Tenu-Dart ahdistui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Slant Sickness, 23.9.2021.

  1. Joskus mietin, että semmoisen uudemman Minin mittari olisi hieno johonkin. En silloin ajatellut, että nämä 2000 -luvun vermeet on tietenkin väylässä ja homma ei olisikaan enää kovin yksinkertainen.

    Tässä semmoisen ohjailua arduinolla:

     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu kaikenlaista ehtii tehdä HE, jotka eivät ajele HD:llä auringonnousun ja laskun välit. Tanssimaankin tekisi mieli. Ja stereoista pitäisi etsiä se putki, jossa hehku vuotaa katodille hurinan.

    Fillarin mittari rules.
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]

    Nokan pieni ajoitusmuutos ja turbiinin vastaava yhdessä poistivat merkittävässä määrin liikkeellelähtökakomista. Edelleen verkkainen, muttei sentään kuolemaa tee.

    Fillarin mittarin anturi oli lentänyt huitsan nevadaan. Täytyy kehitellä jotakin.

    Kampuran takapää alkoi vuotaa ns samantien. Alipainepumppu?
     
  4. Miten se huohotus nyt on järjestetty?
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Letku venakopasta säiliöön joka henkii ulospäin. Säiliöstä on vielä imuletku ilmanputsarin ja turbon väliin.

    Tuo on aika avara. Mittasin viime suvena öljykorkki auki 102kPa ja kiinni 103kPa ahdoilla kun ulkoilma oli 100kPa.

    Mut jos pitäisi alipaineisena, niin ehkä auttaisi tuohon tiputteluun.

    Hirveän iso pumppu ei mahdu eikä mahdu hihnavetoinenkaan. Sähköinen?
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Saavuin just Biltemaan osteskelemaan endokameraa. Vuotihan tuo aiemminkin. Siellä moottorin persauksissa on vaihtoehtoisia reittejä…

    Ihan positiivinen kun kaikki muu tuntui toimivan ja siis kun on yhden moparfanaatikon takia - välillisesti - oma hallipaikka, missä räpeltää. Kohta on osat irti.
     
    MJF tykkää tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Yhtään ei tiputa vaikka käyttäisi pitkäänkin paikallaan. Mut heti kun käväisee tietä pitkin, eikä edes käskytä hirveästi, niin koko turbiinikoppa on sisältä öljytty. Endokameralla näki lähinnä tuon. No tuli tarkasteltua niitä kahta, missä on paineöljyä, kanavan tulppa ja nokka-akselin kanavan tulppa. Ei niistä näyttänyt tippuvan. Stefa tai öljypohjan tiiviste. Ja kun tuota linjahoonattiin, niin...

    Meni just seisontaan. Nyt on moottoripyörien ulkoilutuskausi, jota ei yksi tenu-Dart sotke.
     
    Vuppe ja Seevu tykkäävät tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tämmöstä täällä päin.

    [​IMG]

    En keksinyt, mikä saa tuon vuotamaan öljyä perspäästään. Ennen purkua koeponnistin slantin paineilmalla. Fairykuplia tuli varsin hillitysti kaksiosaisen takatiivisteen jakosaumasta. Muttei niin paljon, jotta se Exxon Waldez -tason vuoto sieltä tulisi.

    Kampurasta oli hiottu pois ns heittokierre, joka varmaan on hyvä entismalliselle "narutiivisteelle mallia koiranpsk". Aattelin sumuissani, että kiillotettu sopisi paremmin huulitiivisteelle. No se aksila meni siinä rytinässä 0,25 mm alikokoon. 0,125 mm säteestä. Stefankaltainen piti paineilmalla, mutta voi olla, että se ei ollut tarpeeksi kuitenkaan.

    Nyt on ylikoon kaula. Tässä on 0,2 mm säteessä yli alkuperäisen ja stefankaltaisen huuli istuu aika tiiviisti kampuraan. Sen näkee ihan silmällä, miten se huuli taittuu. R-koneistuksessa täyttivät kaulaa ja hioivat myös. Migillä kuulemma laittavat lisää ainetta.

    Aika näyttää onko tästäkään mihinkään.
     
    Seevu ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Oli aie laskea ahtopaineita, kun oli uusissa kangenlaakereissa aika pahasti "kiillottumaa" painepuolella. Kaulathan tuli mitattua olevan mitoissaan. Olis ehkä voinut olla vähän enemmän käyntiväljää tässä käytössä.

    Mutta ei sen Mamban mukana ollut yhtään lurumpaa jousta, joten samoilla paineilla mennään. Täytyy kokeilla ajaa vähän pidemmät sisäänajot. Laitan myös jotakin ralliöljyä perus 10W-40 asemasta. Ehkä tää palaa taas Harley-Davidsonin kanssa samaan voidelaatuun.

