TH700R4 hävitti 4-vaihteen

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Adderi, 10.8.2019.

Tags:
  1. Adderi

    Adderi 1st gear

    Mistä pitäisi paikallistaa vikaa, kun laatikolle tehtii pesu ja öljynvaihto. Vaihteet vaihtuu nyt nätimmin, mut P:stä siirto tuntuu jotenkin raaemmalta ja 4-vaihde katosi sekä OD on muutan kerran heittäny vapaalle.
     
  2. Bukero

    Bukero 3rd gear

    ...linjapaine korkea eli muistaakseni tuollainen vika tuli aikoinaan vaniin ja maaningan laatikkoguru siekkinen neuvoi miten se korjataan diy. mutta siitä on vasta parikyt vuotta ja jo nyt muisti pätkii, mutta luulisi että liittyi kickdown-vaijeriin tai sen käyttämän venttiilin/vivun virheasentoono_O
     
  3. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Pesu? 4 ja OD on ihan sama vaihde tässä toosassa.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  4. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Missä vehkeessä loota on kiinni? Melkein lähtisin nyt tutkimaan vivustoa ja säätämään sitä kohdalleen. Lootan kumityyny rikki jolloin loota elänyt ja vivustot ei täsmää? Itse shimmailin impalasta lootaa vähän ylöspäin niin nyt heittää vaihde näyttö.
     
  5. Adderi

    Adderi 1st gear

    Lootalle ei ole tehty mitään muuta, ku sisäpuolen pesu vaihteistoöljyllä ja sit uudet öljyt, uusi suodatin tiivisteineen paikoilleen. Loota on siis ollu kokoajan paikoillaan.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Lootan sisältä "paska" ei lähde mitenkään muuten kuin osiksi ja sitten pesu. En tiedä miten pesitte mutta tollanen on täysin hyödytön ja pahimmassa tapauksessa niinkuin nytkin jopa haitallinen.
    Kertoos lisää tosta vaihteen katoamisesta ja "vapaasta" ?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Liittyy aika loivasti seitensataseen, mut miksi moderneille laatikoille myydään ”öljynvaihtoa huuhtelulla”? Millä semmonen multivaihteinen huuhdellaan? Ja miten?
     
  8. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ja vielä Slant Sicknessin juttuun liittyen, miks moderni MB:n automaattiloota lähti pelaamaan 10 kertaa paremmin pesulla ja öljynvaihdolla, vaikka öljyjä oltiin vaihettu säännöllisesti?
    Jossei se kerta mitään auta.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Ottakaa joskus tomaatin venttiilikoneisto käteen ja sitten ihmetelkää että saako sen pestyä "ulkokautta" poppakonsteilla.
    Lootiin jossa ei ole helposti vaihdettavaa sutia myydään kaikenlaista vierihoitoa.
     
    hot rod man ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  10. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Monessa nykyaskissa tahtoo olla pelkästään sihti sisässä eikä se ole vaihdettavissa ni siks nykyään on erikseen ihan huuhtelulaitteita jotka jauhaa erikseen lauhdutinlinjoihin kytkettynä käytännössä puhdasta atffää filsujen läpi askissa jolloin niitä limettymiä ym. Yritetään saada liikkeelle ja toisilla vermeillä kuulema ihan hyvälläkin onnistumisprosentilla. Nuo mersun askit esmes kuulema tykkää siitä mutta tämä lähinnä kolleegojen suusta kuultua koska yhdessäkään duunipaikassa missä oon ollu ni ei oo ollu huuhtelulaitteita.

    Mutta yleisesti se "huuhtelemalla" vaihto myydään sillain että siinä käytetään extramäärä öljyä ja painetaan puhtaalla öljyllä se lauhari läpi, joka esmes volvon vanhemmissa askeissa on ohjeistuksena mutta eihän sitä voi todellisuudessa oikein huuhteluksi eikä varsinkaan pesuksi mainostaa.
     
  11. kuutio

    kuutio 3rd gear

    Mä sain yhen -01 marsun sähölootan vaihtaan paaljon nätimmin kun vaan pari kertaa imaisin sen pois mitä tikun reiästä sai. Saman verran mätänetin commariölppää tilalle.
    Vähän ajoo välissä ja uudestaan.
    juu tiedän, kaikkee muutakuin oikea oppista, muttakun ei nosturillekaan päässy..
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  12. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Kyllä ne välillä paranee kun saa sitä sisäistä sihtiä liotettua puhtaammaks. Niissä se paraneminen siis on vain ja ainoastaan öljynsaannista kiinni, koska harvemmin itse venakoneistoa kyllä "huuhtelulla" saa yhtään fiksummaksi, yleensä vaikutus on ennemminkin päinvastainen.
     
  13. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Monta bemarin laatikkoa ovat hajottaneet tossa"pesussa" ja huuhtelussa. Jos valmista sanoo että elinikäinen takuu niin ei ne siellä saksassa mietin että joku oikeesto ajaa täällä autoilla 400tuhatta ja tavallaan se laatikko kestää koko auton eliniän. Minusta ainakin aika hyvin jos esim ton 400tkm. Sitte porukka luulee että ku paljon ajetusta lootasta johon ei oo koskaan vaihdettu öljyjä työnnetään litkut läpi ne se on ku uusi vaikka todellisuudessa sielä vaan irrotetaan kavitoitunut paska joka sitten melko varmasti tukkii ja hajottaa jotain. Omassa v70 2.4a volvossa mittarissa vaatimattomat 367tmk ja hyvin pelaa loota. Mutta en kyllä ylläty jos noilla kilometreillä jotain hajoaisi. Sillonkin oikee ratkasu on korjata tai minun tapauksessa korjauttaa loota tai vaihtaa toinen laatikko. Mitään en kyllä luule hyötyväni laatikon "pesusta".

