Tie ei vienyt johtokuntaan..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja maverick, 12.10.2014.

  1. silverfish

    silverfish 1st gear

    Re: Tie vie Fhra:aan johtokuntaan vai viekö? Te sen päätätte

    Niin, ihmisiä, joita kiinnostaa vain pienemmät luokat/katuautot/kaveriporukalla rakennentut huussit, on ehkä 10% katsojista. Loput 90% raahautuvat paikalle helletuoliensa ja lastensa kanssa katsomaan niitä isoja autoja, jotka kuulee ja tuntee. Se on se mitä ne haluaa kokea ja nähdä, ei ne tyypilliset rahantuojaperheet tule sinne katsomaan yhteishengellä rakennettuja pienempiä autoja. Suurin osa ei niistä edes mitään ymmärrä, eikä kiinnosta. Eikö asia kuitenkin ole enemmistöstä kiinni?
     
  2. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: Tie vie Fhra:aan johtokuntaan vai viekö? Te sen päätätte

    Kukahan sen enemmistön määrittelee? Jotenkin vähän ihmetyttää että tähän aiheeseen on tullut ihan uusia nimimerkkejä joilla on muutama viesti ja kaikki tähän aiheeseen liittyvää. Tai ehkäpä se on vaini sattumaa.

    Mut varmaankin on totta se mikä näkyy kilpailujen katsojamäärissäkin, eli EM skabassa on katsojaa jotka tulevat pelkästään kuuntelemaan ja kokemaan nitroräimettä, väliaikaviihteenä ehkä menee ahdettu metanoli. Ehkä siihenkin markkinointiin vois panostaaa enemmän et se ois vielä kiinnostavampaa, mut SM-sarjaan tuskin sadaan tosta joukosta kovinkaan kattavaa kavalkadia joten niiden markkinointiin vois ehkä keksiä jotain muuta. Semmmonen oma kokemus esimerkiks viimesuvelta kun katuautot taas olivat eeämmissä oli et ei kyl kukaan käyny sanomassa et mitähän teki täällä teette. Sen sijaan aika paljonkin tuli ihmisiä kysymään et miks te ette aja.

    Aika moni katsoja jotka eivät ole ihan lajifriikkejä mutta kuitenkin skenestä jollain lailla kiinnostuneita ja perillä valitsevat kesän kisakohteekseen nimenomaan nitrokisan, ja tietty hyvä niin. Mut oisko löydettävissä keinoja normikisankin vetävyyden puolesta ainakin niiden joukossa jotka lajin tuntevat ja käyvät vain kerran kesässä? Kaipa noitakin asioita on mietitty, mut ehkäpä toiminta on vähän urautunutta. ollut. Esimerkiks striittipuolla toi "blacklist" on herättänyt kovastikin kiinnostusta ja tuonut asialle uusia seuraajia.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: Tie vie Fhra:aan johtokuntaan vai viekö? Te sen päätätte

    Jonkin aikaa ollut ajatus että FHRA:n tarvitsisi keskittyä noihin päätapahtumiin, eli EM-kisa ja ACS, jättää pienempien tapahtumien järjestäminen kerhoille ja pienemmille järjestöille.

    Ruotisissahan on kymmeniä kerhoja, minkä alla olevat kilpailijat kilpailevat EM-tasolla.
    Heillä ilmeisesti on kilpailua keskenään kisoista?

    Suomessahan pitää kuulua FHRA:n saadakseen alennusta osallistumismaksuissa.
    Mikä sinällään on hieman hölmöä, koska 99 prosenttia kuuluu FHRA:n.

    Voisi kuvitella Vilppulan UA:n juniorijäsenen kiinostuvan ennemmin Drag Racingista kuin jokkiksesta jos kerhon jäsenenä on Anita Mäkelä. Vilppulan Ua saa myös mainosta kun näkyy osallistujalistoilla nimi ja kerho.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: Tie vie Fhra:aan johtokuntaan vai viekö? Te sen päätätte

    Anita Mäkelä voi kuulua Vilppulan UA:han ja ajaa sen nimissä, ja saada silti FHRA:n jäsenalennuksen olemalla myös FHRA:n kilpailijajäsen.
     
  5. BBC

    BBC Guest

    Re: Tie vie Fhra:aan johtokuntaan vai viekö? Te sen päätätte

    Mikkis on oikeasssa, homma on jäänyt vanhoille raiteille liikaa.
    Tämänkin homman pitäisi kehittyä ajan mukana.

