Th2004r vaihtokohdan muuttaminen

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja rautasydän, 28.3.2012.

  1. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Kyseessä buick grand nationalin 3,8 turbon laatikko, eli code:f loota. Tulossa 403 cid koneen jatkoksi ja ongelmana se, että laatikko vaihtaa tehdasasetuksissa 1-2 vaihteen n. 5000 rpm kohdalla. Loota käsittääkseni on suurilta osin täysin poikkeava perus th2004r lootasta ja tehdas luvannut aikoinaan mm. tehonkestoa 650 hp saakka.
    Meneekö moiseen samat kuvernöörin hilut, kuin perusaskiin ja riittääkö kuvernöörin jousen vaihtaminen "löysempään" muuttamaan vaihtoajankohtaa vai mitä muuta tuolle voi/ täytyy tehdä, että vaihtais aikaisemmin? Laatikko on vielä irti ja pikaisia neuvoja otetaan ilolla vastaan :D
     
  2. saresks

    saresks 3rd gear

    Tarkkaa ohjetta kukaan ei voi antaa, joten laita kiinni vaan, se on kuitenkin hakemista se oikea täyskaasuvaihtohetki ja nosturilla voit vekslailla öljyjä ees taas ja modailla kuvernööriä yms.
    Paitsi jos hommaat jonkin vaihtohetkiltään sopivan ja tiedetyn lo-po lodjun venakoneiston+kuvernöörin. Ne kun on kalibroitu toimimaan parina ja esim. kuvernöörin viilailu vaikuttaa pintakaasuvoihtoihin jos ei tiettyjä modeja tee venakoneistoon.
    Tuossa vinkkiä mitä venoja pitää sorkkia:

    http://www.drwtransmission.com/spring_s ... br2_VB.htm

    Kun yleensä ongelma on liian matala täyskaasuvaihtohetki, sun tapauksessa menee varmaan helpommin vaikka hommaamalla tavis kuvernööri ja viilailemalla sitä saat sopivan WOT 1-2. Tuskin sun tarvitsee niin paljon pudottaa kiekkoja , että esim. ei enää löydy pienempää pesää kikkarilla tai muuta omituista jos pelkästään sitä viilailee rankemmin.

    Eikö sullakin oo viilailtu moottoria? Äkkiä ajatellen toi 403 paremmin hönkivänä nostaa maksimitehokiekat 5000 ja yli, joten mä en tekisi mitään, vaan luulen, että BRF lodju olisi sellaisenaan just sopiva.Ei taida turbobuickin lodju olla leppäkyljen vastaavasta olla paranneltu kuin kalibroinniltaan + pannan servo + D5 turbiini. Muuten on ihan samaa kamaa sisuksiltaan kuin muut. Sama pätee ss-shevellen ja hurst oldsin vastaaviin.
    Jos haluaa lootan, mihin voi luottaa, tarvitsee tuollaiset sisuskalut ja modaukset. Eikä luvata kuin 500 hp/lbs ft kestoa. Mutta kestää sit aina pyydettäessä...

    http://www.ckperformance.com/resources/ ... SIONS.html

    Mä oon lukenut tuon ukkelin kirjan th2004r:n rakentamisesta ja olen vakuuttunut.
     
  3. saresks

    saresks 3rd gear

     
  4. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Ei sitä kannata ropata yhtään ennenkuin olet testannut miten se vaihtaa. Ne harvat erot tavislootaan jo tulikin esille ja niitten lisäksi öölinpaineen säätöhässäkät on erilaisia. Mitään rakenne-eroa ei siis ole ja kaikki osat on vaihtokelpoisia tavislootasta.
    1-2 vaihto aikaisemmin tai myöhemmin hoituu vaihtoventtiilin jousta vaihtamalla, kuvervööriä muuttamalla ei sitä wot vaihtoa juuri mihinkään muuteta.
     
