Tietoa koneesta? Detroit 2-t diesel (iso)

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja hangover, 10.12.2011.

  1. hangover

    hangover 1st gear

    Onkos kukaan joutunut tekemisiin moisen laitteen kanssa? Ilmeisesti kone on 6-71 N (?). Kone on veneessä. Heppoja kaiketi 300 paikkeilla, ja tilavuus tuon tyypin mukaan 6 x 71 kuutiotuumaa, eli reilu 400:nen.
    Kyljessä on mekaaninen ahdin, tai siis oikeastaan ilmapumppu.
    Kuvia alla:

    Pari kyssäriä oli:
    Kuuluuko koneessa olla hehkutulpat?
    Minä vuosina noita on valmistettu?


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. jallu81

    jallu81 2nd gear

  3. hangover

    hangover 1st gear

  4. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Eiks noissa oo mitään jakajapumppua tms?
    Ei mistään näe montako pyttyä siinä on?
    Mitäs ton "venakopan" alla on?
     
  5. hangover

    hangover 1st gear

    Kyllä se onkin tuo 6-71 suorana. mutta ei V-mallinen, jota näkee enemmän.

    Ihan ekaa kertaa tarvitsee ko. konetta miettiä, kun se tuli venee mukana paikoillaan. Ei sinällään, kuulema toimii mutta ihmettelin hieman, että eetterilläpumpulla käynnistyy ?? Tuskin tehdastekoisesti noissa on eetteripumppua?

    Muoks: Tossa onkin video ko koneesta. Näköjään jeppe ruiskuttelee jotain imusarjaan.
    http://www.youtube.com/watch?v=Wdy9BY4F ... re=related
     
  6. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Hehkuja tuossa ei kaiketi alunperin oo, kuten myöskään Cumminseissa ei oo.
    Ameriikan Joe on ollut sitä mieltä ettei herrasmiehet hehkuta.
     
  7. hangover

    hangover 1st gear

    Elikkä ilmeisesti starttauskierrokset ja puristukset on sen verran kovat, että lähtee käyntiin ilman hehkuja.
     
  8. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Tutun veneessä on 2kpl noita samoja patoja. En tiedä onko niissä hehkuja mutta uskon että ei ole. Sisuissakin on käytetty eetteripumppua kun ei ole hehkuja. eikä muutenkaan yleensä nois isommissa ole..jotain imusarja hehkuja korkeintaan.
     
  9. makemydayjew

    makemydayjew 1st gear

    ei oo hehkuja, sairaalan hajulla oon väsyneempiä kylymässä käynnistelly, valmistus vuosista en osaa mittään muuta ku että eikö näitä oo tehty aina.. eräänlaisia yleis-moottoreita, alkaen 2 syl versiosta, saatta olla1 sylkin, entiä,tilavuus aina 71 cid pär pytty, veneissä, jahdeissa, laivoissa, nostureissa, kompuroissa, kuormureissa ym., ym. V-71 on haarakone..
    2-tahti, 4 pakoventtiiliä kannessa, GM tuote alkujaan..oli joskus käyttäjän manuaali tommosiin vuodelta -57 mutta möin sen jollekin joskus jossain..
     
  10. hangover

    hangover 1st gear

    Hauska pata näyttäs olevan. Roots työntää ilmaa, ja kannessa on vain pakovenat.
    Linkissä toiminnasta.

    http://www.dieselduck.ca/machine/01%20p ... ine.01.htm

    heh, hyvähän se on tietää näin jälkkäteen, mitä sattui ostamaan. :D
    pitäs vielä saada selville koneen ikä. Tolla lohkon (kuvassa) numerolla ei oikein löytynyt.
     
  11. ´71 formula

    ´71 formula 1st gear

    Ei siinä oo hehkuja, koska kyseenomainen pata on suorasuihkutus Diesel.
    Esikammiokoneet on hehkuilla, Ainoastaan imusarja hehku vois olla mahdollinen. mutta Detroit ei moista käyttänyt. Eli kyse ei oo mistään amerikan poikien tavasta. Suorasuihku moottori ei tarvi hehkua.
    Kone vois olla 6/53 ,6/92 tai 6/112 yms. mutta näytää olevan 6/71,
    Konetta valmistettiin n. 1937-99.
    Polttoaine jaellaan punppusuuttimilla.
     
