Tierp

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja Harri Sassi, 18.12.2010.

  1. Mopoilija

    Mopoilija Gearhead

    5,678/404,49 Leif Andreasson :eek:
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mielenkiintoinen pikantti yksityiskohta noista lajitteluista, että super streetin hitaimmalla oli kovempi loppunopeus kuin top fuelin nopeimmalla :lol:

    Mikä lie noilla ollut ongelmana, mutta muuten vaikuttaa että on rata ollut melkoisessa iskussa.

    Onnittelut suomalaisille!
     
  3. Impala SS

    Impala SS 1st gear

    Tierpissä on betonirata.
    Muistakseni Motopakissa oli myös eka vuonna betonirata, joka muutetiin asvaltiradaksi, jonkun ongelman vuoksi. Oliko se liian liukas.

    Teitääkö joku tästä?

    Ja eikö radan nimi oli kumihydro alussa? onko tästä tietoja? Ja miksi kumihydro?
     
  4. Buick225

    Buick225 Double Gearhead

    Betonipinta murtui pölyksi,oli kuin hiekkatiellä olisi ajanut.
    Kumi hydro oli sponssina Häkkisillä.
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Motoparkissa toisen puoliskon (vasen?) valu epäonnistui niin, että se pölisi jatkuvasti. Tosiaan jossain taidettiin Tierpiä mainostettavan Euroopan ensimmäisenä betonipäällysteisenä ratana.
     
  6. gremlin

    gremlin Gearhead

    Ymmartaakseni onkelmana oli myos se etta talven aikana vesi meni betonin ja radassa olevan kumin valiin ja se lahti hilseilemaan sielta sun taalta.
     
  7. Putte

    Putte 1st gear

    Motoparkissa oli alkuun betonirata ja ilmeisesti sitä ei osattu tehdä tuolloin oikein, sillä rata lähti murenemaan ja sen päällystäminen asfaltilla oli edullisin korjausratkaisu.

    Radan nimi ei ollut Kumihydro, vaan muutaman Motoparkissa ajetun kisan nimessä esiintyi tuo pieksämäkeläinen firma kisasponsorina. Lieneekö kyseistä yritystä enää olemassakaan, sitä en tiedä.
     
  8. patukaplas

    patukaplas 1st gear

    Motoparkkiin alkuun rakennettiin betonirata annettujen ohjeiden mukaan, joka piti olla kuten Texasin radan, ohjeet saimme .... henkilöltä joka oli tutustunut hyvinkin aiheeseen. Koska olimme ensi kertalaisia uskoimme tottakai asiantuntijaa ja näin löimme kaksi kertaa päätä motoparkin petäjään.
    Ehkä loppupelissä suurin syy oli nopean rakentamisen koska alin kerros oli isompaa kiviainesta ja ylin kerros kivituhkaa. Sateen myötä kivituhka laskeentui lohkareiden väliin ja se aiheutti rataan heittoja. Mutta oli sen betonin koostumus myös virheellinen. Se todella mureni paikoin alle.
    Kun viimein kassakaapista löytyi asfaltin koostumus jolla se pinta tehdään, päästiin lopulliseen ratkaisuun.
    Betonista vielä että vaikka sen liimasi niin se ei kunnolla pysynyt betonin päällä vaan alkoi "tanssia" sen päällä. Luulen että Tierpissä on otettu opiksi koska heti siellä mennään lujaa...

    Kumihydro oli todella yksi kisa-sponssi mutta nyt jo kuopattu ja sen raunioille on syntynyt muutama hyvin menestynyt jatkaja...
     
  9. patukaplas

    patukaplas 1st gear

    Mainittakoon vielä Kumihydrosta että se yritys oli todella tyytyväinen yhteistyöhön. He saivat vip kohtelun radalla ja vieraat kunnon esittelyn radasta ja kilpailijoista. Kiitos siitä kuuluu sen ajan tiimelle ja kuskeille, Aartomaasta ja Mäkelästä lähtien, jotka jo silloin mielellään kertoivat harrastuksestaan. Olihan Motoparkissa ensi kertaa " avoin varikko ". Olen sitä mieltä että Motoparkin kautta saimme lajiin valtavasti uutta yleisöä.
    Harmi vaan että nykyään se ei ole enää niin edustavassa kunnossa...
     
  10. Putte

    Putte 1st gear

    Teksas Motoplexistähän tossa Motoparkissa oppia otettiin. Eipä ne Teksasissakaan kauaa betonilla ajaneet, vaan vetivät siellä vajaan vuoden jälkeen asfaltin betonin päälle. Tänä päivänä on NHRA:ssa jo muutama betonirata ja tietämys varmasti mennyt 80-luvusta eteenpäin. Uskon, että nykyisellä tietämyksellä ja ameriikan opeilla betoni toimii aivan erilailla kuin ensi kokeiluiden aikaan.
     