    Viimeisen 20-30v aikana tullut niin paljon houkutuksia ja mahdollisuuksia katsojille, kisaajille, mahdollisille tuleville kisaajille että drag racing ei ole enää niin vahvasti "must" juttu kuin meille sitä juniorista asti seuranneille ja meikäläisiä edelliselle sukupolvelle, joka toi homman tänne syrjäiseen suomeen.

    Ehdottomasti FHRA:n pitäisi lisensioida drag racing SM juttu niin että pienemmät järjestäjät aktivoituisivat ja mm. Street ja Bracket ryhmät ,joista SM sarja koostuu, ajaisivat esim. 6-7kisan sarjana niin että kerhot järjestäisivät ne ja osa olisi 1/8" maili ja osa 1/4 maili jne.

    Kerhot aktivoituisivat ja sieltä aina löytyy sitten toimitsijoita myös EM kisaan mukaan ja näin saadaan vaihtuvuutta sekä uutta verta sillekin puolelle. Mutta FHRA:lla on ollut vähän semmoinen politiikka että kaikki pidetään muutaman hlön näpeissä ja johtiksessa sitten 50% vähintäänkin ns. "heittopusseja" eli isä aurinkoisten joojoo miehiä.

    Toinen asia on ne TV lähetykset. Itse olen kysynyt muilta Amerikanauto harrastajilta ja joiltain yrittäjiltä että katsotko lähetyksiä. Vain n. yksi kymmenestä katsoo niitä, joten epäilen tavoitettavuuden ja etujen suuruutta tässä. Pelkkä EM kahdella kunnon lähetyksellä ja haastatteluilla olisi poikaa koska se on se juttu ja loput voi nähdä livenä ympäri suomen, kun sm sarja jalkautetaan kerhoille.
    Itse en ole katsonut TV lähetyksiä vuosiin, eikä moni tuttukaan. Toki näistä voi tehdä laajemman kyselyn/otannan niin näkee onko homma bueno.

    Jos SM sarja (bracket ryhmät, street) hinta per kuski tipahtaa monien asioiden summana, on mahdollisuus ajaa enemmän koska sitten muutamalla satasella käy per kisa ajamassa tai pitämässä sadetta. TV kulut ja muut FHRA sirkuksen ajamis jne kulut pois niin rahaa jää vähintään saman verran ja FHRA:n pitäisi keskittyä tekemään rahaa ACS:lla ja EM kisalla, mutta johtis päättää tai siis johtiksen päättäjät päättää.

    Aulis
     
  6. Zege

    Zege 3rd gear

    Re: Tie vie Fhra:aan johtokuntaan vai viekö? Te sen päätätte

    Onko Criminal Cruising kiihdytystapahtuma? En ole siellä koskaan ollut, joten tuli hieman yllätyksenä. Minulla on vain median värittämä mielikuva kyseisestä tapahtumasta ja sen luonteesta, joten en ole osannut mieltää sitä tapahtumaksi jota voisi verrata kiihdytyskisoihin. Mutta olen kyllä käsittänyt, että siellä on väkeä.

    Ja tästä ehkä voisi ottaa oppia. Criminal Cruising sai kesällä medianäkyvyyttä kyllä enemmän kun kiihdytyskisat moneen vuoteen.

    Tätä voisi soveltaa esim. sen opin, että kun ainakin Nitrokisoissa seriffit ajelee siinä paluutiellä silloin tällöin, niin revitään niiden kärryistä kilvet.
    Alkaa lehdet kirjoitteleen.

    No vakavammin ottaen vaikka tosiaan CC on käsittääkseni hieman toisen tyyppinen tapahtuma, kun nyt oli puhe, niin siinä ehkä on kuitenkin jotain viitteitä siitä mikä kiinnostaa. Joka tapauksessa Drag Racingin juuretkin on siellä kadulla kilpailemisessa josta piti saada turvalisempaa ja järjestäytyneempää viemällä ne radoille. Tosin jos se cc järjestettäisiin samalla tavalla metsien keskellä, kun nykyiset kisat, niin mahtaisiko porukkaa olla siellä kovinkaan paljoa?

    Mitä tulee tuohon FHRA:n rooliin ja muutamaan päätapahtumaan keskittymiseen, niin esitän kysymyksen, kun en oikeasti tiedä. FHRA:n rooli kisojen järjestämisessä ei kaiketi kuitenkaan ole vain kisamaksujen keräämisessä? Tai lipputulojen.

