TF904 -> 727 sbm vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Pyrtsi, 21.10.2022.

  1. Pyrtsi

    Pyrtsi 1st gear

    Noniin nyt kun tuon 904 laatikon turbiinin kaula on murtunut kolmannen kerran (eka mun omistuksen aikana) niin päätin että vaihdetaan tuo 727 dusterin tilalle myös mahdollisen lisätehon tuoman kestävyyden kannalta.
    moottoritehot tällähetkellä 500hv/800nm.

    Kertokaas kenellä kannattais teettää tuo 727 toosa, löyty tommoset numerot kun: PK2914760.
    Manuaalikoneistolla tietty ja ne perus reseptit mitä nyt vakiolle laatikolle muutetaan ja hyvä turbiini. Sais kestää vähän yläkanttiin 650hv ja 1000nm niin on vielä varaa viritellä:odbiggrin:
     
    Muokattu: 21.10.2022
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Laitat 727 kuoret ja niihin sisälle 904 sisuskalut :D Koska 904 (999) ei ole rakennettuna mikään heikko laatikko.
    Turbiinin kaulan jatkuva murtuminen kyllä viittaa että kytkinkoppa ei ole kohdillaan tai jotain muuta häikkää.
     
  3. -71 MoPar

    -71 MoPar Gearhead

    Kyllä mielestäni kaulan murtuminen johtuu jostain muusta kuin tehosta koneessa. Jos koneen tehot liikaa laatikolle niin palaa sisäkalut levyt pannat ym. Nyt on vika mielestäni jossain keskityksessä , vetolevy kiero tai turbiinin kiinnitys vetää vinoon jos on reiät kuluneet tms jokin muu mikä aiheuttaa turbiinin ravistuksen ja se murtaa kaulan. Lähtisin itse etsimään vikaa sieltä päin.
     
    dart -66 ja LehtinenA tykkäävät tästä.
  4. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Väittäisin että pelkällä teholla niitä turbiineja ei särjetä. Jos tehtäisiin gallup että kuka on omistanut kaulavikaisen 900-sarjan turbiinin niin aika monelta nousisi räpyli ylös. Myös minulta.
    Ääni 72seiskaan siirtymisen puolesta. Pikakuukletuksella tuo tarjoamasi numerosarja on -70 318 truck laatikko. Se on ihan yhtä hyvä tai huono aihio hipolaatikoksi kuin joku muukin. Kaikkea voi parannella jos on, kuten Pohjanmaalla sanotaan pakka vedossa.
     
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    En osaa sanoa mikä noit kauloi rikkoo, ei toi ainutlaatuista ole 904:ssä. 727 vie enempi voimaa kun 904, vähän turbiinia niiin perstuntuma säilyy samana. 727 ei noil voimil mitään mieletöntä vaadi vielä. Kunnon levyt ja pannat, 4-5 levyä etupakkaan ja välykset kohilleen. Kuka tahansa joka osaa lootia tehdä pystyy tollasen tekemään.
     
  6. Pyrtsi

    Pyrtsi 1st gear

    Eipä oikeestaan haittaa jos sen pari kymppiä häviää vartilla ajassa sillä verukkeella että olis kestävyyttä ihan erilailla. Minkälaista turbiinia suosittelisitte 360 remmiahdettuun moottoriin jossa 3.23 välitys? Katu/kiihdyttelykäyttöön. Nykynen oli vissiin ihan vakio 904 laatikossa.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tehdasturbiineitakin on ollut erilaisia. Mulla aikanaan käyttiksenä olut 76 Coronet stw 50tkm ajettuna väänsi 2bbl 360 moottorillaan 904/999 laatikon turbiinista likipitäen 2500 stallikierrosta. Hyvät takajarrut!

    Ja oli takuulla räpeltämätön ja vakio. 11 vuotta vanhana mulle päätyneessä autossa moottorin öljynsuodatin oli se sama, mikä tehtaalla oli asennettu. Samaa turkoosia maalia päällä. Kalmiston taxi.
     