  12. ´71 formula

    ´71 formula 1st gear

    Kyseessä voi olla myös 2-venttiili versio. Veikkaisin että moottori on 50-60-70 luvulta. Mulla on myös noita veneversioita pari kappaletta (harvinaisia alumiinilohkosia)
     
  13. hangover

    hangover 1st gear

    Ok. Kiitti tiedoista. Täytyy hieman perehtyä koneeseen.
    Onko noissa mitään yleistä ongelmaa tai jotain muuta, mitä kannattaa huomioida? Öljysuositus näytti olevan sae 30.
    Kone ei ilmeisesti lähde kylmänä (siis kesällä!) käyntiin ilman eetteriä. Kuumana kylläkin. Täytynee tarkastaa starttauksen kierrosluku, jos kone on tavoiltaan samanlainen kuin esim 6,2 D. :D
    Vai kielisikö tuo huonoista suuttimista?
    Huohotusta ei ole kuulema, eli väljä ei pitäisi olla.

    Mites tuo rootsi, pitää kuulema ääntä, jotenkin vinkuu. Käsittääkseni rootsin ei pitäisi vinkua. Eikä muutenkaan pitää ääntä.

    Muoks, kone on kii -80 luvun paatissa. Mutta saattaa olla vanhempikin.
     
  14. rusty rocket

    rusty rocket Gearhead

  15. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Hehkuja ei nyt ole kuin pelleilypuolidiisseleissä. Imusarjahehkut poislukien.
    2T diisselihän voi vuotaa puristuspaineensa myös huuhteluaukkojen kautta, eli ohivuoto ei välttämättä päädy kampikammioon, tai toisinsanoen kampikammioon päätyvä ohivuoto voi olla melko pienen oloista. Myös ne pakoventtiilit voi vuotaa joka aiheuttaa huonoa käynnistyvyyttä.
    Muita vikoja tyypillisesti diisselissä on ilmaviat, ehkäpä yleisin syy huonoon käyntiinlähtöön.....
     
  16. hangover

    hangover 1st gear

    Yeah. Ainakin startatessa tuntuu olevan puristuksia. Monasti korvalla jo kuulee, jos ontuu.

    Dieselkoneet on ihan tuttuja muutoin, mutta eka kerta kun mulla on tollainen hieno DD ja 2-T vielä! :D

    Aika massiivisen oloinen kone, kun läheltä mulkoilee. Kuvat on hieman huonoja ja läheltä, kun konehuoneessa oli kaikenlaista kamaa.
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Itekin jo tuossa ehdotit huonoja suuttimia, kyllä sekin voi olla syynä. Ilmenee kyllä todennäköisesti myös kuumana käryttäen.
    Polttoainevehkeet yleensäkin kovilla noissa veneissä kun seisovat aina pitkään käyttämättä. Jos naftan seassa on hitusenkin epäpuhtauksia niin kerkiää tehdä tuhojaan seisotuksessa.
     
  18. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Ainakin auton koneen päällä tuollaisen pumpun kuulee ihan selvästi.
     
  19. Mikkis

    Mikkis Gearhead

    Se ääni kuuluu usein siitä hihnasta.
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Kirjoista katsoen tehot on versiosta riippuen vaparikoneessa (N=naturally aspirated) pienimmillään 180hv/1950rpm, isoimmillaan 219/2100, eli jotain sellaista se on, tuo siis 1973-1982 kattavat koneet. Vääntoa on pirusti noin pieneen "teollisuus"koneeseen (426cid), 533lbs ja 604lbs vastaavasti.

    6-71T eli turboversiosta irtookin jo 262 hv ja peräti 725lbs, eli mitä se ny on, 1000nm tai jotain, ja vain 1600rpm kohilla :eek:
     

Kerro tästä muillekin!