TH700 lukko toimii/ei toimi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja jviirret, 2.9.2002.

  1. jviirret

    jviirret 1st gear

    Ilmeisesti sähköpuolella vika, mutta missä?
    Viime talvena joskus lukko lopetti pelaamisen. Ei kertaakaan mennyt päälle. Mittasin että laatikon kyljessä olevalle pistokkeelle tuli sähkö, kun painoi vähän kaasua, muttei jarrua. Yks kaunis kevätpäivä se sitten alkoi toimimaan. Ihan itsestään, ja toimiki koko kesän, eiliseen asti. Nyt ei taas nappaa päälle ollenkaan. Vika siis todennäköisesti laatikon sisällä, mutta missä? Mikä osa kannattaisi ostaa varalta jemmaan ja kokeilla vaihtaa öljynvaihdon yhteydessä? Tuolla ei ilmeisesti muita sähkö-osia ole sisällä kuin paine kytkin ja se lukkoa ohjaava mangeetti venttiili, vai kuinka? Laatikon ulkopuolisista vioista on enään oikeastaan mahdollinen vain tuon laatikon kyljessä olevan pistokkeen hapettuminen, mutta milläs sen toteaa/puhdistaa kun ei sinne näe mistään?
     
  2. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Jarrupolkimessa oleva kytkin ei ole pohjassa.Voi painaa kädellä alaspäin,niin,että se pohjaa jarrupolkimen vastalevyyn.Kytkimen tarkoitus on jarrua painettaessa vapauttaa lukko(lookista) ja jos kytkin on noussut ylös(kuten mulla kävi) niin lukko ei saa virtaa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mjo33400 2002-09-02 21:20 ]</font>
     
  3. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Mudracer pystyy varmaan vastaamaan tähänkin,mutta tulee varmaan samaan lopputulokseen.Laatikolta mitattaessa,jos auto ei ole käynnissä ,voi jännite näkyä mittarissa,mutta kun auto on käynnissä,niin resonanssit pitää huolen,että kytkin ei ole päällä.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    En tiedä autosi/vaihteistosi vuosimallia, mutta alkuaikojen (80-luku) TH700:n turbiini ei lukkiudu ennenkuin moottori on käyntilämmin. Imusarjassa on anturi joka moottorin lämmetyä antaa turbiinille luvan lukkiutua jos muut olosuhteet, kuten käytettävä vaihde, sen sallivat. Jos nyt ilmojen jälleen kylmettyä moottori ei enää saavutakaan samaa lämpötilaa kuin kesällä, niin signaali jää turbiinille antamatta. Jos olet vaihtanut termostaatin kylmempään, voi syy olla siinä. Itse kun vaihdoin Capricen 91C termarin 88-asteiseen niin aamuisin kestää nyt pidempään ennenkuin turbiin lukkiutuu pysyvästi. Ennen lopullista lukkiutumista se "kokeilee" muutaman kerran... ei varmaan tee pitkässä juoksussa hyvää.

    Toinen mahdollisuus on se että itse se anturi on sökö ja ei päästä virtaa läpi.

    Eli tarkista tämä ja edellisessä viestissä oleva jarruvalokytkimen toiminta ennenkuin teet mitään isompaa.

    Juha
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    '86 Caminossa selvittelin aikanaan lukon ongelmia, oireet tosin oli hiukan toisenlaiset. Kuitenkin, shop manuaalissa oli neuvottu, miten pystyy valokynällä tarkistamaan tietokoneboksin pistokkeesta (siis se johon koodien lukulaite kiinnitetään) antaako tietsikka lukolle käskyn olla kiinni vai auki. Tai ei sitä nyt ihan noin ollut neuvottu, mutta vähän itse pähkäilemällä asia kyllä aukenee.

    Jos lukko seuraa noita tietokoneen ohjeita, vika on sillon älypuolella, muussa tapauksessa jossain muualla. Itselläni tietokone käskytti ihan oikein, mutta lukko ei totellut käskyjä (jumitti päälle).

    Pertti
     
  6. jviirret

    jviirret 1st gear

    Auto ja laatikko vm.82. Laatikon kylkeen menee kaksi johtoa, toiseen tulee jännite kun autossa on virrat päällä, eikä paina jarrua. Toiseen tulee jännite kun autossa on virrat päällä, ei paina jarrua ja painaa vähän kaasua. Kummastakin häviää jännitteet kun painaa jarrua. Tuohon asti systeemi siis toimii ilmeisesti ihan oikein??

