TH350 ja nopeusmittari!

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja SBChevy, 28.4.2020.

  1. SBChevy

    SBChevy 1st gear

    Mitä lootasta voi olla rikki silloin kun ei se pyöritin ei pyöri mihin vaijeri tulee kiinni?
    Se pyöritin itsessään näytti kyllä ehjältä?

    Vaijeri ja ite mittari kyllä toimii,kun käsin pyörittää vaijerista.

    Niitä ratas-sarjoja saa varmaan uusia/oikeanlaisia että saa nopeusmittarin näyttään liki oikein.
    Linkkejä saa/voi laittaa niin näistä rattaista, kuin tuosta miten nuo rattaat pitää oikeasti asentaa...
     
  2. jakulepi

    jakulepi Gearhead

    Ootsä kattonut miltä sen ratas näyttää?
    Mulla oli Camarossa (TH350) vähän vastaavaa probleemaa, eli toimiva mittari ei toiminut ajaessa. Porakoneella kun pyöritin varijerin päästä, alkoi mittarin viisari kyllä nousemaan.

    Ongelmaksi osoittautui, että laatikon pään mittarinvaijerin lähtö (pyörittimen liitos jonne se vaijerinpää tökätään ja kiristetään) oli sen verran reiästään kulunut, että pyöri vain ympäri sinne työnnetyn kulmikkaan vaijerinpään ympärillä.
    Lisäsin vaijerinpään päälle jotain, olikohan se nyt teflonteippiä mitä oli ekana käsillä, ja sitten alkoi pelittämään. Katsotaan nyt kuinka kauan.

    Se pyörittimen ratas on hyvin yksinkertainen systeemi. Olikohan se yksi lukituspultti irti, ja se koko paketti lähtee laatikosta vetämällä pois, ja ratas on heti käsillä tarkasteltavaksi.
     
    SBChevy tykkää tästä.
  3. hantta

    hantta Gearhead

    Jos se pikkuratas näyttää ehyeltä, pyrstö pois; 4 pulttia ja veto. Oikean rattaan löytäminen valehtelevan tilalle on lähinnä prosenttilaskua. Akselissa oleva muoviratas lähtee sormivoimin, kun pientä lukitusnipsua painaa alaspäin ;)
     
    SBChevy tykkää tästä.
  4. SBChevy

    SBChevy 1st gear

    Se tässä lähinnä ihmetyttää kun molemmat rattaat näytti ehjältä.
    Täytyy nyt katsoa vielä että onko vika sen pyörittimen kolo pyöristynyt?
     
  5. SBChevy

    SBChevy 1st gear

    Ei ollut pyöristynyt pyörittimen vaijerin kolo.
    Kyllä siitä pyörittimestä olikin vaan ne hampaat kuluneet,mutta niin siististi etten sitä hoksannut aiemmin ;)
    Nyt sitten päästään siihen että miten nämä rattaat lasketaan ja miten se hännän sisällä oleva ratas vaihdetaan ja koska sitä on tarvetta vaihtaa?
    Jos ajan esim.80km/h ja jos mittari näyttää vaikka 160km/h silloin...
     
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Netissä on laskureita esim TCI:n sivuilla. Siel tosi hyvät ohjeet, mutta tarviit rengaskokos ja perävälityksen tietää. Siel o lista samal sivul ku laskuri mikä näyttää mitä rattaita on olemassa. Sit vaa katot mikä kombo antaa likemmäs oikeen mittarinopeuden. Sit siihen on olemassa kaks eri housingia sen lootan kylkeen jossa on se ratas joka pyörittää mittarinvaijeria, voi olla et joudut senki vaihtaa. Siihenkin on ohjeet siellä TCI-sivuilla. Vaihto tapahtuu niin sille akselilla olevalle rattaalle että tiputat kardaanin, otat yoken pois, irrotat hännän laatikosta, ja vaihat sen rattaan. Metalliklipsillä oli ainaki itel kii.

    Samal näppärä vaihtaa hännän stefa.
     
  7. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Kannattaa pistää nokka alaspäin autosta, niin ei tarvi siivoilla vaihteistoöljyjä, kun ottaa hännän pois. Ei oo tosiaan iso juttu, onnistuu myös Suomalais-ugrilaisin menetelmin (pihalla pakkasessa)
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Tuolla TCI:n sivulla kaikki tarvittava hommaan.

    https://www.tciauto.com/speedometer-gear-calculator#350
     
  9. SBChevy

    SBChevy 1st gear

    https://www.jegs.com/i/TCI/890/880022/10002/-1

    Tarvisinkohan mää tuollasenkin tähän hommaan?
    Ei tuo kieli oikein käänny loistavasti...
    Mun lootan häntä osaan ei kyllä tuollaista saa sovittamallakaan.
    Nyt on lootan puolella keltainen ratas ja vaijeria pyörittää ruskea ja nopeusmittari näyttää 2 x nopeuden...
     
  10. SBChevy

    SBChevy 1st gear

    Sain tuossa lainaan kaverilta ratas sarjan jonka oli tilannut omaan 700:stä varten.
     
  11. SBChevy

    SBChevy 1st gear

    Nyt homma edennyt siihen vaiheeseen että nopeusmittari näyttää n.30% liikaa ja sopivia rattaita kaipailisin eli ulostulo akselille 9 hampaista ja vaijerin pyörittimelle 21 hampaista.
    Jälkimmäinen löytyy us-partsin hyllystä muttei tuota 9 hampaista,että sellasta saa tarjota mikäli sellanen pyörii ylimääräisenä.
     
    Muokattu: 13.5.2020

Kerro tästä muillekin!