Th700 ylivaihteen käyttö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja J-P Kansas, 12.2.2005.

  1. J-P Kansas

    J-P Kansas Gearhead

    Kas kun mulla on caprisessa th700 laatikko yllättäen ylivaihteella.

    Kovasti joka suunnalta kuulee erinäisiä ohjeita millon sitä ylivaihdetta ois tarkotus käyttää.
    Joku sanoo että sillä voi ajella menemään ihan normaalisti, toinen taas sanoo että ei pitäis käyttää muuten ku yli satasen vauhdissa.
    (Ja eihän sillä autolla ees saa ajaa yli 80 ;) )

    Kokeilin tossa 80 vauhdissa pistää ko.vaihteen päälle ja kierrokset tipahti niin mukavasti että kyllä voin kuvitella että laatikossa tapahtuu jotain pantojen palamista tms ( ei, en ihan hirveesti tunne vaihdelaatikon saloja :lol: ).
    Satasen vauhdissa meno alko kuullostamaan vähän terveemmältä.

    Jos joku osais neuvoa millo kannattaa ylivaihdetta käyttää, ni ei tarvis omilla hölmöilyillä rikkoa hyvää (?) laatikkoa.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vedättämällä isolla vaihteella voit rikkoa lootan/turbiinin. Lämpö siellä tuhoja tekee. Noissa on yleensä niin harvat perävälitykset että alle 100 km/h vauhdissa ylivaihteella tuskin säästää bensaa tai voipi viedä ylivaihteella enemmänkin. Kone kun on yleensä piilofarkuissa saastemallin viislitranen, ei siis mikään voimanpesä, mutta jos on kunnossa, pääsee silläkin ajelemaan mukavasti.

    Siis: Ylivaihteella vedätämällä voit EHKÄ rikkoa paikkoja, kolmosella ajamalla ei mahdollinen rikkoutuminen ainakaan johdu vedättämisestä.
     
  3. J-P Kansas

    J-P Kansas Gearhead

    Chevyn viislitranen siellä lotkottaa. Ja kyllä sen kiihtyminen mulle riittää.
    Kaveri koeajo sitä 100 m ja sano että siinä ois astetta tiheempi välitys, että kiihtyy kuulemma ripeesti...
    En sitte tiedä mikä perä siellä on. Milläs mä sellasen selvitän?

    Kai siellä jossain lukee: tämän auton välitys on: 4:3 tms :rotfl:
     
  4. kane

    kane 1st gear

    Löytyykö kooditarra takimmaisen lattialuukun alapinnasta?
    Yleisin farkuissa lienee GU2 eli 2.73 välityksellä.

    GH0 : AXLE REAR, 3.54 RATIO
    GH2 : AXLE REAR, 2.29 RATIO
    GH3 : AXLE REAR, 2.77 RATIO
    GH4 : AXLE REAR, 2.92 RATIO
    GK9 : AXLE REAR, 4.63 RATIO
    GL3 : AXLE REAR, 6.17 RATIO
    GM1 : AXLE REAR, 2.59 RATIO
    GM3 : AXLE REAR, 3.45 RATIO
    GM8 : AXLE REAR, 2.56 RATIO
    GQ1 : AXLE, STD RATIO
    GS4 : AXLE REAR, 3.70 RATIO
    GTY : AXLE, WIDE TRACK
    GT4 : AXLE REAR, 3.73 RATIO
    GT5 : AXLE REAR, 4.10 RATIO
    GT7 : AXLE REAR, 3.33 RATIO
    GT8 : AXLE REAR, 4.10 RATIO
    GU1 : AXLE REAR, 2.41 RATIO
    GU2 : AXLE REAR, 2.73 RATIO
    GU4 : AXLE REAR, 3.08 RATIO
    GU5 : AXLE REAR, 3.23 RATIO
    GU6 : AXLE REAR, 3.42 RATIO
    GV2 : AXLE REAR, 5.83 RATIO
    GV4 : AXLE REAR, 3.36 RATIO
    GV8 : AXLE REAR, 2.72 RATIO
    GW4 : AXLE REAR, 3.31 RATIO
    GW6 : AXLE REAR, 3.27 RATIO
    GW9 : AXLE REAR, 2.93 RATIO

    Tai sitten pyörittään kardaania kierros ja paljonko fillari pyörii...
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Mitään tarkkaa nopeutta jolloin ylivaihdetta voi/ei voi käyttää ei ole olemassa,koska se riippuu ihan auton välityksistä,moottorista ja kuskista.

