Tenu-Dart ahdistui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Slant Sickness, 23.9.2021.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sit olisi kysymys. Mites paljon laitan männänrengasrakoa? Poraus tehdään myös isommalla välyksellä ja vähän karkeammalla jäljellä (öljyää paremmin).
     
  2. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Ylärenkaaseen 0.45-0.5 alas 0.05mm enemmän. Luulis riittävän
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Joo, jotain tuollaista laittaisin minäkin tuon kokoiseen poraukseen? Tai sit vaikka hitusen enempi, ei mitään haittaa käytännössä.

    Richard jaarittaa aiheesta, toki LS ja paljon puhtia hänen testimoteissaan mutta kumminkin:

     
    Fuselage tykkää tästä.
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä käsifiilailen jotakin ja sit näkee mitä siitä seuraa. Originaalissa 225 koneessa meni vakiomännillä, vakiorenkailla ja oletuksella joku asia aika liki. Oli cilinderit ekassa avauksessa silmin nähden kiillotetut alas asti. Mut ei hajonnut. Läheltä vissiin kävi.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sainpa taas itseäni niskasta kiinni ja sillä otteella myös sohvalta ylös.

    Asentelin ylimääräisen 170 lohkon Dartin sisuksiin ja siihen kansi päälle. Siinä sitten pääsin kokeilemaan T3/4 murikan sopimista.

    Pikkuisen ylemmäs, lähemmäs moottoria ja ehkä inan taaemmaksi. Ainoa, minkä pitää kokonaan väistää, on tuulilasin pesulaitteen pussi.

    Ei o turhaan asennettu rivikutosta 30 astetta kallelleen. Siitä on tässä(kin) tapauksessa oikeasti hyötyä.

    [​IMG]

    Nyt tilaamaan Marteliukselta äkkivääriä 2,5” 90 asteen mutkapaloja.
     
    tooke, Seevu, Fuselage ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. Make500

    Make500 Gearhead

    Niillä oli selvästikin tämä mielessä Chryslerillä, kun koneen kenoon käänsivät:)
     
    tooke tykkää tästä.
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    600hp Slantti Dusteri. :)
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vähempikin riittää. Sitäpaitsi mä teen moottorin siitä aidosta, alkuperäisestä pikkuslantista. Ei 170 voi tulla noin paljon riivatuksi.

    On melkoinen ero koneiden koossa. 170 - 225 iskunpituusero on tasan 1 tuuma. Moottorien kansitasojen korkeudessa eroa on > 1,5 tuumaa. 170 näyttää mitoitukseltaan jotenkin harkitummalta - samanoloinen kuin sen aikakauden eurokutoset.
     
    Make500 tykkää tästä.
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaikki pitää tiedottaa netissä. Pakosarja on nyt hitsattu nippuun.

    [​IMG]

    Menis ihan noinkin, mutta kaitpa mä vähän pyöristän akkutelineen kulmaa.

    Ahtimen imupuolelle tulee 90 asteen silikonikulma sojottamaan alaspäin ja sen päähän suodatin roikkumaan imemään ilmaa konehuoneen viileimmästä paikasta, edestä alhaalta syylärin ali.

    Turbon laipan ja moottorin korvan väliin tulee tukitanko. Sen jälkeen ei turbon massa ole riivaamassa harrastelijahitsarin saumaa eikä kannen pinnapultteja ihan koko massallaan.

    Pakoputken alkuun tulee taipuisa elementti. Se tulee downpipen alkupäähän käyrän jälkeen. Alkukäyrään tulee 2 happianturin muhvia. Toinen Maxxeculle ja toinen tuloksen varmistavalle erilliselle mittarille (säätöhommissa). Mulla on ollut ECUssa säätöluuppi päällä ajossa kaiken aikaa ja jos se toimii ahdoilla ok, niin saa olla vasitenkin. Kun se on noin, niin ei ole merkitystä, onko E85 viinapitoisuus korkea tai matala.

