Th350 turbiini asennusongelma(ko)? Ongelma hoidettu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Jusmo, 1.3.2014.

  1. Jusmo

    Jusmo Gearhead

    Uusi TCI Th350 vaihteisto 6" hännällä ja uusi TCI Saturday night special turbiini. Turbiini menee paikoilleen nätisti, ohjeen mukaisesti kuuluu "kolme klikkausta" ja vaihteiston öljypumpun kaksi pykälää menee turbiinin kahteen koloon, sormen päät vain mahtuvat turbiinin ja vaihteiston väliin.

    Ongelma: Turbiinin kiinnityskohdista vaihteiston ja moottorin kiinnityspintaan on vain 2,3cm vaikka ohjeen mukaan pitäisi olla 1 tuuma ja vähän päälle eli yli 2,5cm.

    Moottorin ja vaihteiston asennuspinnan ja flexplaten pultinreikien etäisyys on myös 2,3cm eli vaihteisto turbiinin kanssa menisi tiukasti yhteen moottorin ja flexplaten kanssa.

    Mutta jos turbiini ei ole ohjeen mukaisessa syvyydessä niin epäilyttää laittaa vaihteistoa kiinni, mistä kannattaisi vikaa lähteä hakemaan? Voisiko vaihteistossa olla jotain väärin kasattu? Öljypumpun ratas tai jotain vastaavaa väärinpäin oli jotain mitä googlella löyty jostain keskustelusta... :odroll:
     
  2. peltsi

    peltsi Gearhead

    Re: Th350 turbiini asennusongelma(ko)? Ei mene tarpeeksi syv

    olisiko mahdollista että kyseessä olis mittavirhe?
    Jos annat sen turbiinin olla paikallaan omalla painolla niin se on aavistuksen kenollaan eteenpäin.
    Ei se millin heitto paljoo vaadi.

    Laita vaikka joku levy sitä vaihteiston kiinnityspintaa vasten ja mittaa väli turbiinin käpälästä kiinnityspintaan sillon ku käpälä osottaa suoraan alaspäin.
    Muistaisin ettei mullakaan jääny tci:n turbaanin ja flexplaten väliin ku pari millii.
    Voit hiukan kuminuijalla naputella sitä turbiinia syvemmälle jos ei olekaan ihan pohjassa.
     
  3. Jusmo

    Jusmo Gearhead

    Re: Th350 turbiini asennusongelma(ko)? Ei mene tarpeeksi syv

    10 turbiinin irrotuksesta ja takaisin sovituksesta 7 mittausta antoi tulokseksi noin 2,3cm ja 3 mittausta noin 2,2cm.
    Mutta mittauksissa tosiaan turbiini on ollut omalla painollaan ja käpälät kello kolmessa tai kello yhdeksässä. Kokeilen huomenna kevyesti kumivasaralla naputella turbiinia syvemmälle ja noita mittauksia toistaa.

    Tuossa turbiinissa flexplatelta tulevien pulttien vastakappaleet (converter pads) on turbiiniin hitsattu sylinterin muotoset tapit joissa on kierteet sisällä, vähä epäilyttää että ehkä niissäkin on pituutta pari milliä enemmän jolloin mittaustulos pienenee.
     
  4. Jusmo

    Jusmo Gearhead

    Re: Th350 turbiini asennusongelma(ko)? Ei mene tarpeeksi syv

    Edelleenkin mittaustulos 2,3cm, mittaa sitten mistä tahansa asennosta ja mistä tahansa padsista. Ei kai auta kun nostaa laatikko paikoilleen ja testata toimiiko ja miten pitkään.
     
  5. Jusmo

    Jusmo Gearhead

    Re: Th350 turbiini asennusongelma(ko)? Ei mene tarpeeksi syv

    Ei auttanut nuijiminen. Juu suunnitelmissa koesovittaa vaihteisto keskiviikkona, jos menee liian tiukkaan kiinni flexplateen niin otan vaihteiston uudestaan irti ja lattialle tutkittavaksi. Jos turbiini flexplate välystä löytyy niin sitten ei niin suurta hätää ole.
     
