Tienkäyttömaksu -idioottien keksintö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ohc205, 14.12.2012.

  1. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mutta jos tässä oikeasti ajateltaisiin Suomen kehitystä, niin antaisihan tuo mahdollisuuden oikeudenmukaisuuteenkin.

    -Pääkaupunkiseudulla ne maksut olisivat aina erityiskorkeita, koska siellä on yksityisautoilun vaihtoehtona julkinen liikenne.
    -Viikonloppuina mökille tai hiihtokeskuksiin matkaavilta työsuhdeautoilijoilta kerättäisiin monikymmenkertainen vero viikonloppumatkan osalta, koska kyseessä on turha ajelu. Tämä vero ei saisi olla työnantajan maksettavissa, vaan aina henkilökohtainen.
    -Työajot olisi verotettu erityisen kevyesti (tienkäytön kustanusvastaavasti), niin että Suomen kilpailukyky paranisi nykyisestä.
    -Työmatka-ajot olisi verovapaita silloin kun julkista liikennettä ei ole käytettävissä, näin parannettaisiin työvoiman saatavuutta ja liikkuvuutta.
    -Yritystoimintaan liittyvä liikennöinti olisi luonnollisesti erityisen kevyesti verotettua (tienkäytön kustannusvastaavasti).

    Tällähän voitaisiin verotus kohdistaa siihen turhaan ajoon, eli pääkaupunkiseutulaisten kehäteiden mammuttimarket kauppa-asiointiin ja viikonloppumatkoihin. Kaupunkikeskusten liike-elämäkin saisi takaisin kilpailukykyään kun kehäteien mammuttimarketissa käyminen omalla autolla kallistuisi.

    Tässähän on paljon mahdollisuuksia verotuksen oikeudenmukaisuuteen. Ja ennenkaikkea, kaikki auton omistamiseen liittyvät verot pois.
     
  2. ari vw

    ari vw Gearhead

    Minkähän vtun takia tänne pitäs taas korkeimmat maksut laittaa?
    pistetään ne niille liisink.päälliköille ja muille hyvätulosille.
    Olettekos te pöndet koskaan edes yrittäneet liikkua täällä julkisilla?
    Oma työmatkani on edelleenkin co2 päästöjenkin mukaan parempi tehdä omalla autolla...omalla 12 km. julkisilla 34km. lisäksi asuin/työpaikkani on vantaalla mutta jos haluan julkisilla pitää mennä vantaa-helsinki-vantaa. eli seutulippu.
    ps.menen 6.si töihin--riittää kun lähden 5,45 ajamaan. julkisilla:joudun menemään pysäkille 4.40...
     
  3. debner

    debner Gearhead

    Niin sehän ei haittaa että se kaupunkien julkinen lähtee 5 km päästä kotoa ja päätyy 10 km päähän määränpäästä? Joillekin osuu reitti julkisen liikenteen varrelle, hyvin monille ei, vaan pitäisi risteillä monilla välineillä ja aina kävellä loppumatka, 20 km matkaan voi mennä tuntikin. Työmatkatkin pääkaupunkiseudulla on valtaosalla 20-100km, monilla enemmänkin. Samoin moni harrastus ja hupi vaatii monesti yli 20 km matkan suuntaansa.


    Eli koko elämä on turhaa, paitsi työssä vietetty aika? Tuolla ajattelulla vain työ ja työmatka ei ole turhaa, jokaisen ihmisen kaikki muu on täysin turhaa?
    Kylläpä kotikylän yrittäjät kiittäisi kun vain oman kylän väki asioisi. Sitten sitä rahaa autoiluun vasta kylän väellä olisikin?

    Onneksi vielä jossakin päin on ajatusmallit toisinpäin: mikään tekeminen / liikkuminen / ihmisten tapaaminen / harrastaminen / maisemien näkeminen / aktiivinen elämä ei ole turhaa -sille pitää saada täysi tuki.

    No huhhuh mitä soopaa, eriarvoistava verotusko oikeudenmukaista, siinäpä alat jakaa ihmisiä eri karsinoihin, osaatko ihan varmasti?

