Tenu-Dart ahdistui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Slant Sickness, 23.9.2021.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]

    Avaus, nokan vaihto, "millin" höyläys ja nippuun.

    Tämän edellä tein vähän ruostehommia:

    [​IMG]

    ja asensin äänentoistoa:

    [​IMG]

    Aiempi äänentoistovarustus, Kenwood Motonetista hintaan 99€, Autostudiosta parikyt vuotta aiemmin 6x9 ämyrit takaikkunalle ja 2x125 pääte syöttöön saivat bassopuolen alimmalle oktaavin kolmannekselle vahvistukseksi 2 kpl 12" bassoelementtejä (Bebek Lahdessa) hintaan 35 euroa pari ja Bilteman subbarivahvistimen 500W @ 4 ohm noin sataviiskyt euroa.

    Nyt on 0,75kW pääteasteita ja säädöt niin, ettei mene säröille nupit kaakossa, mut bassot kuuluu sisällä ja ulkopuolella kuuluu kuinka kontin kannen lukkomekanismi yms roinat helisee.
     
    sleepercooler, Isamu, Seevu ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Stereot on tuunattu, ruosteet on hitsattu ja maalattu. Moottori asennettu nippuun ja autoon. On koekäytetty ja tehty havaintoja. Näennäisen pieni muutos nokassa muutti moottorin täytöstä tosi paljon. Uudella nokalla imusarjassa on 40kPa, eli aika syvä vakuumi. Vaihde päällä edelleen 45kPa. Oliskohan edellisellä nokalla ollut 60kPa suunnilleen.

    VE kartat kaipaavat alimmilla paineilla 30% luokkaa rikastusta, eli sylinteritäytös parani saman verran.

    Säätelin autotunella ja kokeilin, missä kohdin alkaa tuottaa painetta.

    [​IMG]

    Tuossa tilanteessa nostan moottorille kuormaa vaihde päällä jarrulla. On runsas 2000 kierroksia ja imusarjan paine 77kPa. Ja mitäs näkyy ahtoputkessa? 110kPa, eli turbo on jo innolla työntämässä moottoriin ahtoa.

    Ei tarvinnut vaihtaa toisenlaista turboa. Ei tehdä paremman mallista pakosarjaa. Ei höylätä lisää puristuksia. Tarvitsi yhden käytetyn slantin nokan ja sille hiojan. Astevihjeitä kyselin tällä kertaa slantsix.org saitilta. Toki sitten sovelsin niissä rajoissa, mihin hiojalla oli valmiudet.

    Jospa se tästä.
     
    teippi-mikko, FuryIII '71, Isamu ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. Vaikka yleisesti tunnustettu tosiasia on, että ahdettuun ei kannata laittaa liikaa nokkaa, niin on sitten vaikeampi arvoida, mikä on liikaa ja mikä sopivasti. Muuttujia on sen verran paljon.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Liialliliseksi osoittautunut nokkaresepti tuli taholta, joka on mun tietojen mukaan itse tehnyt slanttiturboja. Mut pieleen meni.
     
  5. mpower

    mpower Double Gearhead

    Pakana olen, en tunnusta! Kyllä kierroskone rajut nokat vaatii maksimaaliselle voimalle!:)
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Eläkeläinen kuuntelee 0,75kW vahvistintehoilla humppaa autossaan. Siihen ei epämusikaalinen ränttätänttä konehuoneesta sovi. Moottorivoimaa tarvitaan siksi, että vanhus saattaa torkahtaa liikennevaloissa, eikä ehdi vihreään aaltoon ilman turbon tuomaa tasoitusta.
     
    teippi-mikko, Arkkumies, eeko ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Säätelin viimeisimmällä tallireissulla venttiilivälykset tuolle teetetylle nokalle liiallisista 0,015” ja 0,020” välyksistä seuraavaksi pienemmille liuskoille 0,012” ja 0,015”. Alipaine muuttui 40kPa arvosta 45kPa:n tienoille tyhjäkäynnillä.

    Kulutuskin muuttui. Isoilla välyksillä Maxxecun diagnostiikka näytti lambdaykkösen seoksilla 2,2 litraa tunnissa ja välykset pienennettynä 2,4 litraa samassa ajassa. Tekis ehkä vieläkin vähemmän rapinaa jos vielä naksun kiristäisi, mut taidan jättää taloudellisuussäädöt koneeseen. Siinähän sitten rapisee.

    Kävi vielä 1,1 lambdalla siivoa joutavaa lämpimänä. 1,1 lambdaseosa verrattuna 1 lambdaan tiputti melkolailla samassa suhteessa kulutusta. Kaupunkiajossa mennee samassa suhteessa /100km kulutukseen nuo säädöt.

    Edellisellä nokalla joutokäyntikulutus oli yli 3 litraa tunnissa.

    [​IMG]

    Maantiellehän mulle on jo tehty kulutuksen minimointi laihemmilla seoksilla. 13,7 litraa tenttua Pihlajiston ABC-Hyvinkää airfield-Pihlajiston ABC sisältäen yhden testivedon oli mun kriteereillä huipputulos varsinkin kun paluumatka ajettiin 4000 rpm nopeudella.
     
    sleepercooler ja Seevu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!