TH200-4R jumittaa kuumana

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Damned, 10.5.2007.

  1. Damned

    Damned Gearhead

    Talviseisonnan jälkeen rupes oireilemaan, syksyllä/talvella toimi vielä ihan ok. Eli nyt kun ajaa laatikon/koneen kuumaks (pätkä kaupungissa + pätkä motaria riittää) niin hiljentäessä ilmeisesti turbiinilukko on päällä eikä loota vaihda pienemmälle - riippumatta onko pykälä D vai OD. Sitten jos vaihdetaan pienemmälle niin kiihdyttäessä turbiinilukko on koko ajan päällä, joka vaihteella, tai ainakin menee päälle heti joka kerta kun vaihde vaihtuu. Pakkovaihteilla pitää puljata aina hidas ajo kun menee niin hirmuiseksi pikkukierroksilla jyristelyks.

    Mikähän tuommoisen tekee? Öljyillä on ajettu pari kesää/n. 15 tkm, joten niiden luulisi olevan kunnossa. Öljyä on riittävästi ja väri on terveen punainen, eikä haise palaneelle.

    Laatikon ohjauksesta huolehtii osaltaan ECM. Auto on -89 Caprice STW.
     
  2. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Lukkoturbiinia ohjaava solenoidi jumittaa? Löytyy kun avaa pannun ja maksaa 40-50 €
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    th200

    kone pitääkin ajaa normaalilämpöiseksi ennenkuin t.lukko kytkeytyy eka kerran päälle.Säädäs pikkasen kickkarin kuorta ja kokeile uudelleen
     
  4. Damned

    Damned Gearhead

    Re: th200

    Juu, kun OD:llä lähtee motarille puskemaan kylmiltään niin saa hetkisen ajella ennenkuin lukko napsahtaa päälle.

    Mikä on kickkarin kuori? Kickdown-vaijeri?
     
  5. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Re: th200

    Lukon päällejäämiseen kun hidastetaan ei vaikuta kikkari pätkänvertaa.. Mulla teki Th 200 4R samaa pitkän maantieajon jälkeen. Ja pakkopykälillä oli pakko pykältää , että ei stallannut. Hävisi itsekseen jonkun ajan kuluttua. Ko. laatikoita kasaillut epäili juuri tuota solkkua syylliseksi - paskaa > jää jumiin?
     
  6. Piru

    Piru 1st gear

    Omassa laatikossa samaa ongelmaa,ilmenee tosiaan lämpimänä noin 30km ajon jälkeen.
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tätä tautia tuntuu olevan liikkeellä enempikin. Minullakin samaa vikaa.

    Olisikohan laatikon käyttämättömyydelläkin osansa?
     
  8. Damned

    Damned Gearhead

    Jaa-a, tuo kiesi on seisonut ennenkin pitkiä aikoja eikä vastaavanlaisia ongelmia ole ollut. Mutta ei pitkä käyttämättömyys varmaan parannakaan toimintaa. Auto tykkää kun sillä ajetaan, sanoo vanha betoniviidakon sananlasku.

    Jännä kun ei tarvitse kauaa jäähdyttää, kun loota rupeaa taas toimimaan ihan ok. 5-10 minuuttia riittää ja taas mennään - vähän matkaa.
     
  9. Piru

    Piru 1st gear

    Minä pistin turbiinilukon toimintaa tuossa syystalvella,toimi kyllä alkuunsa aivan oikein sitä ennen on ollut käyttämättä ties kuinka pitkään.Vaihdoin samalla laatikkoon paineanturin mallia made in india,kävi silloin mielessä että mahtaakohan olla pitkäikäinen kataisin.Tosin eipä tuo taida siinä vika olla,tuo solenoidi kuulostaa loogisemmalta mutta ei mulla ainakaan pitäsi mitään paskaa tuolla loodassa pyöriä kun on suht uudet öljyt ja suodatinkin.
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

  11. Piru

    Piru 1st gear

    Eli tämä tps lienee se katkaisin joka haistelee kaasuläpän asentoa,silloinhan laatikko ei pudottaisi lukkoa kaasua reilusti lisättäessä ja minulla ei sen suhteen ole ollut ongelmaa.Ilmenee kun löysää matka-ajosta risteykseen ja lähtee siitä kiihdyttään niin lukkopäällä vaikka olis kakkonen pykälässä.Kai tuo tps-katkaisin oireilisi kylmiltäänkin?...minullahan siis diiseli kyseessä.
     
