TH400 kickdownin solenoidi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Hyytiäinen, 4.11.2010.

  1. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Tuossa ennen auton talviteloille laittoa testasin ajossa kickdownia, ja tulin päätelmään, että se ei toimi. Ajossa n. 60 km/h lasissa kolmosella kun laittoi kaasun pohjaan niin vaihtoi vain kakkoselle, ei ykköselle saakka.

    Sitten tallilla testaamaan, kickdownin solenoidille tulee sähkö kaasua painaessa, ja kun solenoidiin kytkee johdon, niin se napsahtaa. Eli vika on jossain laatikon sisällä.

    Eli sitä lähdin kysymään, että onko todennäköistä, että selviää solenoidin vaihdolla, vai kannattaako öljypohjan irrotuksen sijaan ottaa suosiolla koko vaihteisto irti, eli mahtaako mennä suuremmiksi töiksi?
     
  2. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Eikö kellään oo ollu vastaavaa ongelmaa?
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei se välttämättä enää ykköstä hae tollasessa nopeudessa! Venakoneistosa on "suoja" joka estää ettei ykkönen mene päälle liian kovassa vauhdissa vaikka kepistä vetää ykköselle. Modulaattori hoitaa osakaasuvaihdot ylös ja alas ja toi kikkari sitten pakkovaihtaa kun solkku saa sähköä jos vauhti on sopiva vaihdolle.
     
  4. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Mulla on niin pitkä perä (2,41), että kuudessakympissä kone kiertää ykkösellä vielä alle 3000 rpm. Eli sen puolesta kickdown sais kyllä vaihtaa ykköselle tuossa vauhdissa. Kuuttakymppiä kun päästelee kolmosella, on kierrokset siellä reilussa tonnissa, ja kun lataa kaasun pohjaan, vaihde menee kakkoselle ja kierrokset nousee jonnekin 1600-1700 paikkeille. Siitä on vielä aika paljon matkaa huipputehoille.

    Eli jos ongelma on siinä suojassa, niin miten se toimii? Logiikalla ajatellen jos se perustuisi koneen kierroksiin, sen ei pitäisi estää tässä tapauksessa ykköselle vaihtamista, mutta jos se on säädettävä, niin voi olla säädöt päin prinkkalaa.

    Ongelmana mulla on myös se, että seisovasta lähdöstä vipu D:llä ja kaasu pohjassa lähtiessä laatikko vaihtaa yköseltä kakoselle liian aikaisin (n. 3700 rpm). Jos taasen vipu on ykösellä, vaihtaa laatikko kakoselle jossain 4200-4300 kierroksen paikkeilla, jonka pitäis olla jo lähellä oikeaa huipputehon kierroslukua. Sitä en sitten taas tiedä, kuuluuko laatikon vaihtaa kakoselle, vaikka vipu on ykösellä.
     
  5. mxu

    mxu 3rd gear

    :eek: ootko tsekannun lootan kyljestä et menee varmasti pakkoykköselle ku laittaa sifteristä pakkoykkösen?
     
  6. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Niin että napsahtaako varmasti ykkönen silmään? En mä sitä laatikon kyljestä ole kovin tarkkaan tutkinut, mutta napsahtaa kyllä selvästi, ja vaihteiston käytös on erilaista, kun on vipu ykkösellä kuin mitä se on kakkosella.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Hommaa säädettävä modulaattori ja siitä putkenreijästä pieni ruuvari sisään. Kiinnippäin vaihtaa myöhemmin ja terävämmin ja auki toisinpäin.
     
  8. GMC Sprint 76

    GMC Sprint 76 1st gear

    Eihän sen pitäis vaihtaa isompaa jos kiinteä ykkönen pällä.
    Joo ja komppaan Mudraseria tosssa säädettävässä modulaatorissa. Auttaa aikas paljon noihin vaihto hetkiin ja toinen on jousisarja epäkesko säätimelle. Mikä tekee ne pakkovaihdot ylöspäin. :odroll:
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mikäs tollanen epäkeskosäädin on :eek: .
     
  10. GMC Sprint 76

    GMC Sprint 76 1st gear

  11. GMC Sprint 76

    GMC Sprint 76 1st gear

  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mutta että epäkesko...säädin?
     
  13. GMC Sprint 76

    GMC Sprint 76 1st gear

    Eiks toi governoori ole sitten niin sanottu epäkesko . vaikka pyöreä onkin. Pyörinnän mukaan toimii ja noilla sen eri vahvuujsilla olevilla jousilla se säätää sitä pakko vaihtoa ylöspäin. NO jos pilkkua aletaan nussimaan ni sit ei ole. :wc: :wc: :wc:
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kansanomainen kutsumanimi on "keskipako"säädin :odroll: .
     
  15. GMC Sprint 76

    GMC Sprint 76 1st gear

    HEH :rotfl: :( :) :D
    NO just totahan mä tarkoitin . eikäkö...
    Sorry nyt ku oli väärä sana valinta, ku nopeasti laitoin ton silloin. :oops:
     
  16. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Tässä karataan jo aika kauas alkuperäisestä ongelmasta. Säädettävä modulaattori laatikossa on, ja on säädetty. Kovin paljoa se ei mihinkään tosin tunnu vaikuttavan.

    Mutta edelleen olen sitä mieltä, että kickdown ei toimi. Se, miksi vaihteisto vaihtaa kakkoselle vivun ollessa ykkösellä on mulle täysi mysteeri. Selvää on kuitenkin, että vivun ollessa ykkösellä toimii vaihteisto eri tavalla kuin vivun ollessa kakkosella. Joten siitä se ei voi kiinni olla, että vaihteisto olisikin pakkokakkosella kummassakin asennossa.

    Tuollainen se on muuten ollut yli 10 vuotta.
     
  17. SlantSix225

    SlantSix225 Gearhead

    pontiacin th400 vaihtaa myös kakkoselle vaikka keppi on ykkösellä kun kiihdyttää kaasu pohjassa. Vaihtohetki on tosi terävä.

    Eli ilmeisesti ominaisuus eikä vika?
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi ylösvaihto pakkovaihteella on ihan normi peruslaatikon ominaisuus jonka tehdas on sinne laittanut! Tota pystyy estämään hyvällä shift kitillä tai sitten omatoimisesti keskipakosäädintä ja/tai venttiilikoneistoa muokkaamalla.
    Meillä on oli viimeksi murhetta 200R4 toosan kanssa joka heitti lukkoykkösellä kakkoselle jo 5500rpm jenkoilla. Venakoneistoon jäykempi jousi kakkosen venttiiliin niin jo vaihtu vasta 6000 kohdalla tellään Jne. Sitten kun se oli sopiva niin 2-3 vaihtoa sai säätää :rotfl: . Full race automatic koneisto poisti sitten kokonaan ton itelleenvaihtamisen ja silti toosa toimii normiruisinkimenossa normitomaatin lailla.

    Niin silloin kun kepakko on 1 tai 2 kohdassa niin öölinpaine on korkeempi!! Öölipaineen säätöjousta vastaan tappelee rewerse ja intermediate venttiili nostaen painetta kun keppi on noissa asennoissa. Pakkilla paineet on suurimmillaan.
     
  19. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Tätä mäkin olen miettinyt, mutta en mistään ole vahvistusta asiaan saanut. Kovin moni on tiukasti väittänyt, että mitään turvamekanismeja tai muita, jotka päästäisivät laatikon vaihtamaan pakkoykkösellä kakkoselle ei ole.
     

Kerro tästä muillekin!