TH200-4R jumittaa kuumana

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Damned, 10.5.2007.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Diesel, Canada ja exportmallit on ollu ilman ecua johonkin -86asti? Noissa lukkoa ohjailee periaatteessa vain keskipakosäädin TV-venttiilin avustuksella ja jarrupoljin pätkii sähköä. Tossa kuvassa näkyy olevan alipainesäädinhässäkkä modulaattoria varten ja 4r toosa ei sellaista tarvii. Aika ihmeellistä jos tollanen laitetaan pumpun kylkeen tehtaalla vaikka sitä ei tarvii mihinkään??
     
  2. Piru

    Piru 1st gear

    Minkäs noista kuuluu hoitaa lukon irrotus jyrkässä ylämäessä?vai pykältääkö laatikko vain pienempää ja lukko pysyy päällä?pitiköhän ruveta ohittamaan koko katkaisin...tästähän menee siis se sama piuha läpi joka tulee jarrulta.Kottero on -83 ja ilmeisesti -89 tuotu californiasta olisko tuo katkaisin jotain ca speciaalia niillähän on ollut hiukka tiukemmat saastemääräykset.
     
  3. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Turbiinilukon pitäisi aina irrota ekana - ja aina ennen vaihtoja..
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Juu, PauliP:n kanssa tutkittiin tätä asiaa jo hiukan tänään (Pauli siis tutki ja minä ihmettelin vieressä).
    Vika ei ollut kaasuasentotunnistimessa(TPS), tosin hienosäätöä sillekin tuli. Sytytys oli vähän pielessä, Pauli voi ne asteetkin kertoa jos viitsii.
    Turbiinilukon toimintaan nuo eivät vaikuttaneet juurikaan, jumittua se tykkää tosin ei ihan niin pahasti.

    Vikakoodikin saatiin ulos, kun ensin löytyi se pistoke. Joku ilmeisesti katsonut tarpeettomaksi ja sysännyt sinne kojetaulun alle pois maisemaa pilaamasta. Koodi 24 eli mikä lie nopeusanturi vika.
    Osaakos kukaan kertoa, onko sillä mitään tekemistä lukon toiminnan tai ylipäätään ECM:n toiminnan kanssa? Tai jotainhan sillä on, kun siellä on. Cruiseen ei vaikuta.

    Sen verran tuo sytkän säätö vaikutti, että kiertää vähän iloisemmin kuin aiemmin ja lievää piristymistä tapahtui.
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Oli noin 12-16 astetta, pitää olla 20 astetta/1100rpm ja ECM vikadiagnostiikkatilassa säätämisen aikana. Ehkä se ongelma sitten on siinä paineanturissa ja/tai solenoidissa.

    Mutta käyttääkö ECM tosiaa tuota nopeusanturin tietoa turbiinilukon ohjaukseen? Vikavalohan siitä syttyy jos se ei toimi.
     
  6. Damned

    Damned Gearhead

    "The following codes are most likely to affect transmission performance.

    Code 14 = Shorted Coolant Temperature Circuit
    Code 15 = Open Coolant Temperature Circuit
    Code 21 = Throttle Position Sensor Circuit
    Code 24 = Vehicle Speed Sensor Circuit
    Code 32 = Barometric Pressure Sensor Circuit
    Code 34 = MAP or Vacuum Sensor Circuit"

    lähde: Diagnosing GM Converter Lock-Up Problems
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuosta voisi siis päätellä, että jotain merkitystä sillä on lukon kanssa vaan onko sillä muita vaikutuksia ecm:n toimintaan. Yritin googgelilla etsiä tietoa mutta aina tulee vaan tuo sama koodi vastaan mutta ei missään selitystä sille, että mitä se mahdollisesti vaikuttaa kokonaisuuteen.
     
  8. Damned

    Damned Gearhead

    EFI-laitteissa nopeusanturi yhdessä muiden antureiden kanssa tarjoaa ECM:lle dataa, jonka avulla säädetään sitten miljuunaa eri asiaa, mutta onko listalla laatikko, sitä en tiedä. Uskoisin että sähköohjatun kaasarin kanssa nopeusanturin merkitys on hyvinkin samalla tasolla kuin ruiskussa.
     