    FHRA:lla on sekä kalustoa, että se organisoi radan operoinnin, eikö? En väitä ettei tämä onnistu muutenkin. Jotenkin vaan tuntuu, että kun ajetaan sarjaa, niin jonkinlainen yhdenmukaisuus – jonka luulisi tulevan saman järjestävän tahon kautta - olisi kuitenkin parempi, kun kisa kisalta vaihtuvan järjestäjän?

    En tiedä onko West Coast Street Cupissa myös sama taustaorganisaatio, mutta näin olettaisin.

    Jos on paljon eri järjestäjien kisoja, niin eikö jokainen joudu haalimaan rataryhmän ja muut toimitsijat kisa kisalta. Toimitsijoiden kannalta ei ole myöskään selkeää jatkuvuutta jonka ei luulisi ainakaan lisäävän sitoutumista.

    Se, että maksut on katossa ja muuta keskustelun aihetta tämä ei tietenkään poista. Ei ollut siis puolustuspuhe nykyhinnoittelulle vaan kyselen josko tällainen järjestelyinen jakelu monelle taholle toisi sitä autuutta kuitenkaan.
     
  7. pas2

    pas2 Gearhead

    Re: Tie vie Fhra:aan johtokuntaan vai viekö? Te sen päätätte

    En ihmettele, ettei niitä lähetyksiä katsota. Ei kiinnosta kuunnella jonkun tyypin haastattelua ja sitten präät putki ajaa varttimailin ja sitten taas haastatellaan. Sitten haastatellaan kadun miestä, sitten taas jotain kuskia ja sitten präät ja haastattelu...
    Toimiva tapa: Kuminpoltto klips lähtö klips kuminpoltto ... Ja tähän osuu kuuluttajan kuski ja auto -maininta ennen lähtöä. Ohjelman lopussa tulokset.
     
  8. homer

    homer Double Gearhead

    Re: Tie vie Fhra:aan johtokuntaan vai viekö? Te sen päätätte

    Youtubesta vanhoista motoparkin lähetyksistä voisi ottaa mallia. Paljon ajoa ja haastattelut (lyhyet) lähetyksen alkuun. Itse en tosin noista nykyisistä lähetyksistä tiedä kun en ole niitä vuosiin katsonut. Eikä kyllä kukaan muukaan tuttavapiiristä vaikka noita moottorinpärinään hurahtaneita sieltä löytyykin.
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: Tie vie Fhra:aan johtokuntaan vai viekö? Te sen päätätte

    Varmaan niistäkin on jonkinlaista katsojatutkimusta mistä määrät selviävät. Mut lähetysten sisällöstä sinänsä hiukka samaa mieltä, nekin on tarkoitettu kiihdytysfriikeille kun suuri yleisö kaipais enempi viihdettä ja showta. Mun mielestä toi lähetysten arvo on et ne tavoittais sitä väestöä jolle laji ja harrastus ei ole tuttua, ja houkuttelis tututstumaan sitte tarkemminkin. Vaikkei kaikki kaverit kattoiskaan lähetyksiä, niin voi olla et laji näivettyis entisestään ilman tuotakin näkyvyyttä.
     
  10. supo

    supo Double Gearhead

    Re: Tie vie Fhra:aan johtokuntaan vai viekö? Te sen päätätte

    Tuli mieleen että monellako kerholla riittää panokset kunnon sm-kisaan ratoineen eli luulen että Pori ja Pudasjärvi voisivat olla mutta taisi Porissa olla että ei pysty yöpymään kentällä?Tosin ei SPS,Ol ja Funnybike varmastikkaan ajaisi ja osalle Spet autoillekin alkaisi olla arpapeliä!!Eli kisaajia ollut viime vuosina n.150-170 teamia sm-kisoissa ja oikeita kisapaikkoja on vain Motopark ja Alastaro ja sitten muutama lentokenttä paikka missä olosuhteet hieman huonot tehokkaille vermeille!!Vielä tuosta tv-hommasta että kun ollut kilipakaluston kanssa esillä erilaisissa tilaisuuksissa niin kyllä tulee useasti ihmiset sanomaan että nähneet tv:stä eli kyllä niitä katsellaan ainakin täällä Savossa!!Ps:Unohtui kokonaan nuo Street vermeet mitkä menee nykyään sikakovaa!!
     
