TH700, kaikki vaihteet hävisi kesken matka-ajon

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja mukko, 29.5.2020.

Tags:
  1. mukko

    mukko 2nd gear

    Eli '90 Vanissa 6.2 perässä TH700:nen.
    Muutama päivä sit lähdin kotoa normaalisti, tankin kautta, ajoin n. 16-20km (siis käynnistyksen jälkeen) ja yhtäkkiä veto loppui 85kmh matkavauhdista.
    Ensin kuului vaimea, kuten jousen poikki napsahtamis ääni, ja heti perään kulku. Eli ei mitään isoa metakkaa tms, edes mankka ei ollut vielä päällä, jos olisi ollut niin tuskin sitä pientä napsahdusta olisi edes kuullut.
    Ei mitään varotellut ennen tapahtumaa, lukon olin laittanut jo yli 10km aiemmin napista päälle (matolaatikko ilmeisesti mykkä, edellisten omistajien askarteluja).

    Pysähdyin, laitoin P:lle, käytin kaikki vaihteet eteenpäin + pakkia mutta ei liikehdintää.
    Vaihdevalitsin valitsee oikein, kardaani ei pyöri.

    Kotipihassa nyt tutkinut niin ilmeisesti öljypumppu pelaa koska tikussa muuttuu öljyn määrä, tosin se näytti että öljyä on aivan järkyttävän paljon liikaa.
    [​IMG]
    https://aijaa.com/mmOLIz
    Tuolta näyttää sammuksissa ja käynnissä yläraja on sanojen Operating Range välissä suurinpiirtein.
    Laskin vanhaa öljyä, ihan siis öljypohjan irroittamalla ja sitä tuli pihalle 9-10 litraa.
    Laitoin uutta tilalle ja katsoin määrää tikusta, ensin luonnollisesti oli punaista mutta jo tuolloin tuplat mitä 'yläraja' on (ja oli punertavaa muttei todellakaan kirkasta, hieman metallia näkyi kyllä seassa), ja autoa käytettyäni näytti tikku samalta miltä ennen öljyn vaihtoja o_O

    Laatikko on tähän asti toiminu ihan ok, kylmillä öljyillä tosin ykköstä huudattanu aika pitkään ja tuntuu että sen jälkeen latoo välillä kaksi vaihdetta peräjälkeen ennen 55-60kmh vauhtia. Talven jäliltä tuo nyt kyllä oikeastaan loppunut.

    -Lukko on tosiaan napin takana, autosta alipainepumppu vetelee viimesiään/kaput.

    -Lukkoa tarjoilee epäloogisesti, 95% ajasta toimii niin että od:llä 85-90kmh kun näyttää mittari nii lukitsee.

    -4kk sitten teki kerran sen että kun tuli ajettua ~500km yhteensoittoon (sitä normaalia 80-90kmh vauhtia) tuli tauon paikka ja valoista lähtiessä ei sitten vaihtanutkaan kakkosta isommalle. Pienen tauon jölkeen toimi taas 'normaalisti' mutta lukkoa en päälle laittanut enään (en muista mikä tähän päätelmään oli syynä).

    - minun omistusaikana ei ole hinattu mitään, 50/50 kyläpyöritystä tyyliin maks 5km suuntaansa, sit puolet 100km siivuja kerralla.

    Mutta nyt ei oo kulkuja mihkään suuntaan, mistäpä vikaa paikallistamaan?
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Tosta lootasta saa ulos 5 litraa, ehkä likemmäs 6 ku oikeen liruttelee ja odottelee. Eli aika reilu ylitäyttö siellä nyt ainakin on ollu. Ja se vaahtoöljy ei toimi oikeella tavalla, et mitä vaan on odotettavissa.
     
  3. hzemax

    hzemax Gearhead

    Mikäs laatikko tuo oikeesti on nimeltään, semminkin oon koko yön jostain syystä kattellu GM lootien purkuvideoita.


    Ei minun mainos. 8 hyvää syytä pysähtyä Mäntsälään. Liikennevalot.
     
