Tehostimen paineen säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja JouniK, 24.4.2004.

  1. JouniK

    JouniK Gearhead

    Kun tuo tehostettu ohjaus on niin löysä (lue ylitehostettu) niin miten mahtaisi onnistua paineen säätö? Hydrauliikkaliikkeestä saisi sopivan säätöventtiilin, mutta kestääkö pumppu kuristusta? Lämpeneekö vai oliskos muuta ongelmaa?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    eikös tuo periaatteessa onnistu pumpun välitystä muuttamalla??
     
  3. jose

    jose 1st gear

    Vaikea sanoa. Usein tehostajan letkuissa on supistuksia tehtaalta lähtiessä mutta joskus ne jäävät pois letkuja vaihdettaessa.
    Kokeilemalla selviää. Mittaa öljyn lämpötilaa ilman supistusta ja supistuksen kanssa ja vertaa öljyn arvoihin (lähinnä leimahduspisteeseen). Säätö kannattaa aloittaa pienestä.
     
  4. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Joissain pumpuissa säätö on mahdollista sisäisesti!
     
  5. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Nyt lienee kyseessä mopar(?) mutta ainakin geeämissä on pumpun takana paineensäätöventtiili = jousi jomman kumman letkulähdön takana. Nopeissa simpukoissa korkeampi paine jne. Tuota jousta vaihtamalla voi paineita nostaa/laskea ja vaikuttaa ohjaustuntumaan???
     
  6. PasiK

    PasiK 1st gear

    Hydrauliikan perusasioita:

    Pumpulla on aina "varoventtiili" joka estää pumpun rikkoontumisen esim ohjauksen ääriasennossa. Normaaliajossa venttiilistä ei ole ohivirtausta. Varoventtiilin virittäminen vaikuttaa vain MAKSIMI VOIMAAN mitä tehostomesta saadaan. Jos rattia ei käännetä, pumpun paine on likipitäin NOLLA baaria. (Öljy virtaa vapaasti simpukan läpi säiliöön).

    Kierrosluvun (=välityssuhteen muuttaminen) vaikuttaa vain pumpun tuottoon. Pumpun tuotto jos on pieni, niin nopeasti rattia käännettäessä tehostus "loppuu".

    Ohjaustuntuma tulee simpukan venttiilipaketin "virityksestä", mutta se onkin toinen juttu.
     
  7. jose

    jose 1st gear

    Koska pumpun roottori pyörii moottorin kierrosluvun mukaan on neste liikkeessä koko ajan. Kuten yllä olikin lisää painetta systeemiin tulee kun rattia käännetään. Koska neste on lähes kokoonpuristumatonta paine systeemissä kasvaa heti kun virtauksen tielle tulee estettä, este voi olla ohjausvaihteen normaali toiminta tai systeemin tukkiva roska. Varoventtiili (relief tai control valve) on pumpun sisällä ja se ohjaa nesteen takaisin roottorille jos paine jostain syystä kasvaa liian isoksi. (esim käännettäessä ohjaus ääriasentoon vauhdissa, renkaisiin kohdistuva voima on aika iso varsinkin isolla autolla...)

    Ohjaustehostimen toimintaperiaate selviää osoitteesta
    http://auto.howstuffworks.com/steering4.htm

    Kuten kuvasta näkyy on varoventiilissä jousi, jota vaihtamalla voidaan maksimipainetta säätää. Jousen vaihto onnistuu pumppua irroittamattakin. Huomattavaa on että jäykemmällä jousella maksimi paine systeemissä lisääntyy, joten ohjausvaihteen ja letkut on syytä olla oikealle paineelle mitoitettu. Pumppu tuskin kärsii paineesta, onhan se kokonaan (Galaxien pumppu ainakin) metallia ja pumpun puoliskot pultattu yhteen. Tiivisteet voivat kyllä alkaa vuotamaan.

    Rotary valven tehtävä on jakaa nestettä ohjausvaihteen eri puolille, se mitä venttiileitä ohjausvaihteen sisällä on jää vielä hämärän peittoon. Myös pienentämällä nestekanavia saadaan painetta lisättyä. Saman määrän nestettä pitää kulkea kanavan läpi samassa ajassa, onnistuu vain jos paine (ja nesteen virtausnopeus kanavassa) kasvaa.

    Tulipa taas pitkä sepustus...
     
  8. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    kertokaas viisaammat että paljonko siellä ohjaustehostimen paineletkussa sitten maksimissaan on painetta?

    Joudun vaan vissiin teettämään letkun, ja olisi kiva tietää paineenkestoaatimukset.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mussemaan 2004-05-14 06:47 ]</font>
     
  9. roku65

    roku65 Gearhead

    simpukkaohjauksen paineesta en osaa varmaksi sanoa,mutta mittasin juuri raidetanko/tehostin paineen ja kova oli.
    Vasteeseen käännettäessä max 130bar!
    Keskiasennossakin 10 bar.Tosin letkun tekijälläkin tuntui painevaatimus tiedossa olevan.
     
