Tienkäyttömaksu -idioottien keksintö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja ohc205, 14.12.2012.

  1. kepuri

    kepuri Gearhead

    joskus vuosia sitten kun tuli joku selvitys/urkinta kirje että minkälaiset on paskakaivot,niin heitin heti uuniin sen.samaan tyyliin ajattelin toimia tuon kyttäyspaskalaatikon kanssa,en noteeraa mitenkään maksan autoveron vanhalla tyylillä ja jatkan ajamista.nykyään pitäs joka asiasta voida laskuttaa ihmisiä,ja rahat menee tuommosille sipilän ja pernerin vässyköille.
     
  2. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Voitaisko julistaa pohjanmaan seutu itsenäiseksi valtioksi? Sitten vaan häme-mökki myyntiin, siellä on varmaan komeita vanhoja taloja tyhjillään.
    " I may not have been born in pohjanmaa, but i got here as fast as i could", ts. texas-tyyliin.
     
  3. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

  4. valpas

    valpas Gearhead

    Miten tuo on mahdollista?
    Sitten aletaan tehdä leikkauksia (siis rahan leikkauksia, muitahan ei meille tehdä, siitä pitää huolen SOTE) tavallisille palkansaajille.
    Näiden asioiden päättäjät vain nauttii edelleen veroina kerättävista rahoista. Eivät joudu vastuuseen tekemisistään.
     
  5. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    No nythän sit oliki tän päivän Keskisuomalaisessa Berner juttua
    "liikenne digitalisoinnin suuntaan ja digi esteet=vanha autokanta
    poistuu luulempa että kielletään jos ei jotain opdta ole,näinkö se
    nyt sit meni tääkin.
     
  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Pe....tähän tuo tuollainen kyttääminen ja rahastus on :mad:

    Sinänsä ei mitään uutta, meillä on kaikissa firman autoissa isosta pieneen jo tuollainen laite ja sen kanssa on elettävä joka ikinen työpäivä.
    Laite tallentaa auton jokaisen kiihdytyksen, jarrutuksen, heilahduksen, niiden voiman, käytännössä jokaisen monttuun ja kaivonkannen yli ajon.
    Montako kertaa kuljettajan jarruvalot paloivat vaikka Helsingistä - Ouluun...ja niissä onkin hyvin mielenkiintoisia eroja (ajotapa), siis ihan oikeasti :odeek:
    Luonnollisesti se tallentaa kulloisenkin ajonopeuden jota se lisäksi vertaa juuri sillä paikalla olevaan nopeusrajoitukseen ja herjaa välittömästi pomojen tietokoneella, jos ylitystä yli 10km/h...kovemmista nopeuksista siihen saatetaan puuttua ja jaella jopa varotuksia, jos esim vedät 50 - 60km/h alueella vaikka 80km/h.
    Siitä näkee missä autot menevät, missä ne seisovat ja missä kuski pitää taukoa ja kuinka kauan...turha selittää juitsarille että olen siellä ja siellä, en muka kerkiä...jne, ei ne näkevät reaaliajassa missä auto on milloinkin.
    Lisäksi se seuraa ja raportoi polttoaineen kulutusta ja laskee kuljettajan keskimääräistä ajotapaa ja vertaa näitä paikkakunta- sekä valtakunnallisesti.
    Myös kaikissa meidän perävaunuissa on GPS-paikannus.
    Sinänsähän GPS-paikannus ei ole luotettava...mikäpä helpompi huijata tai pimentää :rotfl:, mutta siitäpä se kysymys vasta tuleekin miksi se ei näy :argue:
     
  7. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Niinhän tätä on markkinoitu jotta obd on vaatimuksena!
    ollila, sipilä, berneri & muut hevon v****a välittää jos sitä ei jostain harraste välineestä löydy?
     
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

  9. jenkula

    jenkula Gearhead

    Muistaako työnantaja kerran vuodessa ilmasella etelänmatkalla jos on jaksanu jurnuttaa kokovuoden ajatellen polttoaineenkulutusta,jos ei niin mitä järkeä säästää pomolle mitään?
     
