Tenu-Dart ahdistui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Slant Sickness, 23.9.2021.

  1. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Isolohko moparilla oon vetänyt monta varttimaili vetoa niin että viimeset 100-150 metriä kuulunu pientä ritinää/kilinää

    Ahdetusta pikkulohkosta oon kerran rikkonu takomäntiä että siellä on ilmeisesti ollu sitte oikeaa detonaatiota
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Nykyinen vaparislantti on 10 puristuksilla ja ei ihan vakiolla nokallaan melko herkkä kilistelemään. Jopa osakaasulla. Ja aina vain RE85 ainetta ja laajakaistan mukaan on ihan passelit seokset. Konservatiivinen sytytyskartta on hoitanut asian.

    Arvelen, että säätelen tätä osastoa jatkossakin noin. Alle ahtopaineilla seoksen säätö on laajakaistan varassa. Sen jälkeen varman päälle rikkaat seokset. Ja sytkäkartta plus lämpökompensaatiot laatiutuvat korvien kautta hienosäädöllä, niin ettei liikaa helistele.

    Suuttimet täytyy mitata varuilta, ettei siellä seassa ole käyttäytymishäiriöistä. Sehän selittäisi herkkyyden. Jos yksi käy olennaisesti laihalla, niin se voi ääntää, mutta yhdellä anturilla ei kuitenkaan tule kompensoiduksi tarpeeksi.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ajatusten tonava hokas just, että kun on kunnon talli, niin autossa olevia pikku puutteita, jotka vievät aikaa ja vaativat tilaa, voi tehdä enemmänkin.

    Dartissa on Punkan kunnostamat takajouset mallia ”jäykkäperä”. Ei paljon liikuta kun laittaa toisen slantin konttiin.

    Jos tommoseen uusisi jouset, niin mitkä ne voisi olla? 1966 mallia on tämä vaunu.
     
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Heh, ite tullu tehtyy useempi setti "kisajousii", vanhoista lehtijousipakoista. Osan tehnyt sillee et noudattanu moparin SS jousien pituuksia lehdissä; toimii. Ja sit niin et etusegmentti yhtä puuta, ja jousto haetaan takasegmentistä. Ihan mutupohjalta, vaikka kuus lehtee mist kaikki etusilmän alle ja klämpätty toisiinsa. Takapää avoinna ja pituudet tietty niin et aina seuraava alempi on lyhyempi kuin ylempi, vähän kuten tehdasjousissa. Sit vaan kattelee et millanen korkeus miellyttää; jos liian korkee ja jäykkä ni rupee sielt takapuolelt lyhentelee niit norran alapuolisii lehtiä rälläkällä kunnes saavuttaa haluamansa. Yllättävän toimivan saa, eikä maksa mitään.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuossa voisi olla ratkaisu. Mulla on siellä tuplanorrat sen jäljiltä kun orkkisjousi katkesi edestä. Etupäät on nykyisin hyvinkin kiinteät.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tenu-Dart käväisi tutustumassa uuteen säilöönsä. Tämmönen privaatti, auton mittainen lämmin halli on itsellenikin aiemmin kokematta.
    [​IMG]
    Kampiaxeli kävi muokattavana. Takalaippa modattiin uudemman mallin momentimuuntimen ja vetolevyn mitoille.
    [​IMG]
    OGC:n nokka saapui ja liikkuvat on ostettu. Se, mikä pitäisi valita, on se, että liekkirengastutanko vai en. Ja jos rengastutan, niin lankaurilla vai kuparirenkailla.

    Tässä on sulakkeina valumännät ja lukollinen seiskavartti perä, joten ei tarvitse ahtopaineiden kanssa mennä kokonaislukujen puolelle kuitenkaan. T3/4 kuulemma on vakiona 0,8 bar kellolla. Ja semmonen mulla myös on.
     
