TH700R4 ja Tv-kaabelin säätö (vai loota sökö?)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Korrrm, 22.11.2006.

  1. Korrrm

    Korrrm 1st gear

    4x4 Fleetside pikkari, 350TBI ja 700 loota.

    Nyt: D (ei OD) pesään ja kaasua "yli puolenvälin":
    1&2 pelkkää purkkaa, luistaa ku mikä, kakkoselta kolmoselle "haukkaa ilmaa" ja sit on kolmonen pesässä.

    Pienellä kaasulla 1&2 purkkaa, kolmoselle mentäessä ei "haukkaa ilmaa".

    No, säädin TV-kaapelia löysäämällä sitä muutaman millin, eli TB-unitin päässä, vaijerissa olevaa nippaa siirsin poispäin laatikosta/tuliseinästä=pidensin vaijeria...
    Tulos: Vaihtaa vasta ~3200rpm... mikä ei ole hyvä. Vaihtaa kuitenkin jämäkästi, siten että vaihteet selkeästi erottaa eikä luista. Mutta eihän tolla voi ajaa.

    Siirtelin päivän ja 100 mailin aikana vaijerin nippaa milli kerrallaan ees taas eikä löytynyt "normaalia" automaatin vaihto-ohjelmaa....


    Mitäs sit?
     
  2. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ainaskin siellä vaijerin päässä latikon sisällä on sellainen mekanismi et jos vaijeri katkeaa, irtoaa tai ehkä jos on liian löysällä niin se luistamisen estämiseksi nostaa paineet täysille jolloin isommalle vaihtaminenkin tapahtuu korkeilla kierroksilla. Itelle toi tuli eteen kun oli kaasari irti, eli vaijerikin oli irti. Silloin en asiasta ollut tietoinen, joten purin koko venttilikoneiston turhaan, mut kun sain kasattua niin toimi ok. Sen systeemin voi virittää takaisin normaalitilaan irrottamalla öljypohjan, mut oon jo unohtanut miten se tapahtuu. Sitä luistamista tuo ei kyllä selitä, mut vian kuvauksesta ymmärsin et "korkeapaineohjalma" on sullakin jäänyt päälle.
     
  3. PauliP

    PauliP 1st gear

    Säädä lähtökohtana se vaijeri kireälle, eli se räikkämekanismi ihan taakse. Kun painat kerran kaasun pohjaan, pitäisi sen vaijerin räikkälukon antaa periksi silleen että vaijeri jää ihan tiukalle kun kaasu on pohjassa, mutta päästää kaasuläpät täysin auki.

    Ala sitten koeajamaan ja säädä yksi pykälä kerrallaan löysemmälle.

    Jos vaijeri on ihan löysällä, voi se laatikko vaihtaa ihan miten sattuu. Jos sen säätö ei mitään vaikuta tiukasta päästä lähtien, niin on jotain vikaa lootassa.
     
  4. Korrrm

    Korrrm 1st gear

    No, toi on reilun viikon nyt ollu talossa ja ollu jollain "kuningas ropaajalla". Se Tv-kaapelin säätö kyllä vaikuttaa mutta milli sisään = kuminauhaloota, milli ulos = varttimaililoota.
    Tossa on vaijeri vaihdettu ihan eri malliseen vaijeriin kokonaan, TBI:n pää kuitenkin kiinni oletettavasti alkuperäisessä kaasuvivun nippelissä (=geometria ehkä oikein) ja kuori alkuperäisessä paikassaan. Vaijerin säätö tapahtuu pelkästään siirtämällä vaijerissa olevaa ruuvilukitteista nippaa sisään tai ulos.

    Mites toi lootan pää, onko sille vaijerille montaa paikkaa laittaa kiinni? Onko kova homma kuikkia miten/missä se vaijerin pää on kiinni? Meinaan että jos siellä on montakin paikkaa niin vipugeometrian virhe vois kans tehdä oireet...

    Kunhan lootan saa pelaamaan niin rupean tenttaamaan miksi vie 45l/100km...
     