  4. hzemax

    hzemax Gearhead

  5. hzemax

    hzemax Gearhead

     
  6. hzemax

    hzemax Gearhead

    Eli aski purkuun
     
  7. hzemax

    hzemax Gearhead

    Aski ei sinällään vaikuta vaikeelta
     
  8. mukko

    mukko 2nd gear

    Joo ei, joku Juan tai Joe lienee sen joskus kasannut.
    Mutta koska tiloja ei ole käytössä, pitää laatikko nypätä sit irti tasamaalla ns parkkiksella ja tehä korjuu toimenpide terassilla, no terassikausi se starttaileekin :confused:

    Ellei muuta vaihtoehtoa ole, ja nyt just eioo heittää 1500 rempattuun + uuteen turpaaniin, niin se pitää alkaa ihmettelemään tuon sielunelämää.
    Se turbiini lienee fiksua vaihtaa nyt samalla sit.
     
  9. tsipi

    tsipi 3rd gear

    Kuulostaa aika roadkill henkiseltä aski remontilta :)

    Parissa kohtaa tarvii prässiä ja vähän enemmän sitte ku laakeripuslat vaihtaa. Mutta hyvillä ohjeilla täysin laitettavissa oleva aski.
     
  10. mukko

    mukko 2nd gear

    Niinno, lompakon paksuus vaikuttaa asiaan aika rankasti.
    Prässin tekasee 20€ pullotunkista ja onhan tällä kylällä kaksi korjaamoa joilta onnistunee homma mihin itellä ei ole työkaluja tai sit tilojen/työkalujen käyttö hetkellisesti euroja vastaan.

    Pitää perehtyä aiheeseen ja miettiä onnistumisen mahdollisuuksia :D
     
  11. musta pässi

    musta pässi Gearhead


    Pullotunkista ja raudan kappaleista ne on bilteman ja motonetin halvimmat prässitkin tehty. Ruuvipenkillä oon puristellu nivelristit kardaaneihin ja latureitten ja starttien laakeritkin paikoilleen. Ja polttopuiden halkaisukoneella painettu peräkärryn renkaat vanteen olakkeelta lankkujen paloja apuna käyttäen. Loppu menikin rengasraudoilla. Oikein isot vanteet ei oikein onnistu sillä kun mäntä on niin alhaalla. Laatikon puslien tosin prässäämiseen tarttee prässin mutta löytyy varmaan paikka missä sen voi tehdä munkkipussi korvauksella. Minulla ainakin löytyy.

    Edesmennyt ystäväni, tekninen nero muuten teki romulavalta löytämistään osista kanttikoneen jossa mm. iskunvaimentajasta tehty paineilmasylinteri joka puristi kappaleen paikoilleen siksi aikaa kun kantattiin. Tiekarhun teriä käytetty leukoina. Teki prässinkin johon itse käyttöventtiilin venttiilipöydän poraamalla lootusta ja karan sorvaamalla. Hallitunkin sylinteriä käytti ja öljypolttimen painepumppua. Nämäkin löytyi samalta romulavalta. Luovuus ja pään käyttö muuhunkin kuin lippiksen kantoon on joskus hyvästä.

    sitte sama kaveri teki hiekkapuhalluskaapin ja tehodynamometri oli suuniteltu muttei vielä valmis mutta kun kuoli nuorena.
     
    mukko tykkää tästä.
  12. tsipi

    tsipi 3rd gear

    Juu lennosta mekin tehtiin puristimia ihan jenkatangosta yms. Se viimenen hännässä oleva lukkorengas on helppo ku vetää jenkatangon hännän läpi. Ja omatekemä on minun prässikin. Jätelevyistä, jotka kantattu u-muotoon ja käännetty 20t pullotunkki.

    Lukase th700 perkaus manuska, ni tiedät mitä on eessä.
     
    mukko tykkää tästä.
  13. mukko

    mukko 2nd gear

    Miten turbiinin kunnon pystyy testaamaan?
    Kaveri vaan vinkkasi että jos ei nytkähäkään eikä ropise,kolise eikä ääntele mitenkään niin kahto turbiini ekana.
    Ja mielummin sen pelkästään vaihtaisikin, kun katiska on nyt semmosessa paikassa että lootan uittaminen sen alta on kans yks helvetin projekti itessään :rotfl::rotfl: (kun on ahasta asvaltin ja helmojen välissä, tai siis pukeissa ei riitä korkeus, tunkissa kyl, köyhä kun osti monen sadan tunkin ja halvimpia pukkeja aikonaan).
     