  8. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Ainoa suositus on teettää muunnin auton ja koneen speksien mukaan asian osaavalla pajalla....unohda suosiolla perus kaupan hi-stall mehulingot.
     
    raceman ja Herje tykkäävät tästä.
  9. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Alkuperäistä arvostavalle :D
     
    Slant Sickness ja Latvis tykkäävät tästä.
  10. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

    Mulla oli remmiahdetussa mopar 450cid koneessa hemin vakio 10 3/4" turbiini ja hyvin pelitti e- body katuautossa 3.55 välityksellä. Matalia yhentoista aikoja varttimaililla -90 luvulla ja tottakai toimi kadulla kuin unelma.
     
    Muokattu: 28.10.2022
  11. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No kyl se 904 vaan on paljon ujompi kuin 727. Kumpiakin on tullut tehtyä, 904 lootia johki 500 heppaan asti, ja 727 askeja tehokkaampiinkin.
    Silloin ku parikyt vuotta takaperin ajaettiin isolohkovapareilla, meil oli kaks 780 heppasta A-koppasta. Niihin tehtiin kaikki ilmaset viritykset mitä pysty, muuten normisettii. 5-levynen etupakka ja manuaalikoneisto.

    Manuaalikoneisto on kestävyyden kannalta tärkee, etenkin 904 lootassa. Sit me tehtiin viel yks loota varalle, samat ilmaset temput jotka vaatii vain työtä. Ja kuluvat osat kävin noukkimassa romulavalta, ne oli huollon yhteydessä noist "kisalootista" hyllytettyjä.

    En muista mihin se toinen kisalootista meni, mut toisella ajettiin silloin 4.10 vällärillä 1530 kilosessa katuautossa 9.69 vartilla, 1620 kilosessa 3.23 välityksellä 10.3. Viime kesänä sil ajettiin 9.8 aika Dusterilla pumppumotilla. Loota on avattu ehkä viis kertaa, yhtään osaa ei oo vaihdettu.

    Ja se varaloota, se ei ollu meillä koskaan ajossa mut myin sen kaverille Chargeriin mis 440 ja ilokaasut. Sit siihen tuli 528 remmiahtimella. Sit se muuttii valluun ja vallun kävin kellottaa 9.51/230. Sen jälkeen '70 New Yorkeriin mis sellanen 1000 heppaa. Viime kesänä se oli all steel '67 Dartissa joka kulki lehtijousilla kasin puolelle. Käsittääkseni lootalle ei oo edelleenkään tehty mitään.

    Turbiineista komppaan ylläolevia arvioita, älä käytä noit TCI, B&M yms "one size fits all" turbiineja. Mä käännyn pois jo silloin kun joku ilmottaa turbiinille stallia, kertomatta painoa, välitystä ja vääntöä jolla se saadaan. Esimerkki aiheesta, ku pari vuotta on ollu ajamatta ni kaveri tartti turbiinia kun oma hajos. Meidän käytössä, 1800+ kiloa ja vääntöä 2000+ nm, stalli oli siinä 6300. 540 kokosessa vahvassa vaparissa 3000.

    Mun mielestä Suomessa parhaat turbiinit tekee Haaksi, TH-Matic Turuus. Joskus Haaksin kans jutellu aiheesta, ni sanoi että moparin tehdasturbiinit 727:n on hyvälaatuisia. Eli tollanen 11" läpikäytynä pitäis olla hyvä aika isonkin raipan perässä.

    Ja tosiaan, tein yhen 460 kokosen remmimosan Chargeriin kymmenisen vuotta sitten. Viime kesänä siin nostettiin ekan kerran ahtopaine 0.7 bariin ku piti lentokentällä päästä sil vkaioturbiinilla ja 3.23 ruuvilla 11.5 aikaan, mikä oli indeksi jota ei saanut alittaa. Auto oli mennyt sen alle mut preppaamattoman radan vuoks haluttiin vähän reservii et päästäis siihen. Meni muistaakseni 10.6...
     
    Pyrtsi tykkää tästä.
  12. Pyrtsi

    Pyrtsi 1st gear

    Minkä valmistajan manuaalikoneisto mun kannattas tohon hommata kun vaihtoehtoja on ja jokainen vähän erilainen?
     

Kerro tästä muillekin!