  10. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005039052.html

    "Berner kertoi Kauppalehdelle, että uusi valtion väyläverkkoyhtiö myisi tienkäyttöoikeuksia eri tahoille mainiten esimerkkeinä teleoperaattorit, vakuutusyhtiöt, rengasyhtiöt, automaahantuojat ja ruokakaupat.

    Nämä ”paketoivat” tienkäyttöä ja erilaisia palveluita ja myyvät niitä autoilijoille ja tulouttavat osan maksuista väyläverkkoyhtiölle ja pitävät osan itsellään voittona."

    Eli kohta jos tahdot käyttää tieverkkoa, täytyy ostaa vähintään renkaat, auto tai tehdä diili lähikaupan kanssa kananmunien ostosta vai häh? Sitä paitsi on ihan aiheellista kysyä minkälaisen katteen nuo tahot aikovat itsellään tästä palvelun välittämisestä pidättää itsellään... Ei se katekaan muuten tyhjästä tule, asiakashan sen maksaa.

    Kaikenlainen valtion toimien yhtiöittäminen muutenkin pitäisi olla kiellettyä. Valtion toimiin (näin teorian tasolla...) on kansalaisilla sentään jokin tapa puuttua (äänestykset yms.). Kun perustetaan yhtiö se voidaan myydä vaikka Kiinaan missä herra Tsing-Tsong päättää että nyt lyödään rahoiksi ja Suomalainen joko maksaa tai sitten ei hyödynnä tätä "palvelua". Tosin samaan varmasti Berner ja Sipilä tällä tähtäävät. Rahat taskuun ja hymyä huuleen. Ja yrityksen toimiinhan ei kansalainen/asiakas tai edes valtio voi puuttua kuin lain raameissa.


    "– Entä jos autossa ei ole OBD-kytkentää ”mustalle laatikolle” tai jos onkin, mutta auton omistajalla on sille muu käyttö?

    – Entä mitä se vaikuttaa, että Suomen tieverkosta valtionteiden osuus on 20 prosenttia, loput ovat kuntien katuja ja teitä ja yksityisteitä?"


    Aiheellisia kysymyksiä nuokin, joita on jo paljon ehditty kysellä. Vastausta vaan ei kuulu.
     
  11. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Joissakin yrityksissä on käytäntöjä palkita polttoainetaloudellisin/-taloudellisimpia työntekijöitä, joten ainakin jollain tasolla porkkana on olemassa.
     
  12. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Myös aiheellisia kysymyksiä olisi esim,
    mikä autoilua rasittava vero tulisi poistumaan, kerrotaan vain mystisesti että halpenee...
    tai
    miten mustalaatikko aiotaan asennuttaa turisteille.
    tai
    toimiiko ihmelaatikko muissa eu maissa 1.1.2018 alkaen.
    jne.


    Mitähän muita kusetus kytkyjä tämän klaanin takaa vielä löytyy:
    http://yle.fi/uutiset/3-9395763

    http://www.finnleaks.net/ministerin...ahat-lastensairaalasta-35-miljoonaa-vuodessa/
     
    Muokattu: 10.1.2017
  13. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Vissiin ihan autoverohan se olisi poistumassa, eli uuden auton ostohetkellä maksettava vero. Siinähän säästää 20.000e ekoauton ostava jo ehkä muutaman tonnin. Niin ja 150.000e maksavan auton ostaja muutaman kymmenentuhatta.

    Tuo pari tonnia parissakymmenessä ei minua juuri helpota, eikä ole varaa 100.000e autoon joka ennen oli 150.000e. Kuka tästäkin taas eniten hyötyy...
     
  14. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Niin, tuotahan ei ole markkinoitu kuin että halpenee, Noinhan se todellisuudessa tulisi menemään ja autoverohan siirretään portaittain ajoneuvoveroksi ensin!
    Eli normi tallaajalle kyttäämällä ei halpene vaan tulee laskutettuna kaiken muun päälle!
     
