TH 700 vaihteen vaihto ei tunnu.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja masa5, 3.2.2012.

  1. masa5

    masa5 1st gear

    Pitäisikö vaihteen vaihdon tuntua selvästi? Mitään nykäystä ei tunnu eikä äänestäkään oikeen erota tuota vaihteen vaihtoa. Kuitenkin laatikko pelaa muuten hyvin, vastaa hyvin kaasuun, luistoa ei tunnu ja öljy on kirkasta. TV-vaijerin säädöllä ei ole oikein vaikutusta tuohon vaihdon napakkuuteen. TV-vaijeri on ehjä. Auto on 6.2 Van.
     
  2. leksa

    leksa Gearhead

    Minulla on ollut ja on kaksi 6.2 vania. Olen melko paljon ajanut niillä. Lisäksi olen rengaspaineiden ja aurauskulmien yms. kanssa hiukan perfektionisti eli haluan että auto rullaa mahdollisimman kitkattomasti polttoainetta säästäen.

    Kun auto rullaa hyvissä olosuhteissa herkästi ja ajan ihan pintakaasulla hyvällä asfaltilla, ei noita vaihtoja erota jos ei ihan vartavasten yritä seurata milloin mikäkin tapahtuu. Usein en itsekään saa selvää milloin esim 4 (od) on kytkeytynyt.

    1-2 välinen vaihto on sellainen jonka olen aina huomannut. Varsinkin vanhempi autoni kylmänä jopa nykäisee silloin.

    Väittäisin että nuo edellämainitut olosuhteet huomoiden, ei vaihteiston vaihtoa oikeastaan huomaa jollei seuraa moottorin ääniä erityisen seuraavalla korvalla. Pari automaattia kokematonta kaveria repsikan paikalla istuessaan on sanonut ettei ole erottanut yhtäkään vaihtoa.

    Nyt sitten eri jutuksi käännän tuon turbiinilukon. Sen kytkeytymisen huomaa miltei selvemmin kuin vaihteen vaihtumisen. Minä olen omissa autoissani tehnyt lukolle hieman muutoksia, joten voin valita onko TL toiminnassa ollenkaan. Jos TL ei ole mukana, vaihtohetket eivät juuri erotu.

    Eri asia on sitten kun rasittaa konetta enemmän. Mielestäni kovassa kiihdytyksessä vaihtohetket erottaa huomattavasti selvemmin. 3-4(od) vaihdonkin erottaa.

    Minulla on kierrosnopeusmittari josta erottaa 4 vaihteen kytkeytymisen kierrosnopeuden pudotessa pari sataa kierrosta noin 80 nopeudessa. Pintakaasulla minun vanissani 4 kytkeytyy jo ennen 70 nopeutta, jopa 65 nopeudessa.

    Silloin kun ajan TL kytkettynä noin 60 - 70 nopeutta huomaan TL kytkimen toiminnan selkeästi. Se tuntuu niin kuin vaihteisto vaihtaisi vaihdetta, ja kierrosnopeus putoaa selkeästi. Mutta se on eri asia kuin vaihteen kytkeytyminen.

    Näin olen itse kokenut molemmilla vaneilla.
     
  3. masa5

    masa5 1st gear

    Ok. pelaa siis normaalisti.. Asia tuli vaan mieleen, kun jotkut puhuu th700 yhteydessä jopa häiritsevästä nykäyksestä, mutta itse en saa nykäystä edes kireälle säädetyllä tv-vaijerilla.
     
  4. kotr

    kotr 3rd gear

    Mulla ois sulle loova misä vaihot tuntuu!!!! :poff:
     
  5. sievisam

    sievisam 1st gear

    th 700

    Do dii. Nyt Tarvis saada TL lukko toimintaan (kun on jälkeen riiselöity) mites homma toimii, itte olen miettiny jotain rele touhua eli painonapilla päälle ja jarrua koskemalla pois, mitäs tähän raati sanoo. Onko sellasia releitä edes saatavilla?? :eek:
     
  6. Sturmer

    Sturmer 2nd gear

    Hieman aihetta ohittaen.
    Onko mahdollista saada tuota rattivaihdekepin jäykkyyttä säädettyä?
    Turhan usein tulee haettua Neutraalia, pakin ja driven väliltä.

    89 C1500 6.2 TH700
     
  7. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Re: th 700

    http://www.smokemup.com/tech/700r4.php
     
  8. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Itselläni on samanlainen "ongelma", että vaihdot eivät tunnu. Syy on tiedossa esim. shift kit puuttuu...

    Tuntuuko vaihto R:lle ja D:lle napakasti?
     
  9. Pedro81

    Pedro81 1st gear

    Eikös se vaan ole hyvä ettei vaihto tunnu? Sillo vaihteistossa kaiketi kaikki kunnossa? Jos vaihtaessa nykäsee oikein reippaasti ni eikös se oo merkki vääristä öljynpaineista vaihtohetkellä tahi jostain muusta viasta? Mulla ainaki subessa (tosin vaihteisto 4L80E) ei tunnu vaihteen vaihto just muuten ku täyskaasulla kiihdyttäessä. Todella tasasta menoa ja tykkään :D
     
  10. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Voiko väljä kardaanin ristinivel tehdä vaihdoista töksähtäviä?
     

Kerro tästä muillekin!