Tenu-Dart ahdistui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Slant Sickness, 23.9.2021.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]
    R
    iittää pikkiriikkiset vaparista peräisin olevat suuttimet vähän pidemmälle kun ottaa seitsemännen mukaan laskuihin.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Viimeiset silaukset turbosarjaan ja sit kiuasmaalia päälle. Toholla yritin polttaa maalin valmiiksi, jottei käryäisi ihan kamalasti ekassa startissa.

    [​IMG]

    Laittelin tommosen varmistuksen ympäri valun. Jos ja kun valuun hitsaus pettää, ei pääse osat etäälle, ei tartte edes jalkaa kaasulta hellittää.

    [​IMG]

    Pikkuisen sovittelin turbon pään kanavan kohdistusta. Tulee siitä varmaan 0,1 heppaa lisää. Ei tullut otettua kuvaa.

    Jos toisen tekisin, tekisin hieman erilailla. Voihan se sekin joskus tulla eteen.

    Kansi käy venttiilinjousien tarkastuksessa Hicarissa plus samalla sipaistaan tiivistepinta puhtaaksi. Suuttimet käyvät Finjectorissa määräaikaistarkastuksessa. Mä voin sillä aikaa rakennella vaikka ohjausta seiskasuuttimelle tai laittaa käyttiksen kuntoon. Alkaa iskariton ajelu jo kyllästyttää.
     
    Kustom STW ja Seevu tykkäävät tästä.
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse vielä harkitsisin perus turbotyylistä imusarjaa tai jopa WRC tyylistä tupla-plenum tyylistä sarjaa.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei oo, ei tuu! Earlyn konehuone on sovitettu sarjalle ja turbolle ja sitä paitsi tässähän on ammennettu internetin ihmemaailmasta esimerkki. Alla kuva saksalaisen premiumauton sarjasta. Slantin sarja ei häviä tuolle oikein mitenkään.

    [​IMG]

    Voip olla että vuotavalaippainen peltisarja antaisi ylärekisteriin vähän lisävoimaa, mutta ahtaalla sarjalla turbo innostuu aiemmin ja se on tärkeä ominaisuus kaupunkiliikenteessä.

    Edelleen on kaikki tavarat mahtuneet konehuoneeseen akku mukaan lukien. Ja melkein kaikki sijoiteltu siten, ettei tarvitse just muuta purkaa tieltä, jos yhden osan haluaa pöydälle tarkasteluun.
     
    LPV, 6PPC ja Fuselage tykkäävät tästä.
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Niin ja tuohan oli pakosarja. Imarina jatkaa Aspen-Lappalaisen pihakirppikseltä vuosisadan alussa evakuoitu jo joillakuilla muilla palvellut Cliffordin imusarja. Aikas harvaan ikivanhaan moottoriin, jonka valmistus päättyi ennen kuin monipisteruiskut tulivat ihan kaikkiin ottomoottoreihin, löytyy valmiita valuja suuttimien paikkoineen. Imari on siis 1900-lukuinen ja kyllä siitä ilma kulkee.

    [​IMG]

    Tuota tuli niin kauan harkittua, että oli >10 vuotta tallikoristeenakin välillä.
     
    Fuselage ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]

    P
    ensseli-Miranolia ex-Nostalgiavallun lohkoon. Nyt on periaatteessa kaikki valmista kasaamiseen, mitä nyt kansi on pajoitettavana venttiilijousien ja vähän muunkin takia. Kyllä ne jouset, mitkä siinä on, on testeissä riittäneet, mut varmuuden vuoksi katsotaan, että on tarpeeksi tuleville kierrosalueille.
    [​IMG]
    Piti ostaa useampi hihna, ennen kuin sattui sopimaan. 975 ei nouse päälle, 1015 menee säädöt ihan tappiin. 990 täsmäsi.
    [​IMG]
    Vetolevyn pultinreiät vaativat pienen laajennuksen. Se oli kätevä tehdä irto-osaan porakoneessa vs…
    [​IMG]
    …miten se edellisellä kerralla tuli tehtyä viilan kanssa autossa moottorin ollessa paikallaan. Pikkuturbiinissa on jsktn syystä isot vetolevyn pultit.
     
    FuryIII '71, MJF, Make500 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Tarkan markan hommaa hihnan pituuden kanssa, on saanut huomata.
    Tarvii varmaan olla matalakantaiset pultit vetopellissä, voi muuten vähän rällätä suojapeltiin.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tartteepa katella se suojapelti. Sitä ei vielä ole ollut paikallaan ja jos on herkkä osumiin, niin jää pois myös jatkossa. Pulteissa on hyvä olla kunnon kanta, jotta ne saa auki liiman jäljiltä. Ja ilman liimaa ne ei pysy. On kokeiltu. Tuli kerrankin hinurin lavalla kotia, kun ne pultit aukesi leikkimielisen kaasuttelun tuloksena.
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]

    Kansi kiinni, omaiset ovat nähneet. Ei osunut ihan kohdalleen tuo uudempi Miranolin sävytys, joten kansikin piti pensselöidä. Eipä ollut suuritöinen juttu.

    Rupesi pohdituttamaan dumpin ohjaus sähköllä. Jos laittaisi semmoisen ohjauksen, että pystyy pitämään dumpin ECU:lla auki niin halutessaan, voisi jarrulla paikallaan pitäessä estää ahtopaineiden muodostumisen - turbo kyllä kiertäisi lujaa, mutta puhaltaisi ilmat pihalle dumpin kautta. Ja sitten kun ECU saisi tiedon, että jarru on vapautettu, se ohjaisi dumpin kiinni joko "naps" tai pienellä hidastusrampilla. Lähtisköhän ahdot nousemaan paremmin kuin että ei ole tommosta? Ei voi tietää, jossei kokeile.

