TF-727 rallattaa kickdownin jälkeen kolmoselle vaihdossa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja TompSa, 22.5.2009.

  1. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Onkohan vaarallista kun kickdownkiihdytyksen jälkeen TF-727 pitää outoa rallatusta vaihtaessaaan takas 2 -> 3-vaihteelle? Tämä vissiin tapahtuu kun jostain 50 mailin (80):n alkuvauhdista polkasee esim. rampissa motarille kurvatessa ja loppuräpätysnopeus jotain 80 mailia.

    Onko normaalia vai pitäiskö huolestua tai ajella jopa iisimmin? :lol: Mikäköhän tuon äänen vois aiheuttaa? Ääni kestää muutaman sekunnin ja on vähän semmonen niinku ketjut hyppäis hampasrattaalta ja pyöris tyhjää...

    Tuskinpa tule äänet koneesta, vakio -72 2bbl 400cid mopen kone.

    Looraöljyt on terveen punaset. Ainakin tikussa.
     
  2. L.P.

    L.P. Gearhead

    Kuuluuko sama ääni, jos kiihdyttää paikaltaan lähtien reilulla kaasulla siten, että 2-3 -vaihto tulee siellä 80 mailin tuntumassa?

    Kickdownin jälkeenkin vaihtamisen 2-3 pitäisi kuitenkin olla aivan samanlainen kuin normaalin kiihdytyksen 2-3. Vikaa voisi lähteä etsimään etummaisen kytkimen ja kickdown-pannan suunnalta.

    Voisiko suuri nopeus vaikuttaa ääneen, ja siihen että kuuluu nimenomaan kickdownin jälkeen kun on suuret nopeudet kyseessä?

    Onko lootan huoltohistoiasta tietoa? Olisiko kuluneet osat, jotka oireilee raskaassa käytössä.

    Vaihdelaatikkoexpertti en ole, heitän vaihtoehtoja ilmoille.
     
  3. TompSa

    TompSa 2nd gear

    En oo kokeillu tuota 0-80 kiihdytystä. Huoltohistoriasta ei tietoa, osat varmaan alkuperäiset 52 tml ajetut. Tarkistin öljyt ohjeen mukaan kone lämpöisenä ja kaikki vaihteet läpi ja jättö N:lle. Oli alarajassa, jospa nyt lisäisi sen pintin verran öljyä ensin ja testaisi sitten asiaa uudelleen.

    Vois ehkä olla aiheellista vaihtaa öljyt ja suodatinkin samantien kun ei tiedä mitä öljyplaatua siellä nyt on. Vai haittaako pahasti jos ensihätään lisää toisen valmistajan, mutta vaatimukset täyttävää öljyä joukon jatkoksi?
     
  4. L.P.

    L.P. Gearhead

    Yleensä aina automaattilootan kohdalla ensimmäinen ja helpoin "korjaus" on öljyn ja suodattimen vaihto, mikä voisi olla tässäkin tapauksessa aiheellista kun ei kerran ole tietoa milloin viimeksi. Sen jälkeen vasta purkuhommiin jos ei auta.

    Oman kokemukseni mukaan eri merkkisien öljyjen sekoittamisesta ei ole ollut haittaa.
     
  5. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Näinhän se on. Kattelin ohjekirjasta että pitäis pannat säätää aina kun lootan öljyt ja suodattimen vaihtaa, vaan tuo säätö taitaa olla nounou homma ensikertalaiselle? Pitääks hommata uusi tiiviste, vissiin kai? Tars nyt ehkä lukee ensteks huoltomanuaalia eikä kysellä täällä tän enempää hölmöjä... ;)
     
  6. Ck

    Ck Gearhead

    Ei tartte mitään pantoja joka kerta säätää. Sadan tonnin välein kun säätää niin toimii.

    Suodatin ja tiiviste maksaa alle 10e.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En tiedä yhtään ainoaa tapausta jossa öölin vaihdolla olis rikkinäinen loota ehjääntynyt, eikä toimiva loota juuri mitään ylimääräisiä ääniä päästele. Turbiini muuttelee muotoaan pikkasen kun kunnolla antaa kenkää, jotenka vetolevy saattaa äännellä jos se on murtunut jostain kohtaa.
     
  8. TompSa

    TompSa 2nd gear

    Vika tarkentui, ei se ääni ainakaan lootasta tule. Ilmeisesti joku pelti resonoi kovilla kierroksilla. Pitää joskus laittaa muija polkemaan ja hämmästellä ite auton alla/päällä/vieressä asiaa tarkemmin. Huomasin vaan tuossa kun pihalla paikallaan kaasua polkaisin... :)
     
  9. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Tämä on näköjään aika yleistä, että ensimmäisenä ollaan loota fluidia vaihtamassa, oli vika mikä tahansa. Onhan siinä tietysti se tekemisen ilo ja osamyyjäkin kiittelee, mutta jos sielä joku vika on niin kylläpä sen melkein joutuu jo sitten alas tipauttaan ja purkaa.
     

Kerro tästä muillekin!