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Re: Tie vie Fhra:aan johtokuntaan vai viekö? Te sen päätätte

    Taas muutama havina historiasta: -70 luvun loppupuolella ajettiin Räyskälässä ensimmäisiä sm- skaboja, autot lähinnä katuautoista edelleenkehiteltyjä kilpureita, kuten Parnila/ Husso- Moparit, Kotten volsulla, Sarlin Camarolla, Wareliuksen veljekset olivat vaihtaneet kilpurit Fordeista letukoihin, ja parhaimmillaan kisoja katsomassa 15 000 katsojaa. Ei ollut oluttelttoja, ja parkkipaikka pelto, jossa autoja työnnettiin pois porukalla paidat kurassa. Jengi tuli katsomaan erilaisia viritelmiä, ja tietysti Ruotsalaisia ja Norjalaisia dragstereja, kun täällä kalusto oli aika lapsenkengissä. Homma toimi, kun porukat olivat ihan oikeasti innostuneita tapahtumista, tekniikasta, mutta ei aina siitä, kuka oli neljäs tai kuudes, vaan voittaja oli se, joka teki näyttävimmät lähdöt ja burnikset. Aika aikaansa kutakin, sanoi pässi, mutta tämä muistutuksena, että kisat tehdään katsojille, ei kilpailijoille eikä toimitsijoille. Tämä puskakommenttina,kun itse en ole koskaan ollut toimitsijana, enkä liioin kilpailijana, mutta lähes 40 vuoden historia katselijana.

    Hantta
     
  12. Zege

    Zege 3rd gear

    Re: Tie vie Fhra:aan johtokuntaan vai viekö? Te sen päätätte

    Itsekkin kuitenkin siinne tavallisen turistin kategoriaan menevänä ymmärrän Hantan näkemyksen. Ihan hyvä pointti.

    Liittyy kuitenkin edelleen siihen kysymykseen, että mitä pitäisi tehdä että katsojia sinne saataisiin?

    Tässä on vähän sellainen kolmiodraama, että ilman toimitsijoita ei ajeta, ilman kipailijoita ei ole mitään katsottavaa, ilman katsojia kilpailujen pyörittäminen on vielä kalliimpaa. Ehkä.

    Mitä noihin TV lähetyksiin tulee, niin niiden kohdalla taitaa olla vähän samaa ongelmaa, kuin katsojien saamiseen kisoihin. Moniko niistä edes tietää? Tai muistaa sellaisen ajankohdan. Se, että kanavalle tai kisoihin eksyisi joku-jota-voisi-kiinnostaa taitaa olla melkoinen sattuma.

    Ennen kuin kuitenkaan mennään lempiaiheeseeni eli tuohon näkyvyteen, niin edelleen olisi mielenkiintoista kuulla mikä riittäisi herättämään mielenkiinnon kisoihin lähtemiseen? Moni täällä kuitenkin tietää että sellaisia järjestetään, muttei välttämättä vaivaudu paikalle.

    Nämän luulisi olevan hyviä vinkkejä johtokunnalle, niin uusille kuin vanhoillekkin jäsenille.
     
  13. hantta

    hantta Double Gearhead

    Re: Tie vie Fhra:aan johtokuntaan vai viekö? Te sen päätätte

    On totta, ettei historiassa rypeäminen auta tässä asiassa, kun nämä uudet sukupolvet ovat kyllästettylähes kaikella, mitä maa päällään kantaa, eli uudistettava on, mutta miten,- hyvä kysymys. Agendallani tarkoitin, että -70 luvulla homma tempaistiin tyhjästä, lähinnä talkoohengellä. Homma on muuttunut, ja jopa osa tiimeistä on ammattilaisia, mutta se ihme, että saadaan taas sama innostus harrastukseen, vaatii hiukan varmasti mietintämyssyä. Mallia ei suoraan voi ottaa jenkeistä, eikä Ruotsista, sillä näissä on historia niin paljon vankempaa, kuin meillä, vaan pitää miettiä pää höyryissä, mitä pitäisi tehdä. Homma ei kuitenkaan kulje eteenpäin, jos jengi riitelee keskenään, kuskit ja toimitsijat, vaan jottain tarttis tehdä. - Ja lopuksi, en tiedä yhtään ihmistä, joka katsoo telkusta kiihdytyskisoja
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    Re: Tie vie Fhra:aan johtokuntaan vai viekö? Te sen päätätte

    No tässä on ensimmäinen. Jos en itse kisaa, niin en todellakaan lähde ajamaan motoparkkiin tai kalajoelle pelkkää kisaa katsomaan (jonain lomareissuna ehkä hyvinkin), mutta televisiosta seuraan mielelläni. Samoin ruotsin kahinoita netin kautta.
     