    Vaan eikös tuo ole juuri se kommunistien perusajatus? Ilman omaa vaikutusvaltaa omaan tulotasoon tai asuinpaikkaan kaikille kaikki samanlaisena ja yhtä vähän. Erityisesti vähän. Paitsi systeemin johtajille eli ihmisten karsinoihin laittajille jotka keräävät määrättömästi rahaa itselleen koska oma länsimainen elämä on heistä kivempaa ja sitä arvostelevat viedään Siperiaan ja muiden maiden vastaviin kolkkiin... Järjestelmä joka tunnetusti tekee kaikki iloisiksi?
    Autot pois kaikilta sillä pakolliset kolhoosiin kuljetukset voi tehdä kuorma-autojen lavoilla, ei tule kitinää naapurin autosta ja ajomatkasta...
     
  4. ari vw

    ari vw Gearhead

    Mutta onhan substituutin "mielipide" taas se parempi,hyveellisempi ja oikeudenmukaisempi....
     
  5. Porvoonlankku

    Porvoonlankku 3rd gear

    Samalla loppuu työmatkavähennyksillä kikkailu kimppakyytien muodossa. Vaikea on osoittaa olleensa työmatkalla, kun auto seisoo satelliittipaikantimen mukaan kaverin pihalla. :oops: :soosoo:
    Isoveli valvoo...
     
  6. Nikke_Nakki

    Nikke_Nakki 1st gear

    Tämä lause rupesi huvittamaan ja herätti mielessä erilaisia tapoja toteuttaa asiaa.
    "Myös ulkomaisten autoilijoiden saattamista veron piiriin mietitään kuumeisesti."

    Tapa 1.
    Autoilija saapuu autolla Suomeen, raja-asemalla tullimies tulee ja ojentaa turistille "veronkeruulaitteen", määrää sen autoon asennettavaksi. Tämä laite on toki maksullinen. Turisti kurvailee autolla ajonsa ja poistuessaan maasta, maksaa valtiolle ajeluistaan verot ja palauttaa "veronkeruulaitteen" + mahdollinen palautusmaksu.

    Tapa 2.
    Autoilija saapuu autolla Suomeen, raja-asemalla autoilija täyttää lomakkeen, jossa selvittää aikomansa ajoreitin ja kilometrit. Tämän perusteella autoilija maksaa veron, jonka jälkeen on vapaa jatkamaan matkaansa.
    Poistuessaan maasta tarkistetaan ajokilometrit ja tarkistetaan erotus maksetusta verosta. Ylimenneiltä kilometreiltä maksetaan lisää ja allejääneiltä saa palautusta. Alle 10€ palautuksia ei makseta. Ylimenneiltä kilometreiltä minimi on 10€.


    Tapa 3.
    Lähetetään jokaiselle ulkomaiselle auton omistavalle henkilölle verolappu, mikäli kyseinen henkilö vaikka joskus saapuisikin Suomeen autolla.
    Tämä tapa vaatisi perustamaan uuden viraston ulkomaisten ajoneuvojen omistajarekisteriä varten. Samalla luotaisiin useita uusia työpaikkoja, sekä suojatyöpaikkoja.
    Tätä verotustapaa ei myöskään olisi niin helppo kiertää.



    Todennäköisesti tarkoituksena on kuitenkin verottaa ulkomaisia rekkoja, jotka kuluttavat teitä hieman enemmän, kuin tavalliset automatkailijat.
     
  7. ohc205

    ohc205 1st gear

    Kyllä liikumisenvapaus on perusoikeus, oli sitten kyse työ- huvi, tai mökkireissusta. Ja tämmöinen gps paikannussysteemi vaarantaa jo yksityisyyden suojan. Valtiolla ei ole jumalauta mitään tarvetta tietää missä vapaa kansalainen milloinkin liikkuu.

    Koevapaudessa/ ehdonalaisessa olevilla vangeilla on tämä panta nilkassa jossa on gps paikannin, jotta vankeinhoitolaitos voi seurata missä vanki milloinkin menee.

    Nyt nämä trafi yrittää saada kaikkiin autoihin samanlaisen seurantalaitteen. Kyllä tässä autoilijat rinnastetaan jo suoraan rikollisiin..

    Kohta varmaan jokaiselle ihmiselle määrätään henkilökohtainen gps-paikannin jos tämä meno jatkuu. Näille älyvapaille kontrollifriikeille täytyy tehdä jotain, kohtahan tässä valtio syyllistyy vapaudenriistoon.
     