    Make500, Isamu, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Tuohon jousiasiaan heittäisin oman kokemukseni juurikin noista XHD-jousista.
    Edullinen hinta houkutti vuosia sitten kasiswapin yhteydessä ja sellaiset paikoilleen... no, takapää taivaissa ja edessä orggis HD-sauvat aiemmin oikealla korkeudella. Keppejä kireämmälle, kulkuasento silmää miellyttäväksi ja siihen se sitten jäikin kun lopputulos olikin kivireki sekä etu- että takapään osalta. Iskarien säilyessä samoina (valkoiset KYB:it) ajomukavuus oli taakse jäänyttä elämää.
    Nyt tekisin toisenlaisen ratkaisun.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tekemätön laiska nostelee omaa topikkiaan vaikka vippaskonsteilla. Jos keräilisi edes osia. Autossa on jarrutehostin. Turbon kanssa varmaan pitäisi olla hyvien yhdensuuntaisventtiilien takana joku alipainekenno, jossa olisi jarruille tehostusvoimaa talletettuna Mistäs semmoisen helpolla löytää? Kuinka iso kammio mahtaa olla tarpeen? Normikokoinen (pieni) a-bodyn tehostin kyseessä.

    Mulla on 3:ssa koneistamossa kyselyt hinnoista. Yksi tuli jo. Jonkin verran saan kuvetta kaivaa kaikkien näiden kanssa. Mä nyt taidan taipua ja laittaa liekkirenkaat, ettei laiskan tarttis pilata ensi kesäänsä kärräämällä Darttia Sipoon talliin pahvin vaihtoon.

    Se, mikä on valittu, on että käytän Felpron massatiivisteitä, koska niitä saa ihan kaupasta ilman jonotusta. Urat ja lanka, onks ne hyvä yhdistelmä moisen tiivisteen kanssa?
     
  9. Niitä saa viriosina esim. Ebaysta tai vois löytyä purkaamosta. Itse olen joskus semmoisen bongannut diesel-Hiacen konehuoneesta:

    [​IMG]
    Toinen ja/tai vaihtoehto on erillinen sähköinen vakuumipumppu.
     
  10. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Tuleeko useinkin tehtyä useampia jarrutuksia peräkkäin kaasupohjassa, vai miksi alipainetta pitäisi olla jemmassa? Dieselissä ymmärrän kun ei ole kaasuläppää, niin moottori ei tee alipainetta.
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Suoran päässä voisi olla kolmeenkin polkaisuun tarve. Eka menee harakoille jarrua testatessa. Täähän kulkee ensi kaudella ihan uusille sekuntiluvuille…
     
    Seevu tykkää tästä.
  12. Väpsy

    Väpsy Gearhead

    Ei turbo Volvoissa ainakaan itellä ole ollu lisäsäiliöitä alipaineelle, enkä ikinä aikasemmin ole edes huomannut ajatella että saattaisi tarvita . Mulla oli urat ja mitoitettu ne niin että 2mm kuparilevystä sai leikattua liekkirenkaat. Ne ainakin oli toimivat.
     
  13. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Ei kai siellä suoran päässä enää ole kaasu pohjassa kun jarrutat?
     
  14. Wade-

    Wade- Gearhead

    Mietiskelin joskus samanlaista, mutta totesin ettei volvokaan ole moista systeemiä nähnyt tarpeelliseksi turbovehkeissään, niin ehken mäkään tarvi. Eikä oo kyllä tarvinnutkaan. Se alipaine on kuitenkin välittömästi käytössä kun kaasun nostaa.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No mä nyt ajattelin, että semmonen olis kiva olla, kun näkyy olevan tehdastekoisissakin joskus moisia palloja. Tommosenaan kun on jos laittaa ja se ainoa suuntaisventtiili ei pidä, niin siellä tehostimen pytyssä on suoran päässä ihan aluksi jonkin kokoinen ylipaine. Pedaali on kerrankin kovana. Ja muutenkin vois olla kiva kerryttää alipainetta silloin, kun sitä esiintyy. Tuo ei kovin suurta alipainetta tuu kehittämään esim kaupunkiajossa johtuen osavalinnoista.

