TH700-r4 turbiinilukko temppuilee, ei toimi enää. nyt TOIMII

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja NUS-50, 26.2.2013.

  1. NUS-50

    NUS-50 Gearhead

    aivan yhtäkkiä alko pätkäsemään päälle pois turbiinilukkoa kesken ajon, hetken se pätkii sitä edestakas ja sitten ei mene päälle enää ollenkaan, ennen seuraavaa ajokertaa jolloin sama kuvio.
    mitään vikakoodia ei ole tallentunut. varmaankin tps anturi tai turbiinilukon solenoidi mennyt, kumpaa veikkaisitte?
    eikös sen tps anturin voi jotenkin yleismittarilla mittaamalla tarkistaa, mittaria ei vaan löydy itseltä :soosoo:
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Re: th700-4r turbiinilukko alkoi temppuilemaan

    Jos kyse on tosta allekirjoituksen astrosta niin en usko että TPS vika.
    Solkku tai paineanturivikaa veikkaan.
     
  3. NUS-50

    NUS-50 Gearhead

    Re: th700-4r turbiinilukko alkoi temppuilemaan

    kyllä astro on kyseessä. pitänee varmaan tuosta solenoidista lähteä liikkeelle selvittelemään asiaa. laatikossa on mitä ilmeisimmin sitten joku paineanturi, vai missä? vieras asia enkä ole ikinä kuullutkaan moisesta :oops:
    kiitos vihjeistä!
     
  4. SuviO

    SuviO 1st gear

    Re: th700-4r turbiinilukko alkoi temppuilemaan

    Solikallehhan tuo kuulostas kovin, helppoa testata kun otat liittimen lootan kupeesta irti ja katsot tasaantuuko temppuilu..
     
  5. saresks

    saresks Gearhead

    Re: th700-4r turbiinilukko alkoi temppuilemaan

    :rotfl: no taatusti tasaantuu lukon temppuilu, kun ei enää kytke tuon jälkeen lukkoa ollenkaan. Ei tuolla konstilla voi kohdentaa humppaavan lukon vikaa solenoidiin.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Re: th700-4r turbiinilukko alkoi temppuilemaan

    Eikös teoriassa vikapaikkoja voi olla lisäksi ECM:n jarrukytkin ja laatikolle tulevan plussan pätkiminen. Samoin turbiiniakselin pään kulunut o-rengas.
     
  7. JKF

    JKF Gearhead

    Re: th700-4r turbiinilukko alkoi temppuilemaan

    Ite aloittaisin vian haun niin, että laittaisin hyppylangan aldl -liittimen pinnien A - F välille ja sitten koeajolle, jolloin lukko kiinteesti päällä 2-3-4. Tai mielummin vielä joku kytkin piuhan väliin niin sitä voi rämpyttää ajossa. Testailee vaikka 2. vaihteella niin silloin ecm ei koita itse pidellä lukkoa päällä.

    Tolla testillä saa rajattua vian joko lukon ohjauksen puolelle tai laatikon sisukaluihin ja +12V syöttöön jarrupolkimen kytkimen kautta.

    Mutta jos tuota meinaa testata, niin kannattaa tarkistaa jostain että noi pinnit A-F pätee tuossa vuosimallissa.
     
  8. NUS-50

    NUS-50 Gearhead

    Re: th700-4r turbiinilukko alkoi temppuilemaan

    helpoin varmaan kokeilla tuota niin saa vähän rajattua sitä vikaa. kiitän jälleen hyvästä vinkistä.
     
  9. NUS-50

    NUS-50 Gearhead

    Re: th700-4r turbiinilukko alkoi temppuilemaan

    tänään se sitten taas toimikin ihan normaalisti kun tulin töistä kotiin. täytyy varmaan jostain koittaa saada kokeeksi toinen solenoidi ja kokeilla toimiiko kokoajan vai onko vaihtelevaa edelleen.
     
  10. NUS-50

    NUS-50 Gearhead

    Re: th700-4r turbiinilukko alkoi temppuilemaan

    nyt on toiminut viikon ihan normaalisti? antaa nyt olla jos kerta toimii, mikälie vika oli. jos alkaa uudestaan pomppimaan niin vaihdan sen solenoidin heti, ettei hajota laatikkoa.
     
  11. NUS-50

    NUS-50 Gearhead

    Re: th700-4r turbiinilukko alkoi temppuilemaan

    nostetaanhan vanha aihe ylös kun on ajankohtaista, tai no temppuilu on loppunut, siihen että ei toimi enää lainkaan.
    tuossa keväällä toimi, auto seisoi pari kk ja nyt kun otin ajoon niin päivän pelitti ja sitten ei mitään.
    kokeilin tuota JKF:n neuvoa yhdistää A-F pinnit yhteen ajon ajaksi jolloin lukon pitäisi olla kokoajan päällä, ei tapahdu mitään vaikka pinnit yhdistin.
    mistä siis vikaa hakemaan?
     
  12. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Re: TH700-r4 turbiinilukko temppuilee, ei toimi enää

    Jos näista vinkeistä olisi jotain apua...

    Siihen turbiinilukolle menevään kaapeliin vois rinnalle asentaa ledin/polttimen niin silloin näkisi ajossa milloin lukko ohjataan päälle ja milloin pois. Toisena testinä vois kokeilla, että jos laitat turniilukon ohjauksen päälle niin laatikon päästä pitäisi kuulua "click" ääni eli milloin solenoid "vetää".
     
  13. NUS-50

    NUS-50 Gearhead

    Re: TH700-r4 turbiinilukko temppuilee, ei toimi enää

    milläs helvetillä ajossa näen palaako siellä joku valo..
    pitäskö sen solenoidin naksua sitten ihan virrat päällä parkissakin jos kokeilee?
     
  14. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

    Re: TH700-r4 turbiinilukko temppuilee, ei toimi enää

    Et sä näekään, koska ei siellä mitään valoa ole. Tarkoitan, kaapeli mikä menee laatikolla, joka ohjaa solenoidia päälle/pois niin tämän kaapelin rinnalle asennat merkkivalon (ohjausyksikön ja laatikon neliön muotoisen liittimen väliin). Tällöin näet milloin lukkoturbiinia ohjataan päälle/pois, merkkivalo kannattaa siten asentaa kabiiniin niin sitä pystyy seuraamaan ajon aikana. Tällä testillä sä näet, että onko turbiinilukon ohjauksessa mitään järkeä ja silloin kun lukkoa ohjataan päälle niin meneekö se sitten oikeasti päälle...
     
  15. camaro82

    camaro82 1st gear

    Re: TH700-r4 turbiinilukko temppuilee, ei toimi enää

    Tuota solenoidin naksahdusta ei kuule askin ulkopuolelle. Taitaa olla turbiini tiensä päässä, mun Camarossa teki edellisen turbiinin lukko samaa eli välillä vielä "jaksoi" kytkeytyä. Sit lopetti toimintansa kokonaan.
     
  16. NUS-50

    NUS-50 Gearhead

    Re: TH700-r4 turbiinilukko temppuilee, ei toimi enää

    en meinannutkaan että sielä mitään vilkkuvaloja on, ymmärsin asiasi ensin vain vähän väärin että sinne laatikon kylkeen pitäisi joku ledi virittää.
    noh tuota, kun ei nyt ole tullut mitään yksinkertaisia neuvoja asian selvittämiseen, niin varmaan kannattaa lähteä niistä yksinkertaisimmista asioista jotka voi sitten sulkea pois, jarrupedaalin katkaisija, tps anturi, solenoidin testaaminen jne. ennenkun rupeen mitään turbiineja tms vaihtamaan.
    katellaan pikkuhiljaa auto kuitenkin pelaa ja kukkuu.
     
  17. JKF

    JKF Gearhead

    Re: TH700-r4 turbiinilukko temppuilee, ei toimi enää

    Ennen isompia operaatioita sieltä ALDL -liittimestä vois tsekata vielä pari juttua.

    Pääpiirteissään kytkentä menee siis noin:

    +12V ----jarrupoljin-----solenoidi----ALDL/F---ECM----0V

    Eli virrat päällä vois tarkistaa että ALDL -liittimen F -pinniin tulee 12V silloin kun ei paineta jarrua. Jos tulee, niin silloin jarrupolkimella oleva kytkin ja lukon solenoidin kela ovat todennäköisesti ok.

    Jos tuo mittaus oli ok, niin sitten vois ajossa katsoa, että F -pinnissä jännite putoaa nollaan silloin kun ECM haluaa lukon päälle. Jos ei putoo, niin silloin vikaa kannattais lähtee tutkiin ECM:n suunnalta. Jos taas putoo nolliin, niin sitten vika alkaa olla rajattu lootan sisälle.

    Tuolla on muuten aika hyvät ohjeet vian hakuun, lontooksi tosin.
    http://autorepair.about.com/library/ts/bl306b.htm

    Kannattaa muuten lukea ajatuksella noita ohjeita, ettei tule kämmiä.
    Esim. tuolla ohjeissa kun sanotaan, että "Ground the D wire at the ALDL", ei tarkoita että maadoitetaan ALDL -liittimen D -pinni, vaan että maadoitetaan laatikon kyljessä olevan liittimen D -pinni ALDL -liittimellä (F- pinni) :D
     
  18. NUS-50

    NUS-50 Gearhead

    Re: TH700-r4 turbiinilukko temppuilee, ei toimi enää

    kiitoksia, perehdytään tässä pikkuhiljaa paremmin noihin asioihin ennenkuin mitään turbiineja sieltä taljaan pois.
     
  19. NUS-50

    NUS-50 Gearhead

    Re: TH700-r4 turbiinilukko temppuilee, ei toimi enää

    taisin nyt paikallistaa vian jarruvalokatkaisijaan. jarruvalot/vilkutkin näemmä olivat sekaisin mitä en ole ennen huomannut, jarru palaa kokoajan eikä vilkut takana lainkaan, eikä katkaisijan irroittamisella ollut vaikutusta asiaan. taidan hakea uuden katkaisijan ja katsoa mitä tapahtuu, eipä siinä korkealta putoa vaikka ei vika siinä olisikaan.
     
  20. NUS-50

    NUS-50 Gearhead

    Re: TH700-r4 turbiinilukko temppuilee, ei toimi enää

    sinne F pinniin muuten tuli virta silloin jarrua ei paineta, eli se kertois siitä että se katkaisija ja solenoidi(ko) olisi kunnossa. no jokatapauksessa joku häikkä nyt on siellä takavilkuissa/jarruvaloissa. vaihdan huomenna sen katkaisijan ja katsotaan mitä tapahtuu. jos ei mitään turbiinilukon suhteen niin varmaan on sitten paineanturi rikkikö, niin tuolla ekalla sivulla oli veikkailtu.
     

Kerro tästä muillekin!