TH-400:n outo käytös

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Hyytiäinen, 7.11.2001.

  1. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Koneena on vääntävä 454, laatikkona TH-400 ja perävälitys on 2,78.
    Ajettaessa matalilla kierroksilla (1100-1300 r/min) laatikko hyppii kakkosen ja kolmosen välillä. Ilmeisesti alipaine tarvitsee säätöä?
    Suurempaa ihmetystä tuottaa se, että vaikka valitsin on ykkösellä, laatikko vaihtaa silti kakkoselle. Normaalisti D-asennossa kaasu pohjassa kiihdytettäessä vaihto tapahtuu 3500 kierroksen paikkeilla, vaikka potkua riittäisi ylemmillekin kierroksille. Valitsimen ollessa ykkösellä vaihtaa laatikko silti kakkoselle, tosin nyt vasta noin 4200 kierroksen kohdalla, jotka nekin on matalat kierroksen minusta, vaikkei kone mikään kierroskone olekaan.

    Onko tämä normaalia vai mitä?Öljyt on vaihdettu.
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Törkkää sinne säädettävä alipainemodulaattori, saat ruuvattua laatikkoa mieluisemmaksi, lienee halvin ja helpoin säätö.
    Mulla vaihtaa samoin D:llä (427/th400) mutta kepistä on just se pykälä päällä mikä pitääkin eikä vaihda itse minnekään tai sitten en vaan uskalla kiljuttaa tarpeeksi pitkälle.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    meneekö alipaine modulaattorin letku varmasti suoraan imusarjaan ...siis ei läppien yläpuolelle??? katso myös ettei letku vuoda
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mihinkä hintaan säädettäviä alipainemodulaattoreita?
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    oletko katsonut ettei se ole säädettävä..???
    omani -69 olds 455 + th400 on ainakin säädettävä
    oli aiemmin samaa vikaa...lähti liikennevaloista kakkosella vaihtoi kyllä ykköselle kun painoi reilummin kaasua tarkemmin tutkittuani huomasin letkun olleen hieman murtunut...alunperin siinähän ei ole letkua kuin ihan päissä välillä on metalliputki imusarjan päähän vaihdettiin uusi letku ja nyt pelaa hyvin.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    289+C4. Itselläni samantyyppistä vikaa, 2 - 3 seilaa "moottorijarrutuksella", vaihteet vaihtuvat hyvin tiuhaan (3 jo <30 mph) ja pienemmälle tiputtaa vain lähes täyskaasulla, lisäksi ei meinaa pysyä käynnissä jarrulla paikallaan pidettäessä D:llä. Onko mahdollista, että sekaisin olevat tyhjäkäyntiseokset sotkevat lisää asiaa? Ja minkä hintaisia tosiaan säädettävät modulaattorit?
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jos tyhjäkäyntiseokset on pielessä ei varmaan käy kunnolla vaihde päällä, saattaa muutenkin haitata joten ne kuntoon ekaksi.
    Monissa laatikoissa on säädettävä modulaattori jo paikoillaan, kaupasta se sai ainakin joskus jollain 250-350mk:lla. Se on hyvä varsinkin viritetyssä koneessa jossa alipaineet ei ole alkuperäisellä tasolla.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Apua! Auttakaa aloittelevaa/tietämätöntä jenkkiharrastajaa. Kun ryömin auton alle katsomaan alipainemodulaattoria, mistä tiedän onko kyseessä säädettävä malli? Mitä mahdollisuuksia säädettävällä modulaattorilla on vaikuttaa vaihtoihin?
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jos modulaattorin letkun lähtö on sivullepäin on säätöruuvi näkyvissä modulaattorin päässä, jos taas letkun lähtö on suoraan löytyy säätöruuvi (yleensä 6-kolo) modulaatorin sisältä ja sitä pääsee kääntämään irroittamalla letkun ja työntämällä avaimen letkun reiästä sisään.
    Säädöllä pääsee vaikuttamaan vaihtohetkeen, laatikko päättelee koneen rasituksen alipaineen perusteella ja tähän tietoon säätö vaikuttaa.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    No niin, mitenkä sitä säädettävää modulaattoria lähdetään säätämään? Ihanko vaan käännetään ruuvia ja koeajamaan? Yritys/erehdys?
     

Kerro tästä muillekin!