Tietääkö kukaan laivojen voimansiirrosta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja RockHQ, 4.6.2010.

  1. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mulla on 23m teräslaiva (ruotsin armeijan vanha tpbs200), jonka keskimmäisen potkuriakselin asennuksesta olis muutama kysymys? Lähinnä painelaakerin säädöstä ja tukievien linjauksesta? Läksyt on luettu ja homma periaatteessa selvä, mutta aina parempi jos löytyy ammattiapua, ettei käy perinteisesti laskun jälkeen, monot märkänä konehuoneessa :)
     
  2. paskamaha

    paskamaha 1st gear

    Mikä se kysymys on?koitan jeesata jos tuttua tekniikkaa,hinaajien ja muiden hitaampien rihtauksia on tullut tehtyä :odroll:
     
  3. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    No siis, vekotin on tällänen:

    http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%2 ... OT%205.pdf

    sieltä jos lataa pdf:n näkee sisaraluksia.

    Anyway, potkuriakselit on ripustettu kahdella kannattimella, ns. pääevä juuri ennen potkureita, sekä apukannatin noin 2m eteenpäin, juuri ennen kuin vannasputki alkaa pohjasta. Viimeisenä on SKF 22111 tai 22211 tuplalieriörullalaakeri koveralla ulkokehällä ottamassa työntöä vastaan, sen jälkeen normaali ristinivel ja hydraulikäyttöinen vetolaite sekä dieselmoottori


    Vanhat potkuriakselit oli laakeroitu kannattimiin eli eviin pronssi-kumilaakereilla niinkuin oli standardi ennen vanhaan. Keskimmäisessä potkuriakselissa kumit oli molemmista pettänyt, ehkä koska potkurin 1 lapa oli taittunut vinoon, ehkä koska ne oli vaan vanhoja ja keskimmäisellä koneella ajetaan eniten. Koska potkuriakseli on epästandardi koko (53mm od, 55mm yleisen sijaan), jouduin teettämään uudet laakerit Vesconitestä, eli muoviseoslaakerit jotka mä prässäsin vanhoihiin "eviin". Nää ei kuitenkaan anna ollenkaan periksi potkuriakselin kieroutta tai asennuksen väärää suuntaustausta. Koska molemmat rungon ulkopuoliset evät ovat vielä irti, samoin painelaakeri ja tiivisteyksikkö konehuoneessa ovat irti, mä haluaisin ohjeita kokeneilta ennen kuin rupean sitä noin 60kg tankoa ripustamaan 30+10kg evien varaan runkoon ja ohjaamaan painelaakerin samalla kohdilleen?
     
  4. paskamaha

    paskamaha 1st gear

    No se vannasputki/simplex yhdistelmä sen linjan kuitenkin määrää,eli vois tehdä niinkuin isojen vehkeiden akselinveto,vaikka onkin vähän ylimitoitettua ton kokoseen puikkoon.Eli kaks taljaa kannattelemaan akselia sopivan etäisyyden päähän toisistaan aluksen ulkopuolelle,yks talja sisälle vetämään akselia sisälle,yks jarruttamaan ulos.Kun akseli saatu hallitusti ja rikkomatta paikkoja paikoilleen kiilataan simplexin puoli keskelle ja sen jälkeen tarkastetaan että myös vannasputken ulkopää keskellä.Nyt sitten tukilaakerit joko osuu paikoilleen tai sitten fyllätään,kun korkeus selvillä ja pultit iholla niin pyöritys ja katotaan ettei panttaa mihinkään,akseli oletettavasti kuitenkin kellotettu ja suora.Noin on touhuttu eikä suurempia katastrofeja sattunut,työtapoja tietenkin erilaisia.Ja cedervalli vaatii sit omat kostinsa :lol:
     
  5. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mä en tiedä mitä tarkoitat simplexillä, muuten kuin rumpujarrujen yhteydessä? Toi vannasputki on aika reipas halkaisijaltaan eikä siinä ole ollenkaan ns. takalaakeria tai ulkolaakeria, joka olis oletettavasti tiukka vannasputken loppupään ulkokehään ja laakeroisi akselin takapäästään.

    Vaan siis akseli pyörii vapaasti suuressa vannasputkessa, eli missään kohtaa vannasputkea ei ole keskityslaakerointia. Kun akseli tulee vannasputkesta pohjan läpi, se jatkuu noin 1m ennen ensimmäistä laakerievää. Tän jälkeen on yli pari metriä vapaata tilaa, kunnes tulee iso takaevä johon akseli laakeroituu loppupäässä. Siitä heti seuraavana on potkuri. Potkuripään laakerointi on noiden kolmen, pää ja apuevän sekä työntölaakerin vastuulla. Sisäpäässä kun vannasputki loppuu on tiivisteyksikkö ja yksi säädettävä (pituus sekä aksiaalivälys) laakeripesä, joka ottaa vastaan työnnön ja vastaa potkuriakselin keskittämisestä yläpäässä. Tän jälkeen onkin ihan vitun iso ristinivel ja seuraavaksi vetolaite.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei sen vanhan laakerin sisäosa ole kumia sen takia, että sillä saisi linjausvirheet
    anteeksi. Eli ei tuo laakerin vaihto muuta siinä systeemissä mitään.

    Omalla mutulla lähtisin löysäämällä pukit ja akseli sisään. Etupään rullalaakeri
    määrää sen pään ja takimmaista pukkia kiristämällä näkisi vaatiiko shimmiä
    johonkin suuntaan. Keskipukki viimeisenä siten, ettei vedä akselia mihinkään
    suuntaan.