  12. Damned

    Damned Gearhead

    Tänään päästelin 140 km matkan ja laatikko toimi kuin vilkku: toimii, ei toimi, toimii, ei toimi... Välillä jumitti kun hiljensi risteyksiin, välillä ei. Ensimmäisen kerran rupesi jumimaan 70 km ajon jälkeen. Eli ei pysty kyllä vetämään minkäänlaisia johtopäätöksiä vian alkuperästä.

    Tämmöinen juttu löyty netistä, samanlaisesta viasta kertoo, ja syypää ongelmaan oli TCC solenoidi.
     
  13. kjj646

    kjj646 1st gear

    jep, TCC:n vaihto tepsi samantapaiseen ongelmaan - trans sport sammutti itteään risteyksissä jättämällä turbiilukon päälle, homma korjautui solenoidin vaihdolla. hinta alle satku.
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niinkuin luettavissa oli, niin dieselissä ei ole TPS eikä ECM ohjaamassa lukkoa.
    :D
     
  15. Damned

    Damned Gearhead

    Semmoinen puute tuli havaittua kun vihdoin sain auton tasaiselle, että öljyä on hiukka liian vähän :oops:
    Ei varmaan auta tuohon takkuiluun. Huomenna näkee oliko mitään iloa lisäämisestä vai ei.
     
  16. Damned

    Damned Gearhead

    Noniin, lisädiagnoosia pukkaa. SES-valo rupesi palamaan satunnaisesti. Koodi on 45 eli rikas seos. Tämän taas voi aiheuttaa esim. renaava TPS. Ja tekee sitä että kun tuuppaa kaasun pohjaan niin ei vaihda pienemmälle. Eli onko se juutas kuitenkin tuo TPS joka temppuilee eikä suinkaan TCC-solenoidi :-?

    Vai onko se toisinpäin että sekoileva TCC-solkku sotkee muuta järjestelmää?
     
  17. Piru

    Piru 1st gear

    Jep,no se on sitten joku muun niminen katkaisin joka siellä haistelee kaasun asentoa ja katkoo tarvittaessa virtaa. :rotfl: ja ECM:ää ei ole joo.
     
  18. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Minun dieselissä ei kyllä ollut mitään anturia katkomassa virtaa, teoriassa ainoastaan jarrupolkimen katkaisija. Käytännössä ei sekään mutta en minä näistä mitään tiedä, joten en väittele.


    Kyllä se tosiaan omassa on tuo TPS-anturi vialla nyt tai sitten vielä pahempi eli ECM. Viimeisten 3 tankkauksen kulutukset (ei tietenkään kovin luotettava tankkivälillä) 13.5l/100km, 16.7l/100km ja eilen 19.7l/100km :eek:
    Tuosta vajaasta 17l kulutuksesta vielä ajattelin, että olisiko ollut kuljettajan vika mutta ei, nyt viimeisellä jo yrittelin pihistellä ja silti nousi.

    Se on ovela tuo vehje, kun tällä työvälillä (25km/suunta) ei kerkeä jumittamaan lukkoa. Se pelaa ihan oikein. Mutta 5-10km lisää, niin sitten on lukko jumissa.
     
  19. Damned

    Damned Gearhead

    Tuossakin on vähän kulutus ollut korkeahko mutta oon pistänyt sen kuskin piikkiin. Ehkä suotta jos TPS tosiaan on pimeenä. Pitää mittailla arvoja kunhan on vähemmän vetinen päivä.
     
  20. Piru

    Piru 1st gear

    Mulla on ihan orggis diiseli+4r tuo auto,tuossa kuvassa on se katkaisin ylhäältä siinä on pieni säätövarkin sille että pystyy lukon irtoamiskohtaa siirtämään.
    [​IMG]
     

Kerro tästä muillekin!