    Tutulla just joku ihme ongelma 700 ku ei vaiha isompaa ja paineet on tyhjäkäynnillä 18 ja laskee hieman ku vaijeria vetää. Luultavasti joku valve jukelissa mutta oisko pitäny kehottaa pesemään se kuitenkin varalta ja kovaa ajoa.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Sinänsä normaalia että vaikka kyseessä on fossiililoota niin kommentoidaan että kyllä bimmersedeksen loota pitää pestä vähintään kax kertaa päivässä, koska ne on sen arvoisia:poff: .
     
    hot rod man, Filth, Gary Grand ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Musta tuntuu että tästä "pesuhommasta" tulee vähän semmonen vänkkäysaihe vielä mutta oma henk.koht. mielipide joka perustuu edes suurimmaksi osaksi vierestä seurattuun empiiriseen kokemukseen on, että mikäli laatikkoa on pidetty hyvänä ja öljyjä vaihdeltu sen 60-120tkm välein ja se on kestäny sinne yli 300tkm ni sillon on mun mielestä ok käyttää tommosessa huuhtelulaitteessa.

    MUTTA! Jos siihen ei oo vaihdettu kertaakaan öljyjä siihen 300tkm aikana ni sillon tyhmemmänkin PITÄISI ymmärtää että luvassa on ongelmia kun kaikki se vanha limettyny paska lähtee liikkeelle...

    Oma aw55nen josta on täälläkin ollu juttua oli ~320tkm ajettu ja hyvällä huoltohistorialla, tosin uudesta asti koukku ja 2.5t awd eli vähän jerkkuakin tarjolla. Ni se otettiin levälleen ni Ilmavirtakin ihmetteli että miten VOIKIN olla noin puhdas aski sisuskaluiltaan eikä ollu se perus päätylaakerin pesäkään menny väljäksi, eli todella hyväkuntoinen aski kilometreihin ja askin tyyppiin nähden.

    Eli kyllä tommonen "haistapaska"-askikin pysyy puhtaana siitä huolimatta ettei vaihdettavaa filsua olekaan kunhan niitä öölejä vaihdetaan säännöllisesti. Ja tommosen askin olisin ihan huoletta uskaltanu viedä tommoseen huuhtelulaitteeseen, koska sillä varmaan sais lauhdutinlinjat ym. Puhtaammaksi ni ei tuu sitä efektiä että yhtäkkiä pullahtaa joku paskakikkare jostain ja vetää koko askin jojoon.

    Mutta tää on vaan mun 2centtiä sen perusteella mitä noita askeja on työn puolesta reilu 10v nähny ja mitä on tullu kolleegojen kanssa aiheesta puhuttua :)
     
  16. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Itsellä oli muuten parivuotta sitten e60 530d tomaatti bemari jossa mittarissa oli tapojeni mukaisesti jotain 400tmk. Enkä vieny laatikon huuhteluun vaikka pakkasella pitikin 2 päällä ensimmäisen kilometrin. Sitten unohtukin vaihteeksi ehkäisy niin "jouduin" vaihtamaan sen saatanan äkäsern 1.8tdic farkku mondeoon ja samalla tajusin että 30v meni ennenkuin tunsin olevani eesä vähän aikuinen siinä mondeon puikoissa
     
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead



    Siis ymmärsinkö oikein?: Lisäännyit ja vaihdoit hätäpäissäs ajoautoks fordin? Mahto olla syntinen lapsenteko kun tollai pitää taivaspaikkaa varmistella?? :poff:
     
    Bukero, Gary Grand ja Diktaattori tykkäävät tästä.
  18. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Tomaattitoosan pahimmat viholliset on edelleen 1. omistaja, sen jälkeen 2. lämpö. Kilometrit tulee ehkä jossain 7. huituvilla.
     
    Bukero, onoff road, Gary Grand ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    Sehän on selvää että kaiken saa paskaks vaikka heti jos haluaa. Itse tarkotin sitä että omalla kohdalla autoissa ollu jo sen verran kilometrejä että en oo nähny mitään syytä vaihdella öljyjä ja tai tehä pesuja kun luultavasti menee vaan huononpaan suuntaa. Varsinkaan ku ei tiedä on onko koskaan aiemmin vaihdettu öljyä. Siis näissä käyttöpeleissä.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. 59Kingswood

    59Kingswood Gearhead

    Juu, tästähän saa varmasti ihan helposti kunnon väännön aikaseks:lol: Varmaan sellaseeen suunnilleen sataan lootan on ton homman tehny ja on tosiaan varsin hyvä niissä, missä filtteriä/sihtiä ei pysty vaihtaan ilman laatikon irrotusta ja purkamista (esim. monet etuveto-Volvot) En kyllä pidä huonona seitensatkullekaan, että lootan läpi ajetaan joku esim. 15-20L uutta öljyä turbiinissakin olevan vaihtaniseks ennen filtterin/öljypohjassa olevan öljyn perinteistä vaihtoa. Ja jokatapauksessa sillä huuhtelulaitteella sitä lootaa ei saa rikottua, jos hommaa on tekemässä vähääkään asiaansa osaava asentaja, eli lootassa pysyy öljymäärä noin about oikeena koko toimenpiteen ajan.
     
    Camino'79 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!