THERMAC toimimaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jiiz, 21.11.2001.

  1. jiiz

    jiiz Gearhead

    Siis tuo THERMAC:han on GM:n nimi systeemille joka valitsee lämpötilan mukaan mistä se ottaa imuilman joko 'normaalisti' piipun kautta vai piipussa olevan reiän kautta, johon on lykätty aluputki jonka toinen pään on pakosarjan vieressä. Tässä risteyksessä on läppä jolla valitaan mistä ilma koneelle imetään. Nyt pitäisi tietää miten sen saa toimimaan, vain alipainetta (saanee Carterin edessä olevista tukituista 'porteista'?) se kaipaa? Ja putsarin kotelossa olevan pikku himmelin haistelemaan lämpötilaa ja ohjaamaan toimintaa? Ei kai tämä ole mikään tietokoneen hoitama juttu?

    Kiitos neuvoista.
    t. maanvaiva-jiiz
     
  2. Cammer

    Cammer 1st gear

    No Blazerissa on samanlainen härpäke siinä ilmanputsarin torvessa ja minusta siinä ei ole muuta kuin yksi alipaineletku kiinni. Ohjaako sitten sitä alipainekelloa joka ohjaa sitä läppähärpäkettä, joku lämpöanturi tms, sitä en tiedä mutta ei ainakaan minulla ole mitään tietokoneeksi luokiteltavaa konehuoneessa jotenka en usko että se kovin korkealentoista fysiikkaa on.
     
  3. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Systeemissä on todellista hi-techiä, ilmanputsarissa lähellä kaasaria on imuilman lämpötilaa tunnisteleva (bi-metalli?)venttiili joka ohjaa alipaineen kääntämään läppää oikeaan asentoon. Eli letku menee kaasarista tohon venttiiliin ja siitä läpälle.
     

Kerro tästä muillekin!