TH200 4r Isolohkon perään

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja fennia, 5.2.2008.

  1. fennia

    fennia Gearhead

    No nyt alkoi laatikko oireilemaan pienen rääkin jälkeen. Kovemmalla kaasulla kun kiihdyttelee, niin vaihdoissa menee jopa pari sekunttia. Heittää välillä ikään kuin vapaalle, eli kierrokset nousee melkein tappiin. Vaihde kun menee päälle, niin nykäisee kyllä ihan normaalisti. Väilillä ei nelonen tahdo mennä päälle millään, voi välillä mennä monta minuuttia, ennenkuin vaihtaa. (vaihto kyllä ihan normaali, eli 3-4 vaihdossa ei luistele ainakaan tasakaasulla).

    Onkohan sisuskalut jo valmiit vaihtoon, vai olisko tämä venttiilikoneiston ongelma? Öljyt on ihan puhtaat ja normaalin väriset /hajuiset. Filtteri vaihdettu keväällä.
     
  2. fennia

    fennia Gearhead

    Nostetaampas nyt tätäkin...2-3 vaihto luistaa oikeen reilusti. Onko kokemuksia millä parantuis. Tulikohan laitettua liian löysä sift kitti? Vaihde päällä ei liikoja luistele.
     
  3. tonsku78

    tonsku78 Gearhead

    th2004r

    Kyllä se 200 4r:äkin näköjään kestää, finaaleissa ajoin 11.70 normi katuautolla ja paransin 60ft aikaa .30s verrattuna th-350:een(ennen1.89, nyt 1.59).
    Topicin alussa kun mudracer mainitsee ettei toi meidän auto mennytkään kuin 12.8, niin nyt parannettiin yli sekunti :D
    Muita muutoksia ei ole tehty kuin turbaanin stallia nostettiin nokalle sopivaksi(stall 3500), ja imusarjan vaihto.

    Auto painaa n.1360kg ja 355:lla.

    Tony
    info@speedmatic.fi
     
  4. rane_69

    rane_69 1st gear

    Btw. Onko thm-200 minkäänmoinen.Saako tai kestääkö miten voimia kevyessä autossa.
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Miksi ihmeessä turata Th-200:sen kanssa? Miksi ei siirtyä suoraan 4R-versioon, joka on kestävämpi, yhtä pitkä (siis suoraan paikseen vaihdettava), johon saa paremmin osaa ja jossa on se huomattavasti hyötyä tuova loikkari?

    Painoerokaan ei ole valtaisa, kun loota eroaa painoltaan vain sen nelosen osalta.. :odroll: Voimaa syö yhtyäpaljon käytännössä kuin myös Th200R4.

    Mutta omat dineronsa toki saa käyttää kuten haluaa. TH200-lootat olivat fiasko uutena. Niitä vaihdeltiin Th250 (versio Th350-lootasta) ja Th350-lootiin ihan takuuna. Th200R4 taas on se vahvistettu versio tuosta Th200-lootasta..
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tavis 200 on ihan yhtä vahva tai heikko kuin 4R versiokin, tai oikeastaan ton loikkarin vapaakytkimen takia tavis on pikkasen vahvempi. 4R painaa enemmän kuin 350 toosa. 200 ei ole ollut mikää susi koskaan sen enempää kuin mikään muukaan loota :rotfl: . Ja osiakin 200toosaan saa ihan yhtä helposti kuin 4R versioon. Selitä vähän tota vahvistettu versiota :odroll: kun ainoa ero on kolosen pakassa, tavis toosassa 5 kitkaa 4R toosassa 6.
    Molemmat on muuten ihan saman mittaisiakin :poff: .
     
  7. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Alkupään th200:sissa on luultavimmin ollut jotain lapsuusvikoja. Ei niitä olisi muuten vaihdettu takuuseen sellaisia määriä ? Jos tosiaan Th200 on selvinnyt tähän päivään käytössä, se on lie sitten ihan kestävä.

    Jotain materiaali tms. ongelmia on alkuvaiheen tuotannossa tässä valossa ollut?

