Teräksiset suutinholkit imusarjaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Swinger71, 18.7.2024.

  1. Swinger71

    Swinger71 Double Gearhead

    Osaako joku sanoa saako mistään valmiina teräksisiä suutinholkkeja 14mm suuttimille? Alumiinisia näyttää saavan mutta nyt on kyseessä valurautaisen imusarjan muokkaus ruiskulle. Myös vinkit ja kokoemukset ko imusarjan muuttamisesta kiinnostaa myös.
     
  2. Swinger71

    Swinger71 Double Gearhead

    Joo saa kysyä.
    Tuossa 318:ssa rupeaa olemaan tuo kaasutin jo aika väsynyt ja sekin on vielä laina kampe niin pitäisi ruveta suunnittelemaan sille seuraajaa. Huomasin tuossa varastoja penkoessa että on lähes "kaikki" tykötarpeet 8 piste ruiskua varten.
    Holley Commander 950 Pro ruisku boxi ja johtosarja, paineensäädinkin näytti olevan hyllyssä, MAP antureita parikin, IAT -anturi, läppärungoksi ajattelin sovittaa 5.2 Magnumin. Yhdet LT1 moottorista peräisin olevat suuttimetkin on valmiina. Imusarjaksi tarkoitus olisi tehdä tuollainen budjetti-imusarja tuollaisesta LA imusarjasta koska sellainenkin löytyy. Saahan noita EFI sarjoja valmiinakin mutta ovat aika tyyriitä.
    Sitten ebaysta muutaman kympin keruusäiliö ja 044 kopio pumppu.
    Onpahan talveksi jotain tekemistä kun ei ole mitään isompaa tiedossa. Tai mitä nyt on myös tarkoitus aloitella vähän twin-turbo juttuja mutta niistä lisää toisessa numerossa.. ;)
     
    juko7, Maxis-80 ja Seevu tykkäävät tästä.
  3. Mielenkiintoista projektia siis luvassa..:)

    Noihin holkkien hitsaamiseen, niin muutamassa ruisku-Slantti ketjussa sitä tälläkin foorumilla ollut. Tässä MJF:n ketjussa on hyviä kuvia:

    https://www.overdrive.fi/forum/threads/65-valiant-projektointia.308025/page-8
     
  4. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    En kyllä suosittelisi hitsaamaan tuollaiseen valurautaiseen imusarjaan, jos materiaalivahvuutta niin joko tiukka reikä ja krympillä laakerilukitteen kanssa tai jos mahdollista että on materiaalivahvuutta, niin joku hienokierre ja liiman kanssa kiinni.

    Hitsaamalla avaa helposti tollaista valurautaosaa semmoisen matopurkin, että oksat pois.


    Jos nämä ei mahdollista, niin itse juottaisin joko hopealla tai messingillä holkit kiinni. Pysyy varmasti ihan riittävästi, eikä samanlaista pelkoa valuraudan karkemisongelmien suhteen.
     
    6PPC ja Swinger71 tykkäävät tästä.
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Uskoisin että tuolta löytyy apua sekä holkkeihin että niiden kiinittämiseen...tekevät custom-työnä ja kiinnitys liimaamalla, joka vastaa hitsausta.

    http://www.hicar.fi/FC@cmsPage=true&link=237

    Olen nähnyt kyseisen firman liimaamalla kiinitettyjä suutinholkkeja ja muuta erikoista mm eräässä tunnetussa D-ryhmän mestariautossa menneiltä vuosilta...kuski luotti ihan kyseisen firman palveluihin.
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  6. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Ite tein slanttiin m12 jatkomuttereista holkit. Porasi sopivaksi ja porakoneella/rälläkällä pyöreeksi 4v pysyneet ihan migillä hitsattuna
     
    Swinger71 tykkää tästä.
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Yksi hyvä liitostyyli valuraudan ja teräksen liittämiseen olis mun mielestä kaarijuottaminen, eli tigillä CuSi-lisäaineella, mitä nyt ei vielä mainittu.
     
  8. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Mikä etu vs juottaa happiasetilla?

    Itse kumpaakin tehnyt ja helpommin tulee muutosvyöhykkeeseen karkenemaa tigillä juottamalla, kuin happiasetin hidas lämpiäminen/jäähtyminen. Tollaseen sovellukseen koittasin ihan hopealla, koska lämpötilat matalammat ja pysyy varmasti ihan minkä tarvii jos saa liitokselle yhtään pinta-alaa.
    Nojuu, yksi etu mikä itselle tulee mieleen, on että jos vetää AC kaarella tigillä, niin sen putsaava vaikutus, eikä tarvi juoksutteiden kanssa puuhastaa, kun ac kaari puhdistaa pintaa että lisäaine tarttuu.

    Paras tietty kun ei tarvisi lämpöä antaa ollenkaan, eli mekaanisella liitoksella.
    Muutenkin olisi kyllä hyvä, jos pääsee jossain jyrsinkoneessa tökkimään reijät ja paukuttaa sinne liiman kanssa krympillä holkit, ovat samassa linijassa toisiinsa nähden eikä tarvi rakennella mitään jigiä tms hitsaamis/juottamis prosessia varten, etteivät sojota kuin vaarin hampaat ja sitten ei polttoainekisko istu oikein paikalleen.
     
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Arvasinkin että syttyminen tapahtuu!
    Ei tuolla kaarijuottamalla varmaan mitään etua ole tuohon kaasupilleillä tehtyyn, olen vaan todennut näppärimmäksi tyyliksi liittää sekaliitoksia, ja jälki on mun mielestä siistein.
    Kovaan mekaaniseen rasitukseen on tullut tuolla tyylillä tehtyä sekaliitoksia, ja ovat kestäneet teollisuudessa ja ajoneuvoissa. Mutta kukin tekee miten parhaaksi näkee....

    Jos ei jyrsimessä poraile suuttimen reikiä imusarjaan niin sitten kannattanee tehdä tukeva porausohjuri, jota voi käyttää sit molemmin puolin poraillessa.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tämähän on hyvä idea. Jos vielä säästää ne kierteet hitsuuvaiheen yli, niin voi kohdistaa riviin tulevat suutinholkit M12 pulttien ja jonkin rei'itetyn lattaraudan kera. Ihan vimeiseksi sitten kairaa ne 14 mm rei'ille kun on muuten kiinnitelty.
     
  11. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Juu eli ite tein eka jigin jolla viistosin ja katkaisin kaikki mutterit samaan mittaan,sitten pyöreeksi hionta ja pulttasin kiinni kulmarautaan jonka kanssa hitsasin paikoilleen. Imusarjaan tein hivenen ylikoon reiät jotta pystyi kulman säätämään. Viimeisenä poraus (14mm pora ei ole sitten oikea vaan pitäisi olla joku 13.8mm tai joutuu käyttämään ylikoon o-renkaita joita löytyy mm. Finjectorilta ainakin painepuolella)
     
  12. Oikea reiän koko on varmaankin se tasan 14 mm, mutta 14 mm pora tekee siitä reiästä helposti liian ison johtuen poraamisen tarkkuudesta.
     
  13. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Juu on mulla oli edellisessä harrasteessa myös ite tehty suutintukki niin silloin muistaakseni oli tarkkuuspora 13.8mm yms. Ja tuli hyvät nytten joutui laittamaan ylikoon o-renkaat vaikka pylväsporalla porattu 14mm terällä
     
  14. Swinger71

    Swinger71 Double Gearhead

    Sattusko sulla olemaan vielä tuo 13.8mm terä tallessa?
     
  15. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Ei ole kun sattui tulipalo
     
  16. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

Kerro tästä muillekin!