    Kunhan haastelin.
     
    tooke tykkää tästä.
  16. Wade-

    Wade- Gearhead

    Saa sitä toki tehdä ihan mitä haluaa, ei se keneltäkään muulta ole pois :)
     
    Slant Sickness tykkää tästä.
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Enempi tulee tuolla lärvikirjassa esiteltyä tekemisiään, joten tänne tuskin tulee ihan kamalan taajaan lisäyksiä. Dodge meni jo vissiin pari viikkoa sitten telakoitumaan ja samantein otin konepellin irti.

    [​IMG]

    No tuo nyt oli semmoinen esimerkkikuva. Joskus tuli kasattua moinen leikkiauto. Siitä on konepelti kadonnut aikojen saatossa.

    Dartista nousi muutama päivä sitten kone ulos ja tänään aukaisin sen ja totesin, että kaikilla on pelannut, mutta kaksi keskimmäistä käy jostakin syystä laihemmalla. Oon epäillyt tuota Cliffordin sarjaa kaiken aikaa, nääs kun keskimmäiset käy myös vähän hennompaa tyhjäkäyntiä. Laittelen Maxxecusta noille pytyille seuraavassa versiossa jonkun 5-10% extraa, niin ei tartte olla pakokanavien niin vaaleina.

    [​IMG]

    Solmua sovittelin 225:n kylkeen. 3D hahmottaminen on vaikeata. Todennäköisesti tuota joutuu hieman nostamaan ylemmäksi - ainakin siksi, että 170 on iskunpituuseron (1") matalampi. Mut on koesovitettu ja noille tienoille kun tulee niin takapuolella ei ole mitään esteitä downpiipulle. Laturin takia imupuoli joutuu tekemään mutkaa, mut tehköön niin.

    Amerikanfoorumilla epäilivät valunhitsauksen kestävyyttä. Sehän on yksi viihteen muoto, että menee kysymään "kuinka valurautaa hitsataan". Kannattaa olla popcornia tai sipsejä, kokista tai olutta, sillä siitä se porina alkaa.

    Moottorin osat on GT-Motorissa. Ei tuu liekkirenkaita, mut vähän karkeampi pinta laitetaan, niin jos pahvi pysyisi vaikka sillä lailla paikoillaan. Pitkän listan annoin tehtäviä. Saas nähdä muistiko ne kaiken.
     
    Seevu, Wade- ja Inlinee tykkäävät tästä.
  18. Taitaa olla aika mahdoton saada ihan tarkkaan kaikkia sylintereitä toimimaan samalla tavalla.

    Joskus olen nähnyt semmoisen pakokaasulämpötilamittarin, jolla sai mitattua 6 pytun pakokaasun lämpötilan erikseen. Sellasella sitä olisi hyvä mittaila eri pyttyjen eroja.

    Olen miettinyt saiskos niitä pyttykohtaisia eroja mittailtua ihan jollain infrapunalämpömittarilla?
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Termopareja asentelemalla kyllä. Mä joskus vuonna keppi ja kilpi yhden 8 kanavaisen mittarin elektroniikan tein ja työkaverini ohjelmiston. Se laite käväskin yhdessä muovisessa ripeässä Chevroletissa sen verran, että opittiin, jotta pitää tehdä tahdistettu mittaus, joka väistelee sytytyspulssit. Ei nääs ollut kuin osa datasta käyttökelpoista.

    Tää on helppo. Laitan inan lisää numeroille 3 ja 4. Nokan overlappi sotkee. Kun mulla oli jakoseinä erottamassa 123 ja 456 toisistaan niin käynti oli vähän siivompi. Se ei vaan enää sovellu koska tulee yksreikäinen läppärunko.
     

Kerro tästä muillekin!