TH700 vaihdot korkeammille kierroksille pintakaasulla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja J, 21.11.2016.

  1. J

    J Gearhead

    Firebirdin seitensatanen loota, rempattu ja samalla vaihdettu tiuhempi perä.
    Vaihtaa napakasti, ja pääpiirteissään toimii hyvin. Governorin sisempiä puntteja/jousia vaihtamalla saatu WOT vaihto halutuksi, noin 5500rpm tuntumaan. Tai no 1->2 vaihdossa on matalemmat kierrokset kuin 2->3 vaihdossa, mutta sen asian kanssa pystyy elämään. Ellei sitten joku keksi parannusehdotuksia siihen.

    Se varsinainen ärsyttävä ominaisuus on kuitenkin pintakaasuvaihdot. Jotakuinkin tyhjäkäynnillä loota tuikkaa kakkoselle kävelyvauhdissa ja kolmoselle noin 20km/h. Miten pintakaasuvaihdot saa säädettyä isommille nopeuksille? Esim. tyhjäkäynnillä sais vaihtaa kakkoselle aikasintaan 10-15km/h ja kolmoselle vaikka 35km/h.

    Kuvernööriä modaamalla vaihtokohdat tietysti saa isommalle, mutta sit ei enää kaasupohjassa vaihda isompaa. Eli ne säätövarat on ikäänkuin käytetty loppuun. Mitä seuraavaksi?
     
    Muokattu: 21.11.2016
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tommosessahan on vaijeri kaasuttimen/läppärungon ja vaihteiston välillä. Vaijerin asento määrää vaihtokohdan. Sille vaijerille pitää saada uudet säädöt niin, että on pintakaasulla kireämmällä ja kaasu pohjassa samalla lailla kuin aiemminkin oli.
     
  3. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Voihan sitä kokeilla napsun tai pari tiukemmalle, mutta silloin voi olla että TV "pohjaa" ennen kuin kaasuläpästä on 100% auki. Periaatteessahan throttle valvessa ei ole säätöjä kuin yksi: oikein.
     
  4. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    ...ja ite ehkä hieroisin vielä sitä kuvernööriä:
    "There are two sets of rotating weights in the governor. The heavier, outer weights act at low vehicle speed and the lighter inner weights take over at higher speeds, especially during full throttle conditions. Centrifugal force acting upon the weights controls the opening and closing of the governor valve itself. The valve controls governor pressure delivery, which in turn controls upshifts."

    TH200-4R:ssä kevensin kuvernöörin painavampaa punttia reilusti niin erityisesti pintakaasuvaihdot siirtyi ylemmäs.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mä oon aika vallatomasti modioinut moparin vastaavaa mekaanista linkkiä koneen ominaisuuksien mukaan. Ja päässyt joskus jopa liki haluttuun lopputulokseen.

    Kun on taito pelata kuvernöörin jousien ja punttien kanssa, niin osaa tarvittaessa tehdä vaijerin käyttökoneistoon muutoksen, jolla vaijerin liike lyhenee vastaavan määrän kuin mitä siihen piti vetää ennakkoa lisää. Eihän tuohon ole välttämäti enää pätevät tehtaan säätöohjeet, kun on muuteltu keskipakosäädintä ja perävälitystä ja vissiin jo moottoriakin.
     
  6. J

    J Gearhead

    Kiitos, itse en uskaltanut ulompia puntteja lähteä summamutikassa keventämään, kun sisemmissäkin jo 1gramman muutos vaikutti paljon. Mutta tuon perusteella vois olettaa, että ulompien punttien osalta kevytrakenteisempi governor saattais toimia.

    Joo, on siellä tuoreempaa tekniikkaa peliin alla. Vaijerin "säätöä" tuli tahattomasti kokeiltua silloin kun ekan kerran tein tuohon läppärunkoon TV vaijerin/kuoren kiinnikkeet vähän väärällä mitoituksella. Tuolloin vaijerigeometria oli just sillai, että pintakaasulla laatikko luuli läppien olevan enemmän auki kun ne on. Ja täyskaasulla vaijeri kuitenkin oli yhtälailla kireällä kuin "oikein" säädettynä. Tällöin loota paiskoi pintakaasullakin vaihteet sisään niin että niskat oli katketa. Yritin haeskella siihen kompromissia vaihtokohdan ja vaihdon terävyyden suhteen, mut aina se vaan oli turhan tiukkaa paiskomista. Lopulta tein kiinnikkeet sit ihan ohjeen mukaan ja mittanauhan kanssa, nyt vaihtaa pehmeämmin. Mut väärässä kohtaa, eli eräänlainen kompromissi tämäkin...
     