    [​IMG]

    Tuossa vielä semmoinen unelmointikuva, kuinka osat istuu. Imarista lähtee vähän materiaalia veks ja jarrutehostimen nippa tulee olemaan jatkossa kaasuläpän laipan sivussa. Joku kiiltävän pellin pala tulee ahtimen ja jarrupääsylinterin väliin. Fordin läppärungosta saa näköjään laitettua kikkarin vipuun suoran tangon, kuten tässä on ollut jo pari vuosikymmentä kaasarin ja aiemman läppärungon kanssa. Hyvin on toiminut 10mm alumiiniputki siinä hommassa.

    ON rentouttavaa pitää tallia vain yhteen projektiin varattuna. Kaiken saa jättää just ihan miten haluaa aina kun alkaa homma kyllästyttää. 23 kilsan tallimatkaankin alan jo tottua.
     
    Vuppe, Make500, FuryIII '71 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  10. Make500

    Make500 Gearhead

    Hienosti etenee. Mukava kyttäillä kun saman aiheen piirissä painitaan:)
    Ja yritän impata kaiken tiedon ruiskuhommista minkä ehdin.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Päivitellääs taas pikkuisen. Viikko meni soffalla niiskutellessa. Koronatestista tuli miinusta, mutta sinne oli (stadissa) vaikea päästä. Heti kun jalat kantoivat, saatoin siirtyä tallille toissijaisen nokka-akselikeskustelun äärestä. Hyvää juttua siellä.

    [​IMG]

    Melkein ehdin jo mennä julistamaan kaasuläppäkotelon asennuksen valmiiksi. Vaan ei, pitäähän tuohon vielä yksi tulpattava reikä laittaa, jotta saa aikanaan dynossa paineet mitattua.

    Muuten on nikkaroitu. Vaijerivälitteinen ohjaus pedaalilta, sananmukaisesti kickdown-TANKO, kaasunpalautusjousi (mallia vanha koululaisvalaisimen jousi), jarrutehostimen ja ECU+Dump+Regu alipaineliittimet. IAC rakennutti ylimääräistä kun ei mahtunutkaan fuel railin takia olemaan läppäkotelon yhteydessä.

    Dumpiksi valikoitui Malpassi. Silikoniletkua sun muuta lähti ahtoja.com tilaukseen ja jotakin pientä tarttee vielä Finjectoristakin.

    GT-Motorin kiireet pistävät mut kiireettömäksi eli moottorin osat on edelleen siellä.

    Mut hyvin on muuten aikataulussa. Kai?
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]
    Uustallissa on vähän kehittymätön materiaalivarasto ts on ostettava kaikki, mitä siellä kulloinkin tarvitsee. Kun metalli"varastossa" oli 3cm lattarautaa, 15mm teräsputkea ja pikkupussillinen duunista romulaarista otettua sekalaista palikkaa, ei Dumpin adapterista olisi voinut tulla parempi.

    Dumppi ei mahtunut olemaan läppärungossa, mutta huolellisen pohtimisen (se viikko soffalla) jälkeen tommonen siitä tuli. Kaksi lattaraudan palaa noin 45 asteen kulmaan sen jälkeen kun niihin oli porattu Fordin IACin jaolla oleva rei'itys. Ja sit sinne väliin siitä 15 mm putkesta viistopäiset palat (viilaa, viilaa vielä). Ja miggiliimalla kiinni. Alumiinen umpijööti poraamalla ja porttaamalla oli vaihtoehto, mut tuo painaa vähemmän. Tämähän on sporttiauto, niin grammat lasketaan.
     
    Seevu tykkää tästä.
  14. Nopeasti on edennyt. Ei enää paljoa puutu. Tuleeko tähän vielä välijäähy?
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei ainakaan versiossa 1. RE85 jäähdyttää jonkin verran itse ja kun tuo turbon lähtö ja läppärungon tulo tulivat noin sopivasti toistensa viereen, että yhdistävää putkea tulee alle joku 30-40 cm, niin eiköhän se ole siinä. Ilman lämpöanturi tulee tuohon pätkään.