  5. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Niin no täytyy ehkä tarkentaa asiaa, eli loota on -87 GNX:n laatikko ja siellä on kyllä sisällä aivan eri tavaraa, kuin peruslootassa. Seuraavassa jotain ameriikan faktaa asiasta:

    "The most desirable TH200-4R for speed enthusiasts are the units manufactured for Buick Grand National, Olds 4-4-2 and Chevy Monte Carlo SS in 1986-'87. These units used a special valve body. They also had a larger reverse boost valve and 2nd to 3rd intermediate servo and a specially designed governor assembly. Buick units are identified by the BQ or BRF transmission codes."

    kuvernööristä:

    "The governor on a standard TH200-4R is designed to shift at about 3,000 rpm leading to a quick upshift through all four gears using a minimum amount of power. The specially designed governors used in the aforementioned performance transmissions are designed to shift at over 4,500 rpm making more efficient use of your engine's power band. Performance governors with this higher shift rating and the larger boost valves are available from the performance transmission parts suppliers as well"

    Hinnatkin kertoo, että jotain eroa laatikoissa on..

    "Checking into finding a TH200-4R at a reasonable price, we discovered used transmission pricing for a TH200-4R with the B-O-P bellhousing runs between $350 and $450. If you happen to find a BRF code unit, they run about $800 used. "

    Tuossa vielä linkki lähteeseen:
    http://www.hemmings.com/mus/stories/200 ... ture9.html
     
  6. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Mutta siis takaisin asiaan. Ongelma on siis siinä, että tuo laatikko vaihtaa nätissäkin ajossa 1-2 vasta 5000 rpm paikkeilla. Eihän se tosiaan haittaa kiihdytettäessä raskaammalla jalalla, parempi vaan mutta jotenkin tuntuu, että kruisailusta saattaa mennä maku jos aina kone huutaa hoosiannaa ennen vaihtoa. Tuossa tietenkin, kun on ihan oma venakoneistonsa, jonka on tarkoituskin noin toimia niin meneekö mettään koko laatikon idea jos sitä yrittää säätää aikasemmaksi? Multa löytyy muuten ylimääräsenä tommonen koneisto jos jotain kiinnostaa. Vuonna -87 tehtiin vajaa 600 gnx buickia mihin noita laatikoita tungettiin, eli on kohtuu harvinainen tapaus.
    Oisko se sitten parasta nakata paikalleen ja kokeilla ennen, kuin muuta edes miettii? Sinällään harmi, kun se on tarkotus purkaa ja tarkistaa ja asentaa samalla lock up kitt niin olis menny siinä samalla..
     
  7. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Sulle koitettiin jo kertoa että juuri noi ne erot on, ei muuta. Osat sopii ristiin joka lootaan.
    Eikä edes GN loota vaihda kakkosta vain ja ainoastaan kun on 5tonnii jenkaa, jossain on jotain vikaa jos noin tekee. Ja se jossain on venakoneisto ja TV tsydeemi.
    Toi venakoneisto ei ole mikään ihmeellinen kapistus ja parempiakin saa melko halvalla.
     
  8. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    No seh on hyvä tietää, että parempia saa halvalla jos siinä jotain vikaa vaikka olis. Mistä ja mitä kannattaa katella, että on parempi ja halpakin vielä. Jenkeissä nimittäin huutelevat levottomia hintoja näiden laatikoiden venakoneistoilla.
    Ite veikkaan kyllä, että edellisomistajalla ollut tv-cable säätö persiillään. Ainakin tuo perus 200:n loota oli siitä ihan sairaan tarkka ja sai säätää useaan otteeseen, ennenkuin löytyi se sopiva kireys millä toimi mukavasti.
    Voihan sieltä jotain löytyä, kun se kuitenkin avataan ennen paikalleen laittoa.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Toi on 20v vanhaa tekniikkaa ja shift kit valmistajat on myyny jo kauan kittejä joilla taviskoneisto muutetaan paremmaksi kuin mitä GN koneisto on. Sorvilla tekee hetkessä esim. isomman pantaservon mitä GN lootassa on jne.
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kaasuasentovaijerin vivuston mitoitus kaasarin päässä on tarkka, ei tartte olla suurikaan ero vivun pituudessa/liikeradassa niin voi tulla ongelmia. Onhan ne keskipakosäätimen tiivisterenkaat hyväkuntouset?