  8. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Ihanaa leijonat ihanaa !!!!!!!
    Julkisia menee mutta väärään suuntaan ja ajatkin työnteon suhteen vääriä.
    Omalla kulkuneuvolla 11km suunta julkisilla Linja-auto ja Juna yli 25-50km aikaa menee sen 1,00-1,30 per matka.
    Suoraa menee mutta kesäkuukaudet ei kulje koko linjaa eli kesä-elokuu olisi lomaa muuten joka päivä myöhästyisin töihin menosta eli lopputili olisi lähellä viikonloppuisin ei kulje, yövuoroon saa lähteä jo 19,30 ja paluu 9,00 jälkeen.
    Kuka puhuu toimivista julkisesta liikenteestä pks,n lähikunnissa Helsinkiin pääsee mutta kun työt eivät ole siellä päinkään.
     
  9. Putte

    Putte 1st gear

    Sehän tossa on ollut pääajatuksena koko ajan.
     
  10. tammercity

    tammercity Gearhead

    Jumaliste pojat bensan ja dieselin hinta tippuu oikein urakalla, jos kaikki verot poistetaan.

    Kyllä mää satasen vuodessa voin maksaa tienkäyttöveroo jos bensaa saa ämpärillisen 10 centillä :lol:

    Sen gpässähässäkän voinee sitten irrottaa ja pistää vaikka pojan polkupyörään, niin saavat kattella satelliiteilla, kun poitsu nakitetaan hakee maitoo ruokakaupasta.

    Jotenkin nyt vaan semmonen tunne, että tämmönen tilanne ei tule toteutuun ja tämäkin vero vaan lätkästään jo muiden olemassa olevien verojen ja maksujen päälle.
     
  11. Muki

    Muki Gearhead

    Laitoin Mercuryn liikenteestäpoistoon.

    Ehkä sitten keväällä olis viitseliäisyyttä ja rahaa sillä ajella, mutta pakko myöntää, että yleinen hintataso on vienyt pikku veromätkyjenkin kanssa siihen suuntaan, että bussilla, junalla ja kävellen mennään. Eilenkin tuli sellainen vajaa viiden kilometrin kiepautus, kun ei sattunut niitä busseja just sillä hetkellä menemään sopivasti. Aika hyvin toi hangessa tarpominen selättää joutavan tuohtumisen.

    PK-seudulla julkisilla pääsee töihin ja sieltä takaisinkin.

    Mutta jos asuu ns. kehyskunnissa ja etenkin jos pitäisi niiden sisällä kulkea ristiin & rastiin, voi olla vähän vaikeata. Muutama vuosi sitten vaistomaisesti ennakoin, että tulee vielä kovat ajat, ja senkin takia muutin tänne stadin kupeeseen takaisin, juurikin tota julkista liikennettä ajatellen.

    Fyrkka on noin yleisesti ottaen aika lailla loppu, paitsi niillä harvenevilla jotka ovat osanneet pitää varansa, ja sen tosiaan näkee tänä päivänä yhä laajemmin. Veroja ja sen kaltaisia lisämaksuja sorvatessa tulee tietenkin eteen se, että yhä useammat ovat ahtaalla, ja siitä sitten seuraa taas omat juttunsa.

    Mä olen menettänyt mielenkiintoni siihen, että onko mulla rahaa ajaa autolla just nyt vai ei. Siinähän menis kaikki vapaa-aika, jos antais ton heiluttaa suuntaan tai toiseen. Ei mulla ole energiaa sellaiseen. Menen ainakin talven sitten julkisilla, pidän noita kustannusten nostoja ihan helvetin laittamattomina juttuina ylipäätään, enkä kauheasti jaksa antaa niille näkemyksille arvoa, jotka vetoaa joihinkin menneen ajan "rakenteisiin" ja niiden ylläpidon välttämättömyyteen.

    Se on ihan varma, että muutos tulee aikanaan, ja että se muutos tuskin on kovin kevyt tai lempeä: siinä on aika pikkujuttu se, ajaako joku autolla vaiko ei, ja mitä maksuja kaavaillaan. Oikeastaan tota kuplatalouden romahdusta on vanhasta kokemuksesta johtuen ihan viihteellistäkin seurata, samoin kuin niitä teatraalisia toimenpiteitä, joilla äyskäröidään lisää samaa settiä. Et joo pointti on se, että toi kaavailtu lisämaksu on oikeastaan aika pieni rikka rokassa, paljon pahempaa on luvassa.