    Castrolin 10W-60.
     
    Seevu ja Vuppe tykkäävät tästä.
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Samaan päädyin minäkin sovelin voiteena kun merkki jonka nimeä ei mainita jäi pois. :D
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mittasitko laakerin paksuutta, oliko painunut kasaan? Tosin vakio laakerit taitaa olla niin kovia, ettei niissä pahemmin taida painumista tapahtua.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Laakeriliuskain selkäpuolelle oli kopioitunut veivinkaulan hoonauskuviot. Voi slanttiressukkaa mihin mun kanssa joutui. Liuskoissa oli sekä ylä että alapuolella reunat kiillottuneet, joka antaisi osviittaa, jotta kampi elää/kiertyy paineiden alla. Sit keskellä painepuolella, oli rouhaissut ihan kunnolla metallit vastakkain. Mitälie psk Gulffia oli öljynä.

    Sitten kun tää vinomoottoritapaus on ns loppuun kaluttu, tulee tekniikan vaihto johonkin muuhun. Tämä slantteilu alkaa olla aika vaikeaa. Setti 0,020 liuskoja tuli Rockautosta 3:sta eri paikasta. Nyt niitä vissiin ei o sielläkään.
     
  13. Mikäs se sitten on?
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sähkömoottori!
     
    Lowry tykkää tästä.
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tästä voisi kenties ottaa tuota painetta pois sytkää myöhästämällä. Nyt on ollut 34 astetta 100 kPa ja siitä jokaisella 10 kPa nousulla -2 astetta. 180 kPa paineilla 18 astetta ennakkoa. RE85 ei ilmeisesti kilistä helpolla. Jos vaikka ottaisi neljä astetta vekes tuosta kohtaa, niin jossei sitten niin kävisi osien päälle.

    883/1200/turbo moottorissa mulla notkahti kanki ja kampi mutkalle silloin kun ahdot ’vähän’ karkasi. Eikä olleet mitkä tahansa kanget silloinkaan, vaan XR1000 tarkoitetut. Se, miten ne mun evosporaan oli päätyneet, on hämärässä. Sen vamman jälkeen kaiveltiin limppuja isommille kangille, jotka tuli S&S:ltä. Nyt on pysynyt kuudetta kesää nipussa.
     
    Muokattu: 29.6.2023
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Koska -0.020" veivilaakerit on nyt saamattomissa Rockautoa myöten, tilasin turbon hukkaportin kelloon pykälää löysemmän 9PSI jousen. Tiputtanee alakierroksilla 0,2 bar ja rajoittajan tienoilla mennään sillä, mihin hukkaportin venttiili määrää. Nääs jos hajoaa, niin tulee mahdollisesti pitkä ajotauko.

    Laittelee sen pinkeämmän jousen sitten takaisin, jos näyttää ensi talven kurkistuksessa laakereiltaan hyvältä ja kun niitä laakereita taas joskus jostakin saa ostaa. Täytyy taas jossakin vaiheessa ostaa semmonen perusvarasto tiivisteitä ja laakereita ja ... mulla oli vähän aikaa sitten pino mm kansipahveja, muttei ole enää.

    Ajoittelin nokan uudelleen mittaamalla keskilinjan noin 0,2 mm muutoksella huipulta. Tuloksena käänsin jakopään "nollille" jossa se on nyt keskimäärin 106 asteessa. Tuosta saa niin monta erilaista tulosta kuin vaan viitsii valita tuon millimitan määrän. Saattoi olla vähän turhan aikaisella kun oli jossakin 102 ja 104 asteen paikkeilla. Meni kyllä pintakaasulla aika syvillä alipaineilla kevyesti.

    Kuriiri toi mulle tänään Toyota Hiluxin lukkoperän. Se on vähän niin kuin varasuunnitelma kun tuo seiskavartin kartiolukko oli jo pikkuisen keripukkia saanut pikkurattaisiin.

    Mikäs firma valmistaa pulttijaon muuttavia adaptereita? Tojossa on 4,5" jako ja tässä pysyy 4" jakoinen, kun se Darttiin kuuluu.
     
  17. Mahtaakohan noin päin saatavaa adabteria olla valmiina? Toisinpäin kyllä on, kun se on se halutumpi muutos:

    https://www.ebay.com/itm/382648188246

    Ei noiden tekeminen mitään rakettitiedettä ole, mutta järkevyydestä voi olla montaa mieltä.
     
  18. Dart 67

    Dart 67 Gearhead

    Kyllä niitä lakruja oli ainakin just äskön saatavilla...
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Joo oli mut nyt kauppapaikka on tyhjä, kun mä ostin ne. Kuusi paria tuli kolmesta paikasta.
     

Kerro tästä muillekin!