TH200R4 parantelu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Pas(i)kiainen, 6.3.2014.

  1. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Siis tää on nyt motorsporttia oikein isolla ämmällä.

    Eihän noista tietäs, ja mitä nyt oon laskenu niin vielä ollaan voiton puolella siinä mielessäkin, et jos olis uuden prepatun lootan ostanut. Tietty jos nyt toinenkaan kerta ei totta sano niin sit pitänee kiikuttaa amatimiehelle.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei siellä ole mitään 1&2 pakkaa. Forward on aina eteen mennessä kiinni, kakkonen tulee sillä pervolla. Jotain todella omituista siellä on jos paine ei lukkoykkösellä/kakkosella nouse ja siihen vaikuttaa just low/rew-boost vena. Acut vuotaa aina pikkasen mutta sen toisella puolella on kuitenkin linjapaine.
     
  3. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo, on todella omituista. En nyt järkevämpääkään keksi kun laittaa tuon lootan pilkkeiksi ja uusia kuluvat osat, ja vaihdan samalla sen low/rev boost venan, se kun ei öljypohjan kautta suostu tulemaan pois.

    Eli se paine ei voi hukkua myöskään forward pakan männän tiivisteestä? Vaiko eikö?

    Mutta tosi on, kickkarivaijerin vetely ei vaikuta paineisiin ykkös ja kakkosvaihteilla. Kaikilla muilla vaikuttaa. Mut mites toi low/rev boost vena, jos se olis vituillaan niin boostaisko se sitten pakkiakaan?
     
  4. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Nyt on centersupportiin asti purettu.

    Ihmettelin tota öljypumppua ja vaihoin sinne sen isomman low/rev boost valven. Mites, ihmettelin vähän, että pitääkö ton low/rev valven ja boost valven sleeven ne reiät osua noihin reikiin öljypumpussa?

    Kuvassa näin siis:

    [​IMG]

    Vai eikö ne saa osua? Vai onko sillä mitään väliä?

    Huomasin muuten sen, että olin vissiin kussut ton itse pressurevalven muokkauksen. Ymmärsin SK:n shiftkitin ohjeista, että jos venttiilissä on reikä, pitää se yks uloke sheivata pois. Mutta nyt kun uudestaan luin, niin käsitin että siinä venttiilissä pitää olla JOKO reikä tai se yks uloke. Mun pumppu on siis se closed versio.

    Kannattaako tohon pumppuun muuten laittaa joku korjaussarja?

    Ja onko normaalia että toi öljypumpun venttiilihässäkkä menee kolossaan useamman millin sisään vaikka lukkorengas on paikallaan? Mietin ettei se lukkorengasura oo kulunut, ja venttiilit jää vähän väärään paikkaan ja ei toimi täysin? Onko mahtollista.
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Oletko muuten tarkastanut pumpun kannen puolen pesän kunnon? Tuossa takalaipassa näkyy ainakin minun silmissä olevan sellaiset jurmut että käyttäisin tuon koneistamossa sorvattavana.

    Sen etulevynkin pystyy sorvaamaan vaikka siinä joutuukin sorvari kikkailemaan, se pumpun pesä ei ole keskellä laippaa.

    Pumpun kuluma ei ehkä selitä laatikkosi ongelmaa, mutta jos tarkoitus on vahvistaa ja parannella vaihteistoa, niin kyllä ne perusjutut kannattaa ekana laittaa kuntoon.
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Se vaan näyttää kun kännykameralla ja salamalla otin niin kaikki naarmut näkyy. Eivät oo kuitenkaan ylhäällä noi jäljet ja ne tulee tasaselle pinnalle niin en usko et vuotaapi.

    Mites toi, kun siellä lodjun peräpäässä on se low/reverse housing, johon tulee joku uusi kuppitiiviste. Vanha lyödään pois ensimmäisenä kun loota on hylsy ja uusi asennetaan sinne sitten kun koko ploota on läjässä. Miten tuo asennetaan. Tuleeko sinne jotain muutakin, vai se pelkkä kuppitiiviste mikä löytynee siitä mun masterkitistä? e. asia selvisi kun tutkin, uusi tiiviste tulee masterkitissä eikä asennuksessa ihmeellisyyksiä.

    Ja eikö pakan välys oo ok kun ylimmän metallilevyn ja lukkorenkaan väliin menee .50 rakotulkki. Kitkoja pystyy liikuttelee ihan kivasti, ei oo kovin tahmee. Tietty vanhoilla kitkoilla liikkui helpommin.
     
  7. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Nyt viisautta veljet, se direct clutch tms mihin kakkosen panta ottaa kiinni, se isompi hela/laakeri/tms, vaihoin sitä niin uusi hela on ihan snadisti väljä, se menee käsin painamalla pohjille asti, mikä eteen? Tarkistin helasarjan kyllä, muu hela se ei voi olla koska tuo hela on selvästi suurin koko sarjassa.

    Vanha hela oli tiukka. Voinko napauttaa tuurnalla pariin kohtaan, että metalli nousee vähän ja hela olis taas tiukka? Tai siis ne purseet pitäis sitä helaa.

    e. napautin pursetta vähän tuohon, onko nyt direct clutch ja laakerista/helasta tuli tiukka.
     
