Th700r4 lukkoturbiinin kytkeminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Lassi, 26.7.2017.

  1. Lassi

    Lassi Gearhead

    Jos haluaisin kokeilla lukkoturbiinin toimintaa, niin mikä siihen olisi helpoin tapa?

    Autossa on nyt ylimääräisenä katkaisija merkkivalolla ja releellä mikä kaiketi riittää? Laitetaanko vaan johonkin napaan jännitettä ja tarviiko vielä yhdistää jotain? Vai ajattelenko liian yksinkertaisesti?

    http://www.rowand.net/Shop/Tech/images/TH700R4TCIWiring.jpg
     
  2. J.J.

    J.J. Gearhead

    Helpoin tapa on laittaa hyppylanka diagnostiikkaporttiin, en nyt muista ulkoa mitkä navat pitää yhdistää että turbiini lukittuu.
     
  3. Lassi

    Lassi Gearhead

    Auto on semmoselta ajalta jolloin ei ole vielä pikkulohkoa saati tuommosta laatikkoa keksittykään :)

    Pistoke on tuommonen linkin kaltainen.
    Haluisin kokeilla että jaksaako tuo kulkea lukko päällä.
     
  4. J.J.

    J.J. Gearhead

    Juu juu, no sitten vaan lootan solenoidilta kytkee lukon päälle.

    Tossa video aiheesta, tosin lontooksi mutta jos vaikka auttaisi.

    Siis tuossa ohimennen mainitaan miten toimintaa voi testata. Solenoidille annetaan virtaa niin turbiinin pitäisi lukittua.

     
    Muokattu: 26.7.2017
  5. Lassi

    Lassi Gearhead

    Onkohan mulla sitten maadoituksesta kiinni, kun liitin on 4napainen, mutta johtoja 3? Umpinainen reikä on maadotuksen kohdalla. Eli oletin että maadottuu muuta kautta.

    Joku nettikeskustelu käski laittaa jännitteen pelkästään A-napaan ja jossaan jutussa yhdistettiin vielä toisiinsa nuo irralleen jäävät.

    Nimimerkillä kuinka en räjäytä vaihteistoa.

    Muokkasta edelliseen, että laatikon liittimessäkin on yks umpinainen reikä.. oletin että joissain malleissa se on maadoitus.
     
    Muokattu: 26.7.2017
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Niitä lootan sisäisiä kytkentöjä on montaa erilailla toimivaa.
     
  7. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Laita a napaan jännite ja kokeilet maadoitusta vaikka niihin molempiin erikseen. Molemmat taisi olla maadoituksia ja toinen vaan menee painekytkimen kautta. Ei se laatikko ainakaan räjähdä.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Vai umpinainen reikä:rotfl:.
    Ota se öölipohja pois. Toi 4th clutch switch on sellainen joka maadoittaa karvan kun nelonen menee päälle. Solkusta toinen karva siihen ja lootan ulkopuolelta katkaisijan kautta 12v karva toiseen. Noin lukko menee päälle vain nelosella jos ite haluut että se menee.
     
  9. Lassi

    Lassi Gearhead

    Kerkesinkin kokeilla pelkkää jännitettä aahan ja mitään ei tapahtunut. Tossa mun laittamassa linkissähän näkyy olevan solenoidin maadotus. Alotetaan vaikkapa siitä.
     
  10. Lassi

    Lassi Gearhead

    Mutaraaseri vastasi samaan aikaan, eli homma siirtynee tulevaisuuteen. Juutuupissa näytti olevan video siihenkin hommaan.

    Ja siihen mennessä kerkiää ostamaan jonkun virallisemmankin setin siihen hommaan, että saisi kerralla vaivattomammin toimimaan?
     
  11. Turnn

    Turnn Gearhead

    Onkohan jotkut 4th painekytkimet peineesta aukeavia? Tuossa mun th200r4:ssa ainakin on.
    Mun ex. th700:ssa oli Mudracerin mainitsema systeemi lukolle ja hyvä oli.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu 200toosassa on erilainen painekytkin.
    Automaattiseksi lukon saa pistämällä piuhojen väliin alipainetoimisen katkaisijan joka ottaa lukon pois päältä kun polkaisee.
     
    Turnn tykkää tästä.
  13. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Rakentelin viime talvena vastaavan sähköisen turbiinilukon ohjauksen -89 th 700 laatikkoon. Eli sulakkeen jälkeen jarruvalokatkaisimelle, sieltä merkkivalolla varustetun sähkökatkaisimen kautta laatikolle A napaan.
    D napa maihin. Esim Astrosta löytyi sopiva jarruvalokatkaisin, siinä on sulkeutuvat ja avautuvat kärjet samassa paketissa. Eli sulkeutuviin kärkiin ne jarruvalon piuhat ja avautuviin kärkiin turbiinilukon piuhat.

    Lukko toimii niikun oli tarkoituskin. Vakio SBC 305 kone ja harva 1:2,88 välitys aiheuttaa sen, että eipä ole juurikaan tullut lukkoa käytettyä.
    80 kmh vauhdissa lukko päällä, meno on väkinäistä ja kaasua pitää painaa syvemmälle kuin ilman lukkoa. Kiihtyvyys on verkkaista ja ylämäkeen puutuu.
    100 kmh tilanne on lukon käytön suhteen jo paljon parempi.
    Laatikko ymmärtää kytkeä lukon pois kun kunnolla polkaisee kaasua, mutta kytkee lukon takaisin kun tilanne on tasaantunut.

    Luokkittelisin kyseisen lukkohässäkän autossani: Lisävaruste jota ilmankin pärjää. Toi ylivaihde on se tärkeämpi juttu.
     
  14. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ideaalistahan olisi saada se turbiinilukko päälle myös muilla vaihteilla kuten kolmosella ja alemmissakin nopeuksissa, jolloin turbiinin turha luistaminen ja lämmön tuotto vähenisi.

    Tuossa elektroninen versio TCC:n ohjaukselle kuka tykkää näperrellä elektroniikan kanssa.

    Tässä tapauksessa TCC-lukko on päällä 3 ja 4 vaihteilla yli 60km/h ja piirikortilla se saadaan avautumaan kiihdytyksissä yms.

    http://tietokanta.dy.fi/capriceman/pdf/tcchall.pdf

    http://tietokanta.dy.fi/capriceman/pdf/tcc.pdf

    Oikein harva perävälitys ei välttämättä ole kauhean hyvä OD:n ja TCC:n kanssa...voi olla siinä rajoilla pitääkö päällä vai ei.
     
    Muokattu: 27.7.2017
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    -86 ja vanhemmissa lukon saa toimimaan ilman sähköäkin. Huono puoli on se että lukkoa ei saa halutessa pois päältä.
     
  16. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Lukittu kolmonen on myös hyvä matkavaihde, pienin tehonhukka ja monessa vekottimessa alkujaan suunniteltu välitys matkanopeuksiin.

    Jos hifistellä ja näperrellä haluaa, ni voishan siitä th700 laatikosta tuunata kahdeksalla välitys-suhteella toimivan laatikon. Joka vaihteella lukoton ja lukollinen välitys. :eek::)
     

Kerro tästä muillekin!