    Kokeilujen perusteella näytti siltä, että ilmanputsari ja samalla ilman otto tulee turbon alta ohjaussimpukan edestä. Alapuolinen ilmanotto suht vapaasti auton alta ja oletettavasti melko raikasta ajoviimaa siinä kohdin varsinkin kun pakoputkisto menee ylempää ja taaempaa.

    Joissakin vehkeissä on vesimetanoliruiskuja. Entäs jos olisi yksi ylimääräinen polttoainesuutin ja päästäisi kevyen RE85 sumun liikkeelle heti ahtimen jälkeen? Ohjaus on ja off ja ja varsinaisille ahdoille mennessä laskisi menemään? Sen voisi kompensoida muilta suuttimilta pois.
     
  16. Tuon hyöty taitaa olla +-0. Se RE85 palaa siinä samalla tavalla koneessa, oli se ruiskutettu vähän aiemmin tai myöhemmin. Vesi-metanolissa se vesi sitoo lämpöä.

    Toisaalta tuskin sulla on näihin tarvetta suunniteluilla ahtopaineilla.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Vois muutenkin olla jonkin moinen flamethrower. Siis jos dumpin edellä on polttoaineen syöttöpiste ja sit tulee joku laihalla itse syttyminen.

    Mä nyt pohdin vaan, että siinä turbon suulla on jatkuva nopea virtaus päinvastoin kuin - höh, ei se ole mikään imusarja turbokoneessa - kanavistossa... ...kaasutkin on tilanmuutoksen vuoksi kuumimmillaan. Jos oikein hentoa sumua laskisi ilman sekaan, niin se ehkä tekisi parhaiten tilanmuutoksen ahtoputkessa pikkupisaroista etanolihöyryksi, jolloin lämpö putoaisi. Kun se myöhemmin kanavistossa menee ruiskutettaessa päin seiniä tilanteessa, jossa osan aikaa kaasu liikkuu ja osan aikaa on paikallaan, tilanne ei ole höyrystymiseen yhtä edullinen. Aika loppuu kesken.

    Näppituntumalta viinabensa sitoo lämpöä ihan eri lailla bensaan nähden aka tuntuu kylmältä käsissä haihtumisen viime hetkillä just kun kuivaa pois.
     
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Vesi-metanoli on hyväksi jos ei ole välijäähdytintä.
    Sen voi syöttää ennen turboa = syö hieman siipiä.
    Tai turbon jälkeen, ei mainittavaa haittaa.
    Ja sitä saa muuten syöttää aika reilusti, muistaakseni VW 1.8 koneeseen tuuppasin jonkun 300-400cc. Käytin vanhaa k-jet bensapumppua, k-jetin ryyppysuutin yhdistettynä paineanturiin ja velipoika hitsas rosterista säiliön missä oli varoittimena tuulilasinpesusäiliön anturi, jos seos meinaa loppua. Nesteenä oli ihan metanoli pohjainen tuulilasinpesuneste.
     
  19. sbm396

    sbm396 Gearhead

    VesiMetanolissa se metanoli sitoo lämpöä paljon vettä tehokkaammin koska matala kiehumispiste

    Mitä tulee tuohon e85 jäähdytysvaikutukseen. Niin katoin jonkun videon netissä

    Autossa iso singleturbo e85 kaasarilla. Painetta 25psi ahtolämpö ennen kaasaria 100-105C ja kaasarin alapuolella alle 30. Mutta välijäähdyttimellä kuitenkin aina enemmän tehoa
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Löytyykö mistään enää metanolia sisältävää lasinpesunestettä? Ne taitaa olla isopropanolia tai sit sitä parempaa. Mutta ajatuksena hieno että kaikki aineet yhden stopin menetelmällä.
     

Kerro tästä muillekin!