiikka (molemmissa referenssi 37,5) minkä seurauksena valokuvio on identtinen.

    Se on kokonaan toinen juttu että ksenonin antaman valon värilämpö ja kirkkaus on suurempi. Sopivilla halogeenipolttimoilla tosin pääsee lähelle (ylikin) vakio D2S / D2R polttimon noin 4000 kelvinin, mutta silloin ei olla enää missään 55 W polttimoissa :odroll: Myös lampun vähäisempi lämpeneminen ja virrankulutus ovat ksenonin puolesta.

    Muistaakseni myös Boschille on tullut joitain ksenon-lisäpitkiä mallistoon.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Paremmin kyllä on hinta/hyöty kohdallaan kun pruuvaa keulalle bosch "big knick" 210 rallyet. referenssi yli 20 per lamppu, ja omien kokemusteni mukaan (hiluxin keulalla) kahdella lampulla 100w polttimoilla näkyy hirven hahmo 450-500m päästä.
    Puhun siis pistevaloversiosta, samaa lamppua on myös levittävänä versiona. On pahasti saman näköinen.

    Saa myös sinisellä linssillä, mulla on kirkkaat
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    tuli tuo referenssi väärin, eli siinä valoa levittävässä mallissa on referenssi 37,5 ja pistevalossa enemmn, ei ole tosin merkitty.

    Ja kyllä NÄKEE! suosittelen.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eihän se väärin tullut. 37,5 on yli 20 :eek:
     
  16. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Kiitos ,tää vastas jo aika hyvin mun kysymykseen. Mutta mikä on se luku/referenssi/arvo/lux/ yms jota tuijottaa jos etsii MAHD pitkälle näyttävää valaisinta?? Eli mun pitäisi siis hakea "piste" valaisinta??

    Toimisko parhaiten jos keskelle yksi"piste" versio ja viereen kummallekkin puolelle levittävät mallit ??

    Kiitos kaikille äksperteille etukäteen.
     
  17. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    "Toimisko parhaiten jos keskelle yksi"piste" versio ja viereen kummallekkin puolelle levittävät mallit"

    Tuo voisi olla hyvä ratkaisu. Tai sitten kolme pistevaloa joista reunimmaiset suuntaa teiden reunoille??

    (Sellaiset sileälasiset pistevalot on aika räyhän näköiset)
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratkaisin itse tuon sivuvalon puutteen Boschin pistevaloja käytettäessä HYVILLÄ sumuvaloilla.
    Useiden kokeilujen jälkeen olen päätynyt Boschin 190 (19cm) -touring sumareihin. On sivuprofiililtaan ohut, helpottaa asennusta kummasti.
    Vaikka tarkoituksena olisi kokeilla tuota "big knick" sarjan sumaria seuravaksi. On 21cm halkaisijaltaan.

    Sumareiden tehoista kertonee jotain se että kun räpsytän ajovaloja parkit-lyhyet välillä sumuvalojen ollessa päällä niin eroa valaistuksessa ei huomaa! Tosin hiluxin omat lyhyet eivät ole häävit uutenakaan.


    Periaatehan lisävaloissa on että huonoinkin pyöreä on yhtä tehokas kuin paras suorakaiteen mallinen. Käytännössäkin tämä on tullut todettua kun olen kokeillut mm. hellan jumboa (se malli jota näkee monesti rekkojen puskureissa sumuvalona/katolla lisäpitkänä)
    Näitä kanttisia en suosittele kenellekään.
    Pienistä sumuvaloista kokemusteni mukaan paras (pl. ksenonit) on se hellan ellipsinmuotoinen kirkaslinssinen. Yllätti positiivisesti, vaikka eihän valoteho tietenkään bosch 190:n tasoa ole.
    Lähes poikkeuksetta vaan ne pienet (joita on autoissa ensiasennuksena) vastaavat valoteholtaan lähinnä huomiovaloa, ja ainoa ero valot päällä ajaessa on 2m kirkkaan pläntin ilmestyminen auton eteen. Tästä eteenpäin hyöty onkin sitten nolla.


    Ajan paljon työmatkaa pimeässä ja täytyy monta rekkaa pimeässä ohittaneena sanoa että todella harvassa rekassa valot ovat näyttäneet paremmin/pidemmälle kuin omassa autossa. Siitäkin huolimatta että on ollut monesti scanioiden katolla melkoisia valopattereita, neljää ja jopa kuutta lamppua.
    Rinnalla voi verrata hyvin kun ajaa itse vielä lyhyillä ja vaihtaa pitkät vielä kun rekallakin on pitkät päällä.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Muuten hymyilytti kun kävin silloin uusia pitkiä kokeilemassa/suuntaamassa pimeässä ensi kertaa.

    kun räppäsin pitkät päälle (ilman sumareita) niin maisema näytti vähän samalta kuin jokin auto ajaisi 50m päässä edellä pitkät päällä, siis ajaessa tuntui siltä kuin edessä olisi jokin "automaattisesti siirtyvä valoteline" :eek:

    Eli missä alueella missä auton omat pitkät jo ovat hyytyneet alkaakin uusi kirkas valoalue joka jatkuu lähes horisonttiin asti.
    Ja tähän kun täräyttää lisäksi hyvät sumarit päälle niin on kuin päivällä ajelis...ihan oikeasti! :rotfl:
     
  20. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    tuota.....taitaapi olla katsastuksen kannalta ongelma vaan tuo 3 KPL:tta.
    Tietääkseni ei saa olla paritonta määrää nykysin..tiedä sitten paikkaansa pitävyyttä. tai sit repii aina johdot siittä kolmannesta pyörästä pois niin sillon se ei oo toiminnassa.

    kannattaa kysellä katsastuskonttorilta[/quote]
     

Kerro tästä muillekin!