    Ylivaihde on tosiaan "automaattisesti" kytkeytyvä kuten joissakin lukeekin rattipylväässä "Automatic Overdrive" ja se toimii periaatteessa ihan hyvin,mutta on syytä huomioida toisaalta sen "TYHMYYS"...

    Ongelma tulee esiin lähinnä silloin kun ajetaan nopeutta joka on juuri siinä rajoilla että ylivaihde kytkeytyy...laatikko rupeaa vaihtamaan ylös alas 3 - 4 vaihteen välillä jatkuvasti,silloin on syytä muuttaa nopeutta tai kytkeä ylivaihde (iso-D) pois kokonaan.
    Toinen vaihtoehto on lisätä nopeutta kunnes turbiinilukko kytkeytyy päälle,silloin turhaa luistoa ei enään tapahdu turbiinissa ja lämmön syntyminen vähenee.

    Lämpö on se joka tuhoaa laatikon.

    Turbiinilukko toimii 3 - 4 - vaihteilla ja on hyvä opetella missä kohdalla se kytkeytyy päälle/pois,se auttaa asiassa todella paljon.

    Täälläkin on eräitä jotka ovat muutelleet tuota turbiinilukon kytkeytymistä siten,että se saadaan päälle muillakin vaihteilla ja paljon alhaisemmissa nopeuksissa kun vakiona.

    Laatikon TV-vaijerin säätö vaikuttaa myös melkoisesti itse vaihto tapahtumaan,sekä sitä kautta lämmön syntymiseen...liian löysällä niin luistaa ja luistaa kunnes lopulta vaihtaa...ehkä mukava jonkun mielestä,mutta lämmittää turhaan lootaa...paljon parempi on terävät ja nopeat vaihdot (no ei tietenkään niin että niskat taittuu,liian tiukalla jos tuntuu epämukavalta)...
     
  6. J-P Kansas

    J-P Kansas Gearhead

    Tossa äsken kokeilin millä nopeuksilla vaihtaa isoimmalle. Senverran viisaasti on joku laatikon säätäny, et isoin vaihde tulee kehiin vasta satasen nurkilla, eli ei käsittääkseni ainakaan liian aikaisin.

    Eli mitä ilmeisemmin tolla härvelillä voi isolla D:llä ajaa jatkuvasti, ellei sitte vedä kärryä perässä tai kokeile varttimailia :lol:
     
  7. PauliP

    PauliP 1st gear

    Minä olen se joka väittää että ylivaihdetta voi käyttää normaalisti aina, mutta sillä edellytyksellä että laatikossa vaihteenvaihto ja lukon kytkeytyminen toimii oikein. Jos ei toimi täytyy säätää/korjata.

    Kaikissa TH-700R4:ssä ei ole 3-vaihteen turbiinilukitusmahdollisuutta, käsittääkseni se on pääsääntöisesti 6.2 ja + dieseleissä jotka jaksavat vetää raskasta kuormaa isolla vaihteella. Tämäkin on tehty juuri sen takia, että vedettäessä raskasta kuormaa lukkoa voisi pitää päällä niin että laatikko ei kuumene liikaa (siellä Arizionassa).

    Jos se ylivaihde ja lukko menee päälle kaupunkiajossa liian pienellä nopeudella/liian suurella kuormalla, on vika säädöissä, ei kuljettajanistuimen ja ratin välissä

    Manuaaliaskit on niille jotka vehtaa kytkimen ja vaihteiden kanssa.

    Se ylivaihde ja lukko kyllä menee päälle pienilläkin nopeuksilla esim. alamäessä ajettaessa, mutta niin sen kuuluukin. Ei silloin ole kuormitusta päällä liikaa.

    Kahta en vaihda...
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Niin ja nuo perävälitykset: Tehtaan insinöörit on kalibroineet laatikon vaihteenvaihtamiseen vaikuttavat tekijät (mm keskipakosäädin) siten että se vaihtaa oiken autoon tarkoitetulla perävälityksellä ja rankailla ilman että kuljettajan täytyy kierrellä kardaania autonalla ja laskea renkaankierroksia ja jakaa niitä kahdella jos ei ole lukkoperää.

    tietysti jos se on oma tai naapurin virittämä, se on jo erijuttu...
     
