th-350: turbiini.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja junkyard dog, 6.1.2008.

  1. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Elikkä miten tunnistaa päällepäin, onko turbiini vakio vai kenties korkeammalla stallilla varustettu? Omastani ei löydy mitään merkintöjä ja ulkohalkaisijaksi mittasin n. 12,5-12,6 tuumaa.
     
  2. dart65

    dart65 1st gear

    turb

    Kyllähän se ulko halkaisia kertoo melko varmaksi stalllin.

    12"+ varmasti vakio n 800rpm
    11" vakio pienen koneen n 1200-1800rpm
    10" viritetyn n 1800-3000+ rpm
    8" kisa n 4000-5000+ rpm
    jne

    Mutta jotkut korjaa ja muuttelee noita siipiä, eli voi olla nostettu stallia.
    Ja silloin yleensä hitsaus jäljet turbiinin sivussa (ihmisen hitsaaman näköiset).

    Varmaan ihan vakio turbiini sulla.
     
  3. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Re: turb

    Joo, kiitosta tiedosta. Kyllä siinä hitsi sauma näkyy, mutta en tiedä onko tuon kone vai yli-ihminen hitsannu. Ajossa tuntu vain tuo niinku ei ihan vakio oisi ollu.
     
  4. human62

    human62 1st gear

    Onko tietoa myydäänkö 9-10 " turbiineja mutta stalli kuitenkin alempi kuin 2500rpm, joka siis olisi kevyempi mutta herkemmin kierroksia ottava turbiini.

    Eihän se Stall speed kai nyt koosta kiinni ole vaan lamellien asennosta?
    Etuna olisi kevyempi, herkemmin kiertävä turbiini, mutta stall speed kuitenkin alhaisempi....viritetäänhän manuaalivaihteisto autoja keventämällä ,sorvaamalla, tai vaihtamalla alumiininen vauhtipyörä jolla nimenomaan pyritään keveyteen ja kierrosherkkyyteen. Näissä kuitenkin Stalli aina vakio :lol:
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Isolta limpulta tuo vaikuttaa,mut jos stallia oli jonkinkin verran niin hyvinkin saattaa olla muutettu turbiini!

    Tuota koneen ja ihmisen hitsausta on paha erottaa toisistaan,eikä sillä väliä mut ameriikan sedän hitsauksen kyllä erottaa kuka vaan :rotfl:
     
  6. dart65

    dart65 1st gear

    turb

    En usko että niitä saa 10" pikku stallilla, ne on ehkä kuitenkin fysiikan kaavoja noudattavia juttuja noi säteet ja halkaisijat.

    Mut eihän se turbiinin runko paljon mitään paina, eikä hitaus momenttikaan ehkä suuri ole.
    Ainakaan ennen kuin turbiini alkaa pitää.
    Ja öljykin on rautaa kepeämpää.

    Auton painokin ja koneen koko vaikuttaa stallspeediin jos iso kone ja
    painava auto niin stalli isompi. Ja päinvastoin.

    Ei ainakaan halpoja ole noin erikoiset turbiinit.
    Joku "uusi" TCI:n sarja "sizzler" turbiini taitaa olla jotain siltä ja väliltä.

    TH-350:ssä on mielestäni suht painavat liikkuvat jotka vaikuttaa enemmän kierros herkkyyteen. Ja jos koneena 350 niin isku on suht pitkä.

    Jos vertaa 318/904:n pakettiin niin suht kierros herkkä verrattuna 350/350:iin.
    Kasitoistasessa lyhyt isku ja 904:ssä kepeät massat.
    Turbiinitkin on eri kokoiset 904:ssä on 11" on isoin mahdollinen ja vakio turb.
    Mutta vääntö ja kestävyys taas ovat sitten ihan eri juttu.
     

Kerro tästä muillekin!