  9. PauliP

    PauliP 1st gear

    Hyvä linkki tuo edellinen
     
  10. toyopet

    toyopet Double Gearhead

  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuota, voikos liiallinen öljymäärä aiheuttaa edellä kuvatun kaltaisia oireita? :odroll:
    Tikusta arvioiden saattaisi olla jopa litran verran liikaa (kuumana P-asennossa, kone tyhjäkäyntiä käyden: tikussa tällaiset ohjeet).
     
  12. Damned

    Damned Gearhead

    Ei kai sentään. Mulla oli liian vähän, eikä lisääminen tuonut toivottua korjausta.
     
  13. Piru

    Piru 1st gear

    Mulla on muuten kanssa sen litran verran liikaa öljyä.Tarkemmin kun muistelen, niin tais nuo ongelmat alkaakkin viimeisen täytön jälkeen talvella.Pikkasen tuntuis pahentuneenkin tuo ongelma ilmojen lämmetessä.
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Joo, kyllä se aika pahasti lyö lukkoa jumiin, kun ajaa sellaiset satakin kilometriä yhteen putkeen. Ihan sama vaikka lyö pakkoykkösen päälle, niin lukko lyö päälle. Eikös siellä pitäisi olla rajakatkaisijat, että ei mene ykköselläkään päälle?
    Alkaahan nyt tosin voima siirtymään takapyörille, kun ei turbiini anna jälkeen mutta pahaa ääntä pitää risteyksestä lähtiessä, kun jää nelonen päälle ja vielä lukkokin on päällä. Kaasupoljin lattiaan, niin vaihtaahan se. Mielenkiintoista kyllä, lukko käy päällä joka vaihteella sitten kun on todella kuuma loota mutta vaihtaessa kuitenkin osaa heittää pois. Ovelasti heittää pikkuisen kierroksia ylös ja sitten vaihtuu vaihde ja lukkoon.

    Olen kuullut huhun, että tuon sähköisen lukon tarpeen voisi ohittaa jollain kuulaviritelmällä jossain putkessa. Tällaisen viritelmän jälkeen lukko pelaisi ilman sähköä.
    Voisiko nyt sitten vikana olla solenoidi tai se mikä lie paineensäädin vai mahdollisesti tuollainen viritelmä?

    Pitäisi varmaan alkaa opiskella tuota laatikon sielunelämää vähäsen, että osaisi jotain muutakin tehdä itse kuin öljyjen ja suodattimen vaihdon.
    Tai sitten lopettaa koko autoilu :odroll:
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos ne solenoidin ja painekytkimen vaihtaa niin silloin ainakin tietää että ei johdu niistä. Ei ole iso työ.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kuulakikkaa ei voi käyttää tossa toosassa!! Turbiinissa saattaa pari osaa kulua siten että lukko on ja pysyy päällä kun öljyt muttuu lämmetessään litkuksi. Silloin ei solenoidin vaihto auta mitään ja muutenkin haiskahtaa turbiinivialta jos se lukko menee päälle pikkuvaihteillakin?
     
  17. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ai, kun kuulostaa mukavalta.

    Pitäisikö kokeilla silti tätä vaihtoehtoa vielä. Mikähän päivä taas saataisiin aikataulut sopimaan yhteen, joku sadepäivä vielä mielellään.
     
  18. Piru

    Piru 1st gear

    Mulla on uus kunnostettu turbiini, talvella vaihdettu ja sillon lirahti sitä öljyäkin liikaa. Täytyy varmaan seuraavassa öljynvaihdossa vaihtaa tuo solenoidi.
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    En tiedä vaikuttaako tämä mitenkään diagnoosiin mutta ajelin nyt töiden jälkeen raksalle ja takaisin piuhat irti lootasta. Lukko ei tietenkään tarjonnut päälle. Ei edes vaikka oli kunnolla lämmin.
     
  20. Damned

    Damned Gearhead

    Tuleeko tuosta vahinkoa, jos ajaa vain D:llä?
     

Kerro tästä muillekin!