    ,_,/ukka
     
  7. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    En tarkoittanut jarruvalokytkintä,vaan kytkintä joka vapauttaa laatikon jännitteen.Koska jarruttaessa lukon "täytyy" vapautua.Kokeile onko kytkin toiminnallisesti ihan huulilla.Siis jus,jus kytkee.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mjo33400 2002-09-03 19:58 ]</font>
     
  8. jviirret

    jviirret 1st gear

    Viime talvena kokeilin. Kytkin polttimon laatikkoon menevän johdon ja maan väliin. Polttimon teippasin tuulilasiin, jotta näki ajaessa milloin lukko saa ohjausta. Silloin vielä lamppu syttyi aina tasaisella kaasulla ajellessa, kun jarrua ei painanut. Eli sähköt toimi oikein vaikka lukko ei kytkeytynytkään. Pitää huomenna varmistaa tuo jarrupolkimessa oleva kytki, varmuuden vuoksi, voihan olla että se on nyt irronnut. Samalla vois yrittää jollakin konstilla puhdistella sitä laatikon kyljessä olevaa pistoketta.
    Jos vikaa ei löydy, niin ei kai auta muuta kuin katsoa pohjaluukusta mikä siellä mättää. Ärsyttää vain, kun öljyillä ei ole vielä ajettu läheskään kymmentätuhatta mailia ja auton seisominen osia odotellessa hidastaa jokapäiväistä liikkumista.

    ,_,/ukka
     
  9. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Minä jouduin vaihtamaan jarrupolkimessa olevan kytkimen.Oli sisäkalut jumittuneet.Kytkin on halpa.Voihan olla,että sun laatikon paineanturi on kiristetty liian tiukalle ja lämmön vaikutuksesta kaula on revennyt.Ei varmaan toimi silloin.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    -86 ja vanhemmissa lootissa voi lukkoturbiinin laittaa toimimaan ilman sähköä kun pistää ~8mm kuulan lukkosolenoidin sisälle eli siihen päähän mikä on öljypumpun sisällä. Tämä vain siinä tapauksessa että venttiilikoneistossa on oma vaihtoventtiili lukkoa varten. Kun kuulan on laittanut paikalleen niin keskipakosäätäjä huolehtii lukon toiminnasta.
     
  11. jviirret

    jviirret 1st gear

    Onko tämä painekytkin semmoinen, että sen voisi löytää normaalista japsivaraosaliikkestä hyllystä?
    Entä jos tekee tuon kuulavirityksen niin meneekö lukko päälle ykkösellä ja kakkosellakin?

    ,_,/ukka
     
  12. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    TH200:ssa lukko ei mene päälle kuin yli 70km/h nopeudessa 3 ja 4 vaihteilla. Oli sitten alkup. sähköillä tai kuulaviritelmillä.
    Ei kai TH700 kovin paljon eroa siinä suhteessa.
     
  13. jviirret

    jviirret 1st gear

    No en löytänyt vikaa laatikon ulkopuolelta, joten avasin pohjaluukun(Mikseikähän siinä ole öljyn tyhjennys proppua). Alta löyty kolme sähkö-osaa. Lukon solenoidi(Napsui kun sen piuhaan pisti akkulaturilla virtaa) ja kaksi painekytkintä. Toinen toimi ihan oikein, napojen välinen ohmi määrä tippui lähelle nollaa kun pyöränpumpulla puhalsi paineen kytkimen sisään. Toinen näytti muutamia satoja ohmeja sama mitä teki=rikki. Putospa sitten vahingossa käsistä ja alkoi toimimaan. Toimi tosin päin vastoin kuin tämä toinen, eli ilman painetta kytkeyty ja paineella avautui. Puhdistelin vielä kaikki liitokset laatikon sisältä, kansi kiinni ja öljyt sisään. Nyt pelaa taas. Saapa nähdä kauanko. Tietääpähän minkälainen osa pitää ostaa jos lopettaa toimimasta.
    Kiitos kaikille neuvoista.

    ,_,/ukka
     
  14. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Hienoa,että homma selvisi.Vaihda kuitenkin se epävarma paineanturi,jotta laatikko ei hajoa.
     
  15. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Hienoa,että homma selvisi.Vaihda kuitenkin se epävarma paineanturi,jotta laatikko ei hajoa.
     
  16. jviirret

    jviirret 1st gear

    Mitäkän virkaa tuolla avautuvalla paine-anturilla oikein on? Esim. http://www.700r4.com sivulla kytkentä on muuten samanlainen kuin omassa laatikossani, mutta mulla tuon suoraan solenoidille menevän johdon välissä on tuo paineella avautuva kytkin ja se on siinä mikä reikä tuolla sivulla on tulpattu. Jos aski vielä temppuilee niin voinko ohittaa anturin hyppylangalla?

    ,_,/ukka
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sillä painekytkimellä voi vaikuttaa siihen että meneekö lukko kiinni jo kolmosella vai vain nelosella. Jos sen kuulan asentaa niin lukkokakkosella turbiinin lukko menee päälle jos aja helvetin kovaa mutta ei kaasu ihan lattiassa?!? koska tieto tulee keskipakosäätäjältän ja kickdown hässäkän kautta.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    venttiili koneisto voi olla kulunut tai likanen.venttiili koneiston ja kanavien välissä on alumiini levy jossa kuulia ja reikiä .oli kerran kuula jumissa reiässä en oo varma vaikuttiko tämä mutta vika korjautui ventiilien terävien kulmien kevyellä hionnalla ja reijän pienenyksellä
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    miksi vani laatiko ravista kiihdyttäessä.
     

Kerro tästä muillekin!