  8. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Lootan perän kun sain kasaan, eli sen ensimmäisen ns. akselikokonaisuuden, niin loota liikkui toiseen suuntaan snadisti huonommin kuin toiseen, molempiin suuntaan kyllä oli jonkinverran vastusta. Nyt kun kasasin centersupportiin asti, niin aski ei enää liiku sieltä sisältä käännettynä. Outputshaftista pyörii toiseen suuntaan. Se direct clutch on pakko olla paikallaan koska muuten ei mahdu se centersupport paikalleen. Onko mulla siis liian iso shimmi siellä direct clutch systeemin alla?

    Sitä endplayta/välystä tms ei kyllä tunnu olevan et siinä mielessä se shimmi vois olla liian iso. Voiks sitä hioa pienemmäks.
     
  9. dustez

    dustez Gearhead

    Mulla näyttää 700 lootassa öljypumppu samalta ja kun toi on siipipumppu niin ei tee painetta ku öljy karkaa noista naamuista riittää että on muutamia kymppejä syvä kuluma, näin ainakin oikeissa hydraulipumpuissa.
     
  10. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Ok, kiitos tosta, onhan se käytävä sit plaanauksessa/sorvauksessa. Tekisköhän ne moottorikoneistamolla tommosen homman
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ei pitäisi olla ongelma sen oikaisu.
    Kasausvaiheen aikaisia pyörimisiä ja päittäisvälyksiä en muita kun harvoin olen noita tehnyt ja ohjeesta ne tarvittaessa luntannut. Mutta ne päittäisvälykset pitää olla toleranssien sisällä, sen muistan.
    Tässä aika hyvä selitys:
    http://www.gnttype.org/techarea/transmi ... rebld.html
     
  12. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Joo, pitää purkaa se center supporti ja se direct housing tms murkula ja kattoo et kaikki on ok. Jokuhan siel kahnailee. 0,5mm ja 0.6mm oli pakkojen välykset, ei pitäs olla siitäkään kiinni.
     
  13. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Direct housingin toinen hela oli väärä :oops: Meni kyllä paikoilleen molempiin pelureihin mutta nappas vähän turhan kovaa kiinni centersupportin akseliin :oops: Nyt kaikki vaikuttais ok:lta center support on taas kiinni.
     
  14. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Noniiiiiiin, nyt on ploota kasassa siltä osin että öljypohjan kautta menevät rojut vielä kiinni niin saadaan nostaa ploota paikoilleen ja mahtollisesti pettyä verisesti tai sit ei.

    Mutta. Uskallankohan laittaa vanhat öljyt takas, noilla on ajettu joku 200km ehkä max, ei siellä mitään paskaa pitäs olla mut vähän on tummunut uudesta. Se lievittäisi tuskaa jos vois vetää vanhoilla öljyillä jos toi ei toimikkaan niin ei mee saturaa sit siihen.
     
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kyllä niillä vanhoilla öljyillä voi ihan hyvin kokeilla. Toivotaan että toimii.
     
  16. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Tein paineilmalla kokeilut, et liikkuuko männät, ja joo, kaikista kuuluu kiva tumpsahdus, ja tuntuu pitävän paineen, mutta kun annan tästä reiästä ilmaa:

    [​IMG]

    Männän tumpsahdus ääni kuuluu, mutta ilma suhisee tuosta viereisestä reiästä pihalle, onko normaalia, eli siellä olis ne tiivisteet jotka ei tiivistä kuin öljynpaineen alla, vai onko tuossa jotain kasattu väärin?

    Aika racingin näkönen uus skagosen servo, yli 1cm isompi halkaisijaltaan vrt tohon vanhaan, kiitti Mudracerille kaupoista.

    [​IMG]
     
  17. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Sen verran updeittiä että loota on läjässä ja autossa. Koeajolla kaikki tuntu ok:lta, vaihto napakasti ja näin. Pitää tässä mitata vielä laatikon paineet, ennenkuin viittin isommin kokeilla, että kaikki ok, kun niitten kanssahan oli ongelmaa.
     
  18. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Pääsee vissiin touhuamaan vaihteistosulkeisia, turbiinin stefa ilmeisesti pullahti tai sitten (sormet ristiin) jäähdytysletku ottanut pakoputkeen ja mennyt puhki, pari litraa öljyä pientareelle ja rupee heti vuotaa ku lyö käyntiin.

    On nää vehkeitä. Uus stefa ja hela tuli tosiaan laitettua ja ehkä 30km ajoa takana. Öljypumpun "breathing hole" tms on suurennettu shiftkitin ohjeen mukaan minkä pitäis vähentää sitä pullautusta.

    Onneksi tikku kastuu vielä reilusti eli ei päässyt hukkaamaan ihan kamalasti öljyä.
     
  19. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Voivee, kyllä se turbiinilta tulee.
     
  20. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Noniin, tutkinpa niin hela on tullut pari milliä tontiltaan stefaa kohti. Voinko laittaa tuohon ulkonevaan osaan laakeriliimaa ja napauttaa helan takas paikalleen, ilmeisesti tossa öljypumpussa on vähän väljä se helan paikka.
     

Kerro tästä muillekin!