    Rotten tykkää tästä.
  5. lake ender

    lake ender Gearhead

    Ei siellä toosan päässä ole kun yks kiinnitysmahdollisuus. Olisko liian iso kustannus hommata sopiva vaijeri? Ei tartte kun pikkasen takelteleva vaijeri, niin säätäminen on ihan turhaa.
    Toivottavasti et oo jo rikkonu lootasta muutakin...
     
  6. Korrrm

    Korrrm 1st gear

    No, toi vaijeri on ihan pränd nyy, en usko sen takkuamiseen. On vaan joku "tarvikevaijeri" just ton ruuvinipan takia. Mutta mutta, ei se säätö auta, on joko purkkaa laatikossa tai sit 3200rpm vaihdot. prkl....

    Mitähän kustantaa tollanen "perus remppa" luistavalle lootalle jos oletetaan että turbiinia ei tarvi vaihtaa? th700 korjaussarja näyttäis olevan 130 kirjaimen hujakoilla.

    Paljonko maksaa lisää jos korjaamon sedät irrottaa lootan?
     
  7. audiq

    audiq Gearhead

    Ei auta kyllä kysyjän ongelmaan, mutta minulla oli/on TH200 R4:ssa ihan samanlainen vaiva, "ilman haukkauksineen".
    Ilman vaijeria taas vaihtoi kolmoselle asti myöhään, mutta terävästi ja nelosta ei kytkenyt päälle ollenkaan. Vaijeri kiinni nelonen toimii.

    Kerran jouduin antamaan autolle kunnolla kenkää ja silloin vaihtoi esimerkillisen nätisti kolmoselle asti, koskaan muulloin tuo ei oikein vaihtanut, vaikka vaijeria säädeltiin ja säädeltiin, kymmeniä kertoja.

    En tiedä näiden laatikoiden eroavaisuuksista, mutta olisi kiva kuulla, sitten kun saat laatikon taas toimimaan, että mikä sitä oikein vaivasi.
    Niin ja tuo minun laatikko sai korjaussarjan sisäänsä, kun siitä puuttui pakki.
    Vika oli jo heti korjauksen jälkeen, mutta en tiedä miten vaihtoi aikaisemmin, kun en ajanut autolla ennen remonttia.
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Alkoikos tuo th200 4r toimimaan audiq?
    Jos se oikeutteli heti asennuksen jälkeen, niin siinähän saattoi vaan olla ilmaus tekemättä tai jäähdyttäjän linjat tukossa.. Minulla ekan Th200 4R:n korjauksen jälkeen oli sellainen ogelma että toimi vaan ykkönen ja kakkonen. Ei auttanut vaikka kuinka vaijeria sääteli ja koeajoi. Piti tehdä ilmaus sen jälkeen pitkän kaavan mukaan takapyörät ilmassa (kiitos Hartolaan konsulataatioavusta).

    Se "ilman haukkaaminen kakkosella" saattaa olla vaan se että panta luistaa.

    Yhteen autoon tehtiin kaksi kertaa th200 4R laatikkorempa, kun ei suostunut ilmautumaan koska jäähdyttäjän linja oli "vähän litussa". Ehti molemmat luistaa/palaa paskaksi ennen ilmautumista. Asennettiin itse kolmas, putkien oikaisemisen jälkeen ilmautui hyvin.

    Tämä ei liity tuohon alkuperäiseen viestiin
     
  9. audiq

    audiq Gearhead

    Ei alkanut.
    Silloin aikanaan sitä purkailin niin paljon, kun laatikko kiinni on mahdollista ja pantaa kiristettiin ja sitten löysättiin takaisin, mutta ei auttanut mikään, sama ongelma jatkui.

    Laatikkoöljy kyllä haisee sille, että jotain muutakin vikaa siellä jo on , mutta mielestäni tuon laatikon toiminnassa ei varsinaisesti tapahtunut muutosta, vaikka ajoin sillä noin 15tkm, että voisi olla vielä kohtuullisin kustannuksin elvytettävissä.

    Silloin aikanaan sinne laitettiin korjaussarja ja panta. Rikki se oli mennyt öljyjen vähyyden takia.
    Ja edelleen tuo Olds köllöttää tuolla sateessa, sama laatikko alla, että jotain sille pitäisi tulevaisuudessa keksiä.

