TH-700 Vikaako isossa D:ssä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ristokakko, 29.1.2010.

  1. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Missäpäin lootaa tuo solenoidi sijaitsee ?Vois tarkastaa senkin toiminnan.Tuolta rockauton katalookista olen tsekkaillut noita vaihteistoon myytäviä solenoideja.Löytyy SOLENOID ja CONTROL SOLENOID.Kumpi nyt ohjaa tuota lukon toimintaa?

    Joo.Kun kaasun löysää kokonaan pois niin loota heittää ikäänkuin vapaalle vähän samaan tapaan kuin vanhassa saab-96:ssa oleva vapaakytkin :D
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Öljypohjan sisällä turbiinin takana öljypumpun alaosassa kiinni kahdella M6 ruuvilla.
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllä siihen lukon irtoamiseen hetki kuluu, kun päästää tyhjäkäynnille.
    Ei se ole solkun jumimista. ECM odottaa hetken, jääkö se kaasu pois oikeesti.
     
  4. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Just kerkesin vaihtaa öölit ja suodattimen.Perskules pitää avata uudelleen ja onneksi olin niin viisas ,että laitoin tuohon öljypohjaan propun mistä laskea ensin öölit pihalle,ettei tartte kainaloitaan myöten öljyssä uida :D
     
  5. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Taas täytyy vähän kysellä.Onko th 700 3 lovinen vai 4lovinen? Oikein toimiessaan lukon mennessä päälle loota ei luista yhtään.Onko näin?Mulla oletan olevan lootan th 700 ei siis th 700r4.mitä eroa käytännössä näillä lootilla on?Autona GM k-1500 pick up 1990.On alkanut epäilyttämäåän,että toimikko lukko tuossa ollenkaan.Taidan taas olla ihan pihalla :cry:
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei ole erikseen 700 tai 700r4 lootia vaan vain TH700/4L60 jotka on siis samat. Jokaisessa on 4-pykälää ja turbiinin lukko vielä lisäksi.
     
  7. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    No niin. Siis lukon mennessä päälle tuntuu kuin olisi lootassa 5 vaihde kun loota lakkaa luistamasta.Muutoinkin tämä minun th-700 sen toiminta on vähän niin ja näin.Vaihteet vaihtuu hyvin 1-3 mutta 4 vaihde kytkeytyy vasta nopeudessa n 80km/h ja jos mudraceriin on uskominen kuten on niin johtopäätöksenä on,että mulla ei tässä lukko pelaa ollenkaan koska tuntuu siltä,että viimeisellä pykälällä luistaa loota kun esim ylämäkeen vedätettäessä OD.lla kierrokset kohoaa.Olen tähän asti luullut ,että tuo 4 pykälän kytkeytyminen on lukon meno päälle.Toisaalta minua sotkee taas sekin ,että kun vedän vaihteenvalitsimen d asentoon niin tuntuu selvä kierrosten kohoaminen ja vaihde alenisi yhdellä pykälällä eli 3-vaihde olisi tuolloin päällä.Öljyt on vaihdettu lootaan ja suodatin ja näillä toimenpiteilla ei ollut vaikutusta lootan toimintaan samaten kuin tps:n säätäminen ei tuonut vaikutusta mihinkään suuntaan.Tässä kaivataan nyt kommenttia suuntaan jos toiseenkin :oops:
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Lukon kytkeytymiseksi täytyy olla kunnossa tps-potikka, nopeuden tunnistin
    vss ja moottorin kierroslukuanturi, sekä tietysti ecm. Sähkön syöttö lukon
    solenoidille menee jarrupolkimen avautuvan kytkimen kautta ja solkun
    maaton hoitaa ecm em. antureiden tiedon mukaan.
    Lukon voi pakkokytkeä aldl-töpseliltä maadottamalla oikean karvan, jota en
    nyt kerro, koska en muista mikä se oli.

    Kierroslukuanturi ei muistaakseni sytytä ses-valoa, joten se voi olla "piilo"vika.
     
  9. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Voihan vit.. kun on monimutkaista.Tuommoisen vian etsimiseen voi kulua koko omaisuus :-? akka lähtee ja talo menee myyntiin ennenkuin toi lukon toiminta selviää.Jos olisin elektroniikkamies niin pääsisin halvemmalla kytkemällä ohi kaikki tarvittavat releet.Taidan tästä alkaa sahdin juontiin :D
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei se nyt niin vaikeaa ole.
    Sitäpaitsi akan lähtöhän voi olla pelkkää plussaa joskus.