    Substitute tykkää tästä.
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Silloin kun on orkkis vivusto ruutalla tai kaasarilla niin "oikea" säätö on helppo hakea mutta niinkuin jo tuli esiin niin muutetulla vivustolla se ei ole ihan niin yksinkertaista. Mikähän shift kitti topiikin aloittajalla on? Ja onko vakio turbiini+tiheä peräruuvi.
     
  8. J

    J Gearhead

    Vakiota kaikki. Vaihteistoa jalostettiin perusremontin yhteydessä vain veten servolla ja HD pannalla. Turbiini siis jotain ~1650-1800 ja berberissä mieto 3,23 välitys.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    700 toosaan on tehdas tunkenu jopa tollasen kuvernöörin.
    [​IMG]
     
  10. J

    J Gearhead

    Nostetaanpas tämä taas esille, kun on päästy testailemaan lisää.
    Hankin talvella tollasen kuvan kaltaisen corveten säätimen. Toi on niin paljon kevyemmän näköinen, että arvelin siitä tulevan turhankin villi. Mutta ei.

    Tuon myötä pintakaasuvaihdot toki nousi useamman sata kierrosta, mutta täyskaasulla kierrosrajoitin vastaa ennenkuin vaihde vaihtuu. Jumppasin painojen ja jousien kanssa, mutta aina kun täyskaasuvaihdot saa suunnilleen oikealle hehtaarille edes 1->2 vaihdossa, niin pintakaasuominaisuudet heikkenee. Ja silti 2->3 WOT vaihto saattaa karata rajoittimelle. Ihan samaa yritys/erehdys-pelleilyä kuin alkuperäisenkin säätimen kanssa pelaillessa.

    Ja selvennyksenä mainittakoon, että tässätapauksessa tarkoitan pintakaasuvaihdoilla sitä tilannetta että kaasua on avattu hiuskarvan verran tyhjäkäynniltä. Tolla kyseisellä kokoonpanolla kun jo liikutaan heti. Jossain 1/4-1/3 kaasun avauksella muutokset on huomattavia ja ne alueet tuntuis olevan helpommin hallittavissa.
    Eniten tässä säätöhommassa ahistaa, että täysiä vedettäessä 1->2 ja 2->3 vaihdot tapahtuu eri kierroksilla, ja kierrosten eroavaisuus vaihtelee aika paljon. Se pilaa sen vähäisenkin logiikan, jota tässä olevinaan on ollut havaittavissa.

    Ja kun ei tuosta vieläkään mieleistä saanut, niin modasin taas sitä TV-narun geometriaa pintakaasulla agressiivisemmaksi. Tolla sai pikkasen herkkyyttä lisää pintakaasukiihdytyksiin ja toisaalta pienempi vaihde on vähän paremmin tarjolla kun liruttelee risteyksiin. Mutta nyt taas pintakaasuvaihto töksähtää hieman terävämmin. Täytyy vähän tunnustella että jaksaako sitä. Ja onhan tossa vielä aika läjä erilaisia kombinaatioita, joita ei vielä ole kokeiltu...


    Osien vertailu keskenään on näppituntumalta hieman haasteellista, koska mm jousien langanvahvuudet ja pituudet vaihtelee. Joten laitetaas tähän vähän numeroita muistiin. Tuossa siis TH700 B&M kalibrointikitin, firebirdin sekä corveten governorin liikkuvat.