  11. patukaplas

    patukaplas 1st gear

    Teksas Motoplexistähän tossa Motoparkissa oppia otettiin. Eipä ne Teksasissakaan kauaa betonilla ajaneet, vaan vetivät siellä vajaan vuoden jälkeen asfaltin betonin päälle. Tänä päivänä on NHRA:ssa jo muutama betonirata ja tietämys varmasti mennyt 80-luvusta eteenpäin. Uskon, että nykyisellä tietämyksellä ja ameriikan opeilla betoni toimii aivan erilailla kuin ensi kokeiluiden aikaan.[/quote]

    Totta noista ajoista oppi on mennyt eteenpäin, alkuun vaan sen kokeilun on jonkun tehtävä ja nyt sekin on nähty. Sitä en tarkkaan tiedä paljonko tuo kokeilu maksoi mutta ainakin Häkkisen rakennusmiehet sai tehdä hartiavoimin töitä :)
     
  12. Putte

    Putte 1st gear

    Totta noista ajoista oppi on mennyt eteenpäin, alkuun vaan sen kokeilun on jonkun tehtävä ja nyt sekin on nähty. Sitä en tarkkaan tiedä paljonko tuo kokeilu maksoi mutta ainakin Häkkisen rakennusmiehet sai tehdä hartiavoimin töitä :)[/quote]

    Kyllähän Häkkisen Pasi kovasti rataan satsasi ja teetti miehillään paljon töitä. Ilman Pasia ei drag race varmaankaan olisi kehittynyt nykyisiin mittoihinsa.
     
  13. patukaplas

    patukaplas 1st gear

    Totta Putte, olisi kiva jos esim FHRA tai ajajayhdistys, jos se vielä on voimissaan, pyytäisitte Pasia vaikka Alastaron nitroihin kunniavieraaksi katsomaan mitä hän on saanut aikaan, voisi lämmittää Pasin mieltä :)
     
  14. Putte

    Putte 1st gear

    Missäs päin Pasi muuten nykyään vaikuttaa. Ei ainakaan enää Pieksämäellä. Jossain vaiheessa kuulin juttua, että hänellä olisi joku lomakylä Lapissa, onko tarkempaa tietoa.
     
  15. patukaplas

    patukaplas 1st gear

    Olet alueella, Pasi pyöritti pitkään Rovamotellia Rovaniemellä ja sen myytyään muutti Leville ja rakensi sinne lomakylän. Nyt Pasi on myynyt lomakylän pois ja muuttanut lähelle Rovaniemeä mökille viettämään hyvn ansaittuja eläkepäiviä. Tapasin herran Tammikuussa hänen mökillään...
     
  16. Putte

    Putte 1st gear

    OK eli mies on vetäytynyt eläkkeelle. Itse en ole tainnut häntä tavatakaan tällä vuosituhannella.

    Kävi muuten kerran sellainenkin homma, että järkkärihommissa ollessani jouduin poistamaan Pasin makkaragrillin Motoparkin alueelta tien toiselle puolelle hänen veljensä maille. Pasi oli pystyttänyt grillin lipunmyyntipisteen eteen siten, että kaikki sisääntulijat joutuivat kiertämään hänen grillinsä kautta päästäkseen portille. Kaikkea sitä sattuukin.
     
  17. patukaplas

    patukaplas 1st gear

    Putte muistan tuo tapauksen ja se oli silloin kun FHRA ja Pasi olivat jo suurissa erimielisyyksissä. Se oli lähinnä Pasin mielenosoitus FHRA:ta kohtaan. Kumpikaan osapuoli ei pitänyt toisensa tekemisistä ...
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    Juu, se oli sitä 90-luvun loppupuolta. Motopark oli jo siirtynyt konkurssin kautta pankille ja FHRA lunastanut sen sitten pankilta. En nyt muista oliko FHRA ja myynyt ratayhtiön eteenpäin Kekelle ja Jontulle vai oliko se vielä tuossa vaiheessa FHRA:n omistuksessa. Kuitenkin FHRA:n ja Pasin välillä oli pieniä ristiriitoja. No, ne on nyt historiaa, eikä enää pitäisi moisia ristiriitoja olla.
     
  19. patukaplas

    patukaplas 1st gear

    ehkä ne henkilöt ja Motorama on jo eri tehtävissä joiden kanssa kinaa eniten syntyi ...

    Mutta se idea kutsua Pasi kerran katsomaan EM-osakilpailua VIP vieraana voisi kummasi lähentää kylmiä suhteita, jos niitä vielä on..
     
  20. Putte

    Putte 1st gear

    On kyllä henkilöt kokonaan vaihtuneet. Ei toi Pasin kutsuminen kisoihin kyllä huono idea mielestäni ole. Pitääpi tiedustella, miten päättävät tahot asiaan suhtautuvat.
     

Kerro tästä muillekin!