    Kato vaikka tuosta testitöpselin kuva:
    http://autorepair.about.com/library/images/bl428lib.htm

    Tee parista johdosta ja kytkimestä testityökalu, jolla saat yhteen navat
    A ja F. Jos sillä vehkeellä lukko löytyy, niin loota on siltä osin ehjä.

    TPSn mittaus tais tulla jo selitettyä. Jos nopeusmittari toimii, niin VSS toimii.
    Kierroslukuanturi on koneen takapäässä keskeltä vähän apukuskiin päin.
    Virranjakajan "paikka". Kaksi johtoa, mittaa ohmit anturista, ei saa olla ääretön
    tai megaohmeja. Se on induktiivinen kela-anturi. Olisko ollut jotain kilo-ohmin
    luokkaa tai alle oikea arvo.

    edit: typo
     
  11. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Ens viikolla saapuu rockautosta uus tps-potikka :D Jussi 289:n vastaus antaa kyllä vahvaa uskoa,että tää loota joskus pelaa niinkuin kuuluukin :D Kiitosta paljon!Kun täältä sivustolta asiaa hakee niin mulla ainakin on vaikeaa yhdistää jostain toisesta topicista vikaa omaan vikaan.Varmaan tätä asiaa on kuitenkin täällä puitu jo varmaan moneen kertaan.Oneksi täältä löytyy ihmisiä,jotka jaksavat neuvoa päivästä toiseen Ja joilta saa jopa varaosia tarvittaessa.tässä muutamia Esim Jamant:Jussi 289: Mudracer:panze:Kassinen:mikahelvetinkat :D Ja monet muut.Onpa Näitten nimimerkkien takana olevien ihmisten juttuja mukava lukea muutenkin,vaikka eivät juur itseä koskettaisikaan.
     
  12. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Asia ei kuitenkaan ole ihan niin helppo,että pelkän potikan vaihtaminen olisi auttanut .lootan toiminta ennallaan.Kikkarivaijeri on liian tiukalla ja tuo lootahan vaihtaa tosi myöhään neloselle.Puolikuun muotoinen säätönappi löytyi.Säätöhän tapahtui niin,että painetaan tuosta napista ja vedellään vaijeria samaan aikaan.Mistähänpäin autoa tuo testipistoke löytyy jotta pääsee testaamaan tuon lukon toiminnan?
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jos se vaijeri on tosiaan liian tiukalla, niin painat siitä puolikuusta ja annat
    vaijerin kuoren siirtyä vähän eteenpäin.
    Testitöpseli on kojelaudan alareunassa kuskin puolella. Siis alla.
     
  14. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Täällä on puhuttu paljon tuon lukon ohjauksen siirtämistä manuaali katkaisijalle,joka on sijoitettu ohjaamoon.Lootassa kuskinpuolella on sähköliitin,johon tulee kaksi johtoa.Pitäisikö olla 3 johtoinen?.Nuo 2 jotka sinne tulee näyttävät minusta mustilta kumpikin.Meneekö nuo piuhat(+ johto ja-johto)?? lootan sisällä sille solenoidille joka 2:lla M6 ruuvilla kiinni lootan pohjassa ja joka kytkee turbiinilukon päälle.Ja naksahtaako se solenoidi jotenkin toimiessaan jotta kuulisi,että toimiiko se kun noihin piuhoihin antaa virtaa.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Unohda kytkimet. Laita vaan se toimimaan, niin kuin sen kuuluu olla.

    Se mitä siellä lootassa tapahtuu, kun johtoihin laittaa sähköä, riippuu lootan
    sisäisen kytkennän versiosta. Mulla esim. vain ECM hoitaa lukon, ei ole
    painekytkimiä tai muutakaan linjassa. Silloin solenoidin äänen voisi ehkä
    kuulla, vaan on se hiljainen, joten tuskin ulos kuuluu. Solenoidin käämin
    rinnalla on sitten piikintappodiodi, joten väärä napaisuus tuhoaa sen.