  9. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Ainakin Astrossa menee lukko päälle myös kolmosella.
    Laiton viime viikolla uuden chipin astron boxiin ja nyt lootakin pelaa hienosti, kytkee nelosen jossain 63-65 nopeudessa ja lukon 72-75 vauhdissa, kyllä vetää hyvin. Aikaisemmin tuli sekä lukko että 4:nen siinä 65:n vauhdissa ja kierrokset putos kerralla liikaa. Nii, toi 700:nen on siis jo ecm:n ohjaama.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ecm ohjattua TH700 laatikkoa ei ole kyllä tehty! ja siihen 4 vaihteen päällemenemiseen sillä boxilla ei ole mitään tekemistä.
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    No voi voi. Olkoon sitte 4E60. Ja kun alat lukea ihan ajatuksella mitä kirjoitin niin huomaat että se 4:nen menee edelleen siinä vähän reilu 60:ssä päälle, lukko myöhemmin. Vaihtohetki ei todellakaan muuttunut vaan lukon toiminta. Kyl on vaikeeta joskus :odroll:
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    jos se onkin 4L60 tai 4L80 eikä 700R4
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nyt olen kyllä ymmärtänyt varmaan ihan väärin. Olen aina ollut siinä uskossa että ECM ohjaa TH700R4:n lukkoa uudemmissa autoissa, ainakin USA-malleissa (samoin kuin BOP-vehkeissä TH200-4R:ssä 82-lähtien/USA-mallit). Täytynee paneutua asiaan.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    ECM ohjatussa lootassa kaikki vaihdot, öljynpaineen säädöt, kick-downin ym. hoitaa sähkö. 700toosan lukkoon tulee ecun kautta sähköä ja se osaa mennä pois tps:sän ja/tai mapin pyynnöstä.

    Mutta tosta lootan kestävyydestä, niin kun keppi on kolmosen kohdalla niin autolla on turvallisempi "kaahata" koska siellä on yksi levypakka enemmän mukana kuin jos keppi on 4losella.
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    MudRacer tuossa pakkokolmosen käytössä kaahatessa on järkeä jos se veto kerta kytkeytyy kahden kytkimen kautta. Mutta normaalikäytössä yleisohjeena suosittelen isoa D:tä.

    Uudemmissa vehkeissä (bensa) sähkö +12V tulee laatikolle (ainakin TH200-4R) suoraan sulakkeelta ja jarrupolkimen kytkimen kautta. ECM ohjaa lukkoturbiinisolenoidin maadoitusta. ECM saa myös tiedon (maadoitus) laatikon painekytkimeltä

    Ne export/Canada-mallit joissa ei ole ECM:ää löysemmistä saastemäärayksistä johtuen ja dieselit on sitten erilailla. Niissä pätkitään +12V syöttöä ja laatikon painekytkin pätkii suoraan solenoidin maadoitusta. Joskus painekytkin on kaksinapainen ja voi pätkiä +12V syöttöä.
     
  16. J-P Kansas

    J-P Kansas Gearhead

    Jätkät ihan selvästi asuu vaihdelaatikossa :eek:

    Mutta joo, kiitosta vinkeistä.
    Eli pienellä D:llä jätetään kinnerit kitisemään ja isolla D:llä lotkotetaan sataakymmentä ohi.

    Tämä selvä.
     
  17. J-P Kansas

    J-P Kansas Gearhead

    Ojojoj kun laski kauniisti tulemaan Espoosta Hankoon. Vaihto neloselle jo vähän ennen 80 mut ei siinä mitään ongelmia tunnu olevan.

    Kierrokset oli mun korvalle ihan ok, eikä ees kauheesti mikään palaneelle haissu ni eiköhän se laatikko ihan hyvin tehtävänsä täytä :)

    Kovaa ajoa vaan, Nö nööö nöö....
     
  18. hangover

    hangover 1st gear

    itte tökin sen 4:päälle tienpäällä, ja cityssä 3:lla. Joskus tienpäällä kun iskee vimma ajaa ja ohitella, silloin tulee ajettua 3:lla.

    Ja kyllä se tietsikka käskee sitä laatikkoa. Esim service-valon syttyessä. eli "vara"-ohjelmalle siirryttäessä lukko ei enää toimi. Tais pudota nelonenkin pelistä pois.
     
  19. jyha

    jyha 1st gear

    ei putoa nelkku jäähylle vaikka ses palaa jo viidettä kuukautta. tämä siis minun astraalikärryssä!
     
  20. poiex

    poiex Gearhead

    Lukko menee päälle vain ylämäessä

    Mikähän mahtaa sit aiheuttaa sen että diesel 6.2d perässä oleva th700r tuikkaa lukon päälle vasta kun tulee ylämäki, tai kun kiihdyttää?

    Ja lukko vatkaa toisinaan päälle ja pois nykyään ei kytkeydy juuri ollenkaan.
     

Kerro tästä muillekin!