    Ootee: ilalla asensin omaan projektiin th200 4R:n kun alkoi se manuaalikoneistoisen th400 laatikon kulmikkuus kyllästyttää. Keksin samalla että 80-lukulaisten q-jet kaasuttimien jarrutehostajan putken alipainenippa on samalla uroskierteellä kun laatikon jäähdytyskierron nipat. Porasin niiden sisäreikää isommaksi ja siihen sopii nyt isompihalkaisijainen putki jäähdytyskierrolle.
     
  11. saresks

    saresks 3rd gear

    Ite tehty testi: kuvernöörin molemmista limpuista vingutin n. 1/3 massaa pois. Seurauksena 1-2 50km/h >60km/h ja 2-3 90 km/h > 125 km/h. Pintakaasulla vaihtaa 2-3 40km/h kun orkkis on 30 km/h - ihan ok ei haittaa. Mutta ykkösellä pitää turhan kauan vaihdetta päällä, about 25-30 km/h saakka, nimittäin loota alkaa kuuluvasti ulisemaan ja yhdistettynä perus shifkittiin aiheuttaa tuntuvan nykäyksen vaihtaessa seuraavaks kakkosta. Eli perus huomaamaton toiminta is gone.
    Alaspäinvaihtoihin tuo modaus ei vaikuttanut, ainakaan mitä olisin huomannut. Paitsi tietty vauhdin vähetessä vaihtaa pienempää pesään vastaavasti kuin ylöspäin.
     
  12. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    No joo käsittääkseni tämä mun tuleva loota tekee juurikin noin nuo vaihdot ja vaihdot on kuulemma "terävät" shift kitin takia. Sitä tässä koko kysymyksenasettelussa ajoin takaa, että sais jonkinlaisen mukavuuden kuitenkin pidettyä tuossa toiminnassa mutta koko ketju uhkaavasti kallistuu väittelyyn onko laatikko hyvä vai ihan paska jo alkujaan :poff: Ehkä tämmösen vanhan tekniikan kanssa ei pitäs edes taistella, jotain parempaa tilalle.. No ei. Onko sulla ideoita jos sait tuon vaihtokohdan siirrettyä ylöspäin noilla kikoilla niin mites sitten toisinpäin..?
     
  13. saresks

    saresks 3rd gear

    Jos sun laatikon sinisessä kilvessä on kirjaimet BRF, niin se on ehjänä ja TV oikein säädettynä ihan yhtä mukava kuin muutkin, vaikka olisikin mieto kitti asennettu. Ja sopii käytökseltään sun koneen jatkoksi kuin kakka kullin päähän.
    Jos se on epämukava, niin sitä on modattu enemmän, se on rikki tai se on väärin säädetty.
    Jos se vaihtaa kaasunasennosta riippumatta 1-2 viidessätonnissa, niin tod. näk. 1-2 vaihtoventtiili jumittaa.
    Mutta oletko varma että vaihtaa noin vai pitäisikö kokeilla ensin?

    Parempia automaatteja nuo ovat kuin nämä nykyhimpulat. Työssä jouduin muutaman päivän ajamaan seittemänvaihteista audin kaksoiskytkinvaihteistoa. Voi mahdoton sitä nykimisen ja repimisen määrää.
     
  14. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Se siis käytetään jokatapauksessa auki, kun se lock up kitt asennetaan. Samalla tsekataan kunto. Pitäs olla vaan muutaman tuhat ajettu täyden rempan jälkeen. Myyjältä kyselin ja sekin alkoi epäilemään tuota tv-cablen säätöä syypääksi. No selviäähän tuo, kun ens viikolla kurkitaan sisään.. Jos näyttää olevan kaikki kunnossa niin sitten vedetään varmaan paikalleen semmosenaan ja testataan miten pelittää. Kiitokset vastauksista! Palataan aiheeseen, kun loota paikallaan ja testit ajettu 8)
     
  15. DX

    DX Gearhead

    Mulla on race kitti ja isompi pantaservo, vaihdot on lievästi sanottuna rajuja jos kikkarivaijerin säätää silleen että vaihtokohdat on riittävän ylhäällä kaasu pohjas,
    löysäämällä vaijeria vaihdot on miellyttävämmät,
    se tietty aiheuttaa sen, ettei kone jengo tomaatilla kuin reiluun neljään tonniin kun jo vaihtuu isompaa pykälää tupaan, lisäksi lootan paineet ei oo ihan tapissa, joka rääkkää kytkimiä.