  14. mukko

    mukko 2nd gear

    Joo luvun alla on, pottuhommat jne vähän haitannu projektia. Ja sekin että tuli vielä testattua uudella suodattimella kun vanhassa oli kaulan tiiviste aika horo koska suodatin about tippu pois paikaltaan. No potut tuli laitettua ja suodattimia tuli pari Rockautosta, no ei siitä apua ollut silti. Kampe on siis saanut viikon päivän valua tyhjäksi, nyt kasasin ja pistin ehkä 2,5-2,7litraa öljyä vaan eihän tuon taso muutu mihinkään, kävi tai ei.

    Ja koska tuo on ihan k*rpä homma tehdä tasamaalla, siis laatikon ropaus irti ilman kunnon kamoja niin mietin sitä että mikäli se *ping* ääni ajossa kuului turbiinista (löytyy käytetty mutta ehyt tilalle) mutta mikäli ei, niin olisi varmaan fiksumpaa rempata tuo laatikko nyt sit samalla. Kun ihan aikuisten oikeesti ei nappais ees taas sitä veivata tommosesta paikasta pois :rotfl: oli se eri helppoa kun firman puolesta oli nosturit jne.:poff:

    Mutta miten totean tc:n kunnon? Siellä se flexplaten kanssa kyllä pyöri iloisesti.
    Vai kertooko tuo ettei sano ei niin yhtään mitään + se ettei öljypinta vaihda tasoaan, siihen että sieltä on öljypumppu antautunu?
     
  15. mukko

    mukko 2nd gear

    Tai voiko venttiilikoneistossa joku nyt blokata öljynkierron täysin?
     
  16. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Kyl se lodju tasamaalki sielt tulee hienosti. Kuhan muistaa korottaa auton tarpeeks ylös ettei siin vaihees ku o loota sylis tarttis alkaa miettii et a) miten pääsen alta pois, ja b) miks en nostanu autoa ylemmäs:oops::poff:

    Se on yllättävän painava rintakehän päällä alkaa miettiä peliliikkeitä, ja pikkuhiljaa hivuttautuu alta pois...:poff:
     
  17. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Jos ei öljynpinta laske tikussa autoa käyttäessä niin pumppu rikki. Dieselin perässä olevassa lodjussa kuluu yleensä myös statorin boorit vaihtokuntoon. Lodju pöydälle ja purkuun.
     
  18. mukko

    mukko 2nd gear

    Niin ongelmanahan on just se kun käytössä neljä pukkia joiden max korkeus jotai 365mm + yks 3,5t kunnollinen tunkki.

    Oli hieman helpompaa vaan nostaa auto ylös, ampua mopolla pultit irti, ottaa tilttaava laatikkotunkki ja alkaa touhuamaan :poff:

    Joskus bmwn "iso geträkki" rinnan päällä miettiny että miten tän tohon sivulle sais auton alla kun ei ole tilaa:rotfl:
    Piti vaan itte hivuttautua alta pois, ja oli vika kerta.
    Siksi nyt pitäs vähä miettiäkkin eka että miten ois järkevintä:rotfl:

    Noi astinlaudat/levikkeet syö sikana korkeutta sivuilta, pitänee ne riipasta pois kans.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  19. mukko

    mukko 2nd gear

    Joo tähän kanssa päädyin, koittanu vaan elätellä toiveita pienemmästä rempasta. Mutta siitähän se kieli jo aluksi kun meno loppu totaalisesti eikä vaihteen kytkentää edes tuntunut.

    Ok, kiitokset vinkistä.
    Kun tuon laatikon joutuu leväyttään, niin mitä sille kannattaa nyt samalla tehdä(siis päivityksiä), on siis 6.2 vanissa ja ehkä tulevaisuudessa oli (si) tarkoitus vetää perässä mahdollisesti jotain isompaa kiimaliiteriä mihin meidän 7henkee mahtuu. Jotain shiftkittiä/vahvistusta johonkin?
    Lienee eri systeemit kun johkin isolohko vääntöhirviöön millä otetaan äkkilähtöjä, mulla kun tolla ei ole kiire mihinkään ja pehmyt toiminta ois plussaa.
     
  20. golden rocket

    golden rocket 3rd gear

    niin hän toi on liikehdintää pitää löytyy tikus käydes ja tai sammuksis käydessä on ylärajat merkattu ja vaihteet läpikäytynä sitä voi tulla helposti tuon verran mitä tuolla kummastellaan ohan noit pohjiakin jos jokin moist kerro kun vika selvis jos pumppu toimii niin onko kardaani paikallaa:lol::lol:
     

Kerro tästä muillekin!