TH200R4 parantelu

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Pas(i)kiainen, 6.3.2014.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Pohjimmaiseksi tuli kaksi jousta ja sit siellä oli vielä se tv spring mille en tehnyt mitään. Pellinpala on paikallaan, en muista pitikö painaa sisäänpäin kun laitto putkisokkaa.
     
  2. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Otin venttiilikoneiston pois ja tutkin tuon tv venttiilin ja sit sen vastapäisen, missä on se tv modulator bushing tms. Kaikki oli kuten kuului ja myös venttiilit liikkui. Kaikki kolme checkballia oli paikaillaan, kultainenkin oli oikealla paikallaan. Niputin lootan kasaan, ei vaikutusta. Sain säädettyä nyt niin että tyhjäkäynnillä on ohjearvossa ja täyskaasulla pohjassa. Ajattelin et noniin nyt se vihdoin toimii. Toimii ehkä vähän smuuthimmin mutta vaihteet se käy läpi ihan yhtä nopeasti. Esim kaupunkimatelussa tms kun joutuu joukon mukana menemään niin 30km/h:ssa on kolmonen tuvassa. Ja alaspäin ei tahdo vaihtaa jos siitä polkasee. Jotain tossa tv-venttiilissä ilmeisesti kasauksen jälkeen muuttui koska nyt vaijerin säätö riittää mainiosti...

    Vaikuttaako kuvernööri alaspäin vaihtoon? Tosiaan (melko kevyesti) toista punttia jo kevennettiin. Pitäiskö keventää lisää? Tossa mun lootassa ei ollut kuvernööriä ollenkaan, ja tuohon ostin irtona sit kuvernöörin. Punaisilla nopeusmittarin hampailla. Eipä tiiä olisko vaan jonkun pitkäkaton kuvernööri ja painavampi kun jonkun muun?
     
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vähän huonosti näkyy toi puntin kevennys...

    Eka kuva siis orkkis ja seuraava sit kevennetystä.
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Ja kokeilin sitä täyskaasu kiihdytystä, vauhdilla kelaa vaihteet silloinkin. Jonnekin 5000rpm sen nyt pitäs ainakin kierrättää?
     
  5. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    TV irti

    P: 5bar=72,5psi
    R: 8,5bar=123psi
    N: 4,5bar=65psi
    4: 5bar=72,5psi
    3: 5bar=72,5psi
    2: 9bar=130psi
    1: 10bar=145psi

    TV täysin ulosvedettynä

    P: 12bar=174psi
    R: 9bar=130psi
    N: 12bar=174psi
    4: 12bar=174psi
    3: 12bar=174psi
    2: 10bar=145psi
    1: 10bar=145psi

    Haynesin kirjan mukaan noi paineet pitäs riittää? Mulla on kyllä tossa .500 boost valve, joten luulis olevan enemmän painetta, vaikö?
     
  6. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Pannaan nyt tännekkin, lukkoykkösella/kakkosella pitäis olla lähemmäs 300psi.
    Näyttää siltä että low/reverse boost valvekaan ei toimi ja sen lisäksi ite tv-valve. Tai sitten tv-boost valve on koottu väärin.
     
  7. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Oisko sama keltanokkakämmi 1- ja 2-vaihteiden paineissa ku mulla? :) viewtopic.php?p=2673209#p2673209

    Eli mulla oli kans 1- ja 2-pakkovaihteilla paineet ~9bar tuntumassa "full tv", sieltä oli jääny semmonen kiinnike yhden venakoneiston pultin alta asentamatta oikein, eli se ei pitänyt sitä putkea paikallaan jolloin putki tipahti pois.
     
  8. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Valitettavasti putkilo kiinnikkeineen on asennettu ihan ok!

    Se on huomenna laitettava öölit taas lorisee, onneks on proppu ;D
     
  9. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Boost valve oli oikein ja myös tuo low reverse valve oli oikein päin.

    Mitkä kaikki venttiilit tuossa venttiilikoneistossa vaikuttaa noihin full tv paineisiin, pitänee ottaa taas venttiilikoneisto pöydälle.

    Vai voiko öölipumppu olla vaan niin väljä et se ei tuota tuon enempää vaikka kaikki onkin oikein.

    Kokeilin niin siitä putkesta mikä menee line bias valvelle ja siihen manuaalikoneistolle niin sekään ei ole tukossa perkele.

    Voisko toi line bias valve olla syyllinen, pitänee ottaa se irti.

    Ja tulipa mieleeni, mulla on f typen öljyt, eikai se voi vaikuttaa.
     
  10. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Voi low reverse venttiili väljistyä siihen ulko-osaansa niin paljon että paineet karkaa?

    Noissa mun paineissa häiritsee se, että P, N, 4 ja 3:lla on enemmän painetta kuin 1, 2 ja pakilla.
     
  11. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Onko noita reverse boost valveja erikokoisia?

    Näkyis saavan, mistähän noit vois tilata. Jos sen kokeilis vielä ennen lootan irrotusta :(
     
  12. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Onhan niitä tehtaan jäljiltä mutta low osa on se tärkeempi mutta se ei auta sun murheeseen. Iso low boost niin manuaalivaihto ykköseltä kakkoselle on extraterävä mutta ei vaikuta keppi driveasennoissa mitenkään.
     
  13. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Tuntuu vaan tuo low reverse venttiili olevan vähän väljä siihen ulko-osaansa, jos se vaikka hukkaa paineet siitä
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Osaisko kulunut accun tiiviste kuluttaa noin paljon painetta?
     
  15. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Pieni välys siinä on, menee kai öljynpaineella tiukaksi?
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Otin uudet mittaukset, uudella suodattimella ja boost valven puhdistuksen jälkeen (joka oli kyllä ihan puhdas) pakilla tv vaijeri kiristettynä paineet nousi 9->12, muuten ei muutosta.

    Kierrokset ei vaikuta (paitsi tyhjäkäynnillä tosi pienet paineet, paineet nousee tuohon 1000rpm->)

    Loota kyllä tuntui toimivan paremmin.

    Voisko kulunut 1-2 accu hävittää noin paljon painetta.
     
  17. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Tein uusia mittauksia, varmuuden vuoksi vielä eri mittauksella. Kyllä siellä nyt jotain mätää on. Muilla vaihteilla tv vaijerin kireys vaikuttaa paineisiin, mutta ei ykkösellä ja kakkosella. Mistä tää vois johtua? Mm. luulin jo että nyt saan fiksuja tuloksia, uudella mittarilla tv kaapeli vedettynä pakilla näytti 15baria painetta. Mutta niin vaan todellisuus iski vasten kasvoja kun 1 ja 2:lla ei ole väliä onko tv vaijeri irti vai vedettynä kireäksi, ei tuu lisää painetta.
     
  18. Substitute

    Substitute Gearhead

  19. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen 3rd gear

    Se on tsekattu ja oli oikein.

    En tiiä sit, olisko 1&2 pakan männän tiiviste rikki tai jotain, että sieltä pukkaa painetta,

    Yhtäkaikki, ploota lähtee irti ja nyt tulee kulutusosat uutta, sen siitä saaa kun yrittää kikkailla ja pikkasen vaan prepata, mahd halvalla vaan pakolliset. Olis pitäny laittaa heti ekalla kerralla kaikki kuntoon.
     
  20. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Se on sitä motorsporttia. "Vitutuksen kautta voittoon" on monen punainen lanka autoharrastuksessa. Valmiin lootan ostamalla et tietäis puoliakaan, mitä nyt? :)
     

Kerro tästä muillekin!