    Kahta propoa vastavaiheisina ohjaamaan täytynee valjastaa erillinen prossu - Arduino!!!
     
  10. Visa

    Visa Gearhead

    Ahtimen siinä ainakin saa ylikierroksille ja rikki pitemmällä leikkimisellä. Sinänsä mielenkiintoinen ajatus, noin muuten
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tämän takia propoventtiilit, ei on/off tyyppisiä. Dumppikin pitää säätää huomioiden tämä käyttötilanne. Dumppi ei virtaa ihan rajattomasti ja tarkemmin sen avautumisen voi tehdä noilla venttiilien ohjauksilla. Pikkuslantti virinokalla ilman ahtoa voi olla itsessään aika vaisu - tällä paketilla saisi myös säädettävän staattisen stallspeedin. Toinen venttiili on jo ja toinen meni hankintaan.
     
  12. Visa

    Visa Gearhead

    Mites antilag, kun maxxecusta löytyy sekin vaihtoehto
     
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Taisi käydä niin, että mä joudun tekemään just tämän. Venttiilivalmistajan edustaja kävi just meidän konttorilla tuomassa ne venttiilit. Ei tarvinnut kuin mainita, että kun ei mulla ole tarpeeksi osia...

    Nää on minulle sitä parhautta. Siis tehdä laitteita omista ideoista. Ei välttämäti kaikkein helpoin tie, eikä ehkä tule eniten voimaakaan. Mut kun tuossa autossa on jo ollut "omatekemä ruiskunohjain", niin tämä kuuluu samaan sarjaan. Ja se seitsemän ruiskusuutinta kutoskoneessa luonnollisesti myös on se, mitä mä ja autoni ansaitsee.

    [​IMG]

    Tuolla tuli ajeltua 5-6 vuotta.

    Lambdatakaisinkytketty ohjain muuten aika liki toiminnaltaa kuten Bosch D-jetronic. Kotelon ulkopuolinen kortti oli säätötyökalu ja testeri.

    Maxxecu jäi käsiin toisesta projektista, joten tälle koitti eläkepäivät.
     
    Muokattu: 11.3.2022
    Visa tykkää tästä.
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]
    Eiks olekin söpö tuo letkunpätkä kannen ja vesipumpun välillä? Sehän se on kaikessa lyhyydessään varmin tuntomerkki siitä, että kyseessä on aito 170 kokoinen, eikä se hiivalla turvotettu omituinen "isolohko".

    Jäljellä on lähinnä turbon öljylinjain laadinta. Pukissa teen sen alemman ja autossa saa sitten ylemmän paikalleen.

    Sponsorini toi aiemmin mainittuja propoja. Laadin niille kytkennän ajaa vastakkaisvaiheisena yhdellä PWM -signaalilla. Hyvin toimi ainakin spicellä. Olivat vaan 24 voltin versioita, joten piti Aliexpressiä vaivata lähettämään DC-korottimen. Kyllä on elektroniikka kiinassa halpaa. Dumpin "modulaattori" saa kuitenkin odottaa ohi koeajojen ja kenties joskus tehtävän katsastuksenkin. Ihastuvat vielä konttorilla liiaksi, jos näkevät hukkiksissa "tietokoneohjaukseen" sopivia osia linjoissa.

    Pitäisi porata tuohon moottoripukkiin se yksi oikea reikä, mikä asemoisi slantin 30 astetta kallelleen. Nyt se kallistui kameraa kääntämällä.
     
    Make500 ja Isamu tykkäävät tästä.
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]

    Tommonen sillisalaatti. Ja on jo käynyt.

    Säätötyömaa edessä. 170 ujostelee 224/224 nokkaa enemmän kuin 225 236/230 kokoista.
     
    MJF, Seevu, Vuppe ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Dumpista suorastaan satoi etanolia kun oli vähän asetukset pielessä. Siksi noi letkupuristimet.
     
  17. Hienosti etenee!:cool:
     
  18. Make500

    Make500 Gearhead

    Hienoa! Sä ainakin taidat päästä vappuajeluille. Ehkä minäkin jos oikein pistää töpinäksi..
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ahtopaine realisoitui jarruihin jo tallin pihassa. Hyvä niinpäin. Olen vahtinut vuotoja ja yksi toistamiseen märkä kohde on ollut pääsylinteri. Eka ajatus oli, että antaa ylen, koska on piripintaan ja turbo lämmittää sen. Sikspä sai eristepellin allensa tämä pääsylkkä.

    Ei se sitä ollut.

    Antaa oikein huolella ylivuotoa, kun käy ahdoilla. Tehostimen omat venttiilit ei pidä. Jarrut ovat muuten pelanneet ok viimeaikoina. Suuntaisventtiili vaan ei ole kovin vahva. Siksi tehostimeen menee painetta ja sieltä se paine jatkaa pääsylinteriin - kuppimaiset kumit antavat myös toisen suuntaista virtaustietä. Ja sitten säiliö poreilee ja kannen välistä tulee näkyville märkää.

    [​IMG]

    Mitä ei Biltemasta saa, sitä ei kai voi edes tarvita. Näillä pohjaventtiileillä lähti 883/1200/turbon huohotusongelmat ja nyt samanlaiset venttiilit saavat toimia tehostimen takaiskuina. Päätin laittaa 2 peräkkäin.

    [​IMG]
     
    LPV, isalmela, Vuppe ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!