Tekniikanvaihto 2 gen. Firebirdiin.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Tonto!, 30.11.2016.

  1. Tonto!

    Tonto! 1st gear

    Moi!

    Tässä kovasti kiehtoisi lähteä toteuttamaan ensimmäistä kertaa elämässä tuollaista tekniikanvaihtoprokkista tuohon 1971 350 Firebirdiin, kun työkaverilta vapautuisi sopivasti Chevroletin 454 (LS6) moottori.
    Lähinnä kinnostaisi, että olisiko joku vastaavanlaisen swapin jo toteitellut ja millaisia karikoita tulisi ottaa huomioon hommaa toteuttaessa..?
    Katsuria kävinkin jo jututtamassa, jonka mukaan esteitä ei pitäisi olla tekniikan saamiseksi papereihin, kunhan auto vastaa lähinnä alustaltaan isolohkoversiota (455 cid), jota oli saatavilla 1971. Mistähän saisi kaiveltua riittävän viralliset dokumentit, jotka kelpaisivat osoittamaan tarvittavat muutokset eroavaisuuteen pikku- ja isolohkon välillä. Akselipaino kans vähän mietityttää, kun tämä 454 on kansiaan myöden valurautainen... Penkkilapun kuulemma vaatii, kun moottori on joskus 1980-luvulla ostettu "Cratemoottori", eikä siis minkään "varsinaisen" auton moottori.
    Tuo 454 on fyysiseltä kooltaan aika suuri moottori, joten omaa pään raapimista aiheuttanee istutus moottoritilaan, mutta tuskin kuitenkaan ihan tekemätön paikka, kun onhan tätä tosiaan saanut Pontiacin omalla 455 cid. isolohkolla.
    Olisin nöyrän kiitollinen oikeastaan kaikista neuvoista/huomioista tällaiseen projektiin liittyen, kun tosiaan ekaa kertaa näinkin laajalla prokkiksella mentäis.
    Etukäteen jo kiitoksia :)

    T:Mikko
     
  2. Mutku

    Mutku Gearhead

    Onnistuu. Eli Chevyn 454 sopii menemään 2G-Firebirdin konetilaan niinku isä äitiin.

    Perustelut:
    - 2G-Camarossa on periaatteessa sama apurunkokelkka ja kori (F-body), kuin 2G-Firebirdissä
    - ja päinvastoin
    - 2G-Camaroa sai (Chevyn) 396cid isolohkolla vuosina 1970-1972
    - kun 396 on ulkomitoiltaan ja koneen kiinnikkeiltään jne. ihan saman kokonen kuin 454, niin 454 menee heittämällä sinne F-bodien konetilaan.

    Varmasti joku tuon swapin tehnyt antaa kohta parempiakin neuvoja.

    Mielestäni 2G-Firebirdi (kuten myös 2G-Camaro) on aivan loistava harrastekampe.
     
    Muokattu: 30.11.2016
    Tonto! tykkää tästä.
  3. max

    max Double Gearhead

    Ei varmaan mitään ongelmia kone swapin kanssa leimalla.Tänä päiväna ovat leimalla kiinnostuneita ainoastaan asiallisesta kokonaisuudesta.Eivät ole kiinnostuneita mikä siellä pellin alla luuraa.Tämä siis omakohtaista kokemusta.

    En ole varma siitä kuinka samanlaisia koneenkorvien reiät ovat apurungossa Camaro vs. Firebird.No,multa löytyis 454 rikkinäinen sovitusbloki, jos et halua jumpata varsinaisen motin kanssa etsiessäsi/poratessa oikeita reikiä kumityynyille.

    Varmaan Googlen tietomaailma tuohonkin vastauksen antaa.
    Vähän vielä tähän swappiin liittyen sellainen juttu,jotta kun valitset peltisarjat(otaksun että laitat ne) niin laita sellaiset jotka eivät roiku alhaalla,ja ota kiinni joka ikiseen esteeseen mitä eteen tulee.
    Itselläni on Camarossa sarjat(pikkulohko) jotka nuolevat pohjaa ja polttavat kuitenkin myöskin tennarit.Niiden kanssa voi kuitenkin ajaa rallia huoletta ja ei ole pelkoa kontakteista.
     