    Fillarilla duuniin parhaillaan 1 h 15 minuuttia, julkisilla aika tarkkaan 1 h, autolla parhaimmillaan vartissa jos menee ruuhka-aikojen ulkopuolella. Kävellen en oo vielä kokeillu, on tota matkaa kuitenkin se 21 kilometriä. Näin siis pk-seudulla, muualla juttu saa ihan uusia käänteitä.
     
  12. juko7

    juko7 Double Gearhead

    mutta tämähän ei ole ongelma, Ollila sanoi että "tietoja pääsevät lukemaan ainoastaan ne joilla on siihen oikeus" :lol:

    tuleeko muuten kenellekään mieleen että kansa olisi joskus saanut jonkun päättömän idean kumottua Suomessa? Minkä, milloin ja millä keinoin?
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Poistaisivat samalla eläinten pidon taajamasta niin itelle ilmestyisi hevostalli takapihalle, olisi mukava lämpösellä ratsulla karautella päivän tarpeet ympäri kyliä.
     
  14. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ari vw ja Debner; noudattelin tuossa visionnissa nykyisin vallalla olevaa ympäristönäkökannoista lähtevää liikenneverotus-ajatustenjuoksua.

    Suuntaushan on ollut se, että julkista liikennöintiä suositaan yksityisautoilua rankaisemalla, samoin tarpeetonta ajelua rangaistaan. Samantasoisella ajosuorituksiin perustuvalla verotuksella, jos sillä pyritään vähentämään autoilua, rangaistaan haja-asutusalueilla eläviä, työkseen autoa tarvitsevia sekä liike-elämää. Eli se rokottaa Suomen kilpailukykyä.

    Mutta oli tuossa sarkasmia mukana.
     
  15. ari vw

    ari vw Gearhead

    Toki arvasin,taas...mutta sillon jos täälläkin oman auton käyttö on edukkaampaa,onko siitä pakko rankaista kollektiivisesti kaikkia?
    ps.kesällä ajan työmatkat polkupyörällä. n.1000km tuli viime kesä-elokuu väillä...
     
  16. GULF

    GULF Gearhead

    Se vaan rupeaa olemaan faktaa ettei köyhän kannata työssä käydä ainakaan omalla autolla kulkien...
    Itsellä sen verran asiat hyvin että vielä kannattaa mutten tiedä kuinka kauan... Yhteiskuntahan tässä häviää maksaessaan työttömyyspäivärahaa.

    Toivon vain että tulevaisuudessa riittää noita kenellä kannattaa töitä tehdä että saadaan eläkkeet sun muut maksuun...
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Olisin itsekkin viimekesänä ajellut, muttei raivaus sahaa ja kamoja saa polkupyörään matkaan oikeen suosiolla.
     
  18. ari vw

    ari vw Gearhead

    Juu,2-3 pv/työviikko ajoin-keikkapäivinä menin ransitilla työkohteeseen 100-500 kg työkaluja ja laitteita mukana...
     
  19. Putte

    Putte 1st gear

    NJe, jotka on tosta sateliittipaikannuksesta huolissaan, eivät varmaan käytä kännykkää. Sen voidaan seurata joko suorana tai jälkeen päin. Ompa jopa yksi urha selvitetty kännykkä seurannalla.
     
  20. Ruumis

    Ruumis 3rd gear

    Ei kaikkea tarvitse niellä ennenkun on suurella porukalla osoittanut omat suhtautumisensa kyseisiin asioihin. Kovasti vaan uhoamiset jääkin pelkiksi puheiksi.
    Jos tää toteutuu niin pelkkä protesti ei riitä. Vahvemmat keinot käyttöön ja kunnon kapina päälle.

    Tämä on kuitenkin vasta alkua, kohta bensan hinta nousee kahden euron puolelle ja autoissa on tunnistimet jotka mittaa myös nopeuden(ja postilaatikossa on kivoja yllätyksiä)
    Siihenpäälle tienkäyttömaksut...
    Sitten autokalustoa pitää saada uudemmaksi, ja käyttömaksut nousee vanhoissa autoissa nelikertaisesti.
    Myöskin pelkän b-ajokortin ajaminen on jo kolmivaiheinen, ja syyhän on valtiossa.
    Mitäs seuraavaksi? Kaikestahan sitä tullaan ryöstämään.

    Niinhän se kummeli jackpotissakin oikein sanottiin, "suomi on paska maa täällä on kaikki ihan perseestä"

    Eipä tulevaisuus ole tuottamassa kun paskaa niskaan.
     

Kerro tästä muillekin!