Tenu-Dart ahdistui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Slant Sickness, 23.9.2021.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu työeläkekortti on taskussa. Jaan aikaani muun muassa Dartille, moottoripyörille, audiolaitteiden rakentelulle, kirjallisuudelle, radioinsinöörien senioriseuran kokouksille, metsänhoidolle, pienille konsultaatioille tutuille ammattiasioissa plus olen mukana yhdessä startupissa mukana. Jäiköhän joku mainitsematta? No virikkeitä riittää, mut oon mä myös opiskellut semmoisen uuden jutun, että nousen vuoteesta vasta kun on valmista kahvia saatavilla!
     
    isalmela, Visa, FuryIII '71 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Eläkepäiville siirtymisen on huomannut myös siitä, että foorumille on jäänyt vähemmän aikaa..:)

    Mitäs kaikkea päivitystä Darttiin on tulossa sen uuden nokan lisäksi?
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pari ruostepaikkaa. Kampikammion aktiiviseen tuuletukseen ohjausmuutos. Ohjaussimpukan säätö ja jossei säädy hyvin, vaihto kunnostettuun. Simpukka jäi ahtimen takia paikkaan, jossa säätökään ei onnistu päältä muita juttuja purkamatta.

    Sit mulla on rulla mustaa keinoeläimen nahkaa ja jos oikein hurjaksi ryhdyn, voisin verhoilla ovivanerit.

    Edit. Governorin painot saattaa myös vaihtua. Laittaa nykyisellään isoa silmään 1000 kierrosta liian aikaisin.
     
    Muokattu: 13.10.2024
    Seevu tykkää tästä.
  4. Rambo John J

    Rambo John J 1st gear Bannattu

    Arvasin vastauksesi.

    Muistamme kaikki Rocky III:n traagisen hahmon nimeltä Mickey. Iän ja terveyden puolesta hänen olisi ollut parempi nauttia kamppailu-urheilusta katsomosta käsin. Mickey oli kuitenkin koukuttunut siihen mihin oli vuosikymmenten saatossa turvallisuushakuisuuttaan tottunut - hän halusi kokea kilpailun sekä haistaa miesten hien ja veren mahdollisimman läheltä. Nyrkkeilykehän välitön läheisyys oli Mickeylle hänen ns. turvallinen tila, "safe space". Mickeyn ote kehän köysistä kuitenkin kirposi lopullisesti ja nopeasti kun Mickeylla ei ollut sisäsyntyistä henkistä voimaa siirtyä riittävän ajoissa etäämmäs kehänlaidalta uudenlaiseen rooliin ja paikkaan. Se toinen paikka, useimmille ex. työnsankareille kauhistusta herättävä on nimeltään "vapaus". Katsomo. Paikka jossa vaistoat sen ettei sinua oikeastaan enää tosiasiassa edes tarvita mihinkään, mutta samalla paikka jonka sinä olet ansainnut ja jossa sinulla on oikeus olla.

    Mickeyn hahmon traagisuutta lisäsi muuten myös se että hänestähän muodostui Rocky-elokuvasaagassa jälkeenpäin ajateltuna Rockyn kehitystä patoava eräänlainen kehänköysiin takertunut kehäraakki konsultti. Rocky III:ssa opetushan piili myös siinä että vasta se kohtalokas tapahtuma missä Mickey poistui lopullisesti kehänlaidalta tuputtamasta omia oikeita näkemyksiään varsinaiselle pelin pelaajalle antoi Rockyn tuleville treenitiimeille sekä Rockylle itselleen tilaa ja happea uusiutua ja kasvaa uudelle voittavalle tasolle.

    Onnea eläkkeelle pääsystä. Jään mielenkiinnolla odottamaan Dartille uusia villejä tenu-innovaatioita. Vuolaat luovuuden virrat eivät ainakaan sillä saralla ihan heti sinulta kuivune. Näin uskon.
     
    Muokattu: 13.10.2024
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Emmä entisiin töihin erityisesti halua mitään tehdä, mut samoilla taidoilla kehittelee jollekulle toiselle... Parhaiten saavat innostumaan lähtemään joukkoon, jos on jotakin semmosta haastetta, mitä en ole vielä aiemmin tehnyt.
     
    LPV tykkää tästä.
  6. Isamu

    Isamu Gearhead



    Siitä myös ahdettu slantti
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vaikka semmonen. Mut ehkä siistein toteutus olisi paineistaa turbolla se ykskurkkuinen vakiomosa muuhun kuin ehkä kaasarin ja sytkän säätöihin kajoamalla. Niin kuin avaamaton vakiokone muuten.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Autonvalmistajat ovat jo heittäneet pyyhkeen kehään etanolin suhteen, mutta jos saman tekevät öljy-yhtiöt, pitääkö Hannun ja muiden suomalaisten etanoliautoilijoiden olla huolissaan?