    Muokattu: 1.12.2016
    Tonto! tykkää tästä.
  4. Mutku

    Mutku Gearhead

    Jees, lisää jappasua aiheesta: en ole minäkään varma siitä kuinka samanlaisia koneenkorvien reiät ovat apurungoissa Camaro vs. Firebird, , kun kerran Chevyn ja Pontiacin moottorinlohkojen koneenkorvakot ovat erilaisia , mutta veikkaan (luulen, en tiedä siis) vahvasti, että molempien merkkien koneenkorvien vaatimat kaikki reiät kyllä löytyvät tuolta molempien merkkien F-korien apukelkkojen runkopalkeista. Mutta "turhia" kierteitä noihin reikiin ei ole tehty. Oikeasti luulen siis noin (luulo on luunkova, tietoa ei edes velton vertaa).

    Perustelut:
    - aikoinaan tein alunperin automaattivaihteiseen ´79 Camaroon manuaali-swapin
    - eli tomaatti veks ja väkisinvaihdettava tilalle. Plus kytkinpolkusin vivustoineen jne. kaikki
    - manuaalilootan kytkimen heiluriakselin (...Z-bar...o_O) kiinnitysreijät yllättäen löytyivät sieltä automaattiauton apurungon runkopalkista valmiina. Mutta ilman kierteitä!
    - allekirjoittanut pikku hotroddarimme raapi ihmeissään siilitukkaansa, mutta haki sitten kiltisti kierretapin ja .... myöhästyttiin elokuvista, TAAS :confused:
    - samoin löytyi tulipellistä sieltä kuskin jalkatilasta jo tehtaalla isketty pieni kuoppa, että mistä se kytkinpolkimelta lähtevä tanko menee tulipellin läpi kohti sitä Z-bar -heiluriakselimysteeriä
    - kai se oli aikoinaan helpompi apukelkkatehtaan ja koripoikienkin tehdä kaikkien vaihtoehtojen paikat valmiiksi, että linjalla sitten autoon tehtäisiin tilauslistauksen määräämät viimeistelyt noiden kolojen ja merkkausten osalta?

    Summasummaarum:
    --> eli veikkaan, että Tonton Pontiac Firebirdin konetilan apurungossa on Chevroletin moottorinkorvakoiden reijät, tosin ilman kierteitä. Juu, luulo siis on kova, tietoa vaan ei pätkääkään.
     
    Tonto! tykkää tästä.
  5. pontso

    pontso Gearhead

    joo ostat vaan camaron moottorikorvat ja sit cevyn laatikon ja laitat ne sinne , laturi on ainoo mikä käy kiinnitin raudat ei sekä ohjaus tehostimen pumppu kiinnikkeet ei johdotus käy kyllä . vanha kone loota paketti myyntiin ja sit sennoset pakosarjat mitkä itteäs miellyttää , muutama tonttu ylimäärästä rahaa kun se kuitenkii karkaa käsistä ja tulee ostettua jotain herkkuja . pidä laatikko samana niin ei tarvi teettää kardaania
     
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Jos tuo 350 on Pontiacin kone, niin tarkastaisin että mikä vaihelaatikko siellä on. Jos esim. TH350 BOP, niin se ei käy Chevyn 454:een, tai ainakin tarvii adapterilevyn.
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    reiät on valmiina niille moottoreille millä sitä on tehtaalta saanut,isolohko mahtuu hyvin 71 malliin,ei ropleemaa,etsi korjausmanuaalista vaan jarrujen ja jousien koot mitkä isolohkomalleiissa olleet ja laitat vastaavat,sillä se.
     
  8. tapio.t

    tapio.t 3rd gear

    Ja koneenkorvat on läpipultilla kiinni,joten kierteitä ei ole( eikä tarvita)
     

Kerro tästä muillekin!