  10. pepechevy

    pepechevy 1st gear

    liian tehostettua ohjausta ei ole olemassakaan!!
     
  11. '82 Le Sabre

    '82 Le Sabre 1st gear

    Niin just!

    Pakko ostaa jenkkiä jos haluaa jonkun rata-auto ohjauksen.
    Eikös jenkkiin vähä niiku kuulu ''ylitehostetut'' tehostimet???
     
  12. Stingray

    Stingray Gearhead

    Ja taas ruvetaan tuputtamaan muille omia mieltymyksiä! Vaikka pitääkin jenkeistä, niin ei ne silti mitään täydellisiä ole, aina on varaa parantaa. Itsekin haluaisin nykyaikaisemman (tarkemman ja vähemmän tehostetun) ohjauksen Dusteriini, mutta mielummin silti ajelen tuolla alkuperäisellä "ylitehostuksella" kuin ilman tehostinta, menisi muuten voimailulajien puolelle tuo parkkiruudussa vääntely. Eli jos kysytään kysymys, annetaan neuvoja jos niitä on antaa ja ollaan muuten hijaa.
     
  13. KimK

    KimK 1st gear

    Entä mistähän mahtaisi johtua kun omassa Chevrolet Corsicassa tuntuisi ohjaus olevan varsin raskas "jenkkipeliksi". Onko suht raskas ohjaus ko. autolle ominaista, vai voiko tälle tehdä jotain? Ei se siis niin raskas ole etteikö jaksaisi kääntää, mutta ei sitä yhdellä sormellakaan pyöritellä kuten Astroa aikanaan ajaneena oli tapana ;)
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    "Ylitehostus" my ass.. Se on tottumiskysymys. Kun runnot 200 000 km "ylitehostetulla" ohjauksella ja jarruilla, kyllä sen tuntuman sieltä löytää sekä ohjauksesta että jarruista.. Ongelma vaan on, että perinteisesti autotoimittajat täällä Euroopassa hyppäsivät 40 -30 v. sitten tehostamattoman pulkan ohjaimista tehostetuun jenkkiin, ajoivat 300 km ja haukkuivat "tunnottomaksi".. Taidonkehittymisen puutetta vaan se on.

    Kyllä sekä jarrujen lukkiutumisrajat tuntuvat selkeästi ja ohjaustuntuna, onko liukasta vai ei , puskeeko, vai ei tehostuksesta huolimatta, kun on ajanut ko systeemeillä 15-v ympäri vuoden.. Ja välillä rinnalla eurokiesillä. Kyllä se tuntuman puute sieltä ratin ja selkänojan välistä löytyy :p
     
  15. Anssi

    Anssi Gearhead

    Höh. Mun oli pakko ostaa jenkki kanta-autoksi, että sain "cobraan" kasikoneen. Mun mielestä siihen ei silti kuulu ylitehostettu ohjaus :wink:

    Pitääpä alkaa tutkimaan tuota paineensäätömahdollisuutta. Sen simpukankin voisi ehkä vaihtaa vähän tiuhempaan...
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pistä nopea manuaalisimpukka, ja heitä pumppumäkeen niin ei puristia ahdista. Ei siinä oikeassakaan Cobrassa tehostinta ole.. :soosoo:
     
  17. Anssi

    Anssi Gearhead

    Joo ei, kuten ei ole chevyn pikkulohkoakaan. Silti haukut puristiksi :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Haluaisin autoon sopivasti tehostetun ja välitetyn ohjauksen. Tehostamaton tiuha ohjaus voisi silti olla liikaa arkiajossa, jossa käytössä tuo auto pääasiassa on.
     
  18. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Pistää peräöljyä tehostimeen, niin kyllä jäykistyy! Ehe ehe!
     
  19. rt68

    rt68 1st gear

    Ei sitä säätöä tehdä millään öljyn tai paineen rajoituksella, niin saa aikaiseksi kaikenlaista kivaa, esimerkiksi äkkikäännöksissä "ylitehostus" häviää ja tulee se kiva ilmiö että auto ei meinaa kääntyä sitten millään mutta tätähän vissiin haetaankin :rotfl: .
    Gm simpukkaan jos haluaisi tehostusta pois pitäisi vaihtaa jäykempi vääntösauva venttiiliosaan joka on simpukassa rattiakselin sisällä, Moparissa taasen täytyisi saada jostain jäykemmät jousilevyt eli ne ohuet peltikakkarat joita simpukasta löytyy kaksi kappaletta, Fordin tekelettä en ole niin paljoa tutkinutkaan liekö siinä edes tehostinta :rotfl: :rotfl:
     
  20. Aja enemmän ja tunne autosi.. 200 000 km samalla biilillä säässä kuin säässä, niin tiedät, että ohjauksessa on tuntoa.
     

Kerro tästä muillekin!