    Jäähdyttimen linjoja ei tullut tarkastettua ja siihen aikaan tuli käytettyä tiivisteliimaa (sitä punaista) melko riittävästi, niin ei ollenkaan mahdotonta, että esim. jonkin juntturin kohdilta olisi tukossa.
    Kuulahässäkkä kyllä tarkistettiin ja itseasiassa sieltä löytyi pieni punainen kökkäre, mutta ei senkään poistaminen mitään auttanut.
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    TH700

    Tuttuja ongelmia. Löysäsit kaapelia ja muuttu kisalaatikoksi, kiristit hiukan ja ajelet savipellossa. Kaapeli on edelleen liian löysällä. Laatikkosi on joko "hätätoiminnassa" tai kun hieman kiristät vaijeria rupeaa lootassa venttiili pelittämään mutta vaihdot laiskoja koska se luulee sinun ajavan pintakaasulla, kiristä ensin 4-8mm ja haeskele niiltä main siirtelemällä 2-3 pykälää kerrallaan ja lopuksi yhtä kerralla.
     
  11. audiq

    audiq Gearhead

    ^
    Tuota tukisi kyllä se, että sen yhden ainoan kerran, kun se vaihtoi mallikkaasti, niin se tapahtui kaasu pohjassa.
    Tosin vaijeri on muistaakseni ollut myös todella tiukalla -eli, että kaasuläpät vielä juuri aukeaa täysin.

    Täytyy kuitenkin kokeilla vaijeria kiristää ja jos se ei paljoa kiristy, niin tarkistaa, että laatikon päässä on vaijeri oikein kiinni.

    Kiitos vinkistä DX ja kiitokset myös PauliP:lle!
     
  12. Jimmy

    Jimmy 1st gear

    Isot pojat on myös kertoneet jotta saattaisi olla vika vaijerin pituudessa. Joo,on sattunu kohdalle bränd nyy kaabelaattori,jolla saatiin toimimaan joko lämä pohjassa tai sitten ihan pintakaasulla. Kuitenkaan ei molemmin kuinkaan. Asiointi MetroBiilissä ja sinne 47€ (muistaakseni) investointi uuteen orginel kaapeliin tuotti toivotun lopputuloksen. Oli vaan aavistuksen väärän mittainen tuo "tarvike" vaizu.
     
  13. Joohtajas

    Joohtajas 1st gear

    Moro. Th700 (6.2d vani) laatikko toimii mullakin vähän miten sattuu. Ensin alko vaihtamaan tosi isoilla kierroksilla mutta vaihto. Sit ei menny enää 4 päälle oikeen mitenkään ja kun meni tuntu et ei tiputa pienemmälle. Hetken oli kaasupoljin todella tunnoton ja kickdown hävis. Nyt on tv vaijeri poikki. Vaikuttaako tv vaijeri kaikkiin vaihteisiin ja niiden vaihtamiseen?
     
  14. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    The TV cable on the 700R4 and 200-4R transmissions controls line pressure, shift points, shift feel, part throttle downshifts, and detent (full throttle) downshifts. So if the TV cable is not adjusted properly, it can cause numerous transmission problems.
    Eli kyllä.
     
  15. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Älä aja ilman sitä tv kaapelia. Jotenkin muistelen lukeneeni että menee loota rikki ilman sitä.
     
    KajS ja Rotten tykkäävät tästä.
  16. Joohtajas

    Joohtajas 1st gear

    Juu vaijeri on vaihdettu ja säädöt hukas. Vissiin vaan löysällä vielä kun täydellä kaasulla vaihtaa sillee suht mukavasti mut pintakaasulla luistaa. Välillä tuntuu et ei mee 4 päälle.
     
  17. LordVompat

    LordVompat 1st gear

    Kaasuttimen päässä oleva linkkivipu johon tuo vaijerin toinen pää kiinnittyy on myös kriittinen. jos kaasari vaihdetaan, tulee siihen vaihtaa oikean pituinen ja mallinen linkki jotta vaijerin liike vaihdelaatikon päässä on oikea. Tämä tuli itselle vastaan kun uutta harrasteautoa olin etsimässä ja kaverit siitä osas varoitella.
     

Kerro tästä muillekin!