    Emme enää itse tuota etanolia Suomessa, mutta jatkamme edelleen sen jakelua. Kotimaisten edistyksellisten biopolttoaineiden tuotannon kannalta haasteena on ollut lukuisat muutokset lainsäädännössä. EU-tason kannusteiden puute etanoliautojen tuotantoon on vienyt pohjan korkeaseosetanolipolttoaineiden kysynnältä, vastaa energiayhtiö St1-ketjun vastuullisjohtaja Lea Rankinen.

    Yhtiö ei ota kantaa, kuinka kauan se jatkaa etanolin jakelua Suomessa. St1-ketju on myy tällä hetkellä E85-etanolipolttoainetta Suomessa 55 asemalla. Yhtiön Suomessa myytävä etanoli jalostetaan Göteborgissa Ruotsissa.


    https://www.is.fi/autot/art-2000010962385.html

    Ja kantta piti ruveta höyläämään... En taida uskaltaa. Jos tenu katoaa pumpuilta, niin eihän sillä moottorilla tee sitten mtn.

    Muutenkin tuosta menee enin hauska pois, jossei se etanoli ole paikallisesta biojätteestä tehty vaan aineksina on käytetty elintarvikekelpoista sokeriruokoa Brasiliasta niin kuin todennäköisesti nyt on.
     
  9. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Muutenkin tuosta menee enin hauska pois, jossei se etanoli ole paikallisesta biojätteestä tehty vaan aineksina on käytetty elintarvikekelpoista sokeriruokoa Brasiliasta niin kuin todennäköisesti nyt on."
    Jenkeissä osa ruuan korkeasta hinnasta selittyy sillä, että osasta maissisatoa tehdään etanolia bensan sekaan (koska määräykset) eikä se mene siis ruokatuotantoon. Eli parempi siis puhtaampi ilma kuin terveempi väestö, joka joutuu syömään halpaa ja epäterveellistä roskaruokaa ja lihoo hengiltä.
    Mutta koska "drill baby drill" niin kohta loppuu etanolilla leikkiminen ??? :eek:
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Gasohol on niin vanha tuote, että sen synty voi olla kuin päin vaan.

    https://history.nebraska.gov/gasohol-the-first-time-around/

    Ei tuo ole mun suosikkitapa hävittää syömiskelpoista tavaraa. Ja varmaan vaikuttaa ruuan hintaan yhtälailla kuin Ukrainan pelloissa olevat miinat ja räjähtämättömät tykin ammukset.

    Ehkä mä ajelen tenu-Dartilla sen aikaa kun St1 pitää ainetta pumpulla. 2000 kilsaa tuli viime kesänä, joka meni ilman ainuttakaan moottorin nostoa. Edellisvuonnahan niitä oli nelisen kappaletta, moottorin tuuletuksia tallissa.

    Jos maailma on yleensä olemassa 4:n vuoden päästä, niin sit taas liittyvät Pariisin ilmastosopimukseen jne. Ovat kokeilleet tullien kanssa pelaamista ja huomanneet, ettei oikein kellekään jäänyt hommasta hyötyjä.
     
    Seevu ja Bluestone tykkäävät tästä.
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    USAn ruoanhinnan kalleus lie suhteellista mutta ei se johdu biokomponentists bensassa vaan pikemminkin päinvastoin.

    Maissista on ylituotantoa ja sitä on ratkottu käyttämällä maissin eri jalosteita vähän vaikka mihin.

    Limpparit makeutetaan sokerin sijaan, ellei nyt keinoaineilla makeutettuja rotanmyrkkyjä tarkoiteta, glukoosi-fruktoosisiirapilla, joka on maissista, maissista saadaan öljyä ja siitä saadaan etanolia, joka sekoitetaan bensan sekaan. Puhumattakaan sitten energiapitoisesta eläinrehusta, jolla naudat kasvaa pienen hormonilisän avittamina teuraskokoon alle puolessa siitä ajasta, mitä luontaisemmin nurmirehua syövät vaikkapa suomalaiset naudat.



    Lisäksi se bulkkimaissi on jalostettu kasvamaan ja tuottamaan paljon satoa, se ei ole semmoisenaan kovin hyvää syötävää. Nämä grillimaissit sitten kasvatetaan erikseen.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Voishan sitä kuvitella voivan kasvattaa halvempaa ihmisen ruokaa samoilla pelloilla, missä nyt kasvattavat bensan tekoon sokeria. Varsinkin kun jossakin alkaa olla ongelmia kasteluveden saatavuudessa. Texas kai kuivaa ensimmäisenä, koska nostavat maan alta tunnetusti väheneviä pohjavesiä pintapeltoihinsa.