    THM200

    Right after the 1973 OPEC oil embargo, GM developed a lighter-duty version of the THM350 with lightened materials — primarily alloys in place of ferrous materials (e.g. clutch drums and oil pump). The Turbo-Hydramatic 200 was born; however, this transmission was notorious for its failure rate when used behind a V8 engine — especially the Oldsmobile V8 350 Diesel.

    1976 GM vehicles first saw use of the THM200 — from the GM T platform to GM X-Bodies (Chevrolet Nova et al.).

    Transmission shops nationwide, along with GM repair facilities, have swapped in THM350s since the 200s were failure prone. Starting with the 1979 model year, vehicles which had the THM200/200C as standard equipment were optioned with the THM250-C, actually a THM350 without the intermediate clutch pack along with an adjustable band similar to the Chevrolet Powerglide.

    Around 1979, it received a lockup torque converter, and some internal components (primarily the low/reverse clutch drum and planetary gears) were later shared with the Turbo-Hydramatic 200-4R.

    THM200/200Cs were produced until 1987.


    http://en.wikipedia.org/wiki/Turbo-Hydramatic#THM200

    Totesin muuten tuon saman pituuden. Siksi varmaan aihioksi kannattaisi ottaa juuri 4R , jolloin saisi hyödynnettyä tuon nelosen. Painoero ei ole radikaali Th200 ja Th200r4 välillä..[/i]
     
  8. oldsmobile_83

    oldsmobile_83 3rd gear

    minkäköhän takia "kaikkki" haukkuu tota kyseistä laatikkoa

    mulla on caprisessa kestäny aika kovvakin revitystä tää 200r4 8)
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Kai ne oleelliset erot on venttiilikoneistossa, öljypumpussa (4R:ssä lamellipumppu) ja keskipakosäätimessä (th200:ssa muovipesä). Luulen että th 200 4R:ssä nuo ovat parempia, ainakin keskipakosädin.
    Mutta itse en yhtään epäilisi käyttää th200:sta jos auto ja sen käyttö olisi muutoin ylivaihteettomalle sopiva.
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Kyllä 200R4 kestää. (Tuotannollisia? Laadullisia?) Ongelmia oli alkupään tuotannon silloin kolmivaihteisissa Th200 - lootissa..
     
  11. rane_69

    rane_69 1st gear

    Pointti thm-200 käyttöön kun biilissä on jo semmoinen alunperin.
    Auton paino vajaa tonni.
    Haaveena saada siihen voimamotti.Tosin budjettipeliä teen.Kaikki vielä auki ja selvittelyn alla kuinka edetään.
     
  12. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    En nyt tiiä varmaksi saiko velipoika sillä mun entisellä MR Dieseldeltalla 640 000 rikki tänä kesänä, mutta se on 200:sella varustettu ja todistetusti (Vilkunan juttu Spinnerissä) ainakin vuoteen 2005 avaamattomana säilynyt. Toki säännöllisesti siihen on öljyt ja suodattimet vaihdettu.

    Autossa ON yhä vetokoukku ja sitä on käytetty reilusti sen noin 20 vuoden aikana, mitä se pääaikaisella omistajallaan on käyttöautona kesät talvet ollut, mm. hinattu asuntovaunua pitkin poikin vanhaa mannerta.

    Joskus pähkäilin, että mikä ne laatikot ja koneet toisista rikkoo ja toiset taas kestää maailman tappiin ja mikä siinä Dieselissä tuon laatikon hajottaa, kun väännöt ja tehot ei paperilla ainakaan kovinkaan paljoa hetkeuta.

    Lahden Classic Motor Showssa tuli juteltua usean omistajan (osa taksikuskeja) kanssa koneesta ja laatikosta, he kun olivat pääosin olleet niitä käyttäjiä silloin, kun tuo auto oli uusi ja kohu kestävyydestä oli suurimmillaan.

    Toisilla meni kone ja laatikko per kesä toisilla taas ei ollut mitään ongelmia auton kanssa. Onko se nyt sitten niin, että se kaasujalka määrää tuon koneen ja laatikon iän, koska jutuista (ml. omat kokemukset) päätellen kone ainaskin tykkää kierroksista, jotta ei karstoitu (rauhallinen ajotyyli ja paljon tyhjäkäyntiä) ja hajoa huonoon voiteluun alhaisilla kierroksilla tai hajoa karstan lähdettyä liikkeelle. Käsittääkseni pääosa omistajista teki autoon kuitenkin ne huollotkin öljynvaihtoineen ajallaan.

