Onkos kukaan joutunut tekemisiin moisen laitteen kanssa? Ilmeisesti kone on 6-71 N (?). Kone on veneessä. Heppoja kaiketi 300 paikkeilla, ja tilavuus tuon tyypin mukaan 6 x 71 kuutiotuumaa, eli reilu 400:nen. Kyljessä on mekaaninen ahdin, tai siis oikeastaan ilmapumppu. Kuvia alla: Pari kyssäriä oli: Kuuluuko koneessa olla hehkutulpat? Minä vuosina noita on valmistettu?
Joo, olen googlannut tässä jo tunnin ko. konetta. Mutta en ole saanut selville, onko se varmasti tuo 6-71. Ja idenfikaatio numeron perusteella olis kanssa kiva ylläri.... Ja ajattelin tässä että jos jollain olisi jotain kokemusta ko. myllystä, niin olisi mukavaa vaihtaa pari sanaa. Löytynyt on seuraavaa: http://www.engine-cemberci.com/engine/DETROIT/10.pdf http://www.engine-cemberci.com/engine/DETROIT/4.pdf
Eiks noissa oo mitään jakajapumppua tms? Ei mistään näe montako pyttyä siinä on? Mitäs ton "venakopan" alla on?
Kyllä se onkin tuo 6-71 suorana. mutta ei V-mallinen, jota näkee enemmän. Ihan ekaa kertaa tarvitsee ko. konetta miettiä, kun se tuli venee mukana paikoillaan. Ei sinällään, kuulema toimii mutta ihmettelin hieman, että eetterilläpumpulla käynnistyy ?? Tuskin tehdastekoisesti noissa on eetteripumppua? Muoks: Tossa onkin video ko koneesta. Näköjään jeppe ruiskuttelee jotain imusarjaan. http://www.youtube.com/watch?v=Wdy9BY4F ... re=related
Hehkuja tuossa ei kaiketi alunperin oo, kuten myöskään Cumminseissa ei oo. Ameriikan Joe on ollut sitä mieltä ettei herrasmiehet hehkuta.
Elikkä ilmeisesti starttauskierrokset ja puristukset on sen verran kovat, että lähtee käyntiin ilman hehkuja.
Tutun veneessä on 2kpl noita samoja patoja. En tiedä onko niissä hehkuja mutta uskon että ei ole. Sisuissakin on käytetty eetteripumppua kun ei ole hehkuja. eikä muutenkaan yleensä nois isommissa ole..jotain imusarja hehkuja korkeintaan.
ei oo hehkuja, sairaalan hajulla oon väsyneempiä kylymässä käynnistelly, valmistus vuosista en osaa mittään muuta ku että eikö näitä oo tehty aina.. eräänlaisia yleis-moottoreita, alkaen 2 syl versiosta, saatta olla1 sylkin, entiä,tilavuus aina 71 cid pär pytty, veneissä, jahdeissa, laivoissa, nostureissa, kompuroissa, kuormureissa ym., ym. V-71 on haarakone.. 2-tahti, 4 pakoventtiiliä kannessa, GM tuote alkujaan..oli joskus käyttäjän manuaali tommosiin vuodelta -57 mutta möin sen jollekin joskus jossain..
Hauska pata näyttäs olevan. Roots työntää ilmaa, ja kannessa on vain pakovenat. Linkissä toiminnasta. http://www.dieselduck.ca/machine/01%20p ... ine.01.htm heh, hyvähän se on tietää näin jälkkäteen, mitä sattui ostamaan. pitäs vielä saada selville koneen ikä. Tolla lohkon (kuvassa) numerolla ei oikein löytynyt.
Ei siinä oo hehkuja, koska kyseenomainen pata on suorasuihkutus Diesel. Esikammiokoneet on hehkuilla, Ainoastaan imusarja hehku vois olla mahdollinen. mutta Detroit ei moista käyttänyt. Eli kyse ei oo mistään amerikan poikien tavasta. Suorasuihku moottori ei tarvi hehkua. Kone vois olla 6/53 ,6/92 tai 6/112 yms. mutta näytää olevan 6/71, Konetta valmistettiin n. 1937-99. Polttoaine jaellaan punppusuuttimilla.
Kyseessä voi olla myös 2-venttiili versio. Veikkaisin että moottori on 50-60-70 luvulta. Mulla on myös noita veneversioita pari kappaletta (harvinaisia alumiinilohkosia)
Ok. Kiitti tiedoista. Täytyy hieman perehtyä koneeseen. Onko noissa mitään yleistä ongelmaa tai jotain muuta, mitä kannattaa huomioida? Öljysuositus näytti olevan sae 30. Kone ei ilmeisesti lähde kylmänä (siis kesällä!) käyntiin ilman eetteriä. Kuumana kylläkin. Täytynee tarkastaa starttauksen kierrosluku, jos kone on tavoiltaan samanlainen kuin esim 6,2 D. Vai kielisikö tuo huonoista suuttimista? Huohotusta ei ole kuulema, eli väljä ei pitäisi olla. Mites tuo rootsi, pitää kuulema ääntä, jotenkin vinkuu. Käsittääkseni rootsin ei pitäisi vinkua. Eikä muutenkaan pitää ääntä. Muoks, kone on kii -80 luvun paatissa. Mutta saattaa olla vanhempikin.
Tuolla toisellakin foorumilla olisi pikkusen jotain tarinaa http://www.sisua.net/forum/viewtopic.php?f=4&t=1029 8)
Hehkuja ei nyt ole kuin pelleilypuolidiisseleissä. Imusarjahehkut poislukien. 2T diisselihän voi vuotaa puristuspaineensa myös huuhteluaukkojen kautta, eli ohivuoto ei välttämättä päädy kampikammioon, tai toisinsanoen kampikammioon päätyvä ohivuoto voi olla melko pienen oloista. Myös ne pakoventtiilit voi vuotaa joka aiheuttaa huonoa käynnistyvyyttä. Muita vikoja tyypillisesti diisselissä on ilmaviat, ehkäpä yleisin syy huonoon käyntiinlähtöön.....
Yeah. Ainakin startatessa tuntuu olevan puristuksia. Monasti korvalla jo kuulee, jos ontuu. Dieselkoneet on ihan tuttuja muutoin, mutta eka kerta kun mulla on tollainen hieno DD ja 2-T vielä! Aika massiivisen oloinen kone, kun läheltä mulkoilee. Kuvat on hieman huonoja ja läheltä, kun konehuoneessa oli kaikenlaista kamaa.
Itekin jo tuossa ehdotit huonoja suuttimia, kyllä sekin voi olla syynä. Ilmenee kyllä todennäköisesti myös kuumana käryttäen. Polttoainevehkeet yleensäkin kovilla noissa veneissä kun seisovat aina pitkään käyttämättä. Jos naftan seassa on hitusenkin epäpuhtauksia niin kerkiää tehdä tuhojaan seisotuksessa.
Kirjoista katsoen tehot on versiosta riippuen vaparikoneessa (N=naturally aspirated) pienimmillään 180hv/1950rpm, isoimmillaan 219/2100, eli jotain sellaista se on, tuo siis 1973-1982 kattavat koneet. Vääntoa on pirusti noin pieneen "teollisuus"koneeseen (426cid), 533lbs ja 604lbs vastaavasti. 6-71T eli turboversiosta irtookin jo 262 hv ja peräti 725lbs, eli mitä se ny on, 1000nm tai jotain, ja vain 1600rpm kohilla