  15. zebulus

    zebulus 2nd gear

    Tuli mieleen sellainenkin asia tuosta satelliittiseurannasta ja uhkaavasta ajotapa ja -nopeusvalvonnasta, että entäs sitten kun osallistutaan jonnekin ratapäiville tai varttimailiajoihin katuautolla? On aika äkkiä nippu sakkolappuja odottamassa ja kortti menee hyllylle. Ja varmaankin näyttö ja todistusvastuu suljetulla alueella ajosta on ajajalla itsellään. Sitten vielä vakuutusyhtiöt katsoo että toihan on ihan reikäpää ja edesvastuuton kaveri, laitetaan sille täydet maksut... :(
     
  16. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Ja paljonhan on perusteltu asiaa nyt jo käytössä olevilla seurantajärjestelmillä raskaassa kalustossa ja takseissa ym. ammattiliikenteessä. Näissähän liikkumista valvoo yrityksen johto joka kaluston myös omistaa ja joka kuljettajalle maksaa siitä että hommat tulee hoidettua.

    Yksityisellä puolella mielestäni homma on täysin eri. Mielestäni ei kuulu valtiolle saati liikennettä valvovalle "yksityiselle" yritykselle mitä itse omistamallani autolla teen omalla vapaa-ajallani ja missä liikun. Siinä menee mielestäni selkeä raja yksityisyyden välillä.

    Jos työaikanani lähden pariksi tunniksi kahvittelemaan ja hommat jää hoitamatta, joudun varmasti perustelemaan pomolle missä sitä on kupeksittu. Sama pätee ammattiliikenteessä. Jos taas vapaa-aikanani lähden ajelemaan, mökille, kaupoille tai kalalle ei se taas mielestäni kuulu kenellekään.


    Seuraavaksi vielä hieman haaveajattelua: Tuosta OBD-pistokkeeseen kytkettävästä laitteesta. Jos homma menee niin että autot joissa pistoketta ei ole (tällä foorumilla varmasti melko yleinen pulma) ei tästä sitten sovi tulla ylimääräisiä kuluja käyttäjälle, vaan ratkaistakoon asia niin että kaikilla laitteistoon on mahdollisuus. Muutoin toivon että hiihtoladuilla aletaan perimään lisämaksua vanhan mallin monojen ja siteiden käytöstä. Myös lenkkipolun kuluttaminen muilla kuin kuukauden vanhoilla lenkkitossuilla tulee kieltä tai vähintään rangaistavaksi teoksi.
     
  17. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Eikö toi anna firmoille kilpailuetua? Meinaan "ostat uudet hakka äo:t meiltä, ja saat 500km ilmaista ajoaikaa, ilman renkaita -500km.
     
  18. Buick-T

    Buick-T 2nd gear

    Toki kauniisti ajateltuna kyllä. Mutta jokuhan sen 500km tienkäyttömaksun maksaa. Se voidaan sitten jakaa renkaiden hintaan "maltillisena korotuksena". Ei se firma sillä hyväntekeväisyyttä tee. Eikä kukaan huomaa mitään. Kiva saada kylkiäisiä ;)
     
  19. jenkula

    jenkula Gearhead

    Tietenkin autokilpailuihin tms. myydään ns.6tunnin,tai vuorokauden sim-ohitus,eli maksamalla saat päästellä niin lujaa kuin haluat.Ja huhu on kertonut että siviilipoliisityyliset valot saa paksulla lompakolla omaankin autoon,aika kätevää?
     
  20. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Stadilaisille oli jo luvattu "ylimääräinen" 0,8€:n päivittäinen ruuhkamaksu, joka on helppo toteuttaa tällä seurantalaitteella. Näin niitä palveluja alkaa muodostumaan. :odrealmad:
     

Kerro tästä muillekin!