1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

TH700: Mikä vuotaa?

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja juffe84, 2.4.2009.

  1. juffe84

    juffe84 1st gear

    Moro, olen noviisi automaattilaatikoiden kanssa! Mulla on capricessa 6.2D koneessa 700-laatikko. Laatikko on rempattu 10 000 km sitten. Huomasin että tulee ulos vaihelaatikon öljyä tipoittain. Pikaisen tarkastuksen jälkeen huomasin että tulisi kardaanin ja laatikon välistä, kahden laipan välistä jotka ovat pultattu 4 pultilla toisiinsa.
    Kuuluuko laippojen välissä olla tiivistettä, nyt ei näin ole. Mistä öljy mahtaa vuotaa, jokin stefa? Millainen korjausoperaatio tiedossa?
     
  2. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Siis laatikon ja sen peräkappaleen (kartiomainen kikkare) välistä?
    Kyllä siellä O-rengas pitäisi välissä olla, voi olla ettei näy päälle.
    Änywäy, jos se vuotaa niin remppa on helppo; kardaani pois tieltä,
    nopeusanturi irti, häntäpala irti ja O-renkaan vointia tiedustelemaan.
     
  3. juffe84

    juffe84 1st gear

    Tein Paintilla :lol: pienen piirustuksen, josko selventää. Eli pitäisikö noiden nk. laippojen välissä olla tiivistettä. Nyt näyttäisi kyllä ettei siellä mitään ole. Sieltä välistä näyttäisi tulevan punaista oilia.
    Kuva:
    http://img518.imageshack.us/my.php?image=piirrustus.jpg
     
  4. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Heh, hieno oli kuva...



    [​IMG]
    Tuostako mustan pyörylän oikealta puolelta saumasta vuotaa?
     
  5. juffe84

    juffe84 1st gear

    Joo, siitä saumasta tulee.
     
  6. Jarde1

    Jarde1 Gearhead

    Tuolla on pari kuvaa:
    http://kuvablogi.com/nayta/1818223/

    Muistaakseni tuon laatikon ja hännän välissä on O-rengas.
    Mun Vanista rupesi vuotamaan tuolta hännän ja kardaanin liitoksesta, sieltä oli mennyt tuo stefa rikki sen takia kun kardaanin tukilaakeri hajosi ja kardaanin etuosa oli päässyt liikkumaan laatikkoon päin.
     
  7. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Just. No kyllä siellä tiiviste olla pitäis.
    Ei ole todellakaan vaikea tarkistaa/vaihtaa. Ohje tulikin tuossa jo kerrottua.
    Laita vati alle, voi tulla vähän ATF:ää kun irrotat peräkappaleen.
     
  8. juffe84

    juffe84 1st gear

    Eli joo, ei se ainakaan tuolta hännän ja kardaanin liitoksesta tule. Eli luultavasti on tuo O-rengas rikki. Soitin asiasta Jari Mäelle ja hän sanoi heti että turbiinin stefa vuotaa. Tajusiko hän väärin? Missä koko turbiini edes on? Mites tuon kardaanin laitto pois tieltä onnistuu? Pitääkö koko kardaani ottaa siis pois?
     
  9. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Turbiini on siellä askin toisessa päässä... :wink:

    Kardaani lähtee irti kun avaat neljä pulttia taka-akselin ristikosta, mihin ristinivel kiinnittyy.
    Väännä jollain kardaania eteenpäin, että saat sen pois paikoiltaan ja sitten vaan vedät taakseppäin. *PLOP* ja kardaani on kädessä.
    Tarkat kaverit merkkaa kardaanin asennon ristikkoon ennen irroitusta.
    Sitten se nopeusanturi irti ja ne neljä pulttia. -> peräkappale on irti.
    Tarkista siitä se stefa, sekin on mahdollinen vuodon paikka.
    (Tosin vuotava takastefa värjää auton pohjaan sellaisen kivan punaisen raidan.)
     
  10. juffe84

    juffe84 1st gear

    Ok, kiitoksia neuvoista! Eipä tässä sitten muutakuin remonttihommiin, ehkäpä huomenna.
     
  11. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Kerro sitten, mitä löytyi.
     
  12. Geissi

    Geissi 1st gear

    en kiusaa mut kyllä tos saumas mulla ainakin on o rengas...
     
  13. kotr

    kotr 3rd gear

    Sori,en kommentoi laatikko rempaa,enkä anna ohjeita mutta....se kuva jonka olit"piirtäny"ai saatana,että repesin :oops:


    :rotfl:
     
  14. juffe84

    juffe84 1st gear

    Otin sen kartiomaisen kappaleen irti, O-Rengas vaikutti olevan ihan ehjä. Löytyi ylläri kyllä tuon kappaleen sisästä, alla kuva. Eli halkeamaan ja kulumaa. Voikohan tuo öljyn tippuminen tulla niistä halkeamista. Näyttäisi olevan kyllä ehjä ulkopuolelta, eli halkeamat eivät näy ulkopuolella. Olisikohan ne tulleet jo joskus ennen laatikon remppaa. Mitä tehdä? Kasata takaisin vai ostaa uusi laatikon häntäkappale?

    http://img227.imageshack.us/img227/6607/img2597.jpg
     
  15. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Hyvästä kuvasta huolimatta en nähny halkeamaa.
    Jos niitä rantuja siinä vastapäätä nopeusanturia meinasit, niin eikö ne oo ihan valussa tulleita jälkiä?
    Miltäs se laatikon takapää näytti? (siis se pinta mikä tulee tuota häntäpalan laippaa vasten.)
     
  16. juffe84

    juffe84 1st gear

    joo, rantuja siinä ja nopeusanturin vieressä. tummempi kohta nopeusanturia vastapäätä on kyllä ihan selkeä kuluma. laatikon päähän en vielä hirveästi kerinnyt zoomailla, kun tuli hämärä. täytyy huomenna tutkia lisää.
     
  17. -TH-

    -TH- Gearhead




    höh, ihan selkeä kuvahan tuo on. pääsasia että asia selkii.


    kantsii varmistaa että se häntä pulikka asettuu kohilleen siihen askin perään, ei tarvii paljon "kantaa" kun liemi tulee läpi.
     
  18. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Ihan kuin ois murtumajälkiä kuvan oikeassa laidassa, siis noppeusmittarin ratasta vastapäätä - tiijä vaikka vuotais niistä? Senhän äkkiä saa kokeiltua.
     
  19. Sturmer

    Sturmer 2nd gear

    Hieman epäselvyyttä mikä on oikee osa.

    Haluisko joku copypastettaa tähän tarkan osannumeron RockAuton sivuilta tuohon TH700 sopivasta nopeusanturista ja stefasta kardaanin sisään tulossa.

    1989 Chevrolet C1500 6.2 diesel
     
  20. jaska 350

    jaska 350 1st gear

    Nostellaas vanhaa. Rupes vuotamaan atf:ää laatikon ja turbiinin välistä, onkos tuolla nyt muuta mahdollista vuotokohtaa kuin tuo akselin stefa. Potilaana 84 vette
     

Kerro tästä muillekin!