tehokkaimmat lisäpitkät??? 3 kpl keulaan ala texas:)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja BRC1, 17.9.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Hiluxin umpion ilmatila on vaan niin pieni että vaarana on umpion ennenaikainen himmeneminen (entisestään) 100w polttimoita.
    Samoin kuumuus syö (kalliita) 100w H4 polttimoita tasaiseen tahtiin.

    Kokeilin itsekin alkuperäiseen umpioon noita, mutta totesin kuvion/umpion olevan niin p-seestä muutenkin että palasin takaisin vakiotehoisiin. Alkavat katsastuksessa marista kun umpio kovin himmenee.

    Nyt paikoillaan pääumpioissa ovat ne "testivoittajat" eli philipsin joku "blue vision" (ei kuitenkaan sininen valo) tms. malli mitä TM:ssä testattiin. On meinaan vakiopolttimoissakin yllättävän paljon eroja! Ja ovat kestäneet jo yli vuoden.

    Omat "työvaloni" ovat muoviset muovilinsseillä, ja niinhin on turha 100w:tä laitta...sulaa koko lamppu varmasti.


    P.S.
    Työlamppu ei saa sitten hiluxin lavarungosta maata (kumityynyt välissä), joudut vetämää maadoituksen jostain kauempaa.
     
  2. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    prkl jäi taas tuo kirjautuminen
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jos laittaa liian tehokkaan polttimon pieneen umpioon on myös olemassa vaara että jos umpion ylikuumalle lasille roiskuu vettä niin lasi halkeaa.

    Ainakin jenkkien pienille suorakaiteenmuotoisille umpioille on tapana käydä niin 100 wattisilla lampuilla.
     
  4. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ai niin.

    Musseman, kun totesit sumuvalojen olevan huono työvalo niin onkohan niissä valokuvioissa eroja. Itselläni oli Range Roverin takapuskurin alla 2 vanhaa suorakaiteenmuotoista Marschallin lamppua, ja ne oli kyllä hiton hyvät. ja sumuvaloina ne mulle myytiin????
     
  5. WBBC

    WBBC Double Gearhead

  6. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    On varmaankin eroja, voi olla paljonkin.
    Mutta kaikki omat kokeilemani hellat, boschit pyöreät/kanttiset jne sumarit ovat kyllä antaneet "vaakaviiva" valokuvion.
    Ja vieläkin "laatuautoina" pidetyissä on tehdasasennuksena NIIN SURKEITA sumuvaloja että mielestäni kaikki huijauksen tunnusmerkit täyttyvät. Todellisuudessa valoilla ei tee YHTÄÄN mitään.
    Esimerkiksi isäukon S70 volvon orggikset sumarit ovat niin surkeat että juuri huonompi ei valo voi olla. auton puskurin eteen ilmestyy 2m säteeltään oleva kirkas läntti kun valot ovat päällä. Mihinkään muualle ne eivät sitten näytäkään, paitsi tietenkin vastaantulijan silmään.



    On muuten kätevästi hiottu se pyöreiden sumareiden linssi, kun kalaisin on pyöreä, heijastin ympyräparaboli ja linssikin NÄYTTÄÄ tasapaksulta, mutta silti ympyränmallisesta reiästä tulee matala ja leveä valo.. :eek:

    Yliluonnollistako?, järkeen kävisi paremmin että neliskulmaisesta lampusta tulee paremmin "neliskulmainen" valokeila. :) Pyöreä on kuitenkin parempi.
     
  7. BRC1

    BRC1 Gearhead

  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    sumuvaloista...

    sattuvatko herrat muuten tietämään, että sumuvalojen käyttö on sallittu vain sumussa ja rankassa vesi- tai lumisateessa!!!

    T: vanhempi konstaapeli
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Re: sumuvaloista...

    ja vain taajaman ulkopuolella T:nuorempi konna
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    Re: sumuvaloista...

    Ja ajovaloja pitää puolestaan polttaa kirkkaana kesäpäivänäkin. :odroll: On tää kanssa varsinainen sääntöjen paratiisi.

