TH-400 kysymys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja GeeTeeO, 29.11.2018.

  1. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Löytyykö tietoa tämmöiseen kysymykseen ? TH-400 vaihteistoissa käytettiin 1964-66 spragia center support assemblyn ja lower planetary assemblyn välillä, uudemmissahan on roller clutch tyyppinen ratkaisu. Kumpi on kestävämpi ? Jotenkin sitä ajattelisi, että kun kerran intermediate clutchissa kehoitetaan vaihtamaan roller-clutch spragiin niin se olisi tässäkin tapauksessa kestävämpi rakenne. En lähtenyt teknisiä termejä suomentelemaan, koska ajattelin että näin selviäisi paremmin mistä on kysymys.

    Ajatus askarruttaa siksi, että itselläni löytyi melkoinen sillisalaatti vaihteistosta kun purin sen. 1969 vuoden laatikko ja koodien mukaan ihan täsmäävä autoon. Ensimmäisenä herätti huomiota kaaveliin sivuille pariin kohtaan raapitut hiontajäljet, joita oli koitettu epoksilla tilkitä. Öljypohjan avattuani ihmettelin liittimeltä lähtevää ylimääräistä johtoa kick down solenoidin lisäksi. No öljypumpullehan se johti ja huomattuani siinä olevan solenoidin syttyi lamppu päässäni, et ei kai tää perkele ole joku switch pitch malli ?! Pienen salapoliisityön jälkeen selvisi että öljypumppu staattoreineen ja sisäänmenoakseli ovat tosiaan tuollaisesta switch pitch mallista peräisin. Jopa öljypumpun takaa oli tukittu se kanava joka kyseisessä swapissä kuuluukin tehdä. Tosin turbiini näyttäisi olevan koodien perusteella GM D-4 eli sen tiedon mukaan mitä löysin niin 454 ja diesel truckeissa käytetty!! Vaikkei näiden kuulemma pitäisi edes sopia yhteen… Hupaisaa sinänsä, että purkamassani alkuperäisessä johtosarjassa oli edelleen yksinapaiselle liittimelle tuleva orkkisliitin. Mitään erillistä katkaisijaa tai muuta ohjaavaa johtoa autossa ei ole ollut jäljellä, eli onko kyseinen swappi ollut joskus toimiva ei ole tiedossa. Samaten tuon alkuperäisen kysymyksen aiheena oleva rumpu on vaihtunut varmaankin siinä vaiheessa jonkun Amerikan Joen toimesta. Nuo kaavelin hiotut kohdat johtuvat ehkä isomman turbiinin sovitusyrityksestä, ainakin se on ainoa selitys mitä olen keksinyt. Mielenkiintoista miten auto voi vielä yllättää yli 20 vuoden omistamisen jälkeenkin…
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kampi, tolla ei ole niin väliä koska se joudu hommiin koskaan "vauhdista" vaan vain liikkeelle lähtiessä. Ton intermediate spragin pitää pysäyttää parin kilon mötikkä nanosekunnissa myös täydellä laululla.
     
  3. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Kiitos nopeasta vastauksesta ! Kävi vaan mielessä et meneekö tuokin vaihtoon. Hoksasin eron vasta kun vein rummut hiottaviksi.
     
  4. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Vaan eikös ne ameerikan Joet ole tehneet tavan TH400 laatikoista kiihdytyskäyttöön juuri niitä switch-pitch laatikoita?? Olleet toimivia jollain kombinaatioilla kun saa yhden ns ylimääräisen vaihteen??? Jostain muistan lukeneeni tämmöstä.
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En ole moista huhua ikuna kuullut. Eikä siinä ole edes teoriassa ylimääräistä vaihdetta kun vain staattorin lapakulma muuttuu.
     
    Muokattu: 30.11.2018
  6. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!