Th700 turbiinilukko kytkeytyy liian aikaisin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja speedy, 22.9.2017.

  1. speedy

    speedy Double Gearhead

    -88 pickup 5.7 tbi Heittää lukon päälle jo ihan hiljaisessa taajamavauhdissa. Aiemmin humppas lukkoa päälle ja pois, mutta se oire korjaantui uudella termarilla, kun vanhalla kone kävi aikalailla alilämpöisenä . Mistäs aletaan etsimään syyllistä ? painesäädin, solenoidi, nopeustunnistin ?? Tps:än mittasin ja se tuntui toimivan oikein .
     
    Muokattu: 23.9.2017
  2. speedy

    speedy Double Gearhead

    Tarkenennetaan ! Turbiinilukko kytkeytyy pikkudeellä ja ihan pintakaasulla ajaessa jo 30 mailin vauhrissa, ei kiva ei :confused:
     
  3. J.J.

    J.J. Gearhead

    Tjaa, omassa vanissa kolmosella tarjoaa lukkoa päälle aika samoissa vauhdeissa ja itselle se passaa varsin hyvin.

    Missä vauhdissa sulla aikaisemmin sitten meni lukko päälle?

    Heittääkö lukon kuitenkin heti pois kun antaa enemmän kaasua?
     
  4. speedy

    speedy Double Gearhead

    Ei missään nimessä sais vielä tuossa vauhdissa kytkeytyä .
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei toi nyt hirveesti alaspäin "normaalista" poikkee.
     
  6. speedy

    speedy Double Gearhead

    Ei tuo oikein normaalilta tunnu, kun hitaassa ajossa lukko napsahtaa päälle, se vaan tuntuu kuormittavan aikalailla kun meno on melko raskasta, ja eri asia jos perävälitys ois tiuhempi, niin tuo ei haittais . juu ja kyllä kytkeytyy pois, kun paenoo petaalia :)
     
    Muokattu: 23.9.2017
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ihmetyttää vähän miksi ajat noissa vauhdeissa sillä OD:lla ( 30 mph)...käytä sitä D:ta, niin ongelmaa ei ole.
    Kaupungissahan ajetaan normaalisti D:lla, jolloin lukko ei ole mukana...OD:lla lukko toimii joissakin laatikoissa 3/4:lla, mutta joissakin laatikoiss vain 4:lla...miksi, no sen kertonee laatikko sepät.
    Hommaanhan vaikuttaa pitkälti myös mikä perävälitys autossa on, itellä on 3.73:1 ja TCC kytkeytyy jo alle 60 km/h OD:lla ja on minusta todella hyvä näin.

    Toisessa autossa 3.08:1 ja TCC kytkeytyy vasta jossakin n.75 km/h...siinä lukko toimii myös 3/4:lla kun OD valittuna.

    Lisäksi vaikuttaa mikä TCC:n kytkentänopeus on PROM:lla...sitähän voi tietty muuttaa, mutta mielestäni ihan turhaa, koska D:n käyttäminen ratkaisee ongelmasi.
     
  8. speedy

    speedy Double Gearhead

    Lues nyt uudestaan, eli pikkudeellä lukee tuossa ylempänä mun viestissä. ( Eikä kyllä myöskään itse iso D saa kytkeytyä noin pienessä nopeudessa, jos sillä nyt joku haluaa ajaa taajamassa) Turbiini lukittuu tässä laatikossa molemmilla. Mitään hyötyähän ei turbiinilukon kytkeytymisellä ole pienissä nopeuksissa, vaan silloin kun ajetaan ns.maantienopeuksissa. Tuossa sun 3.08 välityksellä oleva, mikä luultavasti on mullakin tuossa, tuntuu olevan lähempänä oikeaa, eli n .45 mailin nopeudessa kytkeytyvä .
     
    Muokattu: 23.9.2017
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Outoa jos D:lla kytkeytyy...täytyy johtua laatikon kytkennöistä, sillä eihän sen niin pitäisi olla.

    Kyllä se pienissäkin nopeuksissa voi toimia, sillä se vähentää turhaa laatikon lämpenemistä ja jotkut muuttavatkin sen toimimaan myös muilla vaihteilla...olisiko tuossa tehty joku sellanen viritys ?
    Capriceman:n noita on ainakin värkkäillyt...erillinen pikkuboxi ja kaasuvivustossa tai jossain oli lisäksi Hall-anturi...löytyy Google:lla.