    Pienet on oman veneen vetolinjat, mutta ei siinäkään "vannasputkessa" ole
    mitään laakereita, taliboksi vaan sisäpään jatkona. Akselipukit kun on vielä
    puussa kiini, niin shimmaus on vähän sinnepäin juttu.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    En nyt tiedä ymmärränkö väärin mutta eikö vannasputkessa ole ollenkaan laakeria ulkopäässä vaan akseli on siellä putkessa vapaana? Vai onks se akseli noiden kumi-pronssi-laakerien varassa siellä putkessa? Jos näin on niin eikös silloin toi akseli passata noiden muiden asioiden mukaan eli suoraan sitä vaihdeaskia/käyttöö kohden.... Sen mukaan sitten se boksi ja painelaakeri ettei ne vedä sitä akselia mihinkään. Vai oonko ihan pihalla koko rakenteesta
    :eek:
     
  8. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    4d sedan: Ymmärsit oikein, vannasputkessa ei ole mitään laakeria missään kohtaan, se on vaan iso rööri pohjan läpi josta potkuriakseli saadaan ulos. Toisin kuin monissa muissa vehkeissä, joissa on laakeri(t) putken päässä tai ainakin taliboksi tai rasvatiiviste.

    Jussi289: Olen ihan selvillä siitä ettei laakerit kumia olleet sen takia että antaisivat kieron linjauksen periksi. Probleema on se, että kun painelaakerin kannatin eli koko painelaakeri on irti, sekä 2 peräkkäistä vedenalaista kannatinevää ovat irti, voi ton akselin asennuksen tehdä niin että työntää 2 tukievää akseliin ja nostaa koko paketin paikalleen, pulttaa evät kiinni shimmaten ne niin että akseli pyörii vapaasti. Se ei oo mikään ongelma. Tolla tavalla ei kuitenkaan saa kuin sattumalla potkuriakselin oikeaan asemaan.

    Painelaakerin pukkia kun voi siirtää vapaasti useamman sentin mihin tahansa suuntaan, samoin noita eviä, ja koska akselin etupäässä on ristinivel ja lyhyt teleskooppikardaani vetolaitteelle, ton asennuksen saa tehtyä helposti väärin niin että sitä ei huomaa muuten kuin ajaessa, kun kardaanin ristikot hakkaa itsensä paskaksi ja työntö on sivulle. Se vähän harmittais, koska ton kipon rantauttaminen vaatii aika järeän nosturin ja 1000+ euroa rahaa per nosto/lasku. Lisäksi tää kippo on tehty kulkemaan aika lujaa, ja noi akselit pyörii aika hätäsesti täydellä hapella joten linjaus on vähän tarkempaa kuin jonkun 12 solmua kulkevan huviveneen kanssa.

    Palikatkin on kaiken lisäksi aika järeitä, akselit on noin 5-6m pitkiä ja painaa jonkun 50kg, isompi evä painaa noin 30kg ja pienempikin useita kiloja, siihen vielä tiivisteyksikkö 5kg, painelaakeri ja yoke päälle, toi on sellanen paketti että sitä ei pari miestä ihan helposti asentele paikalleen.

    Mä ajattelin tehdä niin että laittaa evät akseliin, takaevä lähes kiinni ja painelaakerilla säätää etupään niin tarkasti kuin mahdollista linjaan koneen kanssa, sen jälkeen tarkastaa pyöriikö akseli hereästi ja viimeisenä pulttaa kiinni ton keskikannattimen. Linjaus vannasputken mukaan, koska parempaakaan ei tuu mieleen?
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ton parempaa suunnitelmaa tuskin ilman valmistajan tarkkaa ohjetta tulee.
    Ei kun toimeen.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Toi on kyllä totta että akselin rihtaus täytys olla parempi kuin perinteisessä purkissa. Ja toi kardaaninivel vielä lisää sen tarkkuutta verrattuna vakionopeusniveleen(vai mikä sen nimitys oli.?)

    Sellanen vinkki tuli mieleen että viritä lanka vaikka 0,5m moottorin yläpuolelle, moottorin etupään kohilta ton vannasputken loppukohtaan kireelle. Sit suuntaa se lanka niin että se on tarkasti keskellä kampiakselia(siitä langasta taas luoti alaspäin) etupäässä ja vaihdelaatikon ulostuloakselin keskellä. Nyt sulla on linja mihin suuntaan sen akselin pitäis sojottaa, korkeus vaan viivottimella tai jos aksleleissa halkasijaeroo niin sit tönärillä mittaamalla. Kulma sit vaan mieleseks mikä näkemys sulla onkaan et olis hyvä kardaanille?
    Käsittääköhän tosta selostuksesta mitään?

    Kyllä noita rakenteita näköjään on monenlaisia. Yhtä sellasta jossa tuli tossa talvella käpisteltyä missä oli vannasputkessa kaks liukulaakeria ja se putki täynnä vaseliinia. Se perimmäinen laakeri siis siellä meressä, lilluu vaseliinin kans :eek:
     
  11. Miniucco

    Miniucco 1st gear

    Ja kun suorittelet sisäänajoa seuraile tarkkaan laakereiden lämpöä.
    Alkaa nousta aika reippaasti jos jokin kannatin laakeri ei ole oikein kohdallaan.
     

Kerro tästä muillekin!