    Ja kun muilla hajos autot, himmasivat loputkin omistaja kaasujalkaa, ja hajottivat koneensa ja laatikkonsa liian hempeällä käytöllä.

    Jos takuuseen tarjottiin uutta laatikkoa niin totta kai moni otti varmuuden vuoksi pykälää vahvemman, niin ainakin itse olisin tehnyt. Oliko laatikoiden korjaus tuohon aikaan yleensäkään mitään yleistä kansanhuvia, epäilen, joten helpointa oli iskeä uusi laatikko tilalle.

    Laatikkoissa tuon dieselin alakierrosvääntö vois olla yksi syy huonoon kestävyyteen, kun kone ei saa happea (kierroksia), ei se laatikkokaan vissiin silloin täysilla paineilla pelaa ja kuluu nopeaan tahtiin. Ennen näitä tehodieseleitä pääosa dieselkuskeista ajeli aika maltillisilla kierroksilla (ml. minä itse), joka yhdistettynä automaattiin tekee vaihdoista varsin venyvää sorttia, mikä kulutti laatikkoa, lämmitti öljyjä --> turbiinit ja laatikot hajos nopeen tahtiin.

    Myös se alipainepumppu (kalvon rikkoontuminen) - annostelija pumpun kyljessä yhdistelmä on mekaanisena (muovinen alipaineannostelija) altis lialle--->kulumille, mikä taas heittää asetukset pieleen ja taas laatikko luistaa, kun riittäviä paineita ei ole.

    Toiset laatikot tuota kesti paremmin ja tää 200:nen ilmeisesti ei.

    Summa summarum: Reippaamin käytetyt koneet ja laatikot kestää paremmin, jos pidetään kuitenkin tervejärki mielessä. Hyvin huollettuna.

    Näin itse olen tuota asiaa mielessäni miettinyt, vaiken näistä kovin paljoa tiedäkään...
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    no ihan näin offtopiccina mihin hintaan täällä porukka on preppaillu muille noita th-200r4:sia? itellä ois yks palanu lodju tuolla varastossa mistä kyllä tuli vähän metallihilujakin pihalle, niin kukas sen haluais prepata mulle sellaseks että kestää peruskorjatun olssin 307:kan perässä? :lol:

    kun ite ton kertaalleen jo preppasin mut kesti se sen tuhannen kilometriä kun taas paukahti niin tulin siihen tulokseen ettei oo noi 200r4:set mun juttu kun taas 350 toosia on tullut tehtyä parikin toimivaa ja kolmas odottaa sopivaa rakosta aikatauluissa :lol:

    oisko esim. mudraceri halukas kertomaan yyveellä jotain mahdollisuuksista lodjun preppaamiseen ja mahdollista hintapolitiikkaakin? :wink:
     
  14. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Joo´o, yx Vileeni (nimi muutettu) teki vahvistetun laatikon GN Buick ja HD osilla.
    Lupaili että +450 hp tämä kestää helposti, hän kun on parasta tavaraa sinne laittanut.
    Hintaa vahvistetulle ja sisäkaluiltaan täysin uusitulle laatikolle tuli 1500 €.
    Ajattelin silloin että tehdään se sitten niin hyvin, ettei tarvii enää laatikko murheita tämän vehkeen kohdalla murehtia :rotfl:

    No, kestihän se tämän "mestarin" kasaama luomus näinkin painavassa (1000 kg) ja +100 kw:n tehoisessa autossa reilut 6000 mailia.

    Nyt saman laatikon korjasi uudelleen oikea ammattimies, joka sanoi että laatikon sisällä ei ole edellisen remontin jäljiltä muuta uutta ollut kuin se halvin 140 €:n master kit :mad: ne muut ns. uudet osat olikin pyörineet siellä jo parisataa tuhatta.
     

Kerro tästä muillekin!