  15. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Re: Tie vie Fhra:aan johtokuntaan vai viekö? Te sen päätätte

    Kyllähän kiihdytyskisat on parasta ihan paikan päällä seurattuna.Ei jaksa telkusta katella.
     
  16. Zege

    Zege 3rd gear

    Re: Tie vie Fhra:aan johtokuntaan vai viekö? Te sen päätätte

    Pitkälti samaa mieltä, mutta jos Jza asuu Turussa, niin ymmärrän kyllä innottomuuden lähteä Motoparkkiin tai Kalajoelle.

    Ongelma taitaa olla enemmän siinä, että edes ne about tunnin ajomatka päässä olevat eivät ole kiinnostuneita tulemaan paikanpäälle. Tosin väestön pitäisi ensin tietää, että siellä on joku tapahtuma :lol:
     
  17. homer

    homer Double Gearhead

    Re: Tie vie Fhra:aan johtokuntaan vai viekö? Te sen päätätte

    Pitkiin matkoihin kun lisää vielä suomalaisen kesäsään. Jos on sateen uhkaa niin harva lähtee liikkeelle ja jos on oikein komiaa keliä luvassa niin perheellisellä muu porukka vaatiikin lähtemään kesämökille...
    Tunnustan että taisi olla vuosi 2008 kun itsekin olen viimeksi käynyt muissa kuin nitrokinkereissä.
    Se oli harmi kun malmin kisa jäi kahden vuoden mittaiseksi perinteeksi (oliko niin että FHRA jopa asfaltoi yhden kiitoradan uudelleen kisoja varten?).
     
  18. Zege

    Zege 3rd gear

    Re: Tie vie Fhra:aan johtokuntaan vai viekö? Te sen päätätte

    ...tästä me toki pääsemme siihen, miten mahdollinen mainonta/markkinointi kannattaisi kohdistaa. ACS & EM ymmärettävästi saattaa kannustaa kauempaankin, mutta kisoja on paljon muitankin.

    Viimekesänä tuli jonkun verran keskusteltua eurodragster.comin edustajan kanssa siitä miten homma UK:ssa. No, ei ole helppoa sielläkään, mutta aika paljon puhui siitä miten lähimarkettien tauluille ja sitä rataa. Toki isompien kinkereiden mainontaa harrastetaan jopa lentoyhtiön lehdissä sillä logiikalla, että se tavoittaa liikkuvaa porukkaa.

    Harmittaa, kun unohdin kysellä viime viikolla jenkeissä, et miten promovat paikallista rataa. Tosin se perustui varmaan pitkälti pitkään historiaan ja kuuten iltana viikossa aukiolemiseen. Eikä sielläkään lauantaina kuukausittaisessa isommassa tapahtumassa katsojia todellakaan ollut kuin kourallinen. Tosin oli niin hiton kylmä, ettei mikään ihme. Samaa oli kuitenkin ollut jo koko kesä tarjolla, niin into lähteä suvunjatkamisvälineistö huurussa seuraamaan tapahtumia oli varmaan kohtuu minimaalinen.
     
  19. Zege

    Zege 3rd gear

    Re: Tie vie Fhra:aan johtokuntaan vai viekö? Te sen päätätte

    ai niin, ja nuo pitkänajan sääennusteen on kyllä vihoviimeinen keksintö tuon toiminnan suhteen. Montako kertaa on viikkoa ennen sateita ja olikin kuivaa, kenties täysin aurinkoista?

    Varsinkin perheelliset todennäköisesti kuitenkin joutuvat ihan käytännössyistä vähän suunnittelemaan menojaan etukäteen. Jää skabat äkkiä väliin jo pelko on ajella sata kilsaa pitelemään sadetta tyhjällä radalla.
     
  20. hantta

    hantta Double Gearhead

    Re: Tie vie Fhra:aan johtokuntaan vai viekö? Te sen päätätte

    Itse kävin kaikissa mahdollisissa katuautokapinoissa siihen asti, kun kuskini ja vaimoni kuoli 2013, ja vielä muutama viikko ennen hänen kuolemaansa käytiin Alastarolla, mutta kisat meni vituralleen, kun vaimoni kaatui onnettomissa katsomon portaissa, ja siinä ambulanssia odotellessa kiinnitin huomiota, että useat muutkin ihmiset kompuroivat samoissa portaissa. Laitoin palautetta Alastaron moottoriradalle, mutta vastausta en koskaan saanut.

    Hantta
     

Kerro tästä muillekin!