    Nojoo, offtopic mutta tulihan kommentoitua että saadaan 6000 viestiä juupas-eipästä täyteen
     
  11. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    BRC 1, mulla lojuu tallilla kolme isoa pyöreetä (muistaakseni Hella) lisäpitkää, osta pois! Vai pitääkö olla uudet?
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    lisävalot

    Jos tarkasti tos luin niin kukaan ei puhunut johdotuksesta mitään.Eli riittävät johdot syöttämään virtaa lampuille muuten siellä voi palaa vaan pienet kynttilät.Omassa autossani nostin orkkis valojen tehoa huomattavasti releistämällä valot ja senkautta paksummilla johdoilla syöttö.Kun mittasin ennen releistystä niin omiin johtoihin jäi 2.3v!!! eli liian ohkaaset
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    k
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    En nyt haluaisi olla töykeä, mutta itse asiassa sumuvalo on työvalona huonoin mahdollinen vaihtoehto.
    Valokeila on kyllä leveä, mutta todella matala. Jos kokeilet lyysätä irtosumarilla vaikka 5m päästä seinään, niin näet seinällä 10cm korkean ja 5m leveän valokeilan. Eli siis korkeussuunnan valaisu puuttuu kokonaan.

    Jos valo asennetaan matalalle esim spoileriin tai peruutusvaloksi takapuskuriin niin silti se valaisee maata pitkälle johtuen pienestä kulmasta. Mutta polvikorkeuden yläpuolella vallitsee täydellinen pimeys

    lavakaaresta alaspäin suunnattuna tuloksena on samoin leveä ja todella matala/ohut valokeila, siis minkäänlaista "yleisvalaistusta" näin ei saa aikaiseksi.


    Mun mielestä tämmöinen kuvio on just hyvä tyävaloks

    http://www.hella.com/produktion/HellaPo ... gen_FL.jsp
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Re: sumuvaloista...

    Helppohan se on pykäliä tuijottaa jos itse asuu kaupunkialueella ja vielä ajaa uudella autolla jossa on kunnolliset valot.

    Toista se on kun ajat pimeitä taipaleita hirvien seassa.
    Ja autona tietysti vanha japsi (kiitos autoverotuksen) jossa valot ovat uutenakin olleet aivan sudet.

    Jos joku asia on lakiin kirjattu, niin se ei todellakaan tarkoita sitä että siinä olisi jotain järkeä.
    Eli oman turvallisuuden vuoksi joutuu typeriä lakeja ja asetuksia tietoisesti rikkomaan.


    Poliisi joka erätaipaleella pysäyttää sakottamaan laillisten oikein suunnattujen sumuvalojen "laittomasta" käyttämisestä on mielestäni täysi k**ipää, joka on henkisesti taantunut -70 luvun neuvosto-kekkoslandia tasolle.
    Siis puhdas kiusaaja. Sanokoon typerä laki sitten mitä hyvänsä.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Re: sumuvaloista...


    Tuota tuota... Mitä ne parikymmentäö metriä näyttävät sumuvalot auttaa jos hirvi hyppää eteen. Ei yhtään mitään
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Voi voi. Omistatko ajokortin?


    Ymmärtänet kuitenkin että jokainen lisätty näkyväisyysmetri etusivusektoriin antaa lisää aikaa väistöliikkeelle.
    Ja metrikin on tiukassa paikassa iso asia.

    Omalta kohdaltani voin sanoa että kunnollisista sumareista on ollut selvä apu tosipaikassa hirven kanssa.
     
  18. VRC

    VRC 1st gear

    Antoisa keskustelunaihe, alkoi noin henkilökohtaisesti kiinnostaa näin syksyn tullen, asun kanssa pimeässä peräkylässä ja joudun väistelemään hirviä ynnä muita mennen tullen työmatkat.

    Alkavat nuo Xenon -sarjojenkin hinnat tulla kohtalaisiksi, alta 300€ löytyy maailmalta jo useita tarjoajia, esim http://cgi.ebay.de/H1-XENON-LICHT-SET-6 ... dZViewItem.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Xenonit näyttää sinistä valoa tulee ihan pää kipeeks ja jotenkin leikkaussali mieleen . Karmeita valoja kieltää pitäis. Myöskään mitään kontrastia eivät anna varsinkaan lumiolosuhteissa. Kunnon halokeenit keltaisilla linsseillä niin on parhaat
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kieltäisin ehdottomasti siniset valot ja keltaisista tulee ranskalaiset "autot" mieleen....
     

Kerro tästä muillekin!