  6. peltsi

    peltsi Gearhead

    Re: Th350 turbiini asennusongelma(ko)? Ei mene tarpeeksi syv

    Ota turbiini pois, näetkö ne öljypumpun vastapalat siinä sisemmällä hammasrattaalla joiden pitäisi mennä niihin hahloihin turbiinin akselissa?
    Niissä ei sais näkyä sellaista stanssattua pistettä ja nehän ei ole keskellä ratasta vaan enemmän toisella reunalla. Jos toi ratas on ylösalaisin taitaa se laittaa hanttiin sen 3-4 milliä.
    Voit tietty koittaa mitata kuinka syvällä ne palat on niin voin zekata omasta laatikosta että onko sama syvyys.
     
  7. peltsi

    peltsi Gearhead

  8. Jusmo

    Jusmo Gearhead

    Re: Th350 turbiini asennusongelma(ko)? Ei mene tarpeeksi syv

    Pitää keskiviikkona kun tallille menee, kattoa näkyykö niissä stanssattua pistettä. Juu tuosta kuvasta selviääkin että ne vastapalat on tuolla sisäreunassa, pitääkin yrittää tarkistaa kummin päin ratas on.
     
  9. choptop10

    choptop10 2nd gear

    Re: Th350 turbiini asennusongelma(ko)? Ei mene tarpeeksi syv

    Joskus on joutunu laittamaan välilevyn koneen ja lootan väliin että turbiinin/ vetolevyn välys on sattunu kohileen, eli semmonen 3mm jolla myös pulttijakoa muutetaan lootan ja moottorin välillä. Ja sitten aina ei käy etes saman firman turbiinit/ vetolevyt toisiinsa vaik olisivat SFI merkinnällä.. TCI esimerkiksi. Eli myös se limpun käpälien sopivuus vetolevyyn kannattaa kahtoa kun osat on vielä irtaallaan. Toinen huono puoli on jos joutuu käyttämään sitä 3mm sovitelevyä niin turbiinin keskisnoutti ei välttämäti yllä enää riittävän syvälle kampiakselin poraukseen ja aiheuttaa ongelmia kun vetolevy kumminkin elää rasituksen aikana sisään-ulos akselin suunnassa. Sit on seurauksena kaulan vääntymiä ja öljypumppuvahinkoja. Ja vetolevy on tietysti oltava oikein päin, muitten lisäks.
     
  10. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Re: Th350 turbiini asennusongelma(ko)? Ei mene tarpeeksi syv

    Minulla oli kerran uusi turbiini, joka ei mennyt laatikkoon riittävän syvälle. Syynä oli lopulta se, että drive hubin hahlojen reunat olivat liian terävät.

    Toisella kertaa tuli ostettua joku race turbiini, joka oli tarkoitettu käytettäväksi motor platen kanssa. Ei auttanut muu kuin sorvata drive hubin pää lyhyemmäksi ja jyrsiä ja viilata hahlot syvemmiksi.

    Tuolla näyttäisi olevan turbiinin mittoja: http://racetransmissions.com/mainpages/ ... index.html
     
  11. Jusmo

    Jusmo Gearhead

    Re: Th350 turbiini asennusongelma(ko)? Ei mene tarpeeksi syv

    Turbiinin ja vetolevyn pulttijako täsmää. Turbiinissa olevat kiinnikkeet vetolevyltä tuleville kolmelle pultille ovat 1,5cm pitkät putket joissa on kierteet, mutta toisaalta onhan noita turbiineja eri muotosia ja mallisia. Entisen powergliden kiinnitys padsit olivat ohuet peltilaput joissa kierteet.

    Huomenna siis tutkittava kummin päin vaihteiston öljypumpun ratas on ja turbiinin drive hubin hahlot että ovat kunnossa.
     
  12. Jusmo

    Jusmo Gearhead

    Re: Th350 turbiini asennusongelma(ko)? Ei mene tarpeeksi syv


    Niinpä niin, pienestä oli kiinni. Turbiini pois, tarkistus, vaihteiston öljypumpun ratas oli oikein päin. Turbiiniin rättiä suojaksi, viilalla kaksi kevyttä vetoa drive hubin hahloista, lähti terävät pois. Turbiini paikoilleen ja mittaus transmission bellhousing - converter pads; 2,6cm eli reilu tuuma.

    Kiitos kaikille vinkkejä antaneille, nyt uskaltaa jo koe sovittaa vaihteiston paikoilleen :)
     

Kerro tästä muillekin!