    Normiajossa tolleen aika mukava, vain vähän terävä 1-2 vaihto

    että kaasarin vipusuhdetta modaamalla, eli liike pidemmäksi ja vähän epälineaariseksikin, saa aika hyvän kompromissin,

    oon tottunut tykkäämään manuaalivaihdoista revitellessä, että työn alla sitten joskus...
     
  16. NineBall

    NineBall 1st gear

    Näyttää siltä ettet saa täällä selventävää vastausta, ota yhteys Mike Kurtz.

    http://www.centurytransmission.com/

    Ei halvin, mutta varmasti opastaa selväsanaisesti th200R4. Saat häneltä myös valmiin prepatun th200R4 laatikon, jos tarvitset. Voin suositella.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    200 toosissa keskipakotsydeemi on erilainen kujin 350jne toosissa.
    Ja suurin ongelma on yleensä liian aikaisin isompaa vaihtaminen vaikka kepakko on lukkoykkösellä. Orkkis vaihtaa jossain ~5000-5500 jenkan kohdalla. Kun venakoneistoa pikkasen ronkkii niin ei vielä 7500rpm kohdalla vaihda itellään. Tässäkään tapauksessa kuvernöörin ei ole koskettu mitenkään.
     
  18. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    Mutta siihen koskemallakin se siis on mahdollista..?
     
  19. saresks

    saresks 3rd gear

    No oli ainakin mulla ja lähinnä 2-3 vaihto, mutta kertomastani ja muiden kertomasta päätellen se ei ole oikea tie hyväkäytöksiseen lootaan, vaan siihen pitää siis yhdistää venakoneistomodaukset, eli vaihtoventtiilien jousten kanssa pitää pelata myös. Vai miksi vähä tiukempien koneiden perässä olleet lootat oli modattu lo-po-versioihin nähden sekä eri kuvernööreillä että venakoneistokalibroinneilla?

    Tuo Mike Kurtz on hyvässä maineessa jenkkilän piireissä, kuten myös mun linkittämä Cris Kokkonis, vaikkakin kokemuksesta jälkimmäisellä asiakkaan kanssa kommunikointi on lievästi sanottuna kulmikasta.
    Ei muuten suostunut myymään mulle jousia+kuvernööriä toivomilleni wot-vaihdoille, koska myy valmiiksi kalibroituja custom-venakoneistoja kuvernööreineen. Olis bääd bisnes.

    tota kuvernööriähän on helpompi vingutella kuin etsiä just sopivasti löysempiä/tiukempia jousia venakoneistoon. Siksi kai tuo himo kuvernöörin viilailuun. Ja kauheeta jumppaa öljysouveineen on se testailu.

    Sanon nyt vielä kerran, vaikka et ehkä kuuntele, että BRF-koodin laatikko tehdaskalibroinneilla on vaihtohetkiltään varmaan just passeli sun auto/välläri/moottoriyhdistelmälle. Jos se testatessa tuntuu karseelta, se on rikki eli vähintään sontaa venakoneistossa ja siitä ylöspäin.
     
  20. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    kuuntelen ja kuulen :eek:
    Kyllä se nyt menee paikalleen tommosena, jos ei selkeetä vikaa löydy avatessa. Eli jos näyttää olevan kunnossa niin mitään muuta ei tehdä, kuin asennetaan tuo lock-up kitt, että pelaa lukkoturbiinikin niinkuin pitää. Jumppaillaan sitten jos tuintuu tarvetta olevan. Hip!
     

Kerro tästä muillekin!