    Mutta johan mää sen testauksen selitin. Sinne menee plussaa jarrupolkimen
    kytkimen kautta ja ECM maadoittaa sen nastan, mikä on myös testitöpselin
    napa F. Miksi pitäis niihin johtoihin erikseen laitella sähköjä?
    Kun ajat nelosella vaikka 80, niin pistä se F nasta maihin, niin lukon pitää mennä
    päälle, jos jarrupolkimen kautta menevä plussa on ok.
    Tän enempää en rupee rautalankaa vääntämään.
     
  16. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Lukko menee päälle!Kun kytken vauhdissa nuo navat A ja F yhteen.Eli siis lootassa melkein kaikki kunnossa.Nyt on siis vika jossain konehuoneen puolella.Edelleen testiajossa auto toimi niin ,että 4-vaihde vaihtuu vasta 80km/h vauhdissa vaikka kikkarivaijeri on niin löysällä kun saa.vaihteet 1-3 vaihtuu hienosti niin,että 3-vaihde kytkeytyy jo 40km/h vauhdissa ja 4-vaihdetta saa odotella aina 80km/h asti.myöskin vaihtaa 3-vaihteen jopa 90km/h vauhdissa kun kaasua vähän höllää ja kiekat nousee aina 3000 kierrosta.Sit kun vähän painaa kaasua niin 4-vaihde menee päälle.Sama toiminta jatkuu kun olen kytkenyt turbiinilukon päälle.Tps:n vaihtaminen ei auttanut.mittasin tuo uuden tps potikan ja se antoi jännitettä välillä 0,3v-1,1v :-? Mittaristossa palaa check gauges-valo.kaikki sulakkeet on ehjät ja mittarit toimivat kutakuinkin paitsi tuo polttoainemittari joka näytää aina samaa.Mistähän päin sitä nyt alkaisi säätelemään vai kannattaako vain laittaa tuo lukko napille,jolloin kaikki pääsisivät helpommalla .Olen uhrannut tähän tuhottomasti aikaa ja todennut ,että TH 700 loota on ihan PASKA ja tää pikkari on ihan PASKA :mad:Tämän puiminen loppui nyt tähän!Kiitos kaikille vastanneille vaivannäöstä ja asiantuntemuksesta,mutta kun paskaa asiaa ei tän enempää kannata käsissään pyörittää PISTE
     
  17. M

    M Gearhead

    joo, paskaa ameriikan maalta. kaatikselle vaan. paljon helpommalla selvisin aikanaan mersun lootaongelmilla. 1500 eur tiskiin niin kaikki hoitu parissa päivässä.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mittaas ny viälä sen tps-potikan laitimmaisten johtojen jännite. Työnnä vaikka
    neulat liittimen kumien välistä sisään ja niistä mittaus. Pitäis löytyä lähelle
    5 volttia. Tuo 1,1V tps:n maksimina on liian vähän. Sitä viittä volttia, mikä
    tulee ulospäin ecm:ltä tarvitaan moneen muuhunkin hommaan.

    Tai no, emmää jaksa kirjottaa, ku se kerta on paska.
     
  19. ristokakko

    ristokakko 1st gear

    Mitattiin ja Laitimmaisen vaaleanharmaan ja rungon välillä 5,07v Noiden kahden laitimmaisen vaaleamman- jatummemmanharmaan johdon välillä 0,00v ja tuo tummemman laitimmaisen johdon ja rungon välillä 0,00v.Niin kaasua painettaessa ei nämä arvot muuttuneet mihinkään suuntaan.
     
  20. Kartsu

    Kartsu Double Gearhead

    Emmä tästä mitään varmaa tiedä mutta omassani pätki aikoinaan tuo TPS ja aiheutti lukon loikkimisen päälle/pois. Viittaisko tuo chek gauges siihen ettei systeemi saa nopeustietoa ja lukko on sen takia mykkä? Eli ettei olis siellä mittarin takana se vika? Sieellä on kuulemma joku potikka mikä kertoo aivoille sen nopeustiedon. Viisaammat kertokoot lisää...

    Eläkä kakonripa hermostu. Ei ne ihan paskoja oo. Ja rassatessa oppii koko ajan uutta. Noita nykyautojahan ei enää voi ite edes rassata...
     

Kerro tästä muillekin!