    Brassit tekee sokeriruokoa vuoroviljelyssä ja niillä tulee 3 satoa vuodessa, joten bensan raaka-aineelle on viljelytilansa. Ja kai niillä riittää vettä? Ja pihvilihaeläinten paskaa lannaksi?

    Seliseli. Huono omatunto, koska tenu-auto.
     
  13. Tenu-Dartin omistaja masentui. Seuraavaksi biokaasu?
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tämä nyt karkaa sinun aiheesta kokonaan mutta tosiaan se maissietanoli on sen ruokamaissin tuotannon sivutuote.
    Kyllä siellä viljelevät ruokaa ihan yli oman tarpeen.
    Se on kyllä totta, että aika monokulttuurissa ja jos jopa Brasiliassa käytetään viljelykiertoa, niin sehän on positiivista.

    Olisihan meillä Suomessakin potentiaalia vaikka sokerijuurikkaan alan lisäykseen pelkästään etanolipolttoaineen tuotantoon mutta se ei vissiin kannata, kun st1:kin on kotimaisen tuotannon lopettanut.

    Itsekin on ollut suunnitteilla, että saisi noita romuja etanolille mutta kaasarivehkeet.
    Jossain oli joskus, että nuo tbi-ruutat kestäisi etanolilla ajon, koska juuri Brasiliassa käytetään ihan samoja tbi-vehkeitä etanolilla.
    Mutta miten lie,kuka osaisi sen vahvistaa. Kai se jos 305:n päälle heittäisi vaikka 454:n suuttimet, riittäisi tuottokin.

    4.3:lla vakiosuuttimilla joskus testasin ja tuloksena oli sulanut lambda, meni kai turhan laihalle.
     
  15. Pitäisikö siinä yhteydessä muokata ecun ohjelmaa? Ja venyykö se vakioecu siihen?

    EDIT: On täälläkin ollut sellanen modaus:

    https://www.overdrive.fi/forum/threads/gm-tbi-ja-vaihtoehtoiset-polttoaineet.181978/
     
    Muokattu: 21.1.2025
  16. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Kivasti pompsahti biokaasun hinta tossa vuodenvaihteen paikkeilla. Ainakin uudellamaalla oli 1.65-1.68 paikkeilla viime vuonna ja nyt 1.8 melkeen jokapaikassa...

    Ettei ihan offtopiciks mee niin kaasuvehkeet on kyllä harrastelijamielessä vähän nihkeet kun tukea, tietoa, osia ja osaamista on vähänlaisesti saatavilla, kaasu ei ole se fiksuin polttoaine tehon tuottamiseen, eikä noi korkeapainevehkeet muutenkaan ole kaikista tee-se-itse henkilölle helpoimpia.
    Toki kun @SS tykkää haasteesta, niin sitä piisaa :D
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla on ”Ecofuel” käyttiksenä ja se riittää kaasuttelun suhteen. Tein jo yhden retken Oulun tienoille ja se on Tampereen jälkeen reittisuunnittelua kaasuasemien kautta.

    Mä oon vähän arempi nykyään noille kemikaaleille yleensä, koska covid-19 mukana lähti hajuaisti. Kaasussakin lienee joku aromi, millä tavis huomaa, jos vuoto, mutta mulla pitäisi olla kaasudetektori. Pitäisi olla kotonakin, koska kaasuhella.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pikkuhiljaa alkaa tukkiutua yhä enemmän varjoreittejä vihulaisen maakaasulle. Ukraina sulki putken, Gasumin ota tai ole ottamatta, mutta maksat kuitenkin -sopimus katkesi. Kyllä ne kaikki vaikuttavat kaasun hintaan ja saatavuuteen. Kunnei halpaa maakaasua ole tarpeeksi, niin biokaasu alkaa kelpaamaan - verollahan se biokaasu on täällä halpuutettu.

    No kunhan nyt sitä saisi sen aikaa ostaa mittarilta kuin mun Seatissa riittää kilometrejä. Sama toive tietysti tenu-Dartin kanssa. St1:n päätös lopettaa kotimainen konttitislaamoiden käyttö on kytköksessä etanolikonversioihin. Niihin sai tukea, sitten ei saanut ja nyt vissiin taas saa. Etanolibensa ei ole mikään hittiartikkeli Suomessa.
     
  19. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Muuntotuen myöntäminen päättyi 15.12 2024
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mutuntumalla ei sitä ollut saatavilla 23 loppupuolellakaan, jolloin tätä muutoskatsastettiin turbon/polttoaineen/ruiskun/matkustajaluvun/rengaskoon osalta. En olisi viittinyt hakeakaan, mut ei sitä tainnut silloin olla saatavillakaan.
     

Kerro tästä muillekin!