    Säädin kasattuna ulomman ja sisemmän puntin välissä on noin 8mm välys. Jousivoimat mitattu siten että jousen mitta on puristettuna tuon 8mm.
    Jouset:
    #1 1,5N
    #2 2,7N
    #3 3,9N
    #4 4,9N
    #5 7,2N
    #6 8,4N
    Firebird ohuempi jousi 2N
    Firebird paksumpi jousi 2,1N
    Corveten ohuempi jousi 4,0N
    Corveten paksumpi jousi 10,8N

    Sisemmät puntit:
    #1 15,1g
    #2 13,2g
    #3 11,25g
    #4 7,5g
    #5 6,7g
    #6 5,6g
    Firebird 14,8g
    Corvette 10,8g

    Ulommat painot:
    Firebird 40,1g
    Corvette 29,8g
     
  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Hienoa joka tapauksessa että loota toimii muilla vakiopalikoillakin noin tiukasti. Mitenhän se vettemallin servo vaikuttaa tuohon vaihtokohta-asiaan leveän pannan kanssa, vai ei mitenkään? Siinähän oli mitoitukseltaan joku tiukempi servo jo tehtaalta kun on orkkis Firebird loota ja uudempi malli. Eli olisko mitään ajatusta kokeilla vielä sillä alkuperäisellä servolla?

    Oletko päässyt tarkastamaan että tv-vaijerin kokonaisliikepituus vastaa alkuperäiskiinnitystä vaikka Tpi tai Tbi -koneissa? Meillä on tallilla sellaiset jos haluat mitoitella.

    Oma kokemus ja toimiva "helpporatkaisu" oli th200 4r lootassa vakiopaineventtiilikoneisto. Se toimii automaattivaihdoilla tai manuaalivaihdoilla. Samoin se vastaa tv-vaijerin säätöön aika loogisesti ja muistaakseni vaihteet menee kevyellä kaasulla ihan ookoo vaihdoilla päälle.

    https://www.summitracing.com/int/parts/tci-376020/overview/

    T Pauli
     
    J tykkää tästä.
  12. J

    J Gearhead

    Pirullisen herkkä kapistus tuo kuvernööri, mut on siinä sit jotain logiikkaa kun sen lopulta saa oikealle alueelle.
    Ensin palautin tv-vaijerin geometrian ohjeen mukaisesti, ja lukuisien kokeilujen kautta sain siitä jo ihan hyvän. Mutta se nyt ei vielä riittänyt ja säätöpalikat loppui kesken. Ynnäilin numeroita, kevensin firebirdin originaalista sisäpuntista sopivan ja sain siitä paremman. "millin" kun painaa kaasua varovasti niin kone kiertää paritonnia ennekuin isompi vaihtuu, täyskaasulla sen viispuoltonnia ja muutoin vaihtokierrokset nousee lineaarisesti polkimen asennon mukaan. Ja nyt on yhteneväiset vaihtokohdat kaikilla vaihteilla. Kickdown reagoi herkästi ja vauhdin hidastuessa myös alaspäinvaihdot on herkempiä. Melkein kuin se osaisi lukea ajatuksia ;)
     
  13. LPV

    LPV 3rd gear

    Mulla on tossa avatarin FireBirdissä Pontiac 400n perässä TH200 4r.
    Sen vaihdot ylöspäin on nyt jotenkin ihan pielessä.
    Ykkösellä pitää huudattaa 3000rpm ja löysätä kaasua ennenkuin vaihtaa ylös, muilla vaihtaa vähän helpommin. TV vaijeri säädettiin koneen vaihdon yhteydessä keväällä ohjeen mukaan. Loota on tehty joskus kymmenkunta (tai 8-9v.) vuotta sitten. Siinä on "joku" "Street&Strip" tyyppinen shift kit ja kevlarpannat tms. Osaisitko J, tai joku muu, vinkata mitä kannattaisi säätää? Kun ei viitsisi säkällä koittaa vaan jotain...
     
  14. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Ensihätään lähtisin löysäämään tv-vaijeria "naksu" kerrallaan ja katsoisin kuinka se vaikuttaa asiaan..
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla meni tv vaijerin kiinnikkeet ja kaikki uusiksi joten säädin ihan omin päin.


    Lähtökohdaksi otin sen että kaasu pohjassa kireä mutta myös kiristyy heti kun kaasua avaa.


    Ja sen huomasin että tosi tarkka se säätö oli hyvän ja huonon välillä.
     
  16. LPV

    LPV 3rd gear

    Tossa mun systeemissä ei ole "naksua", kun on aftermarket systeemi.
    Pitää varmaan keksiä jotain, millä saa sen vipusuhteen sopivaksi. Koittaa vaan taas säätää sitä vaijeria milli suuntaan tai toiseen. kokeilla mitä tekee. Kiitti neuvoista.
     

Kerro tästä muillekin!