    Onhan noissa joissakin laatikoissa myös sellainen kytkentä, jolloin se pakottaa TCC:n päälle, kun öljynlämpötila nousee liian korkealle, joku anturi oltava siellä öljypohjassa...voisiko olla että tuossa on ja se luulee nyt virheellisesti että öljynlämpötila on liian korkea ja ajaa TCC:n pakotettuna päälle ?

    Ei ole olemassa jotain tiettyä samaa nopeutta kaikille autoille, jolloin TCC:n kuuluu toimia, se riippuu autosta, perävälityksestä ja PROM:sta.

    Hanskalokeron pohjassa on tarra, missä lukee perävälitys RPO koodina, esim GU4 = 3.08, GU6 = 3.42 ja GT4 = 3.73
     
  10. J.J.

    J.J. Gearhead

    Kyllä noissa omissa vessoissa missä r4 loota on ollut, on lukko mennyt päälle molemmalla deellä.
    Eikä se väärin ole jos menee lukko hiljaisessa vauhdissa päälle, kunhan hyppää pois päältä kun tulee kuormaa.

    Onko toiminta siis muuttunut siitä mitä se on ollut?
     
  11. speedy

    speedy Double Gearhead

    No mun mielestä sen toiminta on väärin :D Koska siitähän ei ole mitään käytännön hyötyä, että kytkeytyy mateluvauhdissa, ja veto muuttuu raskaaksi, ainakin tässä mun kotteron tapauksessa. Ei kokemusta aiemmasta toiminnasta, koska uusi tapaus :) (paitsi tietty toi aiemmin toimimattoman termarin aiheuttama humppaaminen)
     
    Muokattu: 23.9.2017
  12. speedy

    speedy Double Gearhead

    Ihanne tilannehan tuossa ois,että sen vois säätää itelle mieluisaks :)
     
  13. wiwwe

    wiwwe 3rd gear

    Oman huussin prommissa on määritelty tcc:n kytkeytyminen nopeudessa 42mph, lukittuu myös D:llä ajaessa. Saa nähdä missä nopeudessa nyt kytkeytyy kun välitys vaihtu pidempää.

    Mutta joo eikös se oo jotenkin niin että D:llä ajaessa lukittuu ja OD:llä ajaessa ei lukitu kolmosella vaan vasta nelosella?

    Mitäs ne tps:n arvot näyttää?
     
  14. speedy

    speedy Double Gearhead

    Tps lähtöarvo 0.5v ja läpät selällän tais olla jotai 4.3v ja arvot nousee tasaisesti
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kuten oon aiemminkin maininnu, niin esim vuoden 88 G-RW sarjan kirjassa on lootan sisäiselle kytkennälle 15 versiota. C-K kirjaa mulla ei ole, niin en voi varmistaa, onko siinä sama. Henkilömalleissa on vielä omat versionsa, mukavuuspainotuksella.
    Eli on hyvin todennäköistä, että kaikkien lukot eivät toimi täsmälleen samoin. Mulla lukko menee päälle jo vaikka kakkosella, jos vetelen siihen alle kuuteenkymppiin.
     
  16. chevytb02

    chevytb02 Gearhead

    Muokattu: 24.9.2017
  17. kalvetinhet

    kalvetinhet Gearhead

    sähkövika (kytkentä) syynä
     
  18. hantta

    hantta Double Gearhead

    Omassa -89 Caprisessa oli homma hoidettu katkaisijalla kojelaudassa, josta napsaistiin lukko toimintaan maantiellä, ruuhkassa tuosta ei juurikaan iloa ole, harmittaa vain, kun työmatkalla turbiini lukkiutuu varmaan sata kertaa.
     
  19. speedy

    speedy Double Gearhead

    No ei oo ihme ku vedättää raskaasti, tässä on perävälitys GU2 eli 2.73, eli ei ihanteellinen ylivaihteiselle. Näkyy että harvin vaihtoehto on 2.41, joka myös sopii paremmin diesel käryttimeen.
     
  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tuossa G-series kaaviossa näkyy se TCC:n Temp Switch lämpökatkaisija, jota ei siis ole kaikissa.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Astron kaavio, sama juttu...näyttäs olevan kaappiautojen askeissa